Οπως σημειώνεται στην εισαγωγή του βιβλίου:
«Η έκδοση αυτή αποτελεί προσπάθεια στήριξης και εκλαΐκευσης της πρότασης του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, του σχολείου των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας.
Με την πρόταση αυτή, το Κόμμα μας εμπλούτισε τη βασική κατεύθυνση της παλιότερης πρότασης για το σχολείο, του 1999. Δηλαδή, τον ενιαίο, δωδεκάχρονο και υποχρεωτικό χαρακτήρα του σχολείου της σοσιαλιστικής κοινωνίας.
Ο εμπλουτισμός όμως της πρότασης ήταν και είναι αναγκαίος (συνεχώς θα λέγαμε, γιατί καμιά επιστήμη δεν είναι στάσιμη), καθώς στα χρόνια από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 το Κόμμα μας:
-- Διαμόρφωσε νέο Πρόγραμμα που προσδιορίζει τις βασικές νομοτέλειες και κατευθύνσεις της σοσιαλιστικής κοινωνίας και οικονομίας.
-- Μελέτησε την πορεία της σοσιαλιστικής οικοδόμησης με επίκεντρο την ΕΣΣΔ, αλλά και αξιοποίησε σχετικές μελέτες για την πορεία της σοβιετικής εκπαιδευτικής πολιτικής, της προσφοράς της, αλλά και των προβλημάτων και αντιφάσεων που εμφάνισε.
Τέλος, με τη νέα αυτή πρόταση, αποτυπώνεται η προσπάθεια να εξετάσουμε τις εξελίξεις, τις αλλαγές που προωθούν κατά καιρούς οι αστικές κυβερνήσεις. Να τις τοποθετήσουμε στη βάση της διαχρονικής σχέσης της οικονομίας με την εκπαιδευτική πολιτική.
Την έκδοση και την κεντρική παρουσίαση της πρότασης του Κόμματος για το σχολείο των σύγχρονων βασικών αναγκών, το σχολείο του σοσιαλισμού, ακολούθησαν μια σειρά εκδηλώσεις, παρουσιάσεις και συζητήσεις σε όλη την Ελλάδα, με συμμετοχή χιλιάδων μελών, φίλων του Κόμματος, αλλά και κόσμου που θέλει να ακούσει τι προτείνει το ΚΚΕ για το σχολείο, για τα σημερινά εκπαιδευτικά προβλήματα, για τη διέξοδο από αυτά. Πέρα, όμως, από το θετικό πρόσημο που προκύπτει από τη συμμετοχή, θετικά μπορούμε να κρίνουμε και το επίπεδο του προβληματισμού, τον πλούτο των ερωτημάτων που τέθηκαν.
Η παρούσα συλλογή κειμένων επιδιώκει να φωτίσει τις πιο βασικές πλευρές από τη θέση του Κόμματος για το σχολείο, να βοηθήσει ώστε να ξεδιαλυθούν μια σειρά ζητήματα που μπορεί να υπάρχουν. Να συμβάλλει τελικά ώστε η πρότασή μας να μπορεί να κατανοηθεί ευρύτερα, να αποτελέσει έτσι όπλο στη μαζική καθημερινή παρέμβαση των κομμουνιστών στους χώρους της Εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό, αξιοποιούνται μια σειρά κείμενα που δημοσιεύτηκαν στις σελίδες του "Ριζοσπάστη" και στο αφιέρωμά του με τίτλο "Η θέση του ΚΚΕ για το σχολείο και το αστικό σχολείο".
Φυσικά, η έκδοση αυτή αποτελεί εργαλείο για την ανάλυση της πραγματικότητας, παρόλο που δεν έχει το χαρακτήρα της απάντησης σε εκάστοτε κυβερνητικές πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις. Δίνει, όμως, τη δυνατότητα για μια μεθοδολογική βάση κατανόησης των αλλαγών στην Εκπαίδευση. Οτι δηλαδή δεν στεκόμαστε αμήχανοι, δεν αναπολούμε το αστικό σχολείο άλλων εποχών, ούτε όμως θεοποιούμε οτιδήποτε λανσάρεται ως νέο, γιατί και αυτό έχει πάνω του τη σφραγίδα των καπιταλιστικών επιδιώξεων.
Ποιος είναι αυτός ο κεντρικός μεθοδολογικός άξονας; Η διαπίστωση ότι η τάση ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων απαιτεί ανεβασμένο επίπεδο εκπαίδευσης, ωστόσο αυτή η ανάγκη εγκλωβίζεται στις αστικές εκμεταλλευτικές σχέσεις παραγωγής. Αυτή η αντίφαση δημιουργεί το έδαφος ώστε να συνυπάρχουν πιο έντονα στην εποχή μας.
Από τη μια μεριά, η σχετική ημιμάθεια, η αδυναμία του ανθρώπου να συγκροτήσει ένα στέρεο μεθοδολογικό υπόβαθρο ανάλυσης του κόσμου, παρακολούθησης των αλλαγών με τη συσσώρευση γνώσεων.
Από την άλλη, η πολλαπλότητα πηγών πληροφόρησης, η πρόσβαση ολοένα και περισσότερων ανθρώπων σε αυτές. Κυρίως η δυνατότητα που δίνει σήμερα η ανάπτυξη της επιστήμης ώστε τα πορίσματά της να διαχέονται με παιδαγωγικό και φιλοσοφικά τεκμηριωμένο τρόπο στο σχολείο και γενικότερα στην Εκπαίδευση.
Η σωστή σύνδεση της οικονομίας με την εκπαιδευτική πολιτική, η επιμονή στη μελέτη των κειμένων των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του ΟΟΣΑ κ.ά., δεν είναι ακαδημαϊκή ενασχόληση. Δίνει πολύτιμα στοιχεία και για την πολιτική - ιδεολογική διαπάλη στο σήμερα. Πόσο μάλλον, όταν η Ελλάδα προβάλλεται ως μια κακή εξαίρεση, ως ο φτωχός συγγενής σε σχέση με άλλα καπιταλιστικά κράτη, τη στιγμή όμως που υλοποιούνται βαθμιαία μια σειρά μέτρα αντίστοιχης στρατηγικής κατεύθυνσης και κυρίως αντίστοιχων ταξικών συνεπειών (π.χ. "αυτονομία σχολικής μονάδας", αποκέντρωση, περιεχόμενο σχολικών βιβλίων κ.ά.).
Η συγκεκριμένη έκδοση διαρθρώνεται σε τρία μέρη.
Στο πρώτο μέρος δημοσιεύονται οι τρεις παρεμβάσεις στην κεντρική παρουσίαση της πρότασης του Κόμματος στην Αθήνα. Δηλαδή, η ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, του μέλους της ΚΕ και υπεύθυνου του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, Κυριάκου Ιωαννίδη και τέλος, του μέλους του Γραφείου του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, Δέσποινας Μαστρολέων.
Στο δεύτερο και μεγαλύτερο μέρος, δημοσιεύονται κείμενα που δίνουν τη δυνατότητα κατανόησης πλευρών της πρότασης του Κόμματος, αλλά και βασικών τάσεων στην αστική εκπαιδευτική στρατηγική.
Στο τρίτο μέρος, δίνονται ένα βασικό λεξικό εκπαιδευτικών εννοιών καθώς και βιβλιογραφία, ως παράρτημα, για παραπέρα αφομοίωση της πρότασης του Κόμματος».
Αναλυτικά, στο δεύτερο μέρος της έκδοσης, ο αναγνώστης μπορεί να βρει κείμενα για τα εξής: