Σάββατο 25 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΠΑΙΔΕΙΑ
Κοινωνία της Γνώσης και εκπαιδευτικές - παιδαγωγικές επιπτώσεις

Προσπάθεια προσέγγισης στην ουσία

Πολλοί θριαμβολογούν για τους ρυθμούς παραγωγής καινούριας γνώσης, άλλοι αντιμετωπίζουν με ανησυχία τους γοργούς αυτούς ρυθμούς και ανησυχούν ιδιαίτερα για τις επιπτώσεις στην επαγγελματική σταδιοδρομία, όπου η ρευστότητα - μεταβλητότητα των δεδομένων φτάνει ως το σημείο του να μην είναι κάποιος βέβαιος ότι θα αξιοποιήσει αύριο επαγγελματικά τις γνώσεις -δεξιότητες ,που με κόπο αποκτά σήμερα. Εύλογα αναρωτιούνται οι σχεδιαστές - στοχαστές εκπαίδευσης: Μήπως αυτά που διδάσκουμε σήμερα δε θα είναι χρήσιμα αύριο; Ποιο το μέλλον της εκπαίδευσης;

  • Περίπου τέτοιες σκέψεις κατέγραφα παρακολουθώντας την εισήγηση του Α. Δημητρίου στο εκπαιδευτικό συνέδριο της ΟΕΛΜΕΚ στη Λευκωσία (28-11-97)1, όχι ως απόψεις του εισηγητή, αλλά ως επισήμανση απόψεων που κυκλοφορούν.

Αλλά σχεδόν ταυτόχρονα ή λίγο αργότερα, καθώς προχωρούσε η διαδικασία ερωτήσεων - παρεμβάσεων - διευκρινίσεων, αναλογιζόμουν και τα ακόλουθα:

α. Δικαιολογείται τέτοιος πανικός για τη μεταβλητότητα που διαπιστώνουμε στον κόσμο μας σήμερα, όταν έχουμε 2.500 χρόνια τη διδασκαλία του Ηράκλειτου ότι «πάντα χωρεί και ουδέν μένει», ότι «δις ες τον αυτόν ποταμόν ουκ αν εμβαίης»;

β. Τι είναι αυτό που μεταβάλλεται με γοργό ρυθμό και μας λυπεί που χάνεται τόσο γοργά; Μήπως οι νόμοι της νόησης; Οι βασικές δεξιότητες; Ο τρόπος αντίληψης της πραγματικότητας; Οι μαθησιακές διαδικασίες; Τίποτε απ' αυτά. Αυτές που παύουν να είναι χρήσιμες, γιατί εκτοπίζονται από άλλες νεότερες, είναι μερικές πρακτικά αξιοποιήσιμες γνώσεις και δεξιότητες που είναι αναλώσιμες, όπως είναι αναλώσιμες και οι τροφές για τη συντήρηση του οργανισμού.

γ. Οι γνώσεις και οι δεξιότητες και οι τρόποι σκέψης και δράσης που οικοδομούν την προσωπικότητα του ανθρώπου, τη συνείδηση και το ήθος του, δεν είναι στοιχεία αναλώσιμα, αλλά παραμόνιμα, δεν κινδυνεύουν να παλαιωθούν όπως οι ποικίλες συσκευές της τεχνολογίας. Δυο παραδείγματα: Η γνώμη του Σωκράτη ότι «είμαι πενήντα χρόνια πολίτης ενεργός στην πόλη μου και έχω ψηφίσει τους νόμους που ισχύουν σήμερα, άρα δεν έχω το ηθικό δικαίωμα να τους παραβιάσω την ώρα που πρόκειται να εφαρμοστούν για μένα», αυτή η γνώμη ούτε μαθαίνεται, αν δε μελετήσουμε προσεκτικά το διάλογο του Σωκράτη με τον Κρίτωνα, ούτε κατανοείται, αν δε γνωρίζουμε τι σημαίνει ενεργός πολίτης, ούτε βιώνεται, αν δε στοχαστούμε τι σημαίνει ηθική συνέπεια, ούτε εγγράφεται στη συνείδηση γρηγορότερα σήμερα λόγω τεχνολογίας, ούτε τροποποιείται η ουσία της γιατί πάλιωσε, ούτε ισχύει πιο πολύ, επειδή έχει καταχωριστεί στη μνήμη του Η/Υ. Η εγγραφή, η αξία, η βίωση, η δύναμή της ανάγονται μόνο στη διαμόρφωση και εγρήγορση της συνείδησης του ανθρώπου, που μπορεί - δυνητικά - o καθένας να είναι ένας Σωκράτης.

Και η αποφθεγματική διατύπωση του Lord Acton ότι «όλες οι εξουσίες φθείρουν και η απόλυτη εξουσία φθείρει απόλυτα» δεν μπορεί να διατυπωθεί από τη μνήμη του Η/Υ, ούτε να τροποποιηθεί απ' αυτήν, ανάγεται στη λειτουργία της μνήμης και την επαγωγική σκέψη κάθε ανθρώπου, που μπορεί - δυνητικά - να δει πολλά ανθρώπινα, να μελετήσει πολλή ιστορία και να στοχαστεί όπως ο Acton.

δ. Κατά συνέπεια, το κύριο έργο της εκπαίδευσης μένει απαρασάλευτο, ίσως πιο αναγκαίο από όσο στο παρελθόν, γιατί χρειάζεται πιο συστηματική φροντίδα η παιδεία του ανθρώπου, ο οποίος χρειάζεται περισσότερη δύναμη σκέψης και πιο ισχυρά κριτήρια πράξης (ήθους), για να πεζοποντοπορεί πάνω στα κύματα της τεχνολογικής εμπορομεσιτικής διαπλεκόμενης πραγματικότητας.

ε. Και χρειάζεται βέβαια να ασκείται ο νέος άνθρωπος στη χρήση της τεχνολογίας (ηλεκτρονικού υπολογιστή - πληροφορικής), για να έχει πρόσβαση στη συσσωρευμένη και διαρκώς ανανεούμενη τυπική, μνημονική γνώση. Αλλά για να είναι καλός χρήστης της τεχνολογικής γνώσης, για να μάθει πώς να μαθαίνει, χρειάζεται πρώτα εκείνα τα στοιχεία παιδείας, που δε μεταβάλλονται με γοργούς ρυθμούς, δεν παλιώνουν, δεν αντικατασταίνονται, αλλά μόνο βελτιώνονται ως προς τη μέθοδο αναζήτησης.

στ. Ενα συγκεκριμένο παράδειγμα: Ως ιστορικός ή διπλωματικός υπάλληλος ή κοινός πολίτης του κόσμου δεν μπορεί κανείς ούτε να πει ούτε να εννοήσει την κρίση: «Λόγω της γεωγραφικής θέσης της η Κύπρος υπήρξε - κατά τους αιώνες της ιστορίας της -σταυροδρόμι λαών, πολιτισμών, επιδρομέων, πειρατών». Ούτε ως καλός και άριστος χρήστης της υψηλής τεχνολογίας μπορεί να φτάνει σε αυτό το επίπεδο επικοινωνίας, αν δεν είναι πρώτα γνώστης βαθύς των εννοιών και σχέσεων που οικοδομούν την αντίληψη και σκέψη εκείνου που λέει ή γράφει ή απλά ακούει και καταλαβαίνει την παραπάνω κρίση. Αυτό το επίπεδο επικοινωνίας δε γράφεται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, αλλά στη μνήμη, στο εννοιολογικό οικοδόμημα, στη σκέψη του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Ενα άλλο παράδειγμα: ότι στο ορθογώνιο τρίγωνο ισχύει η σχέση α2 = β2 + γ2, ότι η σχέση αυτή επιτρέπει στο γνώστη να υπολογίσει τη διάμετρο μιας λίμνης χωρίς να μπει σ' αυτήν, ότι για όλα τα γνωσιακά θέματα, πέρα από μία αρχική διαπίστωση ή πληροφορία, είναι αναγκαία μια συλλογιστική δραστηριότητα του νου (νόηση, κατανόηση, επινόηση, διανόηση...) ότι για όλες αυτές τις νοητικές δραστηριότητες αρχή και τέλος είναι ο νους, με το εννοιολογικό σύστημα που δημιουργεί, και ότι βοηθητική μόνο υπηρεσία δέχεται από την τεχνολογία που έχει ο ίδιος επινοήσει. Φρόνιμο είναι να τα συνειδητοποιήσουμε, για να μην παρασυρόμαστε σε ανατροπή της παιδαγωγικής σύνεσης και της μαθησιακής διαδικασίας,για να μη μας θαμπώνει ο καθρέφτης και νομίζουμε ότι το είδωλο (η τεχνολογία της γνώσης) υποκαθιστά το πραγματικό υποκείμενο (τον άνθρωπο που νοεί και κατανοεί και επινοεί). Για να μην παρανοήσουμε την υφή του ειδώλου και παρασυρθούμε σε ειδωλολατρία. Χρήσιμο φαίνεται να θυμόμαστε -για λόγους αυτογνωσίας της ανθρώπινης πορείας στη γνώση - τις εννοιολογικές αναζητήσεις του Σωκράτη2, το απόρημα που προέκυψε από το Μένωνα3, το αξίωμα του Αριστοτέλη: «Πάσα διδασκαλία και πάσα μάθησις διανοητική εκ προϋπαρχούσης γίγνεται γνώσεως», για να μην παραπλανηθούμε ως προς τη φύση της γνωσιακής προσπάθειας και νομίσουμε ότι αρχίζει από το πληκτρολόγιο, που είναι απλό εργαλείο επινοημένο από το νου για τις ανάγκες του.

Εχει λοιπόν έργο σημαντικό να κάνει ο δάσκαλος: Να πλουτίζει το εννοιολογικό σύστημα και την κριτική ικανότητα και σκέψη των εκπαιδευομένων, για να μπορούν να πεζοποντοπορούν πάνω από τη φαινομενική ροϊκότητα των εννοιών περί των όντων και φαινομένων. Η διαρκώς μεταβαλλόμενη και ανανεούμενη γνώση δεν επηρεάζει ανατρεπτικά παρά μόνο τη δυνατότητα πρόσβασης σε αποθηκευμένες ειδήσεις4, όχι τα μνημονικά κύτταρα του εγκεφάλου, ούτε την ικανότητα σκέψης και επεξεργασίας των ειδήσεων για παραγωγή συμπερασμάτων. Ο,τι μεταβάλλεται στον τομέα της γνώσης είναι σαν την ταινία του μαγνητοφώνου, που είναι υλικό. Ο δημιουργός του μαγνητοφώνου και κάτοχος και χρήστης του γίνεται πλουσιότερος, όταν φθείρονται οι ταινίες, τόσο πλουσιότερος όσο πιο πολλές φθείρονται. Και δεν ανησυχεί απ' αυτήν τη φθορά. Αναγεννιέται ο ίδιος.

Σημειώσεις:

Ως ακροατής δεν μπόρεσα να παρέμβω, γιατί είχαν εκδηλωθεί πολλές άλλες παρεμβάσεις. Εμεινα μόνο παρατηρητής και τώρα σχολιαστής. Ευχαριστώ τους οργανωτές που μου έδωσαν την ευκαιρία να πάρω μέρος σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον Εκπαιδευτικό Συνέδριο.

1. Η Εισήγηση του Α. Δημητρίου είχε θέμα: «Η πορεία προς τον διανοϊκό πολιτισμό του 21ου αιώνα».

2. Η κύρια πρόσφορα του Σωκράτη στη Φιλοσοφία - εκτός από το προσωπικό Ηθος του - συνοψίζεται στο ότι αξιοποίησε τη διαλεκτική του ικανότητα για την αναζήτηση του ορισμού (και της ουσίας) των εννοιών (W. C. Guthrie, «Socrates», p. 105-110,

A. S. Bogomolov, «Ιστορία Αρχαίας Φιλοσοφίας» (μετ. Φ. Κ. Βώρου, σελ. 207-214, με παράθεση πλήθους αποσπασμάτων από τις αρχαίες πηγές Φιλοσοφίας)

E. Zeller - W. Nestle, «Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας» (μετ. Χαρ. Θεοδωρίδη ), κεφ. 27: «Η Σωκρατική διδασκαλία»)*.

3. Είναι η γνώση ανάμνηση ιδεών που προϋπάρχουν στην ψυχή και αναδύονται με τη διαλεκτική ή είναι αποτέλεσμα εμπειρίας - βίωσης και επεξεργασίας έπειτα των εμπειριών από το νου; Την πρώτη άποψη υποστήριζε ο Σωκράτης, τη δεύτερη ο συνομιλητής του. Και η συζήτηση συνεχίζεται στο διάλογο Θεαίτητος, όπου η γνώση ορίζεται έτσι: «Αρέσκει ουν σε... δόξαν αληθή μετά λόγου επιστήμην είναι; Συμφωνείς, λοιπόν, ότι γνώση τεκμηριωμένη, δηλαδή επιστήμη, είναι η γνώμη η προσωπική που αποδεικνύεται αληθινή με επιχειρήματα, με συλλογισμούς; (Θεαίτητος, 201c.). Ανάλυση του διαλόγου Μένων στο Bogomolov, σελ. 287-288. Επίσης στο: A. S. Tailor, Plato.ch VI: Socratic Dialogues: Gorgias, Meno.

Επίσης: Γεράσιμου Σάντα, «Σωκράτης», (μετάφραση στα ελληνικά από τη Δάφνη Βούβαλη, εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα»)

4. Αλκμήνη Α. Σκανδάλη, «Η Επιστήμη της Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης», 1990.

* Ο Αριστοτέλης, (Μετά τα Φυσικά, 1078 27) προσγράφει δυο συμβολές του Σωκράτη στη Φιλοσοφία: Τους ορισμούς εννοιών και τον επαγωγικό λόγο (δύο γαρ εστι α τις αν αποδοίη Σωκράτει δικαίως, τους τε επακτικούς λόγους και το ορίζεσθαι καθόλου).

(Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα του Φ. Κ. Βώρου, www.voros.gr)


Του Φ. Κ. ΒΩΡΟΥ*
* Ο Φ. Κ. Βώρος είναι επίτιμος σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ