Παρασκευή 22 Δεκέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενοποίηση ερήμην των αρχαιολόγων...

Αποψη της Αρχαίας Αγοράς.
Αποψη της Αρχαίας Αγοράς.
Δεν είχαν λόγο οι αρχαιολόγοι στον καθορισμό των προδιαγραφών για το έργο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, όπως προκύπτει από τους αποκαλυπτικούς - όσον αφορά στον τρόπο που έγινε ο γενικός σχεδιασμός - διαλόγους στην τελευταία (διήμερη) συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου!

Με αφορμή την προχtεσινή συζήτηση για τη μελέτη ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων της Αρχαίας Αγοράς και του Αρείου Πάγου, γίνεται φανερό ότι η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά σοβαρά πήρε την υπόθεση. Οταν το 1998 το ΚΑΣ συζήτησε για πρώτη φορά την προμελέτη των συγκεκριμένων χώρων, την ενέκρινε μεν αλλά με πολλές παρατηρήσεις. Τα σημεία που δεν ενέκρινε δεν προχώρησαν. Ομως, όπως προέκυψε προχτές, δεν είχαν ανατεθεί και ορισμένα από τα σημεία που εγκρίθηκαν, καθώς και μερικές από τις τότε παρατηρήσεις του συμβουλίου. Ετσι, μετά από δύο χρόνια, δεν προχώρησαν ζητήματα όπως οι περιφράξεις, οι είσοδοι, οι αρχαίες διαδρομές, η αντιστήριξη των πρανών, ενώ δε γίνεται τίποτα στη Στοά του Αττάλου.

Η γγ του ΥΠΠΟ και πρόεδρος του ΚΑΣ, Λίνα Μενδώνη, είπε πως αυτό έγινε για διάφορους λόγους, λ.χ. τεχνικούς ή οικονομίας χρόνου. Το εύλογο ερώτημα που τέθηκε μετά από αυτή την απάντηση ήταν, για ποιο λόγο να αποφασίζει η εταιρία ποια εγκριθέντα σημεία θα προχωρήσουν και ποια όχι και να μην το κάνει αυτό το ίδιο το ΚΑΣ. Ερώτημα που έμεινε αναπάντητο. Ωστόσο, η Λ. Μενδώνη παραδέχτηκε ότι έπρεπε να ερωτηθούν οι Εφορείες, αλλά αυτό το ζήτημα έπρεπε να είχε τεθεί ήδη από το 1997...

Οσον αφορά στην ίδια τη μελέτη αναδείχτηκαν και πάλι οι μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων μιας πόλης που δημιουργήθηκε με κριτήριο το κέρδος των εργολάβων. Η μελέτη προτείνει τη σύνδεση της Αρχαίας και της Ρωμαϊκής Αγοράς στην οδό Ποικίλης, αυτό όμως σημαίνει τη δημιουργία γέφυρας για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, η οποία θα φτιαχτεί αναγκαστικά με στροφή λόγω της περιβάλλουσας δόμησης. Γεγονός που αυξάνει τα κατασκευαστικά της προβλήματα. Τέτοια γέφυρα, ωστόσο, πρέπει να αντέχει και το μεγάλο βάρος οχημάτων άμεσης ανάγκης, όπως τα πυροσβεστικά. Για να αντέχει πρέπει να στερεωθεί σε βάθος και με τσιμέντο. Το ΚΑΣ, όμως, είδε με σκεπτικισμό τη δημιουργία μιας τέτοιας κατασκευής και γιατί είναι σαθρό το έδαφος και γιατί η γέφυρα θα «πέσει» σε αρχαία.

Αλλά και η πρόταση να κατεδαφιστεί το νεοκλασικό κτίριο που στεγάζει την Εφορεία Κυκλάδων, ώστε η γέφυρα να γίνει ευθεία (κάτι που θα έλυνε αρκετά κατασκευαστικά προβλήματα) «σκοντάφτει» στο γεγονός ότι το κτίριο είναι διατηρητέο. Τελικά, η γέφυρα εγκρίθηκε, αφού είναι ο μοναδικός τρόπος ενοποίησης σε εκείνο το σημείο.

Παρόμοια προβλήματα προκύπτουν και με την πρόταση της μελέτης για υπόγεια δίοδο πεζών κάτω από την οδό Αδριανού για να υπάρχει πρόσβαση επισκεπτών σε αρχαία, που σήμερα είναι απροσπέλαστα. Η πρόταση θέλει τη δίοδο με μεγάλο πλάτος, πράγμα που σημαίνει αντίστοιχες κατασκευαστικές επεμβάσεις αντιστήριξης, οι οποίες, όμως, επίσης θα «πέσουν» σε αρχαία. Το ΚΑΣ πρότεινε η υπόγεια διάβαση να έχει μικρότερο πλάτος.

Αλλαγές θα γίνουν και στην οδό Αδριανού, όπου θα διατηρηθούν τα τραπεζοκαθίσματα στην πλευρά του αρχαιολογικού χώρου, αλλά οι τέντες θα είναι ομοιόμορφες. Μεταξύ άλλων το ΚΑΣ ενέκρινε την οριοθέτηση της περίφραξης του αρχαιολογικού χώρου, αλλά η μορφή των κιγκλιδωμάτων και η διαμόρφωση των πρανών θα ξανασυζητηθεί με βάση τη σχετική εισήγηση της Διεύθυνσης Αναστήλωσης. Οι είσοδοι του αρχαιολογικού χώρου θα είναι από την Απ. Παύλου, από το πλάτωμα των Ηρακλειδών και από την οδό Αδριανού, ενώ καθώς δεν εγκρίθηκε η επίστρωση των διόδων με ξύλο διατηρείται το χώμα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ