Στη δίνη των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων βρίσκεται και το δικαίωμα στη μόρφωση, με ένταση των ταξικών φραγμών για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, ενώ τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών θεωρούνται «ξεπερασμένα κεκτημένα» και ανατρέπονται συλλήβδην. Προσπαθώντας να πετύχει το πέρασμα των αντιλαϊκών της επιλογών με τις λιγότερες δυνατόν αντιδράσεις, η κυβέρνηση επιδιώκει να διαμορφώσει ανεκτικές συνειδήσεις, τρομοκρατημένους και συμβιβασμένους «απασχολήσιμους», χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που διαθέτει: Από τη συνεχή προπαγάνδα και την αξιοποίηση του αστικού Τύπου και των καναλιών των βιομηχάνων και των εφοπλιστών, μέχρι τη συκοφαντία και την ανοιχτή τρομοκρατία.
Στη συνείδηση κάθε εκπαιδευτικού οι «εξετάσεις» του ΑΣΕΠ είναι διάτρητες, ευτελίζουν την προσωπικότητά του, αμφισβητούν την επιστημονική του επάρκεια, απαξιώνοντας επίσης τα πτυχία που κάτω από την ευθύνη και τον έλεγχο της Πολιτείας δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς. Το ΥΠΕΠΘ καθόρισε τον αριθμό των προσλήψεων για τα επόμενα δύο χρόνια (αριθμός ελάχιστος σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης). Βλέποντας λοιπόν κάποιοι εκπαιδευτικοί τον αριθμό των ατόμων που υπολείπονται για το διορισμό τους από την επετηρίδα, βιώνοντας ο καθένας από αυτούς τα δικά του προσωπικά και οικονομικά προβλήματα, αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη τους σ' αυτή τη «λοταρία» - διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Σ' αυτό το διαγωνισμό που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια διαδικασία «πρωταθλητισμού», αναζητώντας, όπως επικαλείται το υπουργείο, τον δήθεν καλύτερο εκπαιδευτικό. Πώς είναι δυνατόν μέσα από μια ολιγόωρη εξέταση σε κάποια θέματα να «διαγνωστεί» ο καλύτερος εκπαιδευτικός, αυτό μόνο οι «εγκέφαλοι» του υπουργείου θα μπορούσαν να το εξηγήσουν (πάντως οι μέχρι τώρα εξηγήσεις τους μάλλον αναιρούν το χαρακτηρισμό «εγκέφαλοι»). Αλλά το ζήτημα είναι η παρέμβαση από την κυβέρνηση σε επίπεδο συνείδησης.
Από την άλλη, ένα σημαντικό κομμάτι αδιόριστων εκπαιδευτικών, με ευθύνη των δυνάμεων του συμβιβασμού και της συναίνεσης που τροφοδότησαν στενά συντεχνιακά αιτήματα και διέσπασαν το μέτωπο κατά του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και για τη διατήρηση της επετηρίδας, έχει παραιτηθεί από τον αγώνα. Φυσικά αντίπαλος του εκπαιδευτικού κινήματος που αντιδρά σ' αυτό τον εξευτελισμό όπου επιχειρούν να υποβάλουν τους αδιόριστους εκπαιδευτικούς, δεν είναι ο αδιόριστος εκπαιδευτικός που προσέρχεται να δώσει εξετάσεις, αλλά η κυβέρνηση και η πολιτική της. Αλλωστε πολλοί από τους σημερινούς υποψήφιους έχουν δώσει τις δικές τους μάχες όλο το προηγούμενο διάστημα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική και είναι σίγουρο ότι θα συνεχίσουν και στο μέλλον.
Με αποχή ξεκίνησαν τη χρονιά οι μαθητές του 5ου Δημοτικού και Νηπιαγωγείου της Βέροιας, διαμαρτυρόμενοι γιατί για πέμπτη συνεχή χρονιά αναγκάζονται να κάνουν μάθημα σε υπόγεια και ακατάλληλες αίθουσες. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων εδώ και χρόνια διεκδικεί καλύτερες συνθήκες λειτουργίας του σχολείου, με πρώτο αίτημα να κλείσουν οι αίθουσες που βρίσκονται στο υπόγειο, δίπλα στο λεβητοστάσιο. Μάλιστα, με επιστολή του στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού, ζήτησε την εγκατάσταση δύο λυόμενων στην αυλή του σχολείου προκειμένου να δοθεί κάποια προσωρινή λύση στο στεγαστικό πρόβλημα. Η απάντηση που πήρε ο Σύλλογος ήταν, ότι τα λυόμενα που προορίζονταν για το σχολείο εστάλησαν στην Αττική για να καλύψουν ανάγκες των σεισμόπληκτων.
Οι γονείς που συγκεντρώνονται κάθε πρωί στο 5ο Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Βέροιας εκφράζουν την αγανάκτησή τους για το γεγονός ότι μετά τόσες παραστάσεις και διαμαρτυρίες οι αρμόδιες αρχές δε δείχνουν κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον να επιλύσουν το πρόβλημα. Δηλώνουν ότι οι αίθουσες διδασκαλίας όπου περνάνε τη μέρα τους τα νήπια είναι απαράδεκτες από κάθε πλευρά, προσθέτοντας ότι πριν 40 χρόνια στα μπουντρούμια αυτά έκλειναν τους «ζωηρούς» μαθητές για τιμωρία! Τέλος, καλούν τόσο τον ΟΣΚ όσο και τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, να λύσουν το πρόβλημα με την εγκατάσταση προκατασκευασμένων αιθουσών στην αυλή του σχολείου.
Επίσης, συνεχίζουν από τη Δευτέρα την αποχή τους οι μαθητές του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού και του 16ου Δημοτικού Σχολείου Εύοσμου. Οι Σύλλογοι Γονέων των δύο σχολείων διαμαρτύρονται γιατί οι αίθουσες του κτιρίου δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες με αποτέλεσμα να δημιουργείται το αδιαχώρητο.
Το σχολικό κτίριο κτίστηκε για τις ανάγκες του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού, αλλά στη συνέχεια εγκαταστάθηκε σ' αυτό και το 6ο Δημοτικό. Ετσι οι αποθηκευτικοί χώροι, τα γραφεία των καθηγητών, ακόμη και ο χώρος του κυλικείου μετατράπηκαν σε αίθουσες διδασκαλίας. Και σαν να μην έφθανε αυτό, στο ίδιο κτίριο προστέθηκαν οι μαθητές της πρώτης τάξης του 6ου Διαπολιτισμικού Γυμνασίου.
Μιλούν στο «Ρ» μαθητές από το 1ο Λύκειο Πετρούπολης
Αν και η σχολική χρονιά ξεκίνησε εδώ και δύο μέρες το άγχος για την ερχόμενη χρονιά έχει κυριεύσει τους μαθητές του Λυκείου από τώρα. Σε ένα από τα σχολεία της Πετρούπολης, το 1ο Λύκειο, βρήκαμε δεκάδες μαθητές με ανάμεικτα συναισθήματα. «Αλλες χρονιές δεν έβλεπα τη στιγμή να ξεκινήσει η νέα χρονιά, να δω τους φίλους μου, να κάνουμε πλάκα. Εντάξει, δε λέω, από τη μια αισθάνομαι χαρούμενος που βρήκα τους φίλους και συμμαθητές μου, αλλά από την άλλη είμαι πολύ αγχωμένος. Το ίδιο είναι και εκείνοι», είπε ο Γιώργος Τατσίδης.
Την ίδια άποψη εξέφρασε και ο Αγγελος Νίκου: «Εντάξει, μπορεί τώρα να πρέπει να δώσουμε τέσσερα μαθήματα λιγότερο αλλά έχουμε άλλα οχτώ. Δεν είναι λίγα. Είναι μαθήματα για τα οποία πρέπει να κάνουμε πάλι πολλές ώρες φροντιστήριο και να διαβάσουμε πολλές ώρες».
Οι προσπάθειες της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να εκτονωθεί η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση με την εφαρμογή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι οι εξαγγελίες «πέφτουν στο κενό». «Τυπικά οι εξαγγελίες του υπουργού μπορεί να δείχνουν ότι κάτι άλλαξε στο χώρο της παιδείας. Ουσιαστικά όμως δεν αλλάζει τίποτα. Τα προβλήματα που είχαμε πέρσι παραμένουν και φέτος. Είναι άλλη μια χρονιά που δε θα προλαβαίνω να δω τους φίλους μου, ο ελεύθερος χρόνος θα είναι μηδέν και θα την περάσω πάλι σκυμμένη πάνω σε βιβλία», συμπληρώνει η Αργυρώ Μαθίου.
«Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Ούτε η ουσία της μεταρρύθμισης άλλαξε, ούτε τα προβλήματά μας λύθηκαν. Και αυτή τη χρονιά θα βρεθούμε στους δρόμους. Είναι αναπόφευκτο. Κανένα από τα αιτήματά μας δεν υλοποιήθηκε, ούτε καν αναφέρθηκαν από το στόμα του υπουργού Παιδείας. Εσύ άκουσες να μιλάει για δωδεκάχρονη, δημόσια και δωρεάν παιδεία;», αναρωτιέται η Νίκη Τσόνγκα.
Μαζί της φάνηκε να συμφωνεί και η Μαριάννα, μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή. Θα διεκδικήσουμε τη γνώση και το δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η μόρφωσή μας δεν παίρνει εκπτώσεις. Γιατί για εκπτώσεις μιλάμε. Δε θα δώσεις σε 14 μαθήματα, θα δώσεις σε οχτώ. Τι είναι η ζωή μας, το μεγάλο παζάρι; Κανείς δεν μπορεί να κάνει "σκόντο" στο μέλλον μας. Δυστυχώς για την κυβέρνηση πάλι θα έρθει αντιμέτωπη μαζί μας, πάλι στους δρόμους θα μας συναντήσει»...
Στις 19 Σεπτέμβρη συντονισμένα ξανά στο δρόμο του αγώνα
Τη συνδιοργάνωση του συλλαλητηρίου αποφάσισαν σε κοινή σύσκεψη η Ομοσπονδία Γονέων και Ενώσεις Γονέων Πειραιά, τα Συντονιστικά Σχολείων Αθήνας και Πειραιά, ο Σύλλογος Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών, ο Σύλλογος Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ, η ΕΛΜΕ Πειραιά, ο Σύλλογος Φοιτητών ΜΙΘΕ και ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ανατ. Αττικής «Ο Σωκράτης». Επίσης ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστεριού «Ελλη Αλεξίου», καλεί στο συλλαλητήριο και διαμαρτύρεται έντονα για το μεγάλο αριθμό ελλείψεων σε 65 δασκάλους, 28 εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής, 5 εκπαιδευτικούς ξένης γλώσσας, 12 νηπιαγωγούς και 1 εκπαιδευτικό μουσικής. Ταυτόχρονα ο σύλλογος συμμετέχει στο συντονιστικό του δήμου Περιστεριού και διοργανώνει συνέντευξη Τύπου την ερχόμενη Δευτέρα 18 Σεπτέμβρη στις 7.00 στο 1ο Δημοτικό σχολείο. Συμμετοχή στο συλλαλητήριο έχουν ήδη αποφασίσει και άλλοι διδασκαλικοί σύλλογοι, ενώ θα συμμετάσχουν και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί.
Το συλλαλητήριο της Τρίτης, εντάσσεται σε μία σειρά πρωτοβουλιών των παραπάνω φορέων, για τη διεκδίκηση μιας παιδείας σε όφελος των λαϊκών αναγκών. Σήμερα, ολοκληρώνεται το τριήμερο ενημέρωσης γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών για τις κινητοποιήσεις αυτές, ενώ οι ίδιοι μαζικοί φορείς έχουν αποφασίσει να βρίσκονται στα εξεταστικά κέντρα τις μέρες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών και το κάλεσμά τους για συμμετοχή στις κινητοποιήσεις, ενώ αποκλεισμός του υπουργείου Παιδείας προγραμματίζεται για το Σάββατο 30 Σεπτέμβρη.
Καλώντας για συμμετοχή στο συλλαλητήριο, το συντονιστικό φορέων επισημαίνει ότι «τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ήρθαν να δικαιώσουν πανηγυρικά τους μεγάλους μαθητικούς αγώνες όλα τα προηγούμενα χρόνια, που υπερασπίζονταν το δικαίωμα στην ολόπλευρη και σύγχρονη μόρφωση για όλους τους νέους, κόντρα στην πολιτική της αμορφωσιάς και της μετατροπής της Παιδείας σε εμπόρευμα, το οποίο θα απολαμβάνουν μόνο όσοι έχουν να το αγοράσουν». Ενώ σε ό,τι αφορά τις επιμέρους ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, επισημαίνει πως «έρχονται σαν συνέχεια πολλών προηγούμενων "βελτιώσεων", ένα και μόνο στόχο έχουν: Να σπείρουν αυταπάτες, να αποπροσανατολίσουν, να λειτουργήσουν "πυροσβεστικά" απέναντι στους αγώνες».
Η αυλαία της νέας σχολικής χρονιάς που άνοιξε τη Δευτέρα έκρυβε ένα σκηνικό γνώριμο χρόνια σε μαθητές και γονείς, οι οποίοι υποδέχτηκαν σε πολλές περιπτώσεις τη νέα σχολική χρονιά, με αποχές και καταλήψεις. Δεν ήταν λίγα τα σχολεία στα οποία δεν έχουν φτάσει ακόμα οι εκπαιδευτικοί, ενώ αναμένονται ακόμα τα βιβλία, τα οποία ειδικά για τα ΤΕΕ αναμένεται να καθυστερήσουν. Αυτό το τελευταίο δήλωσε και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, μιλώντας χτες στο ραδιοσταθμό «Φλας».
Ομολογώντας έμμεσα ότι τα πρόσφατα μέτρα δεν επιφέρουν ουσιαστικές αλλαγές στη μεταρρύθμιση, ο υπουργός Παιδείας τα χαρακτήρισε ως «βελτιωτική προσαρμογή σ' ένα σύστημα που απέδειξε ότι λειτουργεί καλά». Το πόσο καλά, άλλωστε, λειτουργεί το σύστημα αυτό το απέδειξε η βίαια εκδίωξη χιλιάδων μαθητών από το Λύκειο μέσα στην πρώτη τριετία εφαρμογής του.
Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των σχολείων και καθώς διαφαίνεται πως θα χαθούν και φέτος πολύτιμες διδακτικές ώρες, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας στον «Φλας», τα βιβλία στο σύνολό τους το αργότερο ως 25 Σεπτεμβρίου θα είναι σε όλα τα σχολεία, «εκτός από μια δεύτερη ομάδα βιβλίων ειδικά των ΤΕΕ, τα οποία θα αργήσουν λίγο περισσότερο». Σε ό,τι αφορά τα κενά, είπε ότι «όλη η προσπάθεια που έγινε από το υπουργείο είναι ώστε να έχουν εγκριθεί οι πιστώσεις των αναπληρωτών και τα κενά να είναι το δυνατόν λιγότερα». Μάλιστα, προέβλεψε πως θα υπάρξουν «ελαχιστότατες» κενές θέσεις που θα προκύψουν από «αναπόφευκτα περιστατικά που συνδέουν μια εκπαίδευση», καθώς το υπουργείο ενέκρινε πιστώσεις για αναπληρωτές, οι οποίοι ειδικά φέτος θα καλύψουν σε σημαντικό ποσοστό και πραγματικά κενά.