Πέμπτη 21 Ιούνη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΛΙΟ ΜΑΚ ΚΑΡΕΪ
Ενας μεγάλος έρωτας

Το 1939 ο Λίο Μακ Κάρεϊ σκηνοθετεί ένα δακρύβρεχτο ρομαντικό μελόδραμα με τον Charles Boyer και την Irene Dunne στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, με τίτλο «LOVEAFFAIR». Το 1957, 18 χρόνια αργότερα, ο ίδιος ο Μακ Κάρεϊ διορθώνει την 87 λεπτών ταινία του '39, με ένα ριμέικ εκτενέστερο κατά μισή ώρα και πολύ πιο δημοφιλές στο κοινό ριμέικ «AN AFFAIR TO REMEMBER» με τον Κάρι Γκραντ και την Ντέμπορα Κερ στους αντίστοιχους ρόλους. Οταν, προς το τέλος της ζωής του ο σκηνοθέτης ρωτήθηκε για το ποια από τις δύο βερσιόν προτιμά, απάντησε χωρίς ενδοιασμούς: την πρώτη!

Ο ταλαντούχος (κωμικός) σκηνοθέτης του '30 - που μετέπειτα απώλεσε το χιούμορ του - εμπνεύστηκε την ιδέα της παραπάνω ταινίας από ένα μακρύ ταξίδι που ο ίδιος έκανε με τη σύζυγό του στην Ευρώπη. Η ιδέα γεννήθηκε με το που αντίκρισε το άγαλμα της Ελευθερίας να γλιστρά μέσα στο οπτικό του πεδίο, καθώς το υπερωκεάνιο έμπαινε στο λιμάνι της Νέας Υόρκης. «Ενας άνδρας και μια γυναίκα - καθένας τους έχει σχέση με κάποιον άλλον - συναντιούνται, αστειεύονται και ερωτεύονται στο κατάστρωμα ενός υπερατλαντικού ταξιδιού μεταξύ Ευρώπης και Νέας Υόρκης». Το ριμέικ του '57, ξαναζωντανεύει την ενεργειακή κωμικότητα του φιλμ του '39, πατώντας πάνω στην αψεγάδιαστη, συχνά αυτοσχεδιαστική ετοιμότητα λόγου, αμφότερων των πρωταγωνιστών. Αυτή η ελαφρότητα αρχίζει να «βαραίνει» όταν το πλοίο δένει στη Μαδέιρα, όπου ο Νίκι και η Τέρι επισκέπτονται τη γιαγιά του Νίκι που διαθέτει ιδιωτικό εκκλησάκι όπου ήρωας και ηρωίδα πηγαίνουν μαζί να προσευχηθούν και για τον Μακ Κάρεϊ, αυτή η σκηνή, συνιστά σημείο καμπής της ιστορίας για σύνθετους, συναισθηματικά λόγους. Στη ρότα της επιστροφής στη Νέα Υόρκη, οι δυο τους ερωτεύονται βαθύτατα ο ένας τον άλλον και στήνουν το σκηνικό της τραγωδίας που θα τους χωρίσει στο άλλο σπαραξικάρδιο μισό του φιλμ! Οι ερωτευμένοι, δίνουν ραντεβού σε έξι μήνες στην κορυφή του Empire State Building «του πιο κοντινού στον ουρανό σημείου της πόλης». Εάν και εφόσον, αμφότεροι έχουν κατορθώσει να απελευθερωθούν από τις υποχρεώσεις τους έναντι των αντίστοιχων εραστών και εάν και εφόσον ο πλούσιος, άεργος, play boy Νίκι, βρει δουλειά/ λειτούργημα και γίνει χρήσιμος άνθρωπος...

Ο σκηνοθέτης αφηγείται εκ νέου την ιστορία που κάποτε τον συγκίνησε, σε άλλες εποχές και ως πράξη προκλητικού, αναχρονιστικού, ουμανισμού. Η ταινία του '39, από ρομαντική κωμωδία μεταλλάσσεται σε δακρύβρεχτο μελόδραμα, ως αντανάκλαση, της βαθιάς πίστης του σκηνοθέτη, στον περίπλοκο δεσμό μεταξύ γέλωτα και δακρύων. Οταν ο σκηνοθέτης στο ριμέικ «απαγγέλλει» τις φράσεις του πρωτότυπου, αναρωτιέται αν τα συναισθήματα που βρίσκονται πίσω από αυτές τις φράσεις, μπορούν να συγκινήσουν και το 1957! Αναμάσημα και όχι ξόρκι! Σημειωτέον ότι καθεμιά από τις δύο εκδοχές του ρομαντικού αυτού μελοδράματος αποτυπώνει την εποχή παραγωγής της... Παράδειγμα. Και οι δύο βερσιόν αρχίζουν με ειδήσεις: Στην εκδοχή του '39, το μέσο είναι το ραδιόφωνο, σε Αμερική, Γαλλία και Αγγλία. Σε κείνη του '57, είναι η τηλεόραση, σε Αμερική, Ιταλία και Αγγλία, ενώ και τα μεταφορικά μέσα αλλάζουν ανάλογα με την εποχή...

Παίζουν: Κάρι Γκραντ, Ντέμπορα Κερ, Ρίτσαρντ Ντένινγκ, Νέβα Πάτερσον, Κάθλιν Νέσμπιτ, Ρόμπερτ Λιούις, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1957).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πατέρας και γιος (2014-02-27 00:00:00.0)
Αειθαλής η «Μάχη του Αλγερίου»... (2013-12-05 00:00:00.0)
Ο άνθρωπος που ήξερε πολλά (2012-06-07 00:00:00.0)
Η πεντάμορφη και το τέρας (2010-06-03 00:00:00.0)
Η πρόβα του... Μπέργκμαν (2003-11-08 00:00:00.0)
Αλεξίσφαιρα... (1998-01-21 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ