Τετάρτη 25 Δεκέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ
Βουνό τα προβλήματα στις σπουδές και στη μαθητεία

Ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με δυο σπουδάστριες και έναν σπουδαστή για τη δύσκολη καθημερινότητά τους

Από παλιότερη κινητοποίηση σπουδαστών και σπουδαστριών στα ΕΠΑΣ
Από παλιότερη κινητοποίηση σπουδαστών και σπουδαστριών στα ΕΠΑΣ
«...η αξιοποίηση του θεσμού της Μαθητείας από τις επιχειρήσεις είναι η καλύτερη επένδυση για μια επιχείρηση, ως επένδυση στο μελλοντικό Ανθρώπινο Κεφάλαιό της. Γι' αυτό, αξίζει να προσπαθήσουμε από κοινού για μια ποιοτική Μαθητεία, ώστε να αποκτήσει η κάθε επιχείρηση τους εργαζόμενους - μετόχους του οράματός της». Με αυτόν τον επίλογο ολοκληρώνει ο ΟΑΕΔ το ενημερωτικό του έντυπο σχετικά με τις 51 Επαγγελματικές Σχολές του (ΕΠΑΣ) που λειτουργούν σε όλη τη χώρα. Τις συνθήκες δουλειάς, σπουδών και ζωής, περιγράφουν στο «Ρ» σπουδάστριες από την ειδικότητα της βρεφοκομίας στην ΕΠΑΣ στο Ρέντη και σπουδαστές από την ειδικότητα των ηλεκτρολόγων στην ΕΠΑΣ στο Καλαμάκι. Εξηγούν ποια είναι η πραγματικότητα της «μαθητείας» και τα προβλήματα που συναντούν στις σχολές τους.

***

Το καθημερινό πρόγραμμα είναι πραγματικά εξαντλητικό. Ξεκινά νωρίς το πρωί και τελειώνει το βράδυ, ενώ σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνει μεγάλες αποστάσεις από τη δουλειά στη σχολή και τελικά στο σπίτι. «Αν και μας ζήτησαν να δηλώσουμε σε ποια περιοχή θέλουμε να κάνουμε πρακτική για να είμαστε κοντά στο σπίτι μας, τελικά ελάχιστοι τοποθετήθηκαν όντως κοντά», λέει η Ιωάννα που σπουδάζει στο Α' έτος στην ειδικότητα των βρεφονηπιοκόμων.

Η ίδια μένει στο Αιγάλεω, κάνει πρακτική στον Αγιο Δημήτριο και στη συνέχεια πηγαίνει για μάθημα στο Ρέντη. «Οι περισσότερες σπουδάστριες δεν προλαβαίνουν να γυρίσουν σπίτι, πηγαίνουν κατευθείαν στη σχολή», συμπληρώνει η Αλεξάνδρα από την ίδια σχολή. Το αποτέλεσμα είναι να βρίσκονται όλη μέρα στο δρόμο. Ακόμα μεγαλύτερο είναι το καθημερινό δρομολόγιο για το Στέφανο, από την ειδικότητα των ηλεκτρολόγων. Μένει στη Καισαριανή, η πρακτική του είναι στη Βάρη και η σχολή στον Αλιμο. «Ξεκινάω στις 6 το πρωί από το σπίτι και γυρίζω μετά τις 8 το βράδυ που τελειώνουν τα μαθήματα», λέει χαρακτηριστικά.

Στον παιδικό σταθμό που κάνουν πρακτική η Ολγα και η Αλεξάνδρα, το προσωπικό είναι ελάχιστο και ο σταθμός λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό από τις σπουδάστριες. «Κανονικά, η πρακτική θα πρέπει να γίνεται για να μάθουμε», τονίζουν και εξηγούν πως στην πράξη αυτό δε συμβαίνει. Σε ορισμένες περιπτώσεις, σπουδάστριες βρίσκονται καθημερινά μόνες τους σε τμήματα με 20 βρέφη και νήπια. Προβλήματα όμως υπάρχουν και σε ό,τι αφορά τις συνθήκες που κάνουν μάθημα: «Φτιάχνουν τμήματα με 28 και 30 παιδιά σε κάθε τάξη», λέει ο Μιχάλης από τους ηλεκτρολόγους στην ΕΠΑΣ στο Καλαμάκι και εξηγεί πόσο δύσκολο, αν όχι αδύνατο, είναι να γίνει εργαστήριο με τόσους σπουδαστές.

«Πάσο δεν έχουμε πάρει», συνεχίζει η Ιωάννα και προσθέτει πως από τους δευτεροετείς έμαθαν πως ούτε πέρσι δόθηκε. Το αποτέλεσμα είναι να ξοδεύουν καθημερινά ένα σημαντικό μέρος από το μικρό τους μεροκάματο στα εισιτήρια, ή να κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο όταν δεν έχουν να πληρώσουν το εισιτήριό τους, όπως έχει συμβεί σε αρκετές περιπτώσεις.

Μισθοί - ψίχουλα και αυξημένα έξοδα

Τα έξοδα όμως δεν περιορίζονται στις μετακινήσεις. Επεκτείνονται στην αγορά εργαλείων και αναλώσιμων για τη σχολή. «Το κόστος πέρσι που ήμασταν στο Α' έτος ήταν τουλάχιστον 70 ευρώ μόνο για τα εργαλεία για το εργαστήριο, χώρια τα υλικά για το σχέδιο», λέει ο Μιχάλης από τους ηλεκτρολόγους της ΕΠΑΣ του Καλαμακίου. Μια σειρά αναλώσιμα για κατασκευές και χειροτεχνίες καλούνται αντίστοιχα να αγοράσουν οι σπουδάστριες της βρεφοκομίας. Οσον αφορά τα διαθέσιμα -προφανώς από την περσινή χρονιά- υλικά, «πρέπει να προσέχουμε να μην πετάμε ούτε ένα εκατοστό χαρτόνι» σημειώνει η Εβίτα.

Στο κόστος για υλικά, εργαλεία και αναλώσιμα, προστίθενται φυσικά τα έξοδα διαβίωσης, που είναι δυσβάσταχτα για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες από την επαρχία. Για παράδειγμα, η Εβίτα και η Ξανθή έχουν έρθει από τα Τρίκαλα, όπου ζουν οι οικογένειές τους, για να παρακολουθήσουν την ΕΠΑΣ στο Ρέντη. «Οι μισές σπουδάστριες στο τμήμα μας είναι από την επαρχία», τονίζουν. «Παίρνουμε 289 ευρώ μισθό από την πρακτική και συντηρούμε σπίτι», υπογραμμίζει η Ιωάννα που κι αυτή έχει έχει έρθει στην Αθήνα για τη σχολή.

Αν και προβλέπεται η καταβολή επιδόματος στέγασης και σίτισης από τον ΟΑΕΔ, οι προϋποθέσεις που μπαίνουν αποκλείουν τους περισσότερους σπουδαστές. «Επίδομα στέγασης δεν μπορώ να πάρω επειδή το σπίτι το νοικιάσαμε πριν 4 χρόνια, όταν ήρθε η αδερφή μου στην Αθήνα», λέει η Ιωάννα, ενώ ο ΟΑΕΔ ζητά πρόσφατο ενοικιαστήριο, στο όνομα του σπουδαστή ή της σπουδάστριας. Η Ιωάννα προσθέτει ότι «και όσοι μένουν με τους γονείς τους συχνά χρειάζεται να βοηθήσουν να πληρωθεί το νοίκι, ένας λογαριασμός», αφού στα σπίτια των περισσότερων σπουδαστών υπάρχουν άνεργοι γονείς.

Το μεροκάματο της μαθητείας είναι περίπου 16 ευρώ, από τα οποία τα 11 καταβάλλονται από τον ΟΑΕΔ. Δεν είναι όμως «χαρτζιλίκι», όσο κι αν μοιάζει με τέτοιο. «Ο μισθός μας είναι στήριγμα για τις οικογένειές μας», εξηγούν σπουδαστές και σπουδάστριες.

Κι όμως, ούτε και αυτός ο μισθός δεν ξεφεύγει από περικοπές, που τον ροκανίζουν ακόμα περισσότερο. Με περσινή εγκύκλιο, καταργήθηκαν τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα για τους σπουδαστές που έκαναν πρακτική σε φορείς του δημοσίου. «Γίνονται κρατήσεις για να μας πάρουν πίσω το δώρο Πάσχα που αρχικά μας είχαν καταβάλλει για το 2013», λέει ο Μιχάλης που κάνει πρακτική σε Δήμο της Αττικής: «Τους τελευταίους μήνες μου γίνονται κρατήσεις της τάξης των 42 ευρώ το μήνα», οι οποίες θα τελειώσουν όταν «ξεχρεώσει» το περσινό δώρο Πάσχα!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ