Είναι δυνατό να δεχτούμε πως όλος αυτός ο κυκεώνας των ρυθμίσεων που προτείνονται ότι θα αποκαταστήσει τη διαταραγμένη λειτουργία των σχολείων μας και θα κατανείμει με ορθολογικό τρόπο αυτονομίες γνωστικές και διοικητικές; Σε ένα άρθρο, όπου γίνεται αναφορά στην κατοχύρωση μαθημάτων, απαριθμούνται 6 κατηγορίες σχολείων. Και αλλού, για να αποκτήσει το συζητούμενο ΝΣ στοιχειώδη λειτουργικότητα, στην αρμοδιότητα του υπουργού ανατίθενται 77 ρυθμίσεις και περίπου 21 ποικίλες εξαιρέσεις που αναφέρονται στο μηχανισμό εισαγωγής.
Αλλά και στο ΝΑ, που συζητούμε αυτή η δυναμική του εκπαιδευτικού μας συστήματος δεν υποστηρίζεται ούτε αυτή τη φορά με τη λύση των δύο κυρίαρχων προβλημάτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: την επιμόρφωση των καθηγητών και την υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων. Γιατί, ασφαλώς και δεν πιστεύω ότι πρέπει να θεωρήσουμε την αποστολή σε όλα τα ελληνικά σχολεία computers ως υλικοτεχνική αναβάθμισή τους. Φωτισμένους δασκάλους θέλουν τα σχολεία μας και βιβλιοθήκες. Γιατί και στο Internet να μπει κανείς πρέπει να ξέρει τι θα ζητήσει, αλλιώς θα παγιδευτείτε στα πολυπληθή homeshopping. Οσοι διδάσκουν σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμφωνούν πως το πρόβλημα της εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ δεν αντιμετωπίζεται με διοικητικές ρυθμίσεις, θεσμοθετήσεις κατηγοριών αποφοίτων, «βεβαιώσεις», μέσους όρους, κατοχυρώσεις βαθμών και βαθμολογικών βελτιώσεων, αλλά με την αναβάθμιση των μηχανισμών που τα διαμορφώνουν όλ' αυτά. Αν δεν αναβαθμίσουμε τους μηχανισμούς, δηλαδή τις δυνατότητες αυτορρύθμισης του ίδιου του συστήματος, θα υποχρεώσουμε τον ίδιο το μαθητή-υποψήφιο να αντιμετωπίσει πανικόβλητος την επικρεμάμενη σε όλη τη σχολική του ζωή περιπέτεια της εισαγωγής του στο Πανεπιστήμιο. Και, φυσικά, είναι βέβαιο πως η οικογένεια του «υποψήφιου» αναλαμβάνει να αναζητήσει τρόπους αντιμετώπισης αυτού του πανικού στα Φροντιστήρια. Γιατί έχει γίνει βαθιά πίστη πλέον στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας μας πως το ελληνικό σχολείο δε λειτουργεί σωστά. Κι αυτό που διαβάζουμε στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου που συζητούμε «η διασφάλιση της γενικής παιδείας στο Ενιαίο Λύκειο και η πολύπλευρη μόρφωση των μαθητών, καθώς και η ενίσχυση της κριτικής και συνθετικής ικανότητας» σε καμία περίπτωση δεν πραγματώθηκε.