Τρίτη 17 Απρίλη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΑ - ΛΥΚΕΙΑ - ΤΕΕ
Ημερομηνίες λήξης του σχολικού έτους

Στις 16 Μάη θα σταματήσουν τα μαθήματα στα Γενικά Λύκεια της χώρας, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας και οι απολυτήριες και προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές θα ξεκινήσουν από τις 19 Μάη.

Στα ΤΕΕ τα μαθήματα θα σταματήσουν επίσης στις 16 Μάη και οι εξετάσεις θα ξεκινήσουν από τις 17 Μάη, ενώ στα Γυμνάσια τα μαθήματα θα λήξουν στις 17 Μάη και οι εξετάσεις των μαθητών Γυμνασίων θα διεξαχθούν από τις 21 Μάη έως τις 18 Ιούνη.

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» και το πρόγραμμά τους αυτές τις μέρες έχει ως εξής:

Σήμερα Τρίτη, στις 9.30 μ.μ., θεατρική παράσταση από το θεατρικό εργαστήρι «Κωμαστές».

Αύριο Τετάρτη, στις 8.30 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Ιμπεριαλιστική πολεμική προπαγάνδα μέσα από ηλεκτρονικά παιχνίδια και κινηματογράφο». Η εκδήλωση περιλαμβάνει προβολή σχετικού dvd που έχει επιμεληθεί η ΚΝΕ και συζήτηση με τον Βασίλη Λιόση, μέλος της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ.

Πέμπτη 19/4, στις 10.30 μ.μ., νεανικό πάρτι.

Κυριακή 22/4, στις 11 π.μ. παιδικό πρόγραμμα και στις 8.30 μ.μ. εκδήλωση με σάτιρα για την παιδεία.

Ξαναχτυπά η ευρωπροπαγάνδα στα σχολεία

Ξεκίνησε και φέτος για πέμπτη χρονιά στα σχολεία το πρόγραμμα διαφήμισης της ΕΕ, το πρόγραμμα που ωραιοποιεί τον ιμπεριαλισμό, τα εγκλήματά του και την εκμετάλλευση των λαών και ακούει στο όνομα: «Ανοιξη της Ευρώπης». Η «άνοιξη» που προπαγανδίζει τη «βαρυχειμωνιά» της ΕΕ, είναι γνωστή από τις προηγούμενες χρονιές σε γονείς κι εκπαιδευτικούς που έχουν αντιδράσει σ' αυτού του τύπου την προπαγάνδα. Φέτος, τα επιτελεία της ΕΕ και αντίστοιχα οι κυβερνήσεις, καλούν τα σχολεία να «γιορτάσουν» την ΕΕ με σύνθημα «Ολοι μαζί από το 1957», με αφορμή την 50ή επέτειο από τη Συνθήκη της Ρώμης και να κάνουν έως και «γενέθλιο πάρτι» της ΕΕ (σύμφωνα με την εγκύκλιο του Ελληνικού υπουργείου Παιδείας).

Για άλλη μια φορά, λοιπόν, βάζουν στο στόχαστρό τους τις νεανικές συνειδήσεις, καλώντας τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς να ξοδέψουν τη δημιουργικότητά τους (με εκπαιδευτικά παιχνίδια, διαγωνισμούς, διαλέξεις ευρωβουλευτών και δραστηριότητες μέσα στην τάξη) επιδιώκοντας να «αποκοιμήσουν» τους μαθητές, ώστε να μάθουν από τώρα να σκύβουν το κεφάλι στην πολιτική του ιμπεριαλισμού.

Τα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα μπορούν να κάνουν σχετικές εκδηλώσεις μέχρι τις 30 Ιούνη, ενώ η προτροπή του υπουργείου Παιδείας είναι να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην 9η Μάη, που σκόπιμα έχουν βαφτίσει «Ημέρα της Ευρώπης», προκειμένου να διαγράψουν το συμβολισμό της ημερομηνίας αυτής που είναι αφιερωμένη στην αντιφασιστική νίκη των λαών.

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Εξορμήσεις και κινητοποιήσεις

«Ο αγώνας που δίνουμε εδώ και 12 μήνες συνεχίζεται! Ανατρέπουμε τους συσχετισμούς! Να στείλουμε βροντερό το μήνυμα της συνέχισης με συλλόγους ζωντανούς και μαζικούς! Που θα συμμετέχουν και θα έχουν λόγο όλοι οι φοιτητές! Με όργανα κι εκπροσώπους μαχητές και μπροστάρηδες στην οργάνωση της πάλης για κάθε πρόβλημα κι όχι μεσάζοντες και τοποτηρητές της κυβερνητικής πολιτικής! Βάζουμε στην άκρη τη ΔΑΠ και την ΠΑΣΠ!»

Το μήνυμα αυτό έστειλαν με μαζικές εξορμήσεις σε σταθμούς λεωφορείων και τρένων οι δυνάμεις της Πανσπουδαστικής ΚΣ στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε. Υποδέχτηκαν τους φοιτητές και τους σπουδαστές, που επιστρέφουν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, με το αγωνιστικό μήνυμα για να μην αναθεωρηθεί το άρθρο 16, για να μην εφαρμοστεί και να καταργηθεί στην πράξη ο νόμος - έκτρωμα.

Στη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησαν οι εξορμήσεις των δυνάμεων της Πανσπουδαστικής ΚΣ από την περασμένη Παρασκευή το μεσημέρι στους σταθμούς των ΚΤΕΛ Μακεδονίας και του ΟΣΕ κι ολοκληρώθηκαν την Κυριακή αργά το βράδυ. Από χτες έχουν οριστεί και πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες γενικές συνελεύσεις στους συλλόγους του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και του Δημοκρίτιου Πανεπιστημίου Θράκης. Εχουν οριστεί κινητοποιήσεις:

  • Την Τετάρτη 18 Απρίλη, στην Κοζάνη, στη 1 μ.μ. στο ΤΕΙ με κύριο αίτημα «δημόσια - δωρεάν σίτιση».
  • Την Πέμπτη 19 Απρίλη, στη Θεσσαλονίκη στις 12 το μεσημέρι, στο Πολυτεχνείο.
  • Την Παρασκευή 20 Απρίλη, στην Κομοτηνή (12 το μεσημέρι, κεντρική πλατεία), στην Αλεξανδρούπολη (11 π.μ., δημαρχείο), στην Ξάνθη (11 π.μ., Πολυτεχνείο), στην Καβάλα (12 το μεσημέρι, στον Κήπο) και στην Κοζάνη (1 μ.μ., στο ΤΕΙ με κύριο αίτημα «δημόσια - δωρεάν στέγαση»).
Κατάληψη της Διοίκησης του ΤΕΙΘ

Σε δυναμική κατάληψη του κτιρίου της Διοίκησης του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης έως αύριο Τετάρτη που συνεδριάζει το Συμβούλιο του ΤΕΙΘ, προχώρησαν οι σπουδαστές του ιδρύματος, με αποφάσεις των συλλόγων τους, απαιτώντας να διεξαχθεί η διπλή εξεταστική του χειμερινού εξαμήνου.

Αγωνιστική επάνοδος στις σχολές

Παμφοιτητική κινητοποίηση την Πέμπτη 19 Απρίλη

«Συνεχίζουμε - δυναμώνουμε τον αγώνα μας πιο αποφασισμένοι», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πανσπουδαστική ΚΣ, δίνοντας το στίγμα με το «έμπα» στις σχολές. Ηδη, από χτες έχει ξεκινήσει νέος γύρος γενικών συνελεύσεων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ (οι περισσότερες γίνονται σήμερα και αύριο), ενώ διοργανώνεται νέο παμφοιτητικό συλλαλητήριο την Πέμπτη, 19 Απρίλη, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

«Απαιτούμε την απόσυρση του νόμου! Να καταργηθεί! Μέσα κι έξω από τις σχολές ο αγώνας πρέπει να δυναμώσει και να συνεχιστεί! Παλεύουμε για να εμποδίσουμε την εφαρμογή του στα τμήματα και τις σχολές. Καλούμε ΤΩΡΑ όλα τα τμήματα και τις συγκλήτους να συνεδριάσουν και να πάρουν καταδικαστικές αποφάσεις», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της η ΠΚΣ.

Και ξεκαθαρίζει: «Απαιτούμε: Να μην εγκριθεί κανένα 4ετές επιχειρησιακό πρόγραμμα, που με οικονομικό εκβιασμό θα δένει τα ιδρύματα στο άρμα των επιχειρήσεων, κάλυψη των αναγκών με αύξηση χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οχι στην εφαρμογή της αξιολόγησης. Κανένας εσωτερικός κανονισμός, που θα δημιουργεί αυταρχικό πλαίσιο λειτουργίας και θα κατηγοριοποιεί τα ιδρύματα. Οχι στη λογική της ανταποδοτικότητας που αντικαθιστά το δικαίωμα στο δωρεάν με δάνεια και υποτροφίες, κανένας φοιτητής να μη δουλέψει απλήρωτος με "ανταποδοτική υποτροφία". Καμιά περικοπή στα συγγράμματα - δωρεάν και άμεση διανομή όλων των απαραίτητων συγγραμμάτων. Να μην επιτρέψουμε να μετατραπούν τα προγράμματα σπουδών σε άθροισμα πιστωτικών μονάδων, σκόρπιων και ασύνδετων γνώσεων, να υποβαθμιστούν και να κατακερματιστούν η γνώση και τα αντικείμενα σπουδών. Να μην επιτρέψουμε κανέναν περιορισμό του Ασύλου, της ελεύθερης συνδικαλιστικής δράσης. Να μην αποχαρακτηριστεί κανένας πανεπιστημιακός χώρος ώστε να δοθεί ασυλία στη δράση των επιχειρήσεων».

Η ΠΚΣ καλεί φοιτητές και σπουδαστές «να χτίσουμε σθεναρή και ισχυρή συμμαχία με το λαό και τους εργαζόμενους» και «να αξιοποιήσουμε όλες τις μορφές πάλης ώστε ο αγώνας μας να συνεχιστεί, να μαζικοποιηθεί και να έχει διάρκεια», με μαζικά συλλαλητήρια, αποκλεισμούς δρόμων, εξορμήσεις σε γειτονιές και χώρους δουλιάς, μπλοκάρισμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσα στις σχολές.

Για ζωντανούς, μαχητικούς συλλόγους

Ακόμα, τονίζει ότι «ο μεγαλειώδης αγώνας μας, η μαζική και μαχητική δράση χιλιάδων φοιτητών, που έβαλε στην άκρη ΔΑΠ και ΠΑΣΠ, που στρίμωξε στη γωνία κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ, αμφισβητώντας την αντιεκπαιδευτική πολιτική τους, που πηγάζει από την ΕΕ, πρέπει να αντιστοιχηθεί με ανατροπή των συσχετισμών στις φοιτητικές εκλογές! Να σπάσει το σκηνικό ακινησίας - αδράνειας που στήνουν ΔΑΠ και ΠΑΣΠ».

Και καλεί: «Να στείλουμε βροντερό το μήνυμα της συνέχισης με συλλόγους ζωντανούς και μαζικούς! Που θα συμμετέχουν και θα έχουν λόγο όλοι οι φοιτητές! Με όργανα και εκπροσώπους μαχητές και μπροστάρηδες στην οργάνωση της πάλης για κάθε πρόβλημα και όχι μεσάζοντες και τοποτηρητές της κυβερνητικής πολιτικής, που θα βοηθάνε να μπει φρένο στην εφαρμογή του νόμου - έκτρωμα κι όχι να εφαρμοστεί γρηγορότερα! Με φοιτητικό κίνημα οργανωμένο: Αλλάζοντας το συσχετισμό σε κάθε σύλλογο, για να αποκτήσει το κίνημα πανελλαδική οργάνωση και έκφραση, να συγκροτηθεί ΕΦΕΕ που διέλυσαν ΔΑΠ και ΠΑΣΠ με τη "βοήθεια" ΕΑΑΚ και ΣΥΝ, για να συντονίζεται η πάλη, για να μην εξαντλείται η αντιπαράθεση με την κυρίαρχη πολιτική σε ξεσπάσματα και εξάρσεις, αλλά να αποκτά σταθερότητα και μαζικότητα».

Μαθητική διαρροή: Η ταξική πολιτική είναι εδώ

Η υπουργός Παιδείας πλαισιωμένη από στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΠΙ) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα έρευνάς του για τη μαθητική διαρροή στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο - Λύκειο - ΤΕΕ).

Πέρα από το ποσοτικό μέρος της έρευνας ενδιαφέρον παρουσιάζει το ερμηνευτικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο τίθεται το πρόβλημα της μαθητικής διαρροής, καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα για την αντιμετώπισή του.

Τόσο στη συνέντευξη όσο και στη σχετική για την έρευνα έκδοση του ΠΙ γίνεται προσπάθεια να συσκοτιστούν τα πραγματικά αίτια της μαθητικής διαρροής, δηλαδή η ταξική διάρθρωση της κοινωνίας και ο ταξικός χαραχτήρας της εκπαίδευσης. Πουθενά δε γίνεται λόγος για το ότι η ρίζα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων βρίσκεται στην κοινωνία, στην ταξική θέση της οικογένειας του μαθητή, και κρύβεται επιμελώς ότι η αντιεκπαιδευτική πολιτική φροντίζει να τις αναπαράγει.

Μέσα από ένα πλήθος «αιτιών» και παραγόντων χάνεται, συσκοτίζεται το κύριο και προκαλείται σύγχυση. Τα αποτελέσματα της παραπάνω κοινωνικής και εκπαιδευτικής πραγματικότητας, π.χ. η σχολική αποτυχία, η κακή επίδοση, η εργασία του μαθητή κλπ., παρουσιάζονται σαν αιτίες της μαθητικής διαρροής. Η δε εξατομικευμένη προσέγγιση του προβλήματος, η μεταφορά δηλαδή της ευθύνης στο άτομο, συγκαλύπτει πλήρως τις ευθύνες της ως τώρα αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.

Ετσι προτείνονται σαν λύση του προβλήματος διάφορα προγράμματα, όπως η «ενισχυτική διδασκαλία», οι «καινοτόμες δράσεις» (βλέπε «ευέλικτες ζώνες» κ.ά.), εναλλακτικοί τύποι μάθησης που κοινό τους χαρακτηριστικό έχουν την αποκοπή του μαθητή από το κανονικό πρόγραμμα του σχολείου και την παροχή σ' αυτόν υποκατάστατων εκπαίδευσης. Πρόκειται για τα γνωστά σοσιαλδημοκρατικά «αντισταθμιστικά» μέτρα, που εφαρμόζονται δεκαετίες τώρα στην Ευρώπη χωρίς κανένα αποτέλεσμα ως προς τη μείωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Και για όσους εγκαταλείπουν το σχολείο υπάρχουν τα διάφορα «σχήματα εκπαίδευσης/κατάρτισης», η «διά βίου εκπαίδευση», τα σχολεία 2ηςευκαιρίας», η ψυχολογική στήριξη, η «άτυπη εκπαίδευση», η οποία πρέπει να τύχει «μεγαλύτερης αναγνώρισης», η συμμετοχή του νέου σε ΜΚΟ (Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις) «για την απόκτηση επαγγελματικής πείρας» (!) κ.ά. Ολα αυτά προκειμένου «να προσφέρουν στους νέους... ευκαιρίες για την άμβλυνση των διαφόρων μορφών κοινωνικού αποκλεισμού».

Στην πραγματικότητα με τα προγράμματα αυτά, που λειτουργούν ως υποκατάστατα του σχολείου, προσπαθούν να νομιμοποιήσουν την πολιτική των ταξικών φραγμών και να συγκαλύψουν τη μαθητική διαρροή.

Στο ερώτημα αν «είναι πάντα η διαρροή αρνητική», το ΠΙ υιοθετεί την άποψη «...είναι θέμα οπτικής γωνίας». Στη συνέχεια υποστηρίζει: «Από την άλλη πλευρά, με τη διά βίου εκπαίδευση εξασφαλίζεται μεγαλύτερη ευελιξία στην είσοδο και έξοδο σε εκπαιδευτικές δομές, οι όποιες ελλείψεις μπορούν να καλυφθούν εκ των υστέρων και ενδεχομένως το πρόβλημα της εγκατάλειψης του σχολείου, ακόμη και της υποχρεωτικής βαθμίδας, να μην έχει σήμερα και πολύ περισσότερο να μην έχει στο μέλλον την ίδια σημασία και βαρύτητα».

Το ζήτημα λοιπόν για τους ιθύνοντες δεν είναι να αντιμετωπιστεί η μαθητική διαρροή1 αλλά να αναπτυχθεί το δίκτυο της «διά βίου εκπαίδευσης - κατάρτισης», προκειμένου να δίνουν στους νέους δεξιότητες άμεσης απόδοσης στην οικονομία της αγοράς.

Ολες οι έρευνες δείχνουν ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά διαρροής παρουσιάζονται στη μετάβαση από τη μια βαθμίδα στην άλλη, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Παρ' όλα αυτά το ΠΙ δεν κάνει την παραμικρή αναφορά για τη σημασία, για την αναγκαιότητα του ενιαίου σχολείου χωρίς το διαχωρισμό σε Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο (δεν προτείνει να γίνει ενιαία ούτε καν η ήδη υποχρεωτική εκπαίδευση).

Ορισμένα χαρακτηριστικά (ή τα κρυμμένα μυστικά) της μαθητικής διαρροής

α) Η μισή περίπου μαθητική διαρροή στο Γυμνάσιο οφείλεται στους μαθητές που από το Δημοτικό δεν παρουσιάστηκαν καθόλου να φοιτήσουν στο Γυμνάσιο.

β) Τα αγόρια εγκαταλείπουν το Γυμνάσιο σε μεγαλύτερο ποσοστό (62%) απ' ό,τι τα κορίτσια (38%).

γ) Το ποσοστό διαρροής στις αγροτικές περιοχές είναι μεγαλύτερο απ' ό,τι στις αστικές.

δ) Η μαθητική διαρροή στο Ν. Αττικής είναι υψηλότερη από το μέσο όρο (ΜΟ) της χώρας και παρουσιάζει αυξητική τάση.

Το μέγεθος ή «η διαρροή της διαρροής»

Το ΠΙ χρησιμοποίησε τη μέθοδο «Κόρτις»2 για να καταγράψει τη μαθητική διαρροή. Δηλαδή παρακολούθησε τους μαθητές της Α' τάξης Γυμνασίου της γενιάς 2000-2001 έναν έναν, τι έκαναν μέχρι να τελειώσουν το Γυμνάσιο. Το ίδιο κάνει για το Λύκειο και τα ΤΕΕ. Σύμφωνα με το ΠΙ η μαθητική διαρροή στο Γυμνάσιο είναι 6,09%, στο Λύκειο 3,2%, στα ΤΕΕ 20,28% και η διαρροή συνολικά στη Δευτεροβάθμια (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΤΕΕ) 14,14% (μόνο στον Α' κύκλο ΤΕΕ) ή 16,63% (μαζί με το Β' κύκλο ΤΕΕ).

Τα ποσοστά αυτά που εμφανίζουν τη μαθητική διαρροή μειωμένη αμφισβητούνται. Για παράδειγμα ο Μ. Δρεττάκης σε άρθρο του στην «Καθημερινή της Κυριακής» (21/1/07) υπολογίζει3 τη μαθητική διαρροή στο Γυμνάσιο (για όλους τους τύπους) στο 15,6% και όχι 6,09% που καταγράφει το ΠΙ για την ίδια γενιά μαθητών του 2000-2001. Τονίζει την ανάγκη -λόγω της μεγάλης διαφοράς του ΠΙ- να ερευνηθεί, για να διαπιστωθεί, το πραγματικό μέγεθος της διαρροής.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΣΥΕ

Οι τάσεις της μαθητικής διαρροής στα ημερήσια Γυμνάσια με βάση τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, όπως τα επεξεργαστήκαμε (ο σχετικός πίνακας και η αναλυτική παρουσίασή του είναι στο τεύχος 27 ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ) διαφέρει πολύ από αυτό που αναφέρει το ΠΙ (η δική μας επεξεργασία των στοιχείων της ΕΣΥΕ επιβεβαίωσε τη διαφορά αυτή που είχε επισημάνει και ο Μ. Δρεττάκης).

Συγκρίνοντας για έξι συνεχείς γενιές μαθητών τον αριθμό που εγγράφονται στην Α' τάξη Γυμνασίου με τον αριθμό των μαθητών της ίδιας γενιάς που συμμετέχουν στις εξετάσεις της Γ' Γυμνασίου μετά από τρία χρόνια, προκύπτει ΜΟ μαθητικής διαρροής 15,5%. Το αντίστοιχο ποσοστό για όλους τους τύπους Γυμνασίων είναι αυξημένο, γύρω στο 16,5%, λόγω των Νυχτερινών, για τα οποία απαιτείται παραπέρα διερεύνηση, αφού σ' αυτά εγγράφονται και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Επίσης με βάση την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι η Α' τάξη Γυμνασίου αποδείχνεται κάθε χρόνο η πιο κρίσιμη τάξη, αφού σ' αυτήν παρατηρείται το μεγαλύτερο ποσοστό εγκατάλειψης και απόρριψης.

Συμπέρασμα

Η «έρευνα» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, όσο κι αν ανακατεύει τα νούμερα, δεν μπορεί να κρύψει την πραγματικότητα. Η μαθητική διαρροή οδηγεί χιλιάδες παιδιά, κυρίως της εργατικής τάξης, στο περιθώριο και στη μεγαλύτερη εκμετάλλευσή τους από το κεφάλαιο. Το ζήτημα είναι πραχτικό:

Προσανατολισμός της εκπαιδευτικής πολιτικής θα γίνει η ολοκλήρωση της βασικής Γενικής Παιδείας ή θα μείνει η πρόωρη εγκατάλειψή της; Γιατί εδώ διαβλέπουμε σκοπιμότητες. Η διαφοροποίηση των δομών και των προγραμμάτων, η εξομοίωση εκπαίδευσης και κατάρτισης, η εμμονή στη λειτουργία ανισότιμων μορφών εκπαίδευσης που προβάλλεται στο όνομα της αντιμετώπισης της μαθητικής διαρροής, αποτελούν σκόπιμη ταξική επιλογή που οδηγεί στα άκρα τις μορφωτικές ανισότητες.

Το φαινόμενο της αμάθειας είναι σύμφυτο με τούτο το σύστημα (πολύ σοφά τα έλεγε ο Δ. Γληνός για την αστική «δημοκρατία»: «Ισχύς μου η αμάθεια του λαού μου») γι' αυτό λοιπόν ο αγώνας για τα άμεσα μέτρα δεν μπορεί να γίνεται άλλοθι συναίνεσης στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, αλλά πρέπει να προωθεί ταυτόχρονα την υπόθεση της αλλαγής των πολιτικών συσχετισμών, την αλλαγή στο επίπεδο της εξουσίας.

Υ.Γ.Οι ταξικοί φραγμοί στη μόρφωση, βέβαια, δε σταματούν στο Γυμνάσιο, αλλά συνεχίζονται στο Λύκειο και στα ΑΕΙ. Για τη διαρροή στο Λύκειο και τα ΤΕΕ χρειάζεται ξεχωριστή επεξεργασία, καθώς η συνύπαρξη Γενικής - Τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά και οι αντιεκπαιδευτικές αλλαγές του ΠΑΣΟΚ το 1997 κάνουν το ζήτημα πιο σύνθετο.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

1. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που αναφέρει το ΠΙ (σελ. 20) συγκρίνοντας δύο χώρες, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, με ίδιο ποσοστό μαθητικής διαρροής: «Στην Αυστραλία οι περισσότεροι νέοι διαρρέουν νωρίτερα, διότι το σύστημα προσφέρει ήδη από τη 10η τάξη ευκαιρίες για περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση, μικρό ποσοστό επιστρέφει και ολοκληρώνει το σχολείο, οι μισοί όμως διαρρεύσαντες βρίσκονται δύο χρόνια μετά τη διαρροή σε κάποιο εναλλακτικό σύστημα εκπαίδευσης ή κατάρτισης». Ομολογείται η συνάφεια που υπάρχει ανάμεσα στις διάφορες «εναλλακτικές ευκαιρίες» σε διάφορα προγράμματα και τη μαθητική διαρροή.

2. Περισσότερα για τη μέθοδο του ΠΙ στο περιοδικό ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ τεύχος 27.

3. Ο Μ. Δρεττάκης χρησιμοποιεί για τη Γ' Γυμνασίου της σχολικής χρονιάς 2002/2003 τα στοιχεία έναρξης (105.527). Το σωστό είναι να αφαιρεθούν οι μαθητές που διέκοψαν (1.759 ή 1,4%). Ετσι το 15,6% γίνεται 17%.


Σάββας ΣΑΒΒΑ
Ο Σάββας Σάββας είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ