Παρασκευή 9 Δεκέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΙΔΡΥΜΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ»
Μόνιμη έκθεση έργων του Βάλια Σεμερτζίδη

Το «Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη» εγκαινίασε τη μόνιμη έκθεση έργων του Βάλια Σεμερτζίδη, με αφορμή την ευγενική δωρεά της συζύγου του, Ρούλης Σεμερτζίδη. Η συλλογή αποτελείται από 35 έργα, μεταξύ των οποίων προσωπογραφίες και τοπία, χαρακτικά και σκίτσα. Τα έργα εκτίθενται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο νεοκλασικό κτίριο του Ιδρύματος στην οδό Πραξιτέλους 169 και Μπουμπουλίνας στον Πειραιά και η έκθεση λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή, 13.00 - 17.00.

Ο Βάλιας Σεμερτζίδης γεννήθηκε στον Καύκασο το 1911. Ηταν γιος προσφύγων από τον Πόντο με πατέρα Ελληνα Πόντιο και μητέρα Ρωσίδα από τον Καύκασο, που ήρθαν το 1922 στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στη Δραπετσώνα. Το 1928, ο Σεμερτζίδης εγγράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών και ξεκινά την τετραετή του μαθητεία στο εργαστήρι του Κωστή Παρθένη. Επαγγελματικά πρωτοεμφανίζεται το 1935, στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης και την επόμενη χρονιά γίνεται μέλος της ομάδας «Ελεύθεροι Καλλιτέχνες». Από το 1937 έως το 1940, παρουσιάζει έργα του σε σημαντικές εικαστικές διοργανώσεις (Πανελλήνιος 1938, 1940 κ.λπ.).

Ο Σεμερτζίδης στο ξεκίνημα της Κατοχής ήταν 30 ετών. Ενταγμένος στο ΕΑΜ, ανέβηκε στο βουνό - στη Βίνιανη και τα Αγραφα - με άλλους καλλιτέχνες, όταν το Γενικό Στρατηγείο του ΕΛΑΣ συγκρότησε καλλιτεχνικό και κινηματογραφικό τμήμα εκεί. Ανυπομονούσε να σχεδιάσει, να ζωγραφίσει τον αγώνα στις αετοκορφές. Ηθελε να βρεθεί κοντά στον αγρότη, να δει και να τεκμηριώσει τον αγώνα του. Συγκλονίζεται από τη μεταμόρφωση ενός ολόκληρου λαού, που στα βουνά έθετε τα φύτρα της λαϊκής εξουσίας και οι πίνακές του της περιόδου εκείνης είναι η εικαστική απεικόνιση αυτής της λαϊκής εποποιίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα σχέδια του βουνού ο ίδιος τα αποκαλεί «ντοκουμέντα» (που περίμεναν υπομονετικά να γίνουν κάποτε έργα μεγάλων διαστάσεων).

Σταθμός στο έργο του Σεμερτζίδη ήταν το 1946, καθώς συστηματικά αρχίζει να ασχολείται με τη χαρακτική. Πειραματίστηκε με τη χαρακτική, τελειοποιώντας μια νέα τεχνική, που ο ίδιος ονόμασε «εγχάρακτη ζωγραφική». Κλεισμένος στο απόμερο φτωχόσπιτό του, στα χρόνια του Εμφυλίου και μετά τη λήξη του, μετέπλασε σε μεγάλες διαστάσεις τα σχέδια στο μπλοκ του και τις μικρές υδατογραφίες που είχε φιλοτεχνήσει, υπό τις δύσκολες, κρίσιμες, επικίνδυνες συνθήκες. Ο ζωγράφος δουλεύει τα θέματά του κρυφά. Φτιάχνει αγιογραφίες στις διαστάσεις των «απαγορευμένων» έργων και τα κρύβει πίσω τους.

Ο Σεμερτζίδης αγαπούσε το λαό, ήταν κομμουνιστής έως το τέλος της ζωής του, κι αυτά τα στοιχεία διαμόρφωσαν μέσα του το χρέος να «μιλήσει» με τα χρώματά του για τη ζωή και τον αγώνα των ανθρώπων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ