Σάββατο 18 Ιούλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
35ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Σήμερα στην Αττική

Δυο εκδηλώσεις του 35ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», διοργανώνονται σήμερα στην Αττική, με θέμα «Σοσιαλισμός: Η απάντηση στην καπιταλιστική βαρβαρότητα». Συγκεκριμένα:

-- Ραφήνα, κεντρική πλατεία, στις 8.30 μ.μ., με ομιλητή τον Θανάση Τζίμα, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Πόρτο Ράφτη, λιμάνι (άγαλμα), στις 8.30 μ.μ., με ομιλήτρια την Σίση Χοροζάνη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

Υποκριτικός θόρυβος για τα «επαγγελματικά δικαιώματα»

Με διάφορες αφορμές έρχεται και πάλι στην επιφάνεια το ζήτημα της έκδοσης προεδρικών διαταγμάτων για τα «επαγγελματικά δικαιώματα» στις ειδικότητες που εκκρεμούν, οι περισσότερες από τις οποίες είναι στα ΤΕΙ. Βέβαια, στη συζήτηση που ανοίγει περί δικαιωμάτων, περισσεύει η υποκρισία, αφού όσοι κάνουν θόρυβο τώρα για τα «επαγγελματικά δικαιώματα», την ίδια ώρα βάζουν πλάτη στην εφαρμογή των αναδιαρθρώσεων που αποσυνδέουν πλήρως το πτυχίο από το επάγγελμα και τσακίζουν συνολικά τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων. Επίσης, αυτό που ονομάζουν «επαγγελματικά δικαιώματα», στην ουσία είναι μια φιλολογική περιγραφή του πού μπορεί να δουλέψει ένας απόφοιτος, χωρίς να εξασφαλίζεται τίποτα για τους όρους εργασίας του και για τα δικαιώματά του ως εργαζόμενου.

Προχτές ωστόσο, συνεδρίασε η επιτροπή που έχουν στήσει για αυτό το θέμα οι πρόεδροι των ΤΕΙ (συμμετέχουν και εκπρόσωποι επαγγελματικών φορέων πτυχιούχων των ΤΕΙ, καθώς και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Εκπαιδευτικών ΤΕΙ) και διαμαρτύρεται για την καθυστέρηση έκδοσης των διαταγμάτων, με ευθύνη - όπως λέει - των υπουργείων Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης. Η επιτροπή θα ξανασυνεδριάσει στα τέλη Αυγούστου και κάνει λόγο για ενδεχόμενες κινητοποιήσεις, αν δεν υπάρξει κάποια εξέλιξη.

Ρύθμιση για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΤΕΙ υπάρχει όμως και στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Σύμφωνα με αυτή (άρθρο 18), για όσα Τμήματα ΤΕΙ ιδρύονται στο εξής η περιγραφή για το πού μπορούν να δουλέψουν οι απόφοιτοί τους θα περιλαμβάνεται στο διάταγμα της ίδρυσής τους, ενώ για τα υπάρχοντα Τμήματα τα αντίστοιχα διατάγματα θα εκδίδονται στο εξής με πρόταση του υπουργείου Παιδείας, χωρίς να εμπλέκονται άλλα υπουργεία όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.

Στην παραπάνω ρύθμιση αντέδρασαν τα Πολυτεχνεία και το Τεχνικό Επιμελητήριο (ΤΕΕ), ζητώντας ένα ενιαίο πλαίσιο πρόσβασης σε επαγγελματικές δραστηριότητες των μηχανικών «βάσει προσόντων και κυρίως με διαβάθμιση τεχνικής ευθύνης». Ομως και μόνο η υιοθέτηση της ορολογίας περί «προσόντων» παραπέμπει ευθέως στα κείμενα και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, σύμφωνα με τις οποίες αυτό που θα μετράει για να εργαστεί κανείς δε θα είναι το πτυχίο του, αλλά τα προσόντα που θα πιστοποιούνται με διάφορους τρόπους και τελικά θα τα κρίνει η αγορά.

ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΔΣ ΤΗΣ ΟΛΜΕ
Ο εκφυλισμός στο μεγαλείο του

Νέος πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΜΕ εκλέχθηκε, με σχετική πλειοψηφία, κατά την τρίτη ψηφοφορία ο Δ. Πεππές από τη ΔΑΚΕ. Κατά τη διάρκεια της συγκρότησης εξελίχθηκαν σκηνές εκφυλισμού του συνδικαλιστικού κινήματος αλλά και κωμικοτραγικές καταστάσεις. Η μία αναβολή της συνεδρίασης διαδεχόταν την άλλη, η συγκρότηση εξελισσόταν σε ένα άγριο παζάρι για την «καρέκλα» ή αλλιώς ... για το μοίρασμα αξιωμάτων του ΔΣ της ΟΛΜΕ.

Ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ δήλωσε πως δε θα συναινέσει σ' αυτόν τον ολισθηρό κατήφορο και στο βαθμό που θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση θα αποχωρήσει από τη συνεδρίαση, δεδομένου ότι αυτά που διαδραματίζονται δεν έχουν καμία σχέση με τα πραγματικά προβλήματα των εκπαιδευτικών. Ο εκπρόσωπος των ταξικών δυνάμεων στην ΟΛΜΕ πρότεινε το ΔΣ να συγκροτηθεί σε αντιπροσωπευτική, αναλογική βάση, δηλαδή, η πρώτη δύναμη τον Πρόεδρο, η δεύτερη τον Γραμματέα, η τρίτη τον Αντιπρόεδρο και με την προϋπόθεση ότι αυτό θα γίνει αποδεκτό από όλες τις συνδικαλιστικές δυνάμεις.

Τελικά - μετά από 15 μέρες αναβολή - ξεκίνησαν οι διαδικασίες, με τη ΣΥΝεργασία να προτείνει η συγκρότηση του ΔΣ να γίνει με βάση την προηγούμενη διετία (Πρόεδρος ΠΑΣΚ, Γραμματέας ΣΥΝεργασία, με εναλλαγή). Την ίδια στιγμή ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ επέμεναν στις υποψηφιότητές τους. Ετσι εκλέχθηκε με σχετική πλειοψηφία (4 ψήφους) ο υποψήφιος της ΔΑΚΕ.

Μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, η ΠΑΣΚ ούτε λίγο ούτε πολύ δήλωσε πως...το μετάνιωσε, ότι κάπου δεν πήγε καλά το κεντροαριστερό κομπρεμί, η συνεννόηση με τη ΣΥΝεργασία και ζήτησε να επαναληφθεί η ψηφοφορία! Στην πραγματικότητα, στη σκληρή παρτίδα της μοιρασιάς των θέσεων δοκίμαζε ο ένας τις αντοχές του άλλου! Οπως ήταν φυσικό, επανάληψη της ψηφοφορίας δεν ήταν δυνατό να γίνει, δεδομένου ότι το αποτέλεσμα που αποτυπώθηκε προέκυψε ακριβώς από ψηφοφορία. Ετσι η ΠΑΣΚ δήλωσε ότι αποχωρεί, για να την ακολουθήσει στην πορεία και η ΣΥΝεργασία.

Ο εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ πρότεινε - όπως εξ άλλου προβλέπεται - να συνεχιστεί η διαδικασία της συγκρότησης, δεδομένου ότι υπήρχε η απαραίτητη πλειοψηφία στο ΔΣ. Αντ' αυτού, η ΔΑΚΕ πρότεινε - και αποφασίστηκε - αναβολή της παραπέρα συγκρότησης του ΔΣ σε άλλη ή άλλες συνεδριάσεις!

Αλαλούμ και εικόνες διασυρμού!

Με αυτά τα δεδομένα, το ΠΑΜΕ έκανε σαφές πως δεν πρόκειται να συνηγορήσει σε τέτοια εκφυλιστικά φαινόμενα και δήλωσε ότι αποχωρεί από κάθε συνεδρίαση για τη συγκρότηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ. Οι ταξικές δυνάμεις θα επανέλθουν στη διαδικασία συγκρότησης μόνο και μόνο αν γίνει δεκτή απ' όλους η πρόταση για αντιπροσωπευτικό, αναλογικό προεδρείο.

Εκανε σαφές επίσης ότι οι ταξικές δυνάμεις θα κάνουν ό,τι μπορούν για την ανασύνταξη, τον ταξικό προσανατολισμό και την αντεπίθεση του λαϊκού - εκπαιδευτικού κινήματος. Μια τέτοια προοπτική, όχι μόνο δεν μπορούν να την εξασφαλίσουν οι εκάστοτε πλειοψηφικές ηγεσίες της ΟΛΜΕ, αλλά όντας μέρος του προβλήματος συνειδητά την υποσκάπτουν, την υπονομεύουν, κάνουν πλάτες στην αντιλαϊκή επίθεση. Τέλος, κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να κάνουν και δική τους υπόθεση τον αγώνα για την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών μορφωτικών αναγκών.


Α. Α.

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ
Διοργανώνει ψευτομεταπτυχιακό με επιχείρηση

Αντιδράσεις στην παρουσίαση του προγράμματος από τη ΔΗΚΕΒΕ

Την απαίτηση του λαού για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία διατράνωσαν κατά την παρουσίαση του προγράμματος τα στελέχη της ΔΗΚΕΒΕ
Την απαίτηση του λαού για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία διατράνωσαν κατά την παρουσίαση του προγράμματος τα στελέχη της ΔΗΚΕΒΕ
Το ρόλο του «ιμάντα» για το πέρασμα των κατευθύνσεων της ΕΕ και των αντιλαϊκών πολιτικών και στον τομέα της Παιδείας επέλεξε το Επιμελητήριο Βοιωτίας, που διαφήμισε ότι θα «προσφέρει» στην τοπική αγορά και στους εργαζόμενους ένα «Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων», που διοργανώνει όχι κάποιο πανεπιστήμιο, αλλά η ...Ελληνική Εταιρεία Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ). Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται για μεταπτυχιακό, αφού - όπως παραδέχτηκαν οι διοργανωτές - δεν αναγνωρίζεται πουθενά επισήμως ως τέτοιο, αλλά για ένα ακριβοπληρωμένο σεμινάριο (με κόστος 4.500 για κάθε συμμετέχοντα).

Η Διοίκηση του Επιμελητηρίου μαζί με την ΕΕΔΕ έδωσαν την περασμένη Τρίτη συνέντευξη Τύπου στη Λιβαδειά, για να το παρουσιάσουν. Παρέμβαση ενάντια στο πρόγραμμα και τη μεθόδευση επιβολής του έκαναν εκπρόσωποι της «Δημοκρατικής Κίνησης Εμπόρων - Βιοτεχνών - Επαγγελματιών» (ΔΗΚΕΒΕ). Υψωσαν πανό που έγραφε «Η μόρφωση δεν είναι εμπόρευμα» και κατήγγειλαν ότι ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου επιβάλλει χωρίς τη συναίνεση της πλειοψηφίας το συγκεκριμένο πρόγραμμα (το υπερψήφισαν 9 από τα 21 μέλη του ΔΣ του Επιμελητηρίου σύμφωνα με τη ΔΗΚΕΒΕ). Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ο εκπρόσωπος της ΕΕΔΕ είπε στη συνέντευξη ότι θα επιμορφώνει στελέχη επιχειρήσεων (οι οποίες θα πληρώνουν κιόλας αυτή την επιμόρφωση).

Να σημειώσουμε ότι η ΕΕΔΕ είναι ένας ιδιωτικός φορέας που έχει ως μέλη διάφορες τράπεζες κι άλλες επιχειρήσεις από τις οποίες κιόλας χρηματοδοτείται, ενώ αναλαμβάνει την κατάρτιση στελεχών και του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα. Ιδρύθηκε το 1962 από το «αφάν γκατέ» της τότε πλουτοκρατίας, ενώ σήμερα, αυτοσυστηνόμενη, αναφέρει μεταξύ άλλων σε φυλλάδιό της: «Το σύγχρονο μάνατζμεντ δεν προσπαθεί ούτε να υπηρετήσει, ούτε να δαμάσει τους ανθρώπους. Το σύγχρονο μάνατζμεντ προσπαθεί να απελευθερώσει και να αξιοποιήσει το δυναμικό των ανθρώπων». Με λίγα λόγια, το σύγχρονο μάνατζμεντ αποσκοπεί στη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση του ανθρώπου για το μέγιστο δυνατό κέρδος. Αυτό υπηρετούν.

Η ΔΗΚΕΒΕ, καταγγέλλοντας την απαράδεκτη μεθόδευση της ηγεσίας του Επιμελητηρίου να πλασάρει το ψευτομεταπτυχιακό, καλεί τους μικρομεσαίους ΕΒΕ να αντιδράσουν και να απαιτήσουν να αποσυρθεί η απόφαση και να μη λειτουργήσει το πρόγραμμα. Οπως τονίζει σε ανακοίνωση που μοιράστηκε στους ΕΒΕ της Βοιωτίας: «Τέτοιες οργανώσεις - με "τις ευλογίες" της ΕΕ και των κομμάτων που τη στηρίζουν, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΛΑ.Ο.Σ. και την ανοχή του ΣΥΝ - κάνουν "μπίζνες" με την Παιδεία! Εκεί, όπου οι μεταπτυχιακοί, όπως και οι προπτυχιακοί τίτλοι σπουδών πρέπει να παρέχονται δωρεάν, μόνο από τα δημόσια Πανεπιστήμια και ΤΕΙ».

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΙ
Βαθύτερη πρόσδεση της εκπαίδευσης με το κεφάλαιο

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

Με την εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ΤΕΙ, θα ενταθεί η υποβάθμιση των σπουδών, θα χειροτερέψουν τα πράγματα για τους αποφοίτους
Με την εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των ΤΕΙ, θα ενταθεί η υποβάθμιση των σπουδών, θα χειροτερέψουν τα πράγματα για τους αποφοίτους
Σε ανακοίνωσή του, για το σχέδιο νόμου, «Ρύθμιση θεμάτων του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, επισημαίνει:

«Το νομοσχέδιο κατατίθεται σε μια περίοδο όπου η απαίτηση του κεφαλαίου για βαθύτερη προσαρμογή της εκπαίδευσης στις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, με το νέο στοιχείο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, γίνεται εντονότερη και πιο σχεδιασμένη. Βασική κατεύθυνση είναι να προσαρμοστεί η εκπαίδευση στο εργασιακό μοντέλο των πολλών και διαφοροποιημένων σχέσεων εργασίας, των ευέλικτων μορφών "απασχόλησης", στοιχείο που το πετυχαίνει με τα πολλά και διαβαθμισμένα πτυχία, που θα προκύπτουν από μια "σούπα" μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το νομοσχέδιο είναι συνέχεια του αντιδραστικού νόμου - πλαισίου, του νόμου για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, της αναγνώρισης των ΚΕΣ, των εξαγγελιών για τη δήθεν αναβάθμιση του σχολείου.

Σε αυτό το πλαίσιο, αξιοποιείται η λεγόμενη αξιολόγηση ως αναγκαίος μοχλός του αστικού συστήματος και των αστικών κομμάτων, για να περάσει η διαβάθμιση των ανώτατων ιδρυμάτων, η ταξική διαφοροποίηση του σχολείου, η είσοδος των επιχειρήσεων στο περιεχόμενο και την κατεύθυνση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, επιχειρώντας παράλληλα να παραπλανήσουν και να ενσωματώσουν στους σχεδιασμούς τους λαϊκές μάζες και νεολαία.

Με το νομοσχέδιο ενισχύονται πτυχές της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ, όπως η κινητικότητα και η κατάρτιση, προετοιμάζεται το έδαφος για τη λεγόμενη απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων, την πιστοποίηση του επαγγέλματος μέσω της αγοράς και της κατάρτισης.

Αξιοποιούνται και τα ΤΕΙ για τη σύνδεση της έρευνας με το κεφάλαιο, εξωθούνται ιδιαίτερα τα περιφερειακά ΤΕΙ, αν θέλουν να επιβιώσουν, να αναζητήσουν γνωστικό αντικείμενο, με βάση τις ανάγκες της αγοράς, να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στη βάση της αγοράς και της χρηματοδότησης από αυτή.

Χωρίς να αναβαθμίζονται τα ΤΕΙ σε υπάρχον διδακτικό προσωπικό (στη συντριπτική πλειοψηφία έκτακτο), σε υποδομή και εξοπλισμό, σε επίπεδο προπτυχιακών προγραμμάτων, χωρίς να τίθενται κριτήρια πραγματικού επιστημονικού αντικειμένου, δίνεται η δυνατότητα να συγχωνεύονται ή να μετονομάζονται, να ιδρύουν ερευνητικά εργαστήρια - εταιρείες, ώστε απλά να αποτελούν δομές απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων και βαθύτερης πρόσδεσης της εκπαίδευσης με το κεφάλαιο και τους τρόπους που αυτό σχεδιάζει την αύξηση της κερδοφορίας του.

Καμιά κρατική οικονομική ενίσχυση των υποδομών και της ακαδημαϊκής δραστηριότητας των ΤΕΙ δεν προβλέπεται, αντίθετα τα εξωθούν προς την αναζήτηση ιδιωτικών πόρων, πιο βαθιά προς την εμπορευματική - επιχειρηματική λειτουργία. Ολες δε οι δραστηριότητες, από την πρόσληψη και εξέλιξη προσωπικού μέχρι τη διαχείριση κονδυλίων, παραπέμπονται στον τετραετή ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό προγραμματισμό του ιδρύματος, που σηματοδοτεί την πίεση για εφαρμογή του νόμου - πλαισίου. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια o ασφυκτικότερος έλεγχος των συλλογικών αποφάσεων, το χτύπημα της όποιας δημοκρατικής λειτουργίας έχει απομείνει σήμερα στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης, είναι ο δρόμος για να θωρακιστεί η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία τους.

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν ευθύνες, γιατί όλο το προηγούμενο διάστημα ίδρυαν τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, κυρίως στην περιφέρεια, χωρίς επιστημονικό αντικείμενο, χωρίς διδακτικό προσωπικό και προσωπικό στήριξης, χωρίς υποδομές σπουδών και στέγασης, με στόχο τις περισσότερες φορές να ικανοποιήσουν τοπικές πελατειακές ανάγκες τους.

Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης σήμερα, όπως και ο νόμος του ΠΑΣΟΚ παλιότερα, διατηρούν και διαιωνίζουν τον αντιεπιστημονικό διαχωρισμό ΑΕΙ - ΤΕΙ και οξύνουν τα αδιέξοδα των σπουδαστών που είναι στην πλειοψηφία τους παιδιά της λαϊκής οικογένειας και που κατά 60% εργάζονται.

Εξίσου μεγάλη ευθύνη έχουν και τα υπόλοιπα κόμματα του "ευρωμονόδρομου" που, μαζί με ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, συναινούν στις κατευθύνσεις της ΕΕ, της Μπολόνια, για την αξιολόγηση, τον τετραετή προγραμματισμό, δεν αμφισβητούν την επιχειρηματική λειτουργία στο χώρο της Παιδείας.

Οι σπουδαστές και οι οικογένειές τους δεν πρέπει να παραπλανηθούν, να μην ενδώσουν σε συντεχνιακές αντιπαραθέσεις. Η λύση βρίσκεται στην οργάνωση της πάλης για δημόσια δωρεάν ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, ανυπακοή στην πολιτική της ΕΕ, πάλη για να μην υλοποιηθούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και στην Παιδεία, να μην εφαρμοστεί η οδηγία 36/05 της ΕΕ.

Το ΚΚΕ καλεί τη νεολαία, την εργατική τάξη, τους φοιτητές και τους σπουδαστές να παλέψουν σήμερα για:

  • Γενναία χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποσαφήνιση των επιστημονικών αντικειμένων, άρση της ταξικής διάκρισης ΑΕΙ - ΤΕΙ, ενάντια στην ύπαρξη των ΤΕΙ σαν β' κατηγορίας τεχνολογική "ανώτατη" αλλά μη πανεπιστημιακή εκπαίδευση, πλάι σε άλλα ανώτατα τεχνολογικού χαρακτήρα Ιδρύματα (όπως τα Πολυτεχνεία), τα οποία όμως είναι πανεπιστημιακά.
  • Την άρση του αντιεπιστημονικού, ταξικού, διαχωρισμού των προπτυχιακών σπουδών από την επιστημονική ειδίκευση και τη διάσπασή τους σε κύκλους.
  • Την αντιμετώπιση ζητημάτων υποδομής και διδακτικού προσωπικού, αφού σε πολύ μεγάλο ποσοστό η διδασκαλία σε αυτά καλύπτεται από έκτακτο προσωπικό (περίπου 80% σήμερα είναι έκτακτοι στα ΤΕΙ), ή προσωπικό που δε διαθέτει τα απαιτούμενα προσόντα για την ιδιότητα του πανεπιστημιακού.

Η πάλη αυτή πρέπει να ενταχθεί στην προοπτική της αναγκαίας αναμόρφωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσής, για το 12χρονο ενιαίο βασικό σχολείο, τις δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές που δεν μπορούν να έρθουν χωρίς σύγκρουση με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τα κόμματα που την υπηρετούν. Το ζήτημα της Παιδείας θα λύνεται στο βαθμό που θα δυναμώνει η κοινωνική πολιτική πάλη, για να αλλάξει η τάξη που είναι στην εξουσία, να ανοίξει ο δρόμος της λαϊκής εξουσίας, της λαϊκής οικονομίας».

ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ
Αντιδράσεις στη ρότα της συγκάλυψης

Σπέρνοντας αυταπάτες ότι δήθεν το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, που κατατέθηκε προχτές στη Βουλή, εξισώνει τα ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων δηλώνουν ότι θίγονται τα πανεπιστήμια από διατάξεις του νομοσχεδίου και ζητούν αναβολή της ψήφισής του μέχρι τον Σεπτέμβρη, για να καταθέσουν τεκμηριωμένες προτάσεις. Αυτό αποφάσισαν χτες ομόφωνα οι Πρυτάνεις των πανεπιστημίων σε έκτακτη Σύνοδό τους για το θέμα. Νωρίτερα, είχαν συνέλθει σε κοινή σύσκεψη οι διοικήσεις Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών μαζί με το ΤΕΕ, προκειμένου να «υπερασπιστούν» τα κεκτημένα τους, δηλαδή τη σαφή οριοθέτηση του ρόλου των πολυτεχνείων και των ΤΕΙ, και το ρόλο του ΤΕΕ στην πιστοποίηση των πτυχίων ανώτατης εκπαίδευσης.

Οι πρυτάνεις σπέρνουν αυταπάτες ότι δήθεν προωθείται η εξίσωση των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, τη στιγμή που το νομοσχέδιο ικανοποιεί μεν κάποια συντεχνιακά αιτήματα των εκπαιδευτικών και των Διοικήσεων των ΤΕΙ, ωστόσο όχι μόνο δεν αναβαθμίζει τα ΤΕΙ αλλά είναι ενταγμένο μέχρι το μεδούλι στην πολιτική εμβάθυνσης της διαδικασίας της Μπολόνια, στην πολιτική δημιουργίας μιας κοινής αγοράς ανώτατης εκπαίδευσης με πληθώρα διαβαθμισμένων - κατηγοριοποιημένων πτυχίων και ιδρυμάτων. Αλλωστε, στόχος της εφαρμοζόμενης πολιτικής είναι η δημιουργία μιας μικρής ελίτ ιδρυμάτων που θα παράγουν επιστήμονες και ενός πλήθους υποβαθμισμένων πανεπιστημίων, Τμημάτων και ΤΕΙ που θα «παράγουν» αποφοίτους ευέλικτους και μισοκαταρτισμένους, των οποίων τα «προσόντα» δεν θα αναγνωρίζονται από το πτυχίο τους, αλλά μέσα από πιστοποίηση που θα κάνουν οι επαγγελματικοί φορείς και σε τελική ανάλυση οι ίδιοι οι εργοδότες. Στο πλαίσιο αυτό, ο αναχρονιστικός διαχωρισμός επιστημονικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης - που δεν αναιρείται στο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ - αποτελεί και την καρδιά της τοποθέτησης των Πρυτάνεων, που διαμηνύουν σε αυστηρό τόνο ότι «οι ρόλοι των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι διακριτοί». Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της κοινής σύσκεψης των Διοικήσεων των Πολυτεχνείων και του ΤΕΕ, «τα μεν πανεπιστήμια έχουν ως στόχο την επιστημονική έρευνα με παραγωγή νέας γνώσης και την εκπαίδευση επιστημόνων, τα δε ΤΕΙ έχουν ως στόχο την εκπαίδευση τεχνολόγων και τεχνιτών».

Στο ίδιο μήκος κύματος με τους πρυτάνεις κινήθηκε και η γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ, Ευγενία Μπουρνόβα, η οποία συμμετείχε στη Σύνοδο και στο πνεύμα του «διαλόγου» και της συναίνεσης, στην εφαρμογή των αναδιαρθρώσεων, σημείωσε ότι «χωρίς τη συζήτηση αυτή και χωρίς πρότερη αξιολόγηση, δεν μπορούμε να προβούμε σε αλλαγές που ουσιαστικά αυτό που κάνουν είναι να βγάζουν από το χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης το τεχνολογικό κομμάτι της εκπαίδευσης». Και ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννης Γεροθανάσης, διευκρίνισε ότι «η Σύνοδος Πρυτάνεων δεν αποτελεί αντιπολίτευση. Η Σύνοδος Πρυτάνεων αποτελεί εκείνο το όργανο το οποίο παίρνει θέσεις κριτικές, οι οποίες αποσκοπούν στην αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου».

Η Σύνοδος ασχολήθηκε ακόμη με τον ορισμό αντιπροσώπου στο «διάλογο» για την αναμόρφωση του Λυκείου και του εξεταστικού, καθώς και με τον ορισμό επιτροπών που θα ασχοληθούν με το χωροταξικό σχεδιασμό της ανώτατης εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ