Κυριακή 29 Νοέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΕ
Θέλουν την εκπαίδευση «υποκατάστημα» των επιχειρήσεων

Οι εφτά προτεραιότητες, που αποφασίστηκαν στο πρόσφατο Συμβούλιο των υπουργών Παιδείας της ΕΕ και ορισμένα παραδείγματα απ' τη χώρα μας, ώστε να αντιληφθούμε τι θέλουν να εντείνουν και να γενικεύσουν

«Η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρηματικού κόσμου θα πρέπει να ενισχύεται και να αποτελεί τμήμα των στρατηγικών των πανεπιστημίων στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας»... Οι υπουργοί Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ενωσης συνεδρίασαν την Πέμπτη και την Παρασκευή στις Βρυξέλλες και αποφάσισαν, για μια ακόμη φορά, την ένταση της σύνδεσης της εκπαίδευσης συνολικότερα με τις επιχειρήσεις. Με βάση προηγούμενες δεσμεύσεις για την πορεία υλοποίησης των αποφάσεων της Λισαβόνας και της Μπολόνια προχώρησαν, μεταξύ άλλων, σε συγκεκριμένες «προτεραιότητες» δράσης για το λεγόμενο τρίγωνο της γνώσης (εκπαίδευση - έρευνα - καινοτομία).

Το ...τρίγωνο, όπως είναι φανερό απ' τα μέτρα της ΕΕ, παραδίδεται στις επιχειρήσεις. Κι όταν αναφερόμαστε σε παράδοση, κυριολεκτούμε. Στις 7 προτεραιότητες δράσης στα συμπεράσματα για το συγκεκριμένο θέμα, αποτυπώνονται ξεκάθαρα και κατανοητά οι στοχεύσεις και πολιτικές που θα ακολουθηθούν σε όλα τα κράτη - μέλη και στη χώρα μας. Τα μέτρα αυτά δεν είναι πρωτόγνωρα, αλλά η ΕΕ απαιτεί άμεσες κινήσεις. Θα παρουσιάσουμε τις 7 προτεραιότητες με συγκεκριμένα παραδείγματα από τη χώρα μας, ώστε να αντιληφθούμε τι θέλουν να γενικευθεί.

Πρώτα απ' όλα, ζητείται «ανάπτυξη μεγαλύτερης συνεκτικότητας μεταξύ πολιτικών στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας», δηλαδή «χάραξη πολιτικής (...) που ενσωματώνει πλήρως τις τρεις συνιστώσες του τριγώνου της γνώσης».

Μαζί με αυτό μιλούν για «επιτάχυνση της παιδαγωγικής μεταρρύθμισης». Τι εννοούν παιδαγωγική μεταρρύθμιση; «Τα κράτη - μέλη θα πρέπει να ενθαρρύνουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τα ιδρύματα κατάρτισης να εξασφαλίζουν προγράμματα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας και εξετάσεων, σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα(...) που να ενσωματώνουν και να ενισχύουν τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και το επιχειρηματικό πνεύμα. Γι' αυτό πρέπει τα προγράμματα σπουδών να καταρτίζονται σε συνεχή βάση, σε συνεργασία με τα ερευνητικά ιδρύματα, τις επιχειρήσεις και κύκλους συμφερόντων». Ενα απ' τα τελευταία παραδείγματα προώθησης του επιχειρηματικού πνεύματος έγινε στις γνωστές «Μέρες Καριέρας»:

  • Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Ασφαλιστικής του ΤΕΙ Κρήτης, στον Αγιο Νικόλαο, όπου μίλησαν «πετυχημένοι» επιχειρηματίες που ξεκίνησαν από ...χαμηλά και τα ...κατάφεραν. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του ΤΕΙ, «το σημείο που διέκρινε, όμως, όλους τους προσκεκλημένους ήταν η δίψα τους για συνεχή βελτίωση εαυτού και η επιμονή τους». Το δελτίο Τύπου έκλεινε με τα λόγια της πρώην προϊσταμένης του Τμήματος : «Η Ημέρα Καριέρας της 15 Οκτωβρίου άφησε ένα μήνυμα αισιοδοξίας αλλά και υπερηφάνειας, που υπάρχουν τόσο αξιόλογα στελέχη και επιχειρηματίες στη μικρή μας Ελλάδα».

Και να 'ταν το μόνο παράδειγμα... Οι «μέρες καριέρας» και τα απευθείας σεμινάρια από επιχειρήσεις σε φοιτητές δίνουν και παίρνουν, ειδικά στις οικονομικές σχολές.

Η τρίτη «προτεραιότητα δράσης» δίνει ...πρακτικές λύσεις: «Σύμπραξη πανεπιστημίων και επιχειρήσεων και άλλων ενδιαφερόμενων κύκλων συμφερόντων (...) για την ενίσχυση της σύμπραξης μεταξύ ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και κοινωνικών εταίρων, ειδικότερα εργοδοτών, στα πλαίσια της διά βίου μάθησης. Στο πλαίσιο ανάπτυξης στενότερων δεσμών μεταξύ των πανεπιστημίων και των κοινοτήτων που υπηρετούν, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ανάπτυξη των κινήτρων για την κινητικότητα του προσωπικού μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων προγραμμάτων ανταλλαγής προσωπικού».

Γίνονται τέτοια πράγματα στην Ελλάδα; Προφανώς και γίνονται! Οι επιχειρήσεις εισβάλλουν στα πανεπιστήμια και με το νόμο. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, πριν δύο χρόνια, είχε παραδεχτεί ότι η χρηματοδότηση των ερευνητικών προγραμμάτων του ιδρύματος βασίζεται κατά τα 3/4 σε δημόσιους πόρους και κατά το 1/4 σε ιδιωτικά κονδύλια.
  • Το 2007 το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Κρήτης είχαν υπογράψει συμβόλαιο, το οποίο είχε αποκαλύψει ο «Ρ», με την εταιρεία «Friesland - Hellas». Το θέμα της έρευνας ήταν η «Διατροφική αξιολόγηση για το σχεδιασμό προγραμμάτων διατροφικής αγωγής σε νήπια και παιδιά 1 - 4 ετών στην Ελλάδα»! Η εταιρεία μπορούσε να ελέγχει και να καθορίζει τι θα δημοσιοποιηθεί και τι όχι από τα αποτελέσματα της έρευνας.
  • Το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ είχε εγκρίνει ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο: «Ποσοτική εκτίμηση/ επιβεβαίωση παραγωγικής διαδικασίας προϊόντων της βιομηχανίας μπισκότων»(!) με χρηματοδότηση από την εταιρεία μπισκότων «ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ».

Τέταρτη προτεραιότητα είναι τα μέτρα για την ανάπτυξη μιας Παιδείας καινοτομίας στα πανεπιστήμια. Εδώ επισημαίνεται ότι «θα μπορούσαν να υπάρχουν χρηματοδοτικές ρυθμίσεις και κίνητρα σε θεσμικό επίπεδο, για να ενισχυθεί μια "αλλαγή κλίματος", ώστε η συνεργασία με τις επιχειρήσεις να αναγνωριστεί ως σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας». Νομίζουμε ότι τα δύο προηγούμενα παραδείγματα, με τα προγράμματα διατροφικής αγωγής και τα μπισκότα, είναι αρκετά καινοτόμα και δείχνουν τι εννοούν όταν μιλούν για ...καινοτομία και πόσο ...μεγάλη σχέση έχει με τις λαϊκές ανάγκες.

Πέμπτη προτεραιότητα είναι η «δημιουργία κινήτρων για την ανάπτυξη μεταβιβάσιμης γνώσης». Συγκεκριμένα, «τα κράτη - μέλη πρέπει να εξετάζουν κατά πόσον υπάρχουν κατάλληλα κίνητρα για να αναπτύσσουν τα πανεπιστήμια γνώσεις που μπορούν να μεταβιβάζονται στην ευρύτερη οικονομία για την ανάπτυξη καινοτόμων αγαθών και υπηρεσιών». Διευκρινίζεται ότι «στην περίπτωση που οι νομικές διατάξεις, οι δομές διακυβέρνησης ή οι χρηματοδοτικές δομές εμποδίζουν τα ιδρύματα να επωφελούνται απ' αυτήν την ανάπτυξη, τα κράτη - μέλη οφείλουν να αναπροσαρμόζουν το πλαίσιο εντός του οποίου τα ιδρύματα λειτουργούν, έτσι ώστε να αίρονται τα εμπόδια και να παρέχεται επαρκής αυτονομία στα πανεπιστήμια». Ας δούμε ένα παράδειγμα ...μεταβίβασης της γνώσης:

  • Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, εκπονεί έρευνα με αντικείμενο την επινόηση, το σχεδιασμό και την πραγματοποίηση «εκπαιδευτικών καινοτομιών», με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Το αποτέλεσμα της έρευνας αξιοποιήθηκε ως εμπόρευμα από το ίδιο το Πανεπιστήμιο, το υπουργείο Ανάπτυξης και ιδιώτη επενδυτή. Ετσι έγινε το «Πολυμήχανο», ένας ιδιωτικός αυτόνομος οργανισμός (για την ακρίβεια, μια εταιρεία «τεχνοβλαστός» ή αλλιώς «spin off») του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ιδρύθηκε με τη συγχρηματοδότηση του υπουργείου Ανάπτυξης, χρήματα από το Γ' ΚΠΣ και από ιδιωτική εταιρεία.

Ωστόσο, το γεγονός ότι τέτοια πράγματα ισχύουν και εφαρμόζονται, δεν αποκλείει την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου ώστε τα ιδρύματα και οι επιχειρήσεις να έχουν πλήρη ελευθερία να κάνουν μπίζνες «αδιαμεσολάβητα» από το κράτος. Σ' αυτήν την κατεύθυνση, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για εξασφάλιση μεγαλύτερης, πλήρους αυτοτέλειας των ΑΕΙ.

Εκτη προτεραιότητα είναι οι «νέες προσεγγίσεις για την "αξιολόγηση της ποιότητας"». Οπως περιγράφεται, η «αξιολόγηση» πρέπει να εστιάζει «στο αν τα ιδρύματα πέτυχαν να δημιουργήσουν περιβάλλοντα που τονώνουν δημιουργικές και επιχειρηματικές προσεγγίσεις, οι οποίες αξιοποιούν τη γνώση και να προετοιμάζουν τους σπουδαστές για το μελλοντικό κοινωνικό και οικονομικό τους βίο». Εδώ μπορούμε να αναφέρουμε παλιότερο παράδειγμα απ' τα ΤΕΙ:

  • Η σύνθεση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που συνέταξε την έκθεση εξωτερικής «αξιολόγησης» του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, είναι αποκαλυπτική: Τα τρία από τα πέντε μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του παραπάνω τμήματος είναι στελέχη επιχειρήσεων του κλάδου των τροφίμων.

Εβδομη προτεραιότητα είναι η «ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας, ως μοντέλου για το μέλλον. Οπως αναφέρεται στο κείμενο, πρόκειται για την «πρώτη πρωτοβουλία που εστιάζεται σε συνεκτική διάδραση μεταξύ όλων των συντελεστών του τριγώνου της γνώσης, συνεπώς θα αναπτυχθεί ως παράδειγμα ορθής πρακτικής προς μίμηση για τα κράτη - μέλη, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τον κλάδο των επιχειρήσεων που θα ενσωματώνει και τις τρεις πλευρές του τριγώνου».

Να τονίσουμε ότι όλα αυτά τα μέτρα δε στοχεύουν μόνο στην κερδοφορία των επιχειρήσεων στην εκπαίδευση, που αντιμετωπίζεται, πλέον, ως κυρίαρχο πεδίο επενδύσεων. Στόχος είναι, παράλληλα, η διαμόρφωση των αυριανών εργαζομένων που σήμερα βρίσκονται στα θρανία, στα αμφιθέατρα και τα εργαστήρια. Θέλουν να μαθαίνουμε, από νωρίς, ότι η γνώση και η επιστήμη πρέπει να υπάρχει για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Γι' αυτό, ακριβώς, η αντίσταση στη νέα αντιεκπαιδευτική επίθεση είναι υπόθεση όλων, μαθητών, φοιτητών, σπουδαστών και, φυσικά, εργαζομένων.


Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ