Σάββατο 5 Νοέμβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
«Θετική αξιολόγηση» για την περιβαλλοντική μελέτη

Στην τελική φάση για την αδειοδότηση μπαίνει το έργο μετά την «στροφή» της Βουλγαρίας

Σε μια νέα φάση φαίνεται να μπαίνει ο οξύτατος ανταγωνισμός για τους ενεργειακούς αγωγούς στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Με τη «θετική αξιολόγηση» της τελευταίες περιβαλλοντικής μελέτης για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας, «δρομολογείται η τελική φάση αδειοδότησης» του έργου, επισημαίνει το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Η απόφαση γνωστοποιήθηκε προχτές με επιστολή στην εταιρεία του αγωγού (TBP) και χτες, στη Σόφια, ανακοινώθηκε στην ελληνοβουλγαρική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε για το θέμα με την «υψηλή» επίβλεψη της ΕΕ.

Η μεταστροφή της βουλγαρικής πλευράς, έπειτα από πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλεπάλληλες αλλαγές στις περιβαλλοντικές μελέτες για τις εγκαταστάσεις του αγωγού στο λιμάνι του Μπουργκάς και μια τακτική που έφερε άπειρες φορές το έργο στο «χείλος του γκρεμού», είναι δεδομένο ότι εξαρτάται από την εξέλιξη άλλου είδους αντιπαραθέσεων και διαπραγματεύσεων ανάμεσα στα συμφέροντα που εμπλέκονται, κρυφά και φανερά, στον αγωγό. Στο βαθμό που η συγκεκριμένη εξέλιξη σημάνει στη συνέχεια οριστικές αποφάσεις από την πλευρά της Βουλγαρίας και δεν προκύψει νέα εμπλοκή στην πορεία, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η συνεργασία της Ρωσίας με αμερικανικά και βρετανικά συμφέροντα στον τομέα του φυσικού αερίου, «έβαλε το χέρι» της. Εάν θα υπάρξει και άμεση συμμετοχή, στο μέλλον, αμερικανικών εταιρειών στον αγωγό, μένει να φανεί.

Το ελληνικό υπουργείο δηλώνει ότι «μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Βουλγαρία οι προβλεπόμενες από το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης με το ενδιαφερόμενο κοινό, το περιφερειακό συμβούλιο και τους λοιπούς φορείς από τις περιοχές ευθύνης των οποίων θα διέλθει ο αγωγός». Ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης δήλωσε ότι «η εξέλιξη αυτή είναι εξαιρετικά θετική και δικαιώνει τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία με σταθερότητα και επιμονή προώθησε και στήριξε όλες τις διαδικασίες, προκειμένου το εθνικής σημασίας έργο του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης να αντιμετωπιστεί από την περιβαλλοντική του πλευρά με τις καλές υπηρεσίες και το συντονισμό της ΕΕ και στο πλαίσιο των σχέσεων καλής συνεργασίας ανάμεσα στις γειτονικές και φίλες χώρες Ελλάδα και Βουλγαρία».

Ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης θα έχει συνολικό μήκος περίπου 280 χλμ., εκ των οποίων τα 135 χλμ. θα βρίσκονται σε ελληνικό έδαφος. Το κόστος του υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ. Θα έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 50 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως. Στόχος είναι να αποσυμφορηθεί η κίνηση των δεξαμενοπλοίων που μεταφέρουν πετρέλαιο μέσω του Βοσπόρου και των Στενών των Δαρδανελίων με παράλληλη αύξηση των ποσοτήτων.

Πέρα από τις αντιπαραθέσεις των πετρελαϊκών και γεωπολιτικών συμφερόντων, απέναντι στο σχέδιο του αγωγού, έχουν εκδηλωθεί και σημαντικές περιβαλλοντικές ενστάσεις που σχετίζονται τόσο με τις επιπτώσεις στις «ευαίσθητες» περιοχές από τις οποίες θα περάσει, όσο και με τις καταστροφικές συνέπειες πιθανού ναυτικού ατυχήματος στο Αιγαίο.

Η Ρωσία έχει εγγυηθεί τις ποσότητες πετρελαίου που θα περνούν από τον αγωγό και συμμετέχει με 51% στη διεθνή κοινοπραξία του έργου. (Στη ρωσική εταιρεία συμμετέχουν η «Τransneft» με 33,34%, η «Rosneft» και η «Gazpromneft», που έχουν από 33,3%). Η Βουλγαρία συμμετέχει με 24,5% μέσω της «Bulgargas». Η Ελλάδα επίσης με 24,5% συνολικά, μέσω της κοινοπραξίας ΕΛΠΕ ΑΕ - Θράκη ΑΕ (Λάτσης 35% - Κοπελούζος 75%) και του ελληνικού Δημοσίου που κατέχει το 1%.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ