Κυριακή 5 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με το φως τ' Αυγούστου

«Σαντορίνη» του Π. Γράββαλου
«Σαντορίνη» του Π. Γράββαλου
Πολλές και σημαντικές εκθέσεις περιμένουν το φιλότεχνο κοινό, «εκτός των τειχών» της πρωτεύουσας. Στη Σύρο, στη Σαντορίνη αλλά και στην Τζια, μπορείτε να «δροσιστείτε» και εικαστικά με τα έργα γνωστών και σημαντικών καλλιτεχνών μας που παρουσιάζονται τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, τον Αύγουστο.

Δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις συνεχίζουν την εικαστική δραστηριότητα των εκδηλώσεων «Ερμουπόλεια 2001», που διοργανώνει ο Δήμος Σύρου σε συνεργασία με το συλλέκτη Κώστα Ιωαννίδη. Συγκεκριμένα, στις 9 Αυγούστου εγκαινιάζεται στην «Πινακοθήκη των Κυκλάδων» ατομική έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Καρά. Ο Χρήστος Καράς, ένας από τους σημαντικούς μας καλλιτέχνες που ανανέωσαν την εικαστική έκφραση και τις αισθητικές μας αντιλήψεις, συνδυάζει στη ζωγραφική του την υπαρξιακή αγωνία τού ανθρώπου, ο οποίος διανύει το κατώφλι δύο εποχών: ανάμεσα στις εικόνες της μνήμης και στη νέα πραγματικότητα της υψηλής τεχνολογίας. Αρχικά υπερρεαλιστής, ο Χρ. Καράς εμπλούτισε το προσωπικό του ιδίωμα με στοιχεία της ποπ αρτ και της μεταφυσικής ζωγραφικής. Με ευκρίνεια και αισθαντικότητα, με υπαινικτική κοινωνική κριτική και ποιητικότητα, οι μορφές του παρουσιάζονται αληθοφανείς και ταυτόχρονα ονειρικές.

Οπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η κριτικός και ιστορικός της τέχνης Αθηνά Σχινά «Εικόνες μέσα στις εικόνες είναι τα τοπία του, τα στιγμιότυπα ή οι "νεκρές φύσεις", εκεί όπου τα συνομιλούντα μοτίβα και κυρίως τα χρώματα ξεφεύγουν απ' τα στενά πλαίσια της φόρμας, διαποτίζοντας και εντέλει διασυνδέοντας τα διαφορετικά επίπεδα του χώρου. Ενός χώρου μέσα στον οποίο αιωρούνται οι μορφές, ημιδιαφανές και αερόβιες, με υποδόριο ανοιξιάτικο κι άλλοτε μεσημβρινό φως, να τους χαρίζει μια ανατρεπτική ευστάθεια. Αρχέγονες μνήμες και σύμβολα, διφορούμενα και στερεότυπα, όλα λικνίζονται στο φως των εντυπώσεων που έχουν χαράξει μέσα μας διαπολιτισμικές παρακαταθήκες».

«Κορίτσι που μυρίζει γαρίφαλα». Εργο του Χρ. Καρά
«Κορίτσι που μυρίζει γαρίφαλα». Εργο του Χρ. Καρά
«Ο Χρ. Καράς μέσα από τις μορφές του δημιουργεί κρίκους ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, στο χώρο και το χρόνο μιας διαδοχής αλληγοριών με τα τεκταινόμενα. Τα είδωλά του είναι ερανίσματα από εικόνες που περνούν μπροστά από τα μάτια μας σαν εκρηκτικές αστραπές, αφήνοντας τα χρώματά τους να δραπετεύουν, καθώς υποβάλλουν τις δονήσεις μιας κίνησης φαντασμαγορικά υποβλητικής κι ωστόσο εσωτερικευμένης, με εντάσεις που διεγείρουν, πίσω από το βλέμμα, την ψυχική μας ενδοχώρα». Η έκθεση έργων του Χρ. Καρά στην Πινακοθήκη Κυκλάδων θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου.

Σε διαφορετικό ύφος κινούνται οι εικαστικές αναζητήσεις του Δημήτρη Γέρου. Η έκθεση έργων του εγκαινιάζεται στις 11 Αυγούστου στην αίθουσα τέχνης «Ερμούπολη» της Σύρου. θα παρουσιαστούν (έως τις 10/9) τριάντα πίνακες ζωγραφικής που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης τα τελευταία 25 χρόνια. Ο Δ. Γέρος δημιουργεί έναν κόσμο που δε δεσμεύεται από τη φυσική πραγματικότητα αλλά την προσλαμβάνει, την αναπλάθει, τη φιλτράρει και τέλος τη συνθέτει σε νέες απρόσμενες σχέσεις σε μια μεταφυσική ατμόσφαιρα. Ο έντονος συμβολισμός που διακρίνεται στις λιτές του συνθέσεις, στα άδεια τοπία του με τις ανύπαρκτες ή ολιγάριθμες μορφές, τις τομές ή τα παράθυρα, δημιουργούν την εντύπωση ότι η συγγένεια με τη σουρεαλιστική σύλληψη γίνεται πιο στενή. Ολα τα σύμβολα που χρησιμοποιεί ο Δ. Γέρος (δέντρο, καράβι, ψάρι, πουλί κ.ά.) είναι δοσμένα με ευκρινές σχέδιο και καθαρά χρώματα.

Δημιουργία του Δ. Γέρου
Δημιουργία του Δ. Γέρου
Στον κατάλογο που κυκλοφόρησε με αφορμή την έκθεση έργων του Δ. Γέρου στη Σύρο, ο Τζον Γουντ αναφέρεται στις δύο μεγάλες αγάπες του καλλιτέχνη: τη ζωγραφική και τη φωτογραφία. Για τις ζωγραφικές δημιουργίες σημειώνει χαρακτηριστικά: «Οσο περισσότερο κοιτάμε και μελετούμε τους πίνακες του Δ. Γέρου, τόσο συνειδητοποιούμε ότι είναι οι προσωπικοί του εικαστικοί ύμνοι στη Φύση. Παρά τις αλλόκοτες και σουρεαλιστικές αντιπαραθέσεις τους, είναι κατά βάθος τόσο κλασικοί όσο και η ίδια η αρχαιότητα. Ο θεατής, ωστόσο, μπορεί να απορήσει με τα παράξενα σχήματα που πετάνε στον αέρα σε τόσους πίνακες του Γέρου. Ο θεατής αναγνωρίζει βέβαια τα πουλιά, τα ψάρια και τα δέντρα από τον φυσικό κόσμο που τον περιβάλλει, αλλά αυτά τα ασυνήθιστα σχήματα δίνουν αρχικά την εντύπωση ότι πρόκειται για κάτι που δεν έχει ξαναδεί. Πρόκειται για ένα σχήμα που είναι αναμφίβολα το πιο σημαντικό σύμβολο του Γέρου, μια εικόνα που χρησιμοποιεί εδώ και πολλά χρόνια, στον ένα πίνακα μετά τον άλλο».

«Παράθυρο στη Σαντορίνη»

Σε ένα εικαστικό ταξίδι, μια γοητευτική περιπλάνηση, προσκαλεί τους φιλότεχνους η γκαλερί «Αργώ». «Παράθυρο στη Σαντορίνη», είναι ο τίτλος της έκθεσης, που μετά την επιτυχία που σημείωσε στην Αθήνα, στο χώρο της γκαλερί, φιλοξενείται από την 1η Αυγούστου στο Μέγαρο Γκύζη, στη Σαντορίνη. Το «Παράθυρο στη Σαντορίνη» σηματοδοτεί και το περιεχόμενο της έκθεσης: Ματιές στο νησί που σφραγίστηκε από τη μυθολογία, την ιστορία, την ομορφιά του.

Πρώτοι από τις δημιουργίες των πέντε ζωγράφων που συμμετέχουν, εκείνες των: Πάρι Πρέκα, Κώστα Πλακωτάρη. Ο Π. Πρέκας, ο αξέχαστος καλλιτέχνης, που απρόοπτα «έφυγε» από κοντά μας, έλκει την καταγωγή του από τη Σαντορίνη. Εκτίθενται υδατογραφίες μεγάλων διαστάσεων, άριστα δείγματα της εικαστικής του δημιουργίας, που αποδίδουν με χρωματική διαφάνεια και δεξιοτεχνία, το λυρισμό και το χαρακτήρα του νησιού. Ο Κ. Πλακωτάρης, πολυσχιδής καλλιτέχνης που έφυγε από κοντά μας το 1968 αφήνοντας πίσω του ένα πολύπλευρο έργο. Στις ελαιογραφίες του αποτυπώνει, με άψογη τεχνική, το εκτυφλωτικό φως που διαθλάται παντού.

Στην ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση, παρουσιάζει έργα σε λάδι ο Παναγιώτης Γράββαλος. Η στέρεη δομή τους τονίζει ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της ατμόσφαιρας του νησιού: Το παιχνίδι με τις αρχιτεκτονικές γραμμές. Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης κάνει μια υπέρβαση στο χώρο της μυθολογίας. Με την προσφιλή του μεικτή τεχνική, αποδίδει με δεξιότητα την αίσθηση της απύθμενης θάλασσας, όπου ο κόσμος της μυθολογίας μπορεί να κοιμάται, αλλά υπάρχει ζωντανός στη μνήμη των ανθρώπων. Η παράθεση αντικειμένων, στο ύφος της «νεκρής φύσης», παραπέμπει στο σήμερα με τρόπο ήρεμα σουρεαλιστικό. Τέλος, η Ζωή Σκιαδαρέση φιλοτέχνησε, με το χαρακτηριστικό λεπτό της ύφος, μια σειρά τοπίων. Βράχια, θάλασσες, οικισμοί, πολύχρωμοι θάμνοι, φιλτραρισμένα όλα μέσα από την πλούσια ευαισθησία της.

Σημειώνουμε ότι η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 14 Αυγούστου, διοργανώνεται από την γκαλερί «Αργώ», το Μέγαρο Γκύζη και το Λαογραφικό Μουσείο Σαντορίνης.

  • Την πρόσφατη εικαστική του δημιουργία παρουσιάζει έως τις 10 Σεπτεμβρίου, ο Αλέξης Βερούκας στην γκαλερί «Βουρκαριανή» στην Κέα. Πρόκειται για μια σειρά ζωγραφικών έργων και μια εικαστική επέμβαση στην αίθουσα της Βουρκαριανής, με τίτλο «Κοίλα και βαθμίδες». Συγκεκριμένα εκτίθενται 22 έργα, λάδια σε μουσαμά και χαρτί, όπου το χρώμα και το φως κλιμακώνονται, παρακολουθώντας με αισθαντικότητα την πρόοδο των βαθμίδων που σβήνουν και επιστρέφουν στη φωτοσκίαση της ατμόσφαιρας, όπως καταγράφεται από την ιδιοσυγκρασία του ζωγράφου.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ