ΤΡΑΓΩΔΙΑ «ΦΑΝΤΟΜ» ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΚΥΡΑ
Τώρα μιλάνε για μηχανική βλάβη

Στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας κάνουν λόγο τώρα για την εκδοχή της μηχανικής βλάβης, ώστε  να αποσείσουν τις ευθύνες τους που σχεδιάζουν πολεμικές πτήσεις σε κατοικημένες περιοχές

Σάββατο 20 Μάη 2000

Ο κινητήρας του μοιραίου «Φάντομ» παραμένει «προσγειωμένος» στο δωμάτιο των παιδιών. Ο εντοπισμός των ευθυνών γι' αυτό το θέαμα θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες;
Ως ελιγμός της ηγεσίας υπουργείου Εθνικής Αμυνας, πολιτικής και στρατιωτικής, προκειμένου να κλείσει το θέμα και να αποσείσει τις ευθύνες από πάνω της, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η εκδοχή της μηχανικής βλάβης σαν αιτία που οδήγησε στο προχτεσινό τραγικό δυστύχημα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους, τύπου F-4 («Φάντομ»), στην Αντίκυρα Βοιωτίας, που παρέσυρε στο θάνατο τους δύο πιλότους και τις δύο ανυποψίαστες μαθήτριες.

Στο μεταξύ κηδεύτηκαν χτες με στρατιωτικές τιμές στις ιδιαίτερες πατρίδες τους οι δύο άτυχοι πιλότοι. Στη Μεγάλη Χώρα Αγρινίου ο υποσμηναγός Κ. Αλεξανδράκης 31 ετών, αρχηγός του πληρώματος, με 900 ώρες πτήσης, γιος πολύτεκνης αγροτικής οικογένειας, παντρεμένος χωρίς παιδιά. Στη Ναύπακτο ο υποσμηναγός Π. Μουχτούρης, 29 ετών, ο οποίος θα παντρευόταν το καλοκαίρι, είχε 750 ώρες πτήσης, γιος απόστρατου αντισυνταγματάρχη, με τρεις αδελφούς που υπηρετούν στην Πολεμική Αεροπορία.

Απομακρύνεται η εκδοχή του ανθρώπινου λάθους

Η εκδοχή του ανθρώπινου λάθους των χειριστών, που αρχικά δινόταν, από χτες άρχισε να απομακρύνεται και τώρα επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας επανεξετάζουν τις αρχικές εκτιμήσεις τους, με βάση, όπως λένε, τις καταθέσεις των πολιτών αυτοπτών μαρτύρων, αλλά και των δύο πιλότων του άλλου «Φάντομ», που πετούσε σε σχηματισμό μαζί με το μοιραίο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αξιωματικών της Αεροπορίας, η εικόνα που καταγράφηκε από τους αυτόπτες μάρτυρες οδηγεί περισσότερο στο συμπέρασμα ότι είχε εκδηλωθεί μηχανική βλάβη στο αεροσκάφος.

Στα πλαίσια αυτής της εκτίμησης δε θεωρούν φυσιολογικούς, για το συγκεκριμένο σημείο της πορείας, τους ελιγμούς της ανάστροφης πτήσης και της απότομης βύθισης, που έμοιαζε με υπερπήδηση εμποδίου, τη στιγμή που τέτοιο εμπόδιο δεν υπήρχε εκεί, γιατί είχε προηγηθεί το πέρασμα του υψώματος. Μια τέτοια συμπεριφορά θα μπορούσε να εκδηλωθεί σε αεροσκάφος που έχει πρόβλημα με τα ηλεκτρονικά συστήματα του πηδαλίου. Ωστόσο, δεν αποκλείεται ακόμα και το ενδεχόμενο για βλάβη στον κινητήρα, που μπορεί να προήλθε από εισχώρηση πουλιών, καθώς οι πιλότοι του άλλου αεροσκάφους ανέφεραν ότι υπήρχε τέτοια παρουσία στην περιοχή της πτήσης.

Την εκδοχή της παρέκκλισης από την προγραμματισμένη διαδρομή τη στηρίζουν και στο γεγονός ότι το «Φάντομ» πέταξε δεξιά και πάνω από το χωριό, ενώ η κανονική διαδρομή του, όπως λένε, ήταν παράλληλα με την παραλία και μετά το χωριό διείσδυση στην ξηρά. Ομως, σύμφωνα με αυτά που αρχικά λέγονταν, η αποστολή ήταν «προσομοίωση αποστολής μάχης», η οποία προβλέπει πτήση που ακολουθεί τη μορφολογία του εδάφους, πράγμα που δικαιολογεί και ανάποδη πτήση και απότομες βυθίσεις.

Να επισημάνουμε ακόμα ότι και αυτή η εκδοχή της μηχανικής βλάβης δεν είναι άσχετη με τις οριακές καταστάσεις των πτήσεων αυτού του είδους, γιατί ακριβώς και οι λειτουργίες ενός αεροσκάφους έχουν όρια τα οποία μπαίνουν σε δοκιμασία. Κατά συνέπεια, και η εκδήλωση μηχανικής βλάβης σχετίζεται και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα των συγκεκριμένων αποστολών που δίνονται για εκτέλεση.

Αποσείουν τις ευθύνες;

Πάντως, μια τέτοια εκδοχή, που αναθεωρεί τις πρώτες εκτιμήσεις, έρχεται να καλύψει την ανάγκη της ηγεσίας του υπουργείου Αμυνας για να αποσείσει τις ευθύνες από πάνω της. Οι ευθύνες αυτές εντοπίζονται στο ότι πραγματοποιούνται πτήσεις, με τέτοιο βαθμό επικινδυνότητας επάνω από κατοικημένες περιοχές, κατά παράβαση των ισχυόντων κανονισμών ακόμα και της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως επίσης και ότι οι συνθήκες εκτέλεσης της αποστολής των πιλότων, με την εντατικοποίηση και το μεγάλο φόρτο εργασίας που τους επιβάλλεται αυξάνουν τους παράγοντες επικινδυνότητας.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που υπάρχουν τα τελευταία δέκα χρόνια, από το 1991 μέχρι σήμερα έχουν πέσει 49 αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, από τα οποία τα 9 είναι F-4 («Φάντομ»), τα 6 είναι «Μιράζ-2000», τα 6 είναι Α-7 «Κορσαίρ», τα 5 είναι F-16, τα 2 είναι C-130 και τα υπόλοιπα διαφόρων τύπων. Οι νεκροί πιλότοι και αεροπόροι είναι 97 (σε αυτούς περιλαμβάνονται και 64 νεκροί αεροπόροι του C-130 το Φλεβάρη του 1991 στον Οθρυ).

Ο πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πρώην υφυπουργός Αμυνας, πτέραρχος ε.α. Ν.Κουρής, μιλώντας στον Ρ/Φ σταθμό «Φλας», ανέφερε ότι είναι όρος απαράβατος τα μαχητικά αεροσκάφη να μην κάνουν χαμηλές πτήσεις σε κατοικημένες περιοχές, πράγμα όμως δύσκολο για την Ελλάδα, σημειώνοντας ότι σε ορισμένες χώρες της Δ. Ευρώπης έχουν τελείως απαγορευτεί και πηγαίνουν για εκπαίδευση στον Καναδά. Επισήμανε ακόμα ότι δεν είναι σκόπιμο να γίνει αναθεώρηση των κανόνων ασφαλείας πτήσεων, γιατί κάτι τέτοιο ενδέχεται να οδηγήσει σε χαλάρωση της εκπαίδευσης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Μοιραία πτήση για δύο πιλότους (2002-06-28 00:00:00.0)
Σώθηκαν οι δύο πιλότοι (2001-12-04 00:00:00.0)
Εγκλημα! ΒΑΡΙΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ της κυβέρνησης (2000-05-19 00:00:00.0)
Κηδεύονται σήμερα οι δύο πιλότοι (1998-08-22 00:00:00.0)
Ελληνικό "Μιράζ - 2000" συνετρίβη στο Αιγαίο (1996-10-11 00:00:00.0)
"Συνηθισμένο συμβάν"... η πτώση του τουρκικού F-16 (1995-02-09 00:00:00.0)