Πέμπτη 23 Απρίλη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΤΣΑΪ ΜΙΝΓΚ - ΛΙΑΝΓΚ
Αδέσποτα σκυλιά

Πρόκειται μάλλον για την ύστατη ταινία του Τσάι, του «φάρου» της δεκαετίας του '90 του ταϊβανέζικου σινεμά. Ο 57χρονος σκηνοθέτης ήταν ήδη βαριά άρρωστος όταν συνέλαβε την ιδέα της ταινίας του, παρατηρώντας στην Ταϊπέι έναν άνθρωπο - πλακάτ. Ταινία φιλόδοξη, λυρική, με πλαστικότητα μελαγχολική, κουβαλά μέσα της ατέλειωτη θλίψη για την αδικία στην αλληλουχία των επί δίωρο σταθερών πλάνων, αλλά φλερτάρει και με την ανία όταν στήνει στο προσκήνιο την επιβίωση μιας εξαθλιωμένης οικογένειας της σύγχρονης καπιταλιστικής μεγαλούπολης. Η ταινία ή γοητεύει ή απελπίζει, δεν αφήνει πάντως κανέναν αδιάφορο. Κινηματογραφική πρόταση μοναδική με έντονο χαρακτήρα «δημιουργού» που όταν βουτά στο ρεαλισμό και βγαίνει από την ύπνωση, μεταμορφώνεται σε αποτύπωμα ιστορικό. Πικρό, ατμοσφαιρικό παραμύθι για τη σύγχρονη φτώχεια, στα όρια του φορμαλισμού, βραβεύτηκε από την κριτική επιτροπή στο τελευταίο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας.

Η ταινία, που εκτιμάμε απευθύνεται κύρια σε μυημένους σινεφίλ, μοιάζει με τελετουργικό αποχαιρετισμού του σκηνοθέτη των «εκκρεμοτήτων», της «αστικής μοναξιάς» και της «σύγχρονης απόγνωσης». Μοιάζει - όπως διαβάσαμε κάπου - να «οργανώνει την κυκλοφορία ανάμεσα στον κόσμο των ζωντανών κι εκείνον των νεκρών, ανάμεσα στον φυσικό και τον διανοητικό χώρο, ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα». Αφαιρετική η μορφή, επιτήδευση σκηνογραφική, ελλειπτικό μοντάζ, ο λόγος σπάνιος, τα πλάνα ατέλειωτα και επανερχόμενο μοτίβο το νερό. Δάκρυα, βροχή, λίμνη... «Δεν με ενδιαφέρει πια η βασική αφήγηση», δηλώνει ο δημιουργός. Η πλοκή σβήνει σε όφελος της δημιουργικής διάστασης τόσο του χρόνου όσο των άλλων πρώτων υλών του σινεμά. «Αρνούμαι να κάνω τις παραχωρήσεις που απαιτεί το εμπορευματικό σινεμά και ονειρεύομαι καινούργιες μορφές διανομής».

Ακολουθούμε την περιπλάνηση σε μια αχανή πόλη, ενός σκληρά εργαζόμενου πατέρα - στο ρόλο ο ηθοποιός φετίχ του Τσάι, Λι Κανγκ-σενγκ - που αδυνατεί να ζήσει τα παιδιά του που κοιμούνται σε εγκαταλειμμένους χώρους... Κάποιο είδος ανθρώπινης αξιοπρέπειας επιμένει ακόμα, αυτή των καθημερινών ρουτινών. Βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα μαλλιών, αλλαγή ρούχων, πλύσιμο σε δημόσιες τουαλέτες. Στην εικόνα υπάρχει και μια μοναχική γυναίκα, μια εργαζόμενη σε σούπερ μάρκετ που συστηματικά ταΐζει τους αδέσποτους σκύλους. Μια μέρα οι δρόμοι τους διασταυρώνονται... (στο «Αστυ»).

Με τους: Λι Κανγκ - σενγκ, Γιανγκ Κουέι Μέι, κ.ά.

Παραγωγή: «Stray Dogs» - Γαλλία, Ταϊβάν (2013).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ