Πέμπτη 5 Ιούνη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ
Πεδίο ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων

Eurokinissi

Αρχισε χτες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το νομοσχέδιο της κυβέρνησης το οποίο εξασφαλίζει ελευθερία δράσης και υποδομές (αποθηκευτικούς χώρους, λιμάνια, σιδηροδρομικά δίκτυα κλπ.) στους μονοπωλιακούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας («logistics») και αποτυπώνει την επιδίωξη για ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο της ΝΑ Ευρώπης, στο πλαίσιο και της επιδίωξης για γεωστρατηγική της αναβάθμιση και τη δημιουργία πεδίων ενίσχυσης της μονοπωλιακής δράσης.

Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Ρυθμίσεις Θεμάτων Εφοδιαστικής» και έχει συνταχτεί από τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών με βάση τις προτάσεις που έχει κάνει γι' αυτόν τον τομέα η Παγκόσμια Τράπεζα. Παρέχει διευκολύνσεις στη δημιουργία, αδειοδότηση κι εγκατάσταση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε όλο τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, δηλαδή μεταφορά, αποθήκευση, διανομή εμπορευμάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι προβλέπει την ανάπτυξη δύο μεγάλων εμπορευματικών - διαμετακομιστικών κέντρων τα οποία ονομάζονται «Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας», το ένα στο Θριάσιο και το δεύτερο στη Θεσσαλονίκη στο πρώην «στρατόπεδο Γκόνου», επειδή συνδέονται με τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, ενώ η αδειοδότηση των επιχειρήσεων που θα εγκατασταθούν εκεί θα είναι με τις διαδικασίες «fast track» και συγκεκριμένα με μία απλή υπεύθυνη δήλωση.

Ανάλογα «πάρκα», όπως αναφέρεται, μπορεί να δημιουργηθούν ακόμα και μέσα σε αστικές περιοχές, ενώ αναφέρεται γενικά και αόριστα ως προϋπόθεση η προστασία του περιβάλλοντος. Ενδεικτικό των όσων προωθούνται είναι και η σύσταση Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που προβλέπεται στο νομοσχέδιο που θα λειτουργεί στο πλαίσιο του υπουργείου Αναπτυξης και θα ρυθμίζει την «Εφοδιαστική». Στο Συμβούλιο θα συμμετέχουν 4 εκπρόσωποι από τα συναρμόδια υπουργεία και 1 από ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, ενώ οι υπόλοιποι 11 θα είναι εκπρόσωποι των Ενώσεων των επιχειρηματιών, όπως είναι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς, το ΕΒΕΑ κλπ. και εκπρόσωποι 5 «επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Εφοδιαστική», όπως αναφέρεται.

Δεν ικανοποιεί λαϊκές ανάγκες

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Χρ. Κατσώτης τόνισε ότι «το νομοσχέδιο είναι ενταγμένο στους ευρωενωσιακούς σχεδιασμούς για τα διευρωπαϊκά δίκτυα. Λαμβάνει υπόψη του την πολιτική της απελευθέρωσης της αγοράς μεταφορών», συνδέεται «με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης, καθώς και με την ιδιωτικοποίηση του σιδηρόδρομου». Οπως τόνισε ανάμεσα σε άλλα: «Δίνει τη δυνατότητα στις εταιρείες να προχωρούν και στη συναρμολόγηση εδώ των εμπορευμάτων», απαίτηση που προβάλλει και η COSCO που λυμαίνεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά, «με αποτέλεσμα αυτά να μπορούν να πωλούνται ως εμπορεύματα προερχόμενα από χώρα της ΕΕ. Αυτό αποτελεί κίνητρο σε μονοπωλιακούς ομίλους τρίτων χωρών να προχωρούν σε επενδύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής και να υπονομεύεται η παραγωγική βάση» της χώρας.

Συνολικά, όπως ανέφερε στη μεταφορά, τη διανομή και αποθήκευση εμπορευμάτων το πάνω χέρι «θα το έχουν οι μεγάλοι παίκτες», δηλαδή «οι ντόπιοι και ξένοι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι». «Η Εφοδιαστική στα χέρια του κεφαλαίου και στο πλαίσιο των ανταγωνισμών του θα είναι σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων» από κάθε πλευρά, είτε αυτή αφορά την ποιότητα είτε τις τιμές, «συνολικά την ικανοποίηση των αναγκών του λαού και σε βάρος του περιβάλλοντος».

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης ήταν σαφής για τους στόχους του νομοσχεδίου, οι οποίοι είναι «η ανάπτυξη σύγχρονου θεσμικού πλαισίου, η ενίσχυση επιχειρήσεων και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών της χώρας, ώστε οι επιχειρήσεις να κινηθούν από καλύτερη θέση στο διεθνή ανταγωνισμό».

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο εισηγητής του Γ. Σταθάκης ανέφερε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο, όχι βέβαια γιατί είναι αντιλαϊκό, αλλά γιατί η χώρα «ως διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο έχει πλεονεκτήματα και το νομοσχέδιο δεν πληρεί τις προϋποθέσεις αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων αυτών».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ