Πέμπτη 28 Ιούνη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΖΟΡΤΖ ΚΙΟΥΚΟΡ
The Philadelphia story

Από τα δημοφιλέστερα κλασικά χολιγουντιανά είδη η «screwball comedy» (εκκεντρική κωμωδία) μέσα από την οποία ο Τζορτζ Κιούκορ, γνωστός για τις κομψές του ταινίες και τις σοφιστικέ λογοτεχνικές προσαρμογές, εδραιώθηκε σαν ένας από τους μάστορες πρωτοκαθεδρίας στο αμερικάνικο σινεμά. Ο Κιούκορ είχε αίσθηση για τα κομψά ντεκόρ και τους πνευματώδεις διαλόγους καθώς και ευκολία στο να διευθύνει γυναίκες σταρ, κάτι που τον κατέταξε σε «σκηνοθέτη γυναικών». Το ταλέντο του ήταν περισσότερο πολύπλευρο απ' ό,τι ο όρος συνεπάγεται. Ο Κιούκορ κατά τις δεκαετίες του '30 και '40, εργαζόταν αποκλειστικά συμβεβλημένος με την MGM, συνεργασία που δεν συνεχίστηκε. Η «THE PHILADELPHIA STORY» καταλογίζεται ανάμεσα στις σημαντικότερες ταινίες του.

Ο Φίλιπ Μπάρι έγραψε την παραπάνω κωμωδία για την Κάθριν Χέπμπορν που ανέβηκε στο Μπροντγουέι, στα τέλη Μαρτίου του 1939, συμπληρώνοντας 416 θεατρικές παραστάσεις. Η Χέπμπορν, πρόλαβε και αγόρασε τα δικαιώματα του θεατρικού και ένα χρόνο μετά άρχισαν τα γυρίσματα της ταινίας.

Η ταινία του Τζορτζ Κιούκορ ανοίγει με μια σύντομη σκηνή που μοιάζει να βγαίνει κατευθείαν από το βουβό σινεμά. Ενας γοητευτικός και εύπορος άνδρας «πετάγεται» με τα μπαγκάζια του στο χέρι, έξω από ένα μεγάλο σπίτι. Από πίσω του βγαίνει μια νέα, δυναμική γυναίκα που τραβά ένα μπαστούνι του γκολφ από τις αποσκευές του άνδρα και το σπάει στα δυο με το γόνατό της. Ο άνδρας σφίγγει τις γροθιές του αλλά δεν την χτυπά. Βάζει το πρόσωπό της στις παλάμες του και την σπρώχνει προς το έδαφος. Τέλος της σκηνής. Αποτελεσματικότατος ο Κιούκορ. Μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό και χωρίς διάλογο, μάθαμε ότι αυτοί οι δυο πλούσιοι και πεισματάρηδες τραβούν για χωρισμό. Αυτό είναι. Στιγμιαία σύγκρουση.

Ηταν η πολύφερνη κληρονόμος Τρέισι Λορντ που εξωπέταξε τον πλεϊμπόι σύζυγό της λίγο μετά τον γάμο τους. Δυο χρόνια μετά, η Τρέισι πρόκειται να ξαναπαντρευτεί. Ο πρώην σύζυγος επανεμφανίζεται με κάποιους δημοσιογράφους από το περιοδικό «Σπάι» που γεμίζει τις σελίδες του με σκάνδαλα της καλής κοινωνίας, για να της χαλάσει τα σχέδια. Αυτό που διαχώρισε την ταινία από άλλες κωμωδίες, ήταν το σασπένς του για τον ποιον τελικά θα παντρευτεί η Τρέισι. Από την νευρωτική και ενθουσιώδη καθαρόαιμη που είναι ερωτευμένη με τρεις άνδρες ταυτόχρονα και συμπεριφέρεται ως αυτό να ήταν το πιο τραγικό δίλημμα στον κόσμο, πηγάζει η κωμικότητα αλλά και το - κατά Κιούκορ - παραμύθι με ηθικό δίδαγμα για ένα έξυπνο, ψυχρό και ευέξαπτο κορίτσι και τον τρόπο που μεταμορφώνεται σε άνθρωπο. Οξύ σενάριο, σφιχτή σκηνοθεσία και εκπληκτικές ερμηνείες σε μία κλασική, πλούσια ταινία - όχι τόσο σε χρήμα όσο σε βάθος και άφθονο γέλιο, που χωρά σε μια ιστορία που εκτείνεται σε δύο μόνο μέρες. Με ένα ευρύτερο μήνυμα που συντίθεται από μικρότερα και κανένα δεν προβάλλει σαν κατήχηση ή αδεξιότητα. Το θέμα της tabloid δημοσιογραφίας που κάνει τα πάντα για να εξασφαλίσει μια ιστορία, το θέμα του διαζυγίου, της μοιχείας, του σεξισμού, αλλά και οι έννοιες της «εναντίωσης» και «αντίθεσης» που εκτοπίζουν μόνιμες ταξικές συγκρούσεις και τις ανάγουν σε αναλύσιμες ηθικές τέτοιες.

Παίζουν: Κάθριν Χέπμπουρν, Κάρι Γκραντ, Τζέιμς Στιούαρτ, Ρουθ Χάσεϊ κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1941).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ