Κυριακή 30 Αυγούστου 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΥΣΤΡΙΑ - ΓΕΡΜΑΝΙΑ - ΔΥΤΙΚΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Διάσκεψη Κορυφής με στόχο «φιλέτα» σε Ενέργεια και Μεταφορές

Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στη Βιέννη οι υπουργοί Εξωτερικών Αυστρίας, Σερβίας, ΠΓΔΜ στο πλαίσιο της Διάσκεψης Κορυφής Δυτικών Βαλκανίων
Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στη Βιέννη οι υπουργοί Εξωτερικών Αυστρίας, Σερβίας, ΠΓΔΜ στο πλαίσιο της Διάσκεψης Κορυφής Δυτικών Βαλκανίων
Μπορεί η διόγκωση των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών που κατακλύζουν την Ευρώπη από το Νότο και την Ανατολή να επισκίασε την δεύτερη ετήσια Διάσκεψη Κορυφής των Δυτικών Βαλκανίων στη Βιέννη, που ολοκληρώθηκε την Πέμπτη υπό την αιγίδα του αυστριακού υπουργείου Εξωτερικών και την αυστηρή επίβλεψη της Γερμανίας, όμως στην πραγματικότητα, άλλο ήταν το «βασικό μενού» της συνάντησης: Η δημιουργία νέων δικτύων υποδομών σε Ενέργεια, μεταφορές και άλλα κατασκευαστικά «φιλέτα» που είναι απαραίτητα για τη μεγιστοποίηση των κερδών από τις μελλοντικές μπίζνες των ευρωπαϊκών μονοπωλίων στα Βαλκάνια. Το μεταναστευτικό και προσφυγικό ζήτημα, που προβλέπεται να απασχολήσει ποικιλοτρόπως και για αρκετά χρόνια τη «Γηραιά Ηπειρο», τέθηκε «παρεμπιπτόντως» στο τραπέζι της διάσκεψης, καθώς κανείς πια δεν μπορούσε να προσποιηθεί πως δεν έβλεπε τις εκατόμβες πτωμάτων που κατακλύζουν τις ευρωπαϊκές θάλασσες και τα οδικά ή σιδηροδρομικά δίκτυα, εκατομμύρια οικογένειες που ξεσπιτώνονται από τους πολέμους και τις οικονομικές καπιταλιστικές πολιτικές Δυτικών, Αράβων και άλλων ιμπεριαλιστών...

Ετσι, πίσω από τα υποκριτικά αισθήματα ανησυχίας για την τύχη των προσφύγων (που δημιουργούν οι ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις της ΕΕ και των συμμάχων της σε Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική και Κεντρική Ασία) τα οποία επεδείκνυαν ηγέτες όπως η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ και ο Αυστριακός ομόλογός της, Βέρνερ Φάιμαν, κρύβονταν λεπτομερή σχέδια και πλάνα για κατασκευαστικά έργα 600.000.000 ευρώ, που προβλέπεται να δοθούν από την ΕΕ σε γερμανικά, αυστριακά, γαλλικά και άλλα μονοπώλια μέσα στην επόμενη πενταετία για τη δημιουργία νέων δικτύων Ενέργειας και μεταφορών στα δυτικά Βαλκάνια, ώστε να μειωθεί σημαντικά το υψηλό κόστος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και να αυξηθεί σημαντικά η κερδοφορία τους.

Σύμφωνα με το σερβικό πρακτορείο ειδήσεων ΤΑΝΓΙΟΥΝΓΚ, στη διάρκεια της διήμερης Συνόδου Κορυφής για τα Δυτικά Βαλκάνια επιβεβαιώθηκαν 24 διαφορετικά κατασκευαστικά έργα υποδομών συνολικού ύψους 7,7 δισεκατομμυρίων ευρώ τα οποία υποτίθεται πως θα δημιουργήσουν 200.000 νέες (...κακοπληρωμένες) θέσεις εργασίας στην περιοχή και θα αυξήσουν (αφού ολοκληρωθούν...) ετησίως κατά μία ποσοστιαία μονάδα το ΑΕΠ χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, επί μία 15ετία. Δηλαδή τα ΑΕΠ της Αλβανίας, της Σερβίας, της ΠΓΔΜ, του Κοσσόβου, του Μαυροβουνίου και της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο οκτασέλιδο κοινό ανακοινωθέν της φετινής Διάσκεψης Κορυφής των δυτικών Βαλκανίων (που ξεκίνησε τον περσινό Αύγουστο με πενταετές πλάνο κατά τη λεγόμενη «πρωτοβουλία του Βερολίνου» με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο), οι αναφορές στο μεταναστευτικό και προσφυγικό ζήτημα περιορίζονται σε μερικές αράδες. Αντίθετα, σχεδόν όλο το βάρος πέφτει σε σημαντικά έργα υποδομών σε δίκτυα ενέργειας και μεταφορών που θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ (δηλαδή από τα χρήματα που αντλούν μέσω φορολογίας από τις τσέπες της εργατικής τάξης στις χώρες - μέλη) σε κατασκευαστικά μονοπώλια, με τη μερίδα του λέοντος να παίρνει η Γερμανία, η «επιχειρηματική αγοραστική πρωτοβουλία» της οποίας χαιρετίζεται από τους ηγέτες των δυτικο - βαλκανικών χωρών (σελίδα 6, παράγραφος 29) σαν τέτοια... «που θα βοηθήσει στην προώθηση της ανάπτυξης και απασχόλησης στην περιοχή»!

Νέα δίκτυα μεταφορών στο επίκεντρο

Στο επίκεντρο ενδιαφέροντος των κατασκευαστικών μονοπωλίων είναι μεταξύ άλλων έργα όπως η Ιόνια - Αδριατική οδός (γνωστή και ως Γαλάζια Λεωφόρος, που προβλέπεται να ωφελήσει σημαντικά την ελίτ των τουριστικών επιχειρήσεων), ο αγωγός Ιονίου - Αδριατικής, και ο οδικός άξονας σύνδεσης Νις (σερβική πόλη) - Πρίστινα (η κοσσοβάρικη πρωτεύουσα) - Δυρράχιο (αλβανικό λιμάνι).

Ειδικότερα, στο πλάνο για την ενίσχυση των δικτύων μεταφορών προβλέπεται:

  • Να δοθεί ένα δισεκατομμύριο ευρώ από το «Πρόγραμμα Προενταξιακής Βοήθειας» (IPΑ ΙΙ) που θεωρείται ένας από τους πιθανότερους χρηματοδότες επενδύσεων - κλειδιά ως το 2020.
  • Να πραγματοποιηθούν έργα ύψους 7,7 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Παρατηρητήριο Μεταφορών ΝΑ Ευρώπης (SEETO).
  • Οι χώρες των δυτικών Βαλκανίων συμφώνησαν σε μια λίστα έξι επενδυτικών σχεδίων στις υποδομές μεταφορών, που θα περιλαμβάνει δύο γέφυρες, τρεις σιδηροδρομικές γραμμές (όπως η γραμμή σύνδεσης Βελιγραδίου - Σαράγεβο), και έναν «διατροπικό» τερματικό σταθμό (κομβικό σταθμό δηλαδή που θα συνδέει διαφορετικούς τρόπους μεταφορών, π.χ. από θαλάσσης και αέρος ή από εδάφους και θαλάσσης κ.λπ.).
  • Συμφώνησαν σε μια λίστα «ήπιων μέτρων» στις μεταφορές, σε συνεργασία με τα κατά τόπους υπουργεία Μεταφορών και τo Παρατηρητήριο Μεταφορών SEETO «ώστε να εξασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή των προβλεπόμενων πλάνων πριν την επόμενη σύνοδο της διάσκεψης δυτικών Βαλκανίων στη Γαλλία το 2016».
Τα πλάνα για νέες ενεργειακές υποδομές

Στον τομέα της Ενέργειας, οι έξι χώρες των δυτικών Βαλκανίων συμφώνησαν σε λίστα τεσσάρων σχεδίων ενεργειακής διασύνδεσης στο πλαίσιο πολυμερούς προγράμματος ΙΡΑ («Πρόγραμμα Προενταξιακής Βοήθειας»), στην ενίσχυση των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, επιπρόσθετα σχέδια ενεργειακού ενδιαφέροντος ανάλογα με το αν θα χρησιμοποιηθεί φυσικό αέριο ή άλλη πηγή Ενέργειας και τα οποία θα κριθούν και θα χρηματοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια.

Επιπλέον, τα σχέδια για νέα κατασκευαστικά έργα στον τομέα της Ενέργειας συμπεριλαμβάνουν τη διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας Αλβανίας - ΠΓΔΜ, Σερβίας - Μαυροβουνίου - Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, Σερβίας - Ρουμανίας, δημιουργία ενός «Διαβαλκανικού Διαδρόμου Ηλεκτρικής Ενέργειας» στη Σερβία, αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ Σερβίας-Βουλγαρίας.

Αποφάσισαν επίσης τη δημιουργία «περιφερειακής ενεργειακής αγοράς», στο πλαίσιο της οποίας θα καθιερωθούν «ανταλλαγές» Ενέργειας, καλύτερη χρήση και αξιοποίηση των σταθμών παραγωγής Ενέργειας σε συνεργασία με το υπάρχον Γραφείο Συντονισμού Δράσης της ΕΕ για την εφαρμογή «κεκτημένων» της λεγόμενης ευρω-ενωσιακής «Ενεργειακής Κοινότητας».

Σε κάθε περίπτωση αποφάσισαν τα έξι έργα-κλειδιά στις μεταφορές και τα τέσσερα στην Ενέργεια να λάβουν από την ΕΕ χρηματοδότηση 200 εκατομμυρίων ευρώ, ενδεχομένως ως το τέλος του τρέχοντος έτους.

Από τη διάσκεψη κορυφής στη Βιέννη δεν έλειψαν και τα πλάνα για περαιτέρω άνοιγμα των αγορών χωρών της περιοχής στα μονοπώλια της ΕΕ, αφού οι ηγέτες των έξι δυτικο-βαλκανικών χωρών δεσμεύτηκαν γραπτώς να υπογράψουν την ενίσχυση της «Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου Κεντρικής Ευρώπης» (CEFTA) πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2016. Υποσχέθηκαν ακόμη να εργαστούν σε πολιτικές «διευκόλυνσης του εμπορίου, της Ενέργειας και των μεταφορών», χρησιμοποιώντας «και άλλα εργαλεία», όπως οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες, οι Διασυνοριακές Οικονομικές Ζώνες, οι Ζώνες Επεξεργασίας Εξαγωγών και τα Βιομηχανικά Πάρκα. «Εργαλεία» που λειτουργούν, βεβαίως, σε βάρος των εργαζομένων σε όλες τις χώρες της περιοχής, αφού υποχρεώνονται σε εξαντλητικά ωράρια δουλειάς με πενιχρούς μισθούς, ισχνά δικαιώματα και εργασιακή ανασφάλεια...


Δέσποινα ΟΡΦΑΝΑΚΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ