Πέμπτη 24 Νοέμβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΚΛΑΟΥΝΤΙΑ ΓΙΟΣΑ
Το γάλα της θλίψης

Μια ταινία αληθινό μαργαριτάρι. Μιλά για μια κρυμμένη πραγματικότητα που δύσκολα διακρίνει το έξωθεν βλέμμα. Ταινία που λαμπυρίζει χωρίς να ανοίγει το κέλυφός της, κρατά δικά της τα μυστικά της. Στο επίκεντρο η Φάουστα, μια νεαρή Ινδιάνα που ζει στις παραγκουπόλεις στις παρυφές της Λίμα. Εχει μεγαλώσει μέσα στον ίδιο φόβο που στιγμάτισε τη μητέρα της για ολόκληρη τη ζωή της, όταν στα χρόνια του τρόμου, έγκυος, βιάστηκε από τους καθεστωτικούς στρατιώτες που μπροστά στα μάτια της δολοφονούσαν τον άνδρα της.

Με το μητρικό γάλα και τους πονεμένους στίχους των τραγουδιών, η μάνα μετάγγισε το φόβο στην κόρη της. Οι ρινορραγίες και οι ξαφνικές λιποθυμίες της κοπέλας - εξηγεί ο θείος στον γιατρό - οφείλονται ακριβώς στη σπάνια αρρώστια από «το γάλα της θλίψης». Στο σπίτι που φιλοξενείται η Φάουστα προετοιμάζονται για γάμο, εκείνη δεν μπορεί να συμμετέχει στη χαρά, σκέφτεται την κηδεία της μητέρας που πέθανε και απορρίπτει τη φτηνή λύση του θείου της, να την θάψουν όπως όπως, γιατί μια γριά Ινδιάνα είναι, κανείς δε θα την αναζητήσει. Η Φάουστα αξιώνει αξιοπρεπή κηδεία στον γενέθλιο τόπο της μητέρας, σαν φόρο τιμής για την γυναίκα που όσο ζούσε ήταν ένα τίποτα στην ταξική κοινωνία που η ταινία δείχνει. Για να συγκεντρώσει το ποσό που χρειάζεται για την κηδεία, πιάνει δουλειά στην έπαυλη μιας εκκεντρικής πιανίστας απογόνου ξανθών Ευρωπαίων. Εκείνη ακούγοντας την Φάουστα να τραγουδά τα λυπητερά τραγούδια που έμαθε από μικρή, συνειδητοποιεί ότι μπορεί να βγάλει κέρδος, να γεμίσει το κενό της και το έλλειμμα δημιουργίας και καινοτομίας από την άγνωστη στους κύκλους της μελωδία που γεννήθηκε από τον πόνο. Και όπως πάντα κάνουν οι εκμεταλλευτές, όταν παίρνει αυτό που θέλει από την Φάουστα, την πετά κυριολεκτικά στο δρόμο.

Η ταινία δεν είναι τραγωδία. Είναι πολιτική και, ταυτόχρονα, ποιητική. Είναι η συμφιλίωση της κοπέλας με τη ζωή. Χωρίς να ξεχνά και να συγχωρεί, συνεχίζει με ακεραιότητα την πορεία της. Η αφήγηση είναι όσο λιτή θα μπορούσε να είναι και εκεί βρίσκεται η δύναμή της. Δεν υπάρχει ούτε μια εικόνα, ούτε μια χειρονομία περισσή. Η χαμηλών τόνων δραματικότητά της δομείται αντίθετα πάνω στις αντιθέσεις. Πάνω στο κιτς του γάμου και την απτή πραγματικότητα του θανάτου, πάνω στα μισοανεγερμένα τείχη της πρωτεύουσας και τον ψηλό τοίχο που προστατεύει τον κόσμο της πιανίστας από το χάος της πόλης που κατακλύζεται από την πραγματική ζωή.

Παίζουν: Μάγκαλι Σολιέρ, Σούσι Σάνσεζ, Μπάρμπαρα Λασόν, Εφραίν Σολίς, κ.ά.

Παραγωγή: Περού, Ισπανία (2009).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ