Σάββατο 6 Γενάρη 2001 - Κυριακή 7 Γενάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΑΙΔΕΙΑ
Απαιτείται πολύμορφη παρέμβαση

Στην ανάπαυλα των διακοπών είναι χρήσιμο να κάνουμε κάποιες εκτιμήσεις γύρω από την πορεία, τα αποτελέσματα και την προοπτική των μαθητικών αγώνων του πρώτου μισού της εκπαιδευτικής χρονιάς 2000-2001.

Σε αυτή την προσπάθεια οφείλουμε να έχουμε κατά νου ότι οι μαθητές, οι οποίοι ποτέ δε μάσησαν, πολύ περισσότερο δε χώνεψαν τη μεταρρύθμιση - «original» Αρσενική ή μεταποιημένη - συνεχίζουν σταθερά να τη «σιχτιρίζουν» γενικά, αλλά και να την αντιπαλεύουν συγκεκριμένα. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι στα τρία χρόνια που «κρατάει αυτή η κολόνια» ο μαθητικός πληθυσμός έχει ανανεωθεί σε σημαντικό βαθμό, έτσι ώστε μια νέα φουρνιά μαθητών να βρίσκεται στο Ενιαίο Λύκειο (ΕΛ) και στα ΤΕΕ, σ' αυτό το αντιπάλεμα αξιοποιείται πάντα, έστω και αυθόρμητα κάποιες φορές, η εμπειρία των προηγούμενων αγώνων. Ετσι εξετάζουμε τους φετινούς αγώνες και ως συνέχεια των προηγούμενων.

Την ίδια στιγμή δε δικαιούμαστε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι παρά τις συνεχείς... μεταρρυθμίσεις της, η «μεταρρύθμιση» έχει επιβάλει μια κατάσταση ολότελα διαφορετική απ' ό,τι πριν τρία χρόνια. Γιατί μπορεί στη συνείδηση των μαθητών σε μεγάλο βαθμό η «μεταρρύθμιση» να μην «έχει περάσει», πολύ περισσότερο, να μην έχει γίνει αποδεκτή ως κάτι θετικό, όμως οι δεκάδες χιλιάδες μαθητές που οδηγήθηκαν στα ΤΕΕ και «εγκλωβίστηκαν» εκεί είναι γεγονός, όπως γεγονός είναι και οι πολλές χιλιάδες μαθητών που πετάχτηκαν εντελώς έξω απ' το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, οι εξοντωτικοί ρυθμοί στα Ενιαία, που κάνουν τις Δέσμες να φαντάζουν διακοπές και τόσα άλλα. Πρέπει, λοιπόν, να 'χουμε ξεκάθαρο ότι η κατάσταση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, άρα και το κίνημα των μαθητών, παρότι αποτελεί τη φυσική και άρρηκτη συνέχεια αυτού των τελευταίων χρόνων, βρίσκεται σε μια νέα φάση.

Απ' την αρχή της χρονιάς, τα εναπομείναντα 15μελή και 5μελή συμβούλια των μαθητών, τα τοπικά συντονιστικά και τα συντονιστικά των νομών, το ΣΑΣΑ, συνεδρίασαν και δραστηριοποιήθηκαν κλιμακώνοντας τον αγώνα τους με αφορμή μικρά και μεγάλα προβλήματα, έχοντας όμως πάντα στο επίκεντρο της πολεμικής τους την ουσία της «μεταρρύθμισης» και ως αφετηριακό αίτημα το άλλο σχολείο, αυτό των αναγκών τους. Ετσι είχαμε την έντονη «γκρίνια» αλλά και τις σχηματοποιημένες αντιδράσεις ενάντια στο «μπιλιάρδο» που παίχτηκε στην «πλάτη» των μαθητών για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και για τους χιλιάδες κομμένους. Είδαμε τις κινητοποιήσεις για τα κενά σε καθηγητές, για τα βιβλία που χάθηκαν στο δρόμο, γι' αυτά που έφτασαν και ήταν άσχετα, για τα τμήματα που δεν «έβγαιναν» και τους μαθητές που μετοικούσαν από το Κερατσίνι στη Φιλαδέλφεια για μια ειδικότητα. Ακολούθησε η απαίτηση για μαθητικές εκλογές έγκαιρα και ενιαία σ' όλη την Ελλάδα, στις οποίες σε πολλά σχολεία εκλέχτηκαν αγωνιστές μαθητές και άνοιξε ουσιαστική συζήτηση. Το γεγονός αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να παραδεχτεί κάθε καλόπιστος ότι με τους μαθητές δεν ξεμπέρδεψαν. Οσο για τους κακόπιστους, που έχουν κατά καιρούς γράψει ότι όλα αυτά είναι φαντασιώσεις συνταξιούχων μαθητοπατέρων ή επαναστατικά γυμνάσια λιγοστών συμμοριτών, αρκεί το ότι ο ατσαλάκωτος υπουργός (και όλο του το επιτελείο) από αυτά αναγκάζονται να προβαίνουν κάθε τόσο σε υποχωρήσεις και παραχωρήσεις, κινήσεις τακτικής, βέβαια, ανέξοδες, που ελάχιστα ή και καθόλου βελτιώνουν την κατάσταση. Κινήσεις όμως που αποδεικνύουν ότι τη δράση ακόμα και τις διαθέσεις των μαθητών τις υπολογίζουν και τις φοβούνται.

Ετσι, οι εξοντωτικοί ρυθμοί στα Ενιαία, που κρατάνε απ' το Σεπτέμβρη και που κορυφώθηκαν το προηγούμενο διάστημα με τα τετράμηνα τεστ, και το «φτύσιμο» στους μαθητές των ΤΕΕ, που ξεπέρασε κάθε όριο με την κοροϊδία της δήθεν πρόσβασης στα ΤΕΙ μέσω του θολού και ουσιαστικά ανύπαρκτου προπαρασκευαστικού εξαμήνου, οδήγησαν στη γενικευμένη «βαβούρα» του τελευταίου μήνα που εκφράστηκε με Γενικές Συνελεύσεις, συναντήσεις συντονιστικών, καταλήψεις, τοπικές και κεντρικές κινητοποιήσεις. Υπό την πίεση του κλίματος που υπάρχει στα ΤΕΕ συναντήθηκε και το Συντονιστικό Αγώνα των ΤΕΕ για να εκφράσει τις διαθέσεις.

Οι εξελίξεις αυτές καθόλου δεν έχουν να κάνουν με εθιμοτυπικές, δήθεν, εξάρσεις για παράταση των διακοπών αλλά αποτελούν είτε συνειδητή εναντίωση στην κυβερνητική πολιτική είτε αυθόρμητη αλλά παράλληλα καθ' όλα υγιή αντίδραση στην παράλογη, ανούσια τρεχάλα του ΕΛ και στην κοροϊδία του ΤΕΕ. Και τα δύο αυτά στοιχεία, που εκφράζονται παρά την πρωτοφανή τρομοκρατία εντεταλμένων διευθυντών, ζηλωτών δημάρχων, ανεξάρτητων εισαγγελέων, ΜΑΤατζήδων και κοινών ασφαλιτών, αποτελούν την καλύτερη εγγύηση για τη συνέχιση και κλιμάκωση του αγώνα και στο μέλλον. Αποτελούν επιβεβαίωση ότι οι μαθητές πιέζονται αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν σπάσει και ότι αυτή η αποθηκευμένη δυναμική ενέργεια, αυτή η πίεση θα εκφραστεί.

Είναι απαραίτητο να κατανοηθεί ότι αυτός ο αγώνας θα είναι μακρύς, ότι είναι ο ίδιος αγώνας αφού η συνέχειά του δεν καθορίζεται από τις μορφές, την έντασή του ή ό,τι άλλο, αλλά πρώτα και κύρια από το περιεχόμενο, τα αιτήματά του.

Αυτή τη στιγμή το βάρος πρέπει να πέσει στη δουλιά με τα τοπικά συντονιστικά, στην πολύμορφη παρέμβαση μέσα στο σχολείο, στο μάθημα, με πολιτιστικές δραστηριότητες, για την ολόπλευρη ανάδειξη όχι μόνο του προφανούς, της αντιδραστικότητας, της ασκούμενης πολιτικής όσο των αιτιών της αλλά και της διεξόδου, της ρεαλιστικότητας επιβολής αυτής της διεξόδου. Μέσα από αυτή τη ζύμωση θα επιτευχθεί και η αναγκαία πλατιά συσπείρωση δυνάμεων από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους, φορείς του λαϊκού κινήματος, θα εμπεδωθεί η ενότητα αντίληψης και δράσης τους μέσα από την καθημερινή πάλη που θα εκφραστεί αργά ή (μάλλον) γρήγορα και κεντρικά.


Αλέκος ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ
Μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ