Πέμπτη 6 Δεκέμβρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΜΠΑΣ ΚΙΑΡΟΣΤΑΜΙ
Κάτι σαν έρωτας

Η νεαρή φοιτήτρια κοινωνιολογίας Ακίκο που για οικονομικούς λόγους εργάζεται πουλώντας, κρυφά απ' όλους, ερωτικές υπηρεσίες, βρίσκεται αναπάντεχα στριμωγμένη άσχημα. Χέρι βοηθείας, περιστασιακής εξόδου από τη δυσκολία του προβλήματος που διαμορφώνεται, τείνει απλόχερα ένας «πελάτης», ένας μειλίχιος συνταξιούχος πανεπιστημιακός καθηγητής. Ο Ιρανός Αμπάς Κιαροστάμι, τη φορά αυτήν, αφηγείται διακριτικά, όπως πάντα, μια ασήμαντη ιστορία που διαδραματίζεται στην ιαπωνική πρωτεύουσα, με ήρωες σύγχρονους και καθημερινούς Ιάπωνες. Σε μια ταινία που η θεματική της δεν «αναπτύσσεται» πραγματικά, αυτό που περισσότερο απ' όλα αγγίζει τον θεατή, είναι η γλαφυρή περιγραφή της ανωνυμίας και της ανθρώπινης μοναξιάς στη μεγαλούπολη του Τόκιο...

Κυνικά και ανάγλυφα αποτυπώνεται η αντίφαση ανάμεσα στην κυρίαρχη δυτικότροπη εικόνα του χώρου, σε αντίθεση με την παραδοσιακή νοοτροπία και τις «αναχρονιστικές» συμπεριφορές των ηρώων της ιστορίας της ταινίας. Η παραπάνω αντίφαση που τέμνει το φιλμ υπενθυμίζει εκκωφαντικά, ανά πάσα στιγμή, την παρουσία της. Δεν μπορεί παρά αυτή η αντίφαση να συνιστά το στοιχείο στο οποίο σκάλωσε το βλέμμα του μη Ιάπωνα δημιουργού. Η καλοφτιαγμένη ταινία του Κιαροστάμι μοιάζει να μην ενδιαφέρεται για την ίντριγκα της ιστορίας που αφηγείται, ιστορία με φειδωλή πληροφόρηση, ίσα - ίσα για ένα σκίτσο του σκελετού της. Η απλότητα στη σκηνοθεσία που ξεσκεπάζει το «φευγαλέο» της στιγμής αποδεικνύοντας ότι ο Ιρανός δημιουργός ενδιαφέρεται πρώτιστα γι' αυτό που αποκαλείται «κατάσταση» ή καλύτερα για καταστάσεις ανθρώπινες, με διάσταση οικουμενική, που «επιτρέπεται» να συνθέτουν ακόμα και κοινότοπες δραματουργικά ιστορίες σαν αυτή του «ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΕΡΩΤΑΣ», ιστορία που διαδραματίζεται στο Τόκιο με καστ εξ ολοκλήρου γιαπωνέζικο.

Την ιστορία της ντροπαλής και ντελικάτης επαρχιώτισσας Ακίκο που έρχεται στη μεγαλούπολη για σπουδές που χρηματοδοτεί δουλεύοντας ως πόρνη πολυτελείας, αφηγείται η ταινία σαν να ψιθυρίζει, με τόση χάρη, ευγένεια και διακριτικότητα... Από την αρχική σκηνή γίνεται σαφές ότι η φοιτήτρια δεν αισθάνεται καλά μ' αυτό που κάνει... η αίσθηση ενοχής επικαλύπτει την αυτοπεποίθησή της σαν σκούρα, βρεγμένη κουβέρτα και την καθιστά ακόμα πιο εύθραυστη. Το φιλμ δε δίνει την αίσθηση της ολοκληρωμένης, της τελειωμένης δουλειάς. Η Ακίκο εκδίδεται κρυφά από όλους, ιδιαίτερα την οικογένειά της και τον ερωτευμένο αρραβωνιαστικό της - έχει συνεργείο αυτοκινήτων και απολύτως ανελαστική ηθική - που την πιέζει να παντρευτούν κι εκείνη αρνείται. Μεγάλο μέρος στην εικόνα καταλαμβάνει ο προαγωγός της Ακίκο, και η τεράστια αντανάκλαση της σκιάς του. Με εμφάνιση ευυπόληπτου επιχειρηματία αλλά με κάτι το διακριτικά απειλητικό στο βλέμμα του, με εκβιαστικές τεχνικές αφόρητης πίεσης που προκαλούν ρίγη, εξαναγκάζει την Ακίκο να βιώνει το αίσθημα ενός παρεμβατικού φόβου που δεν εξαφανίζεται ποτέ. Τελικά, καταφέρνει να στείλει την Ακίκο σε έναν πελάτη «φίλο», στον συνταξιούχο καθηγητή κοινωνιολογίας που κάποτε δίδασκε στο πανεπιστήμιο που η κοπέλα φοιτά. Μεταξύ του καθηγητή και της Ακίκο δημιουργείται σχέση Λολίτας/Χούμπερτ, - «Λολίτα» του Ναμπούκοφ - με το ερωτικό στοιχείο εξοστρακισμένο από την εξίσωση. Η αέρινη αφήγηση της ταινίας μιλάει για μοναξιά, όχι για έρωτα, είναι άσκηση μορφής και πλαστικότητας. Η κάμερα παρατηρεί με οξύτητα και συνήθη ειρωνεία τους πρωταγωνιστές ενός άλλου πολιτισμού και παραμένει «βιδωμένη» σε μια γωνία λήψης, με τους ηθοποιούς να ψάχνουν το οπτικό της πεδίο και όχι το αντίθετο. Για τους μη εξοικειωμένους, η ταινία στιλιστικά μπορεί να λειτουργήσει ως υπνωτικό χάπι... Η ταινία είναι όντως αξιόλογη αλλά... φροντίστε πριν πάτε σινεμά να έχετε ξεκουραστεί καλά...

Παίζουν: Ριν Τακανάσι, Ταντάσι Οκούνο, Ρίο Κάσε, κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία, Ιαπωνία (2012).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ