Παρασκευή 21 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΟΡΙΣΜΑ «ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΖΑΖΗ»
Απροσχημάτιστη στήριξη της «μεταρρύθμισης»

Ασήμαντες τροποποιήσεις που δε θίγουν το χαρακτήρα του ελιτίστικου λυκείου και του ταξικού χαρακτήρα της «μεταρρύθμισης» εισηγείται στο υπουργείο Παιδείας η περιβόητη επιτροπή

Τις... καλύτερες κριτικές εισέπραξε τελικά η «μεταρρύθμιση» από την εντεκαμελή «επιτροπή Καζάζη», η οποία χτες δημοσιοποίησε το πόρισμά της για την αξιολόγηση της «μεταρρύθμισης». Οι προτάσεις της επιτροπής, που έχουν αποσταλεί προς τον υπουργό Παιδείας, δεν αλλάζουν ούτε στο ελάχιστο την ουσία της μεταρρύθμισης. Αντίθετα, προτείνεται η επιτάχυνση των αντιδραστικών αλλαγών και το υπουργείο Παιδείας εισέπραξε την επιστημονική επίφαση που ζητούσε, με στόχο να νομιμοποιήσει στις συνειδήσεις μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών την καταδικασμένη «μεταρρύθμιση».

Οι «ευνοϊκές ρυθμίσεις» για τους μαθητές του «ενιαίου» λυκείου, για τις οποίες εδώ και τρεις μήνες είχε καλλιεργηθεί κλίμα αναμονής, περιορίστηκαν σε ασήμαντες τροποποιήσεις. Συγκεκριμένα: Οι μέρες των πανελλαδικών εξετάσεων της Β` Λυκείου αυξάνονται σε 24, δηλαδή οι μαθητές θα εξετάζονται μέρα παρά μέρα, ενώ όταν υπάρχει κενό δύο ημερών θα εξετάζονται σε δύο μαθήματα γενικής παιδείας. Προτείνεται επίσης μείωση της εξεταστέας ύλης, η οποία θα ανακοινώνεται κάθε χρόνο όχι πριν τις 15 Μάη.

Προτείνεται επίσης ο μέσος όρος προαγωγής και απόλυσης να είναι το 9,5 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και να παγιωθεί η διαφορά πέντε μονάδων ανάμεσα στην προφορική και γραπτή βαθμολογία ως κριτήριο προαγωγής, τονίζοντας ότι «τούτο θα καθιστούσε περιττή την κατηγορία των ανεξεταστέων».

Η επιτροπή, στην ανάγκη να αποφορτιστούν οι μαθητές από τον όγκο των εξεταστικών δοκιμασιών, απαντά με πρόταση για κατάργηση της επαναληπτικής ωριαίας εξέτασης και αντικατάστασή της με συνθετικές - δημιουργικές εργασίες.

Σε ό,τι αφορά το «τεστ δεξιοτήτων» η επίδοση στο οποίο επηρεάζει το βαθμό του απολυτηρίου «ενιαίου» λυκείου, η επιτροπή καταθέτει δύο προτάσεις, εκτιμώντας ότι δε στάθηκε εφικτή η έγκαιρη ενημέρωση των μαθητών της Γ` Λυκείου για φέτος. Η επιτροπή προτείνει ως μεταβατική διάταξη να απαλλαγούν από τη δοκιμασία δεξιοτήτων οι μαθητές της Γ` Λυκείου του τρέχοντος έτους, αφού δεν τους είχε δοθεί πέρσι η δυνατότητα να εξεταστούν κατά τη λήξη της Β` Λυκείου. Η άλλη πρόταση προβλέπει να δοθεί η δοκιμασία δεξιοτήτων όπως προβλέπει ο νόμος, αλλά με βαθμολογία ίση με 5% φέτος και ίση με 10% από του χρόνου.

Η επιτροπή προτείνει επίσης καθολική εφαρμογή του θεσμού της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, την επέκταση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου σε όλα τα στάδια και τους τύπους σχολείου, στήριξη του θεσμού της πρόσθετης διδακτικής στήριξης και ένταξής του στα προγράμματα του ΕΠΕΑΕΚ, ανασυγκρότηση των αναλυτικών προγραμμάτων.

Οι παραπάνω προτάσεις απέχουν από τα αιτήματα του κινήματος και παρ' όλες τις δηλώσεις ότι η επιτροπή έλαβε υπόψη της τις απόψεις εκπαιδευτικών φορέων, εκπαιδευτικών και μαθητών σε σχολεία που επισκέφθηκε, και μόνο η δήλωση ότι «εύκολα διαπίστωσε την ομόφωνη θετική στάση της κοινής γνώμης απέναντι στους στόχους της Μεταρρύθμισης και τις ανάγκες που την υπαγόρευσαν», αποδεικνύει ότι δεν ασχολήθηκε καν με τα αιτήματα των αγωνιζόμενων μαθητών.

Εισηγήσεις και για νέα μέτρα

Τα μέλη της επιτροπής που δεν είδαν τίποτα κακό στην κατάργηση των μετεξεταστέων και στις εξετάσεις σφαγής της Β` Λυκείου, εντόπισαν όπως φαίνεται πρόβλημα στον αριθμό των σχολείων, γι' αυτό και εισηγούνται «εκπαιδευτικό Καποδίστρια» με συγχωνεύσεις των ολιγοθέσιων δημοτικών σχολείων.

Και όπως ήταν αναμενόμενο από τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας είχε αποδώσει ευθύνες για την αποτυχία της Β` Λυκείου στους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες, η επιτροπή προτείνει σχεδόν ως πανάκεια την αξιολόγηση. Ειδικότερα προτείνεται ενεργοποίηση της αξιολόγησης - χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, η οποία όπως τονίζεται μπορεί να γίνει «αμέσως μετά την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας συνολικά, των αναλυτικών προγραμμάτων, των βιβλίων και του διδακτικού υλικού, των στελεχών της εκπαίδευσης (σχολικών συμβούλων, προϊσταμένων, διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων)».

Ωστόσο, ακόμα και αυτή η επιτροπή, η διορισμένη από το υπουργείο Παιδείας, δεν μπόρεσε να παραβλέψει την αναστάτωση που δημιούργησε η μεταρρύθμιση. Ενδεικτικά για τα ΤΕΕ η επιτροπή δε διατυπώνει καμία συγκεκριμένη θέση και παραπέμπει το θέμα για μελέτη. Διαπιστώνει όμως ότι «απροσδόκητα μεγάλος αριθμός μαθητών που έστρεψε την προτίμησή του προς τα ΤΕΕ» το έκανε «όχι από γνήσια προτίμηση, αλλά από αμηχανία ή και φοβία έναντι του απαιτητικού Ενιαίου Λυκείου!». Παράλληλα έμμεσα ή άμεσα εντοπίζει προβλήματα στη μη έγκαιρη εκπόνηση των αναλυτικών προγραμμάτων και των αντίστοιχων βιβλίων, στο μη καθορισμό της ύλης των νομαρχιακών και πανελλαδικών εξετάσεων, έλλειψη κτιριακής υποδομής, σύγχρονου εργαστηριακού εξοπλισμού κ. α. Οι προτάσεις για τα ΤΕΕ περιορίζονται στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την ίδρυση ειδικού τμήματος στο ΥΠΕΠΘ για την τεχνική εκπαίδευση κ. ά., αλλά και στη «διεξαγωγή εξετάσεων επιπέδου αντίστοιχου προς εκείνο των εξετάσεων του Ενιαίου Λυκείου, ώστε να εξαλειφθεί η εντύπωση των ΤΕΕ ως του πτωχού συγγενούς»...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ