Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης προκήρυξε τις πρώτες 159 θέσεις, κατ' εφαρμογή του νόμου - πλαισίου
Μια από τις πιο αντιδραστικές σελίδες του νόμου - πλαισίου για τα ΑΕΙ μπαίνει σε εφαρμογή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ): Οι λεγόμενες «ανταποδοτικές υποτροφίες», που δεν είναι τίποτε άλλο παρά «μαύρη εργασία» των φοιτητών μέσα στο πανεπιστήμιο! Το ΑΠΘ εφαρμόζει το Προεδρικό Διάταγμα 160/2008 (που αφορά τον πρότυπο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των ΑΕΙ) και προκηρύσσει σχετικές θέσεις «μαύρης εργασίας» για φοιτητές. Με αυτόν τον τρόπο, το ίδρυμα καλύπτει πολύ φθηνά διάφορες διοικητικές ανάγκες του, ενώ ο όγκος των υποτιθέμενων «υπότροφων» θα λειτουργούν ως μοχλός πίεσης και για τα εργασιακά δικαιώματα όλων των διοικητικών υπαλλήλων του ιδρύματος. Παράλληλα, θεωρείται ως δεδομένο ότι για να μπορέσει να παρακολουθήσει κάποιος τις σπουδές του, θα πρέπει να δουλεύει και να πληρώνει! Η πλήρης διαστρέβλωση ακόμα και του όρου «υποτροφία», δηλαδή!
Το ΑΠΘ προκηρύσσει 159 θέσεις «υπότροφων» φοιτητών, που κατανέμονται σε όλα του τα Τμήματα με 2 έως 6 θέσεις σε κάθε Τμήμα. Καλεί έτσι τους φοιτητές να γίνουν εποχιακοί ωρομίσθιοι υπάλληλοι στα Τμήματα του ιδρύματος, δουλεύοντας μέχρι 40 ώρες το μήνα (για τους μήνες Φλεβάρη, Μάρτη, Απρίλη, Μάη, Οκτώβρη, Νοέμβρη και Δεκέμβρη) και αμειβόμενοι με 8 ευρώ την ώρα. Φυσικά, ούτε λόγος δε γίνεται για ασφάλιση ή ένσημα, πρόκειται καθαρά για μαύρη εργασία, που μπορεί να αποδώσει στο φοιτητή ένα βοήθημα κατ' ανώτατο όριο έως 320 ευρώ το μήνα. Αν τύχει να αρρωστήσει ή του τύχει π.χ. μια σοβαρή οικογενειακή υπόθεση, δε θα δικαιούται άδεια, ούτε φυσικά θα δικαιούται το ωρομίσθιό του. Ο ορισμός της «μαύρης εργασίας»! Μάλιστα, στη σχετική προκήρυξη του πανεπιστημίου αναφέρεται ότι «συνεχείς και αδικαιολόγητες απουσίες από τους καθορισμένους χώρους εργασίας, μπορούν να επιφέρουν ακόμα και τη διακοπή της χορηγούμενης υποτροφίας».
Επίσης, σε μια σκόπιμα ασαφή διατύπωση, το ΑΠΘ αναφέρει στην προκήρυξη ότι «σε περίπτωση που θα διαπιστωθεί συμπεριφορά ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του/της υποτρόφου, η Επιτροπή Σπουδών θα διακόπτει με απόφασή της την υποτροφία η οποία αυτομάτως θα παραχωρείται σε επόμενο αναπληρωματικό μέλος». Αναρωτιόμαστε αν π.χ. η απεργία και γενικότερα η συνδικαλιστική δράση «συμβιβάζονται» με την ιδιότητα του υποτρόφου...
Επίσης, επειδή ο αριθμός των θέσεων 2-6 είναι πολύ μικρός για Τμήματα που έχουν κάθε χρόνο 100, 300 και 400 εισακτέους, σημαίνει ότι το πανεπιστήμιο βάζει τους φοιτητές από τα λαϊκά στρώματα να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για μια τέτοια θέση «μαύρης εργασίας».
«Οι υπότροφοι θα προσφέρουν έργο σε υπηρεσίες του Πανεπιστημίου (όχι προσώπων) καλύπτοντας γενικές ανάγκες της Σχολής ή του Τμήματος που φοιτούν», λέει το ΑΠΘ στη σχετική προκήρυξή του και παραδέχεται έτσι ότι προσλαμβάνει τους φοιτητές ως φθηνό εργατικό δυναμικό για να καλύψει υπαρκτές ανάγκες, δηλαδή εκεί που θα έπρεπε να προσλάβει μόνιμο διοικητικό προσωπικό με πλήρη δικαιώματα.
Η σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου δηλώνει ότι θα παραιτηθεί σύσσωμη, εάν δεν αποκατασταθεί η «άδικη πολιτική» της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου απέναντι στο ίδρυμα. Ουσιαστικά, διαμαρτύρεται γιατί η περιφέρεια διοχέτευσε στο ίδρυμα λίγα κονδύλια από το ΕΣΠΑ/ΠΕΠ, με αποτέλεσμα το πανεπιστήμιο να μην μπορεί «να χρηματοδοτήσει διδακτορικά, ανάπτυξη εργαστηρίων, άσκηση φοιτητών, έρευνα εν γένει για τα επόμενα χρόνια»!
Και γεννιέται το ερώτημα: Δεν είναι υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας να καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των ιδρυμάτων με τη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό; Από πότε μετατέθηκε σε ευθύνη της Περιφέρειας να χρηματοδοτεί τα διδακτορικά, την έρευνα κ.α. μέσω των ...ευρωπαϊκών κονδυλίων;
Είναι άκρως αποπροσανατολιστική η αντίδραση του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ακριβώς επειδή δεν επικεντρώνει στην εσκεμμένη πολιτική υποχρηματοδότησης της κυβέρνησης, αλλά την παρουσιάζει ως μια ...«περιφερειακή» λαθεμένη επιλογή κάποιων προσώπων... Και είναι ταυτόχρονα υποκρισία από την πλευρά της κυβέρνησης να λέει το πανεπιστήμιο ότι δεν έχει να πληρώσει τα διδακτορικά, τις υποδομές κτλ. και την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας να απαντά ιδρύοντας ένα ακόμα τμήμα στη Λήμνο!
Συνεχίζονται οι κινήσεις και οι διαβουλεύσεις κομμάτων και φορέων του ...κοινωνικού εταιρισμού, γύρω από τα ζητήματα της Παιδείας, με επίκεντρο τις αναδιαρθρώσεις στην Παιδεία και το σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο αυτό, η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ), στην οποία εργοδότες και εργατοπατέρες «γνωμοδοτούν» πάντα στο πνεύμα της κυρίαρχης πολιτικής, έδωσε χτες στη δημοσιότητα δύο σχετικές «γνωμοδοτήσεις». Για το θέμα της «πρόσβασης», η ΟΚΕ προτείνει δύο διαφορετικά σενάρια. Σύμφωνα με το πρώτο θα μετράει για την πρόσβαση το απολυτήριο του Λυκείου και τα ΑΕΙ θα έχουν αυξημένο ρόλο στη διαδικασία εισαγωγής (πρόταση που προσομοιάζει σε αυτήν του ΠΑΣΟΚ για το «Εθνικό Απολυτήριο»). Το δεύτερο σενάριο προβλέπει επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μέχρι και τη Β' Λυκείου (με ένταξη των ΕΠΑΣ σε αυτή) και στη Γ' Λυκείου, ο μαθητής να επιλέγει αν θα παρακολουθήσει πρόγραμμα προετοιμασίας για τα ΑΕΙ και θα δώσει εξετάσεις (όπου και πάλι θα συνυπολογίζεται ο βαθμός του Λυκείου) ή αν θα παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα επαγγελματικής κατεύθυνσης που θα οδηγεί σε επαγγελματικό απολυτήριο.
Συνάντηση με θέμα την Παιδεία έγινε χτες και μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΓΣΕΕ, με την αρμόδια πολιτική εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ, Αννα Διαμαντοπούλου να δηλώνει αμέσως μετά ότι το κόμμα της αναζητά συναινέσεις για μια «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Περιεχόμενο στη «συναίνεση» και τη «μεταρρύθμιση» που ευαγγελίζεται το ΠΑΣΟΚ, έδωσε με τη δήλωσή του αμέσως μετά ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος, που είπε ότι το ΠΑΣΟΚ έχει ενσωματώσει στο πρόγραμμα και την προβληματική του την προσέγγιση της ΓΣΕΕ «για τις εκπαιδευτικές ανισότητες και τις ζώνες εκπαιδευτικών προτεραιοτήτων». Πρόκειται για μια πρόταση πλήρους διαφοροποίησης της εκπαίδευσης που καταργεί κάθε έννοια ισότητας δικαιωμάτων των παιδιών του λαού στη μόρφωση. Ο Π. Παναγόπουλος πρόσθεσε δε, ότι η ΓΣΕΕ είναι έτοιμη να συμμετάσχει στον κυβερνητικό διάλογο καθώς, «χρόνια τώρα επιδιώκει αυτό το διάλογο, αλλά τα ώτα των κυβερνώντων ήταν κλειστά»...
«Εχει καθιερωθεί, όποιο από τα δύο κόμματα εναλλάσσεται στην κυβέρνηση να κάνει πως δήθεν κόπτεται για την Παιδεία. Ομως και το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ με ευλάβεια υπηρετούν την ίδια πολιτική, τις ίδιες αντιλαϊκές κατευθύνσεις της ΕΕ», σχολίασε μετά τη συνάντηση ο Θοδωρής Κούτρας, εκ μέρους της ΕΓ του ΠΑΜΕ, τονίζοντας πως το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα παλεύει για μια πραγματικά δωρεάν και δημόσια Παιδεία που δε θα πετάει τα παιδιά των εργαζομένων απ' έξω.
Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας έστειλε χτες επιστολή στην πολιτική εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ για θέματα Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου, με την οποία απαντά στις διευκρινίσεις που ζητούσε το ΠΑΣΟΚ σε τεχνικά θέματα για το «διάλογο». Επίσης, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Αλαβάνος με επιστολή του στον υπουργό Παιδείας, απαντάει ότι σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής του κόμματός του στο «διάλογο» και επαναλαμβάνει τις τρεις προϋποθέσεις που έχει θέσει, προκειμένου να αλλάξει η στάση του ΣΥΡΙΖΑ (να σταματήσουν τα «φραντσάιζινγκ», να παγώσει ο νόμος - πλαίσιο και να υπάρξει κυβερνητική δέσμευση για αύξηση της χρηματοδότησης).
Ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει να προετοιμάζει και να προπαγανδίζει το «διάλογο» για τις αλλαγές στο λύκειο και το σύστημα πρόσβασης, το ΚΚΕ παραμένει στη θέση του να μη νομιμοποιήσει με τη συμμετοχή του το «διάλογο» που έχει στόχο «να προετοιμαστούν προαποφασισμένες επιλογές που έχουν γίνει στο πλαίσιο της ΕΕ».
Θυμίζουμε ότι το ΚΚΕ έχει καταθέσει στη Βουλή τις προτάσεις του για την εκπαίδευση όπου περιλαμβάνεται και η θέση του για το σύστημα πρόσβασης. Παράλληλα, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα είχε στείλει απαντητική επιστολή στον υπουργό Παιδείας, όταν ο τελευταίος είχε ζητήσει από το ΚΚΕ να ορίσει εκπρόσωπο στην Πολιτική Επιτροπή που θα έχει την εποπτεία του «διαλόγου». Η Αλέκα Παπαρήγα, αφού ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ δε θα συμμετέχει στο διάλογο που επιχειρεί η κυβέρνηση, συμπλήρωνε ότι οι θέσεις των κομμάτων μπορούν να αναπτυχθούν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, συζητώντας πάνω στις επιλογές που κάνει η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας.
Χτες, ο υπουργός Παιδείας έστειλε στη ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ επιστολή στην οποία αναφέρει ότι «στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ανήκει πάντα η αρμοδιότητα συζήτησης των επιλογών της Κυβέρνησης και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων».
«Παρόλα αυτά - συνεχίζει ο υπουργός - θα μου επιτρέψετε να ελπίζω, ότι κατά τη διάρκεια του διαλόγου, θα θελήσετε να αντιδράσετε με τον υπεύθυνο τρόπο που χαρακτηρίζει το κόμμα σας και που αυτό αποτελεί εξ αντικειμένου έναν τρόπο συμμετοχής στον διάλογο».