ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Συγκροτήθηκε παναιγαιακή Συντονιστική Επιτροπή

Από εκπροσώπους 49 νησιωτικών φορέων

Τρίτη 28 Σεπτέμβρη 2004

Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε. Κι αυτό καθαυτό μπορεί να συμβάλει στο να αρχίσει να κινούνται με άλλον «αέρα» τα πράγματα στο Αιγαίο. Με τον «αέρα» της αντίστασης και του αγώνα που φέρνει η συγκρότηση του παναιγαιακού μετώπου πάλης των νησιωτών και των ναυτεργατών, που βάζει στόχο να έρθει σε ρήξη με τα συμφέροντα των ακτοπλόων εφοπλιστών και των πολιτικών τους εκπροσώπων, δηλαδή την κυβέρνηση της ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ και να διεκδικήσει αποφασιστικά ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες προς όφελος των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων.

Η μεγάλη απόφαση πάρθηκε προχτές Κυριακή κατά τη διάρκεια της ευρείας σύσκεψης που έγινε στην αίθουσα συνελεύσεων της ΠΕΜΕΝ. Εκεί, σε μια κατάμεστη αίθουσα, εκπρόσωποι από φορείς των νησιών Χίου, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου, Ικαρίας, από τα νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα, από ναυτεργατικά σωματεία αλλά και φορείς που βρίσκονται στην Αττική και έχουν άμεση σχέση με την ακτοπλοΐα, αποφάσισαν να συντονίσουν τη δράση τους με τη συγκρότηση Παναιγαιακής Συντονιστικής Επιτροπής. Η δράση της θα εγκαινιαστεί με βδομάδα ταυτόχρονων κινητοποιήσεων σε όλα τα νησιά η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα καθοριστεί προς το τέλος του Οκτώβρη.

Η μέρα που επιλέχθηκε δεν ήταν τυχαία. Ηταν ταυτόχρονα ο φόρος τιμής των νησιωτών προς τους 80 νεκρούς του τραγικού ναυαγίου του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» που την Κυριακή έκλεισαν ακριβώς 4 χρόνια από το χαμό τους. Το ναυάγιο που έχει καταγραφεί, όπως ειπώθηκε από τους παρευρισκόμενους, στην ιστορία της Ελλάδας ως ένα από τα πλέον πολύνεκρα εγκλήματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Οι εκπρόσωποι 49 νησιωτικών φορέων «έβαλαν κάτω» την πικρή πείρα που απέκτησαν από το 2001 οπότε και απελευθερώθηκαν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με την ανάδειξη του Κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε Εθνικό Δίκαιο - που έγινε με την ψήφιση του νόμου 2932/2001 από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη συνενοχή της ΝΔ - αλλά και τα όσα έζησαν πριν από την απελευθέρωση. Κατέληξαν ότι εφοπλιστικά κέρδη και ασφαλείς, γρήγορες, απρόσκοπτες και φτηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δε γίνεται.

Είναι ενδεικτικές ορισμένες από τις ομιλίες. Ο πρόεδρος των Συνταξιούχων Ναυτικών Χίου Νίκος Γεόμιλος, ο οποίος έκανε και την κύρια εισήγηση, επισήμανε: «Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για να εκπληρώσουν τον κοινωνικό τους ρόλο και να μετατραπούν σε εργαλείο ανάπτυξης των νησιών θα πρέπει να αποτελέσουν περιουσία του δημοσίου, όπως οι περισσότερες και μεγαλύτερες συγκοινωνίες της ξηράς».

Ειδική αναφορά στο ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» έκανε o πρόεδρος του «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» Γιάννης Μανουσογιαννάκης τονίζοντας ότι το ναυάγιο ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο ότι όσο οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποτελούν εμπόρευμα τόσο θα απειλείται η ανθρώπινη ζωή.

Την ανάγκη «να καταργηθεί ο νόμος 2932» και ότι «για συγκοινωνίες σωστές με συνοχή θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα καθεστώς ώστε οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες να διέπονται από κρατικό έλεγχο» επισήμανε και ο νομάρχης Σάμου Μ. Κάρλας.

Στη σύσκεψη συμμετείχε και χαιρέτισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Τούσσας, τονίζοντας τη συμπαράσταση του ΚΚΕ στους αγώνες των νησιωτών.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Οι μηχανές στο «φουλ» (2005-05-26 00:00:00.0)
Στη Σάμο η σκυτάλη του αγώνα (2005-04-20 00:00:00.0)
Νέα κινητοποίηση στις 16 Δεκέμβρη (2004-12-02 00:00:00.0)
Νησιώτες και ναυτεργάτες σε κοινό αγώνα (2004-11-14 00:00:00.0)
Αγώνας για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (2004-10-15 00:00:00.0)
«Σαμίνα» (2003-07-24 00:00:00.0)