Παρασκευή 6 Φλεβάρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΟΑΕΔ
Περισσεύουν τα προβλήματα στις ΕΠΑΣ Μαθητείας

Την αναγκαιότητα καθιέρωσης ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, δημόσιου και δωρεάν, ένα σχολείο βασικής μόρφωσης για όλους, με κατάργηση του ανισότιμου διπλού σχολικού δικτύου, αλλά και την ανάγκη δημιουργίας δημόσιων και δωρεάν μεταλυκειακών - επαγγελματικών σχολών, επιβεβαιώνει η πραγματικότητα που βιώνουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ.

Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών ΟΑΕΔ προτάσσει τα παραπάνω αιτήματα ως πραγματική διέξοδο από τα προβλήματα της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης τα οποία διαρκώς οξύνονται. Οπως σημειώνει, διανύουμε τον τρίτο χρόνο από τότε που θεσμοθετήθηκαν οι ΕΠΑΣ στη θέση των ΤΕΕ: «Και τι δεν υποσχέθηκαν οι αρμόδιοι υπουργοί προκειμένου να κάνουν ελκυστικό το νέο τύπο επαγγελματικής εκπαίδευσης: "Εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, ισότιμη πρόσβαση στα ΑΕΙ, εξασφάλιση απασχόλησης των νέων", και πολλά άλλα. Βέβαια, οι εξαγγελίες προσπαθούν να συγκαλύψουν την αλήθεια για τα προβλήματα των πρώην ΤΕΕ, όπως η προχειρότητα στους σχεδιασμούς, η αβεβαιότητα για το τι κάθε φορά ισχύει, τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα που προέρχονται από διάφορους τύπους σχολείων, η κτιριακή - τεχνική υποδομή και η υστέρηση της δυνατότητας στους μαθητές να έχουν πρόσβαση στα ΤΕΙ», σημειώνει το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών ΟΑΕΔ.

Σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, σημειώνει ανάμεσα σε άλλα ότι «το υπουργείο δίνει και οι μαθητές αποχτούν τίτλους και επίπεδα χωρίς πραγματικό αντίκρισμα». Ιδιαίτερα αναφέρεται στο ζήτημα των εργαζόμενων μαθητών: «Το δικαίωμα να είναι μαθητές ως τα 18 τους χωρίς να εργάζονται σημαίνει την υποχρέωση του κράτους να ενισχύσει οικονομικά τις οικογένειες αυτών των μαθητών, που σηκώνουν ανάμεσα στα άλλα και τα βάρη της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής. Για όσους είναι πάνω από 18 ενήλικες, απογευματινοί μαθητές, το αίτημα για 6ωρη δουλειά με πλήρη αμοιβή πρέπει να προταχθεί, γιατί είναι σημαντική προϋπόθεση για τη συνέχεια των σπουδών τους», σημειώνει μεταξύ άλλων και καλεί τους εκπαιδευτικούς του ΟΑΕΔ να αγωνιστούν για: Βασική - Γενική εκπαίδευση ως τα 18 που ο άνθρωπος ενηλικιώνεται ψυχικά, πνευματικά, κοινωνικά και βιολογικά.

Ολο και λιγότεροι μαθητές στα ΤΕΕ - ΕΠΑΛ

9,8% λιγότεροι μαθητές το 2006/07, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΣΥΕ

Σταθερή και μεγάλη είναι τα τελευταία χρόνια η μείωση του μαθητικού πληθυσμού που επιλέγει τα ΤΕΕ και τα ΕΠΑΛ και η μείωση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα ετήσια στατιστικά στοιχεία που δίνει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ). Αποδεικνύεται ότι όσο απαξιωμένα ήταν τα ΤΕΕ στη συνείδηση του κόσμου, άλλο τόσο είναι και τα ΕΠΑΛ (παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να φτιάξει με αυτά τη «βιτρίνα» της τεχνικής εκπαίδευσης), αφού ούτε στέρεα βασική εκπαίδευση προσφέρουν, ούτε εξασφαλίζουν επαγγελματική προοπτική. Και αυτά τα προβλήματα της τεχνικής εκπαίδευσης απορρέουν από την ίδια τη φύση της ως κομμάτι του διπλού ανισότιμου σχολικού δικτύου (από τη μια τα γενικά κι από την άλλη τα τεχνικά σχολεία).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, τη σχολική χρονιά 2006/07, ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός των ΤΕΕ, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ μειώθηκε κατά 11.818 μαθητές, δηλαδή μια ποσοστιαία μείωση της τάξης του 9,8% σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά. Οσο για τα ιδιωτικά ΤΕΕ και ΕΠΑΛ, η μείωση του μαθητικού πληθυσμού φτάνει στο 55% (με αντίστοιχη απώλεια θέσεων εργασίας για το 47,1% των εκπαιδευτικών σε αυτά τα εκπαιδευτήρια).

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ανάλυση των στοιχείων ανά Περιφέρεια, οι μεγαλύτερες μειώσεις του μαθητικού πληθυσμού δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης εμφανίζονται στην Ηπειρο (19%), τη Δυτική Ελλάδα (15,5%) και το Νότιο Αιγαίο (13,6%), περιοχές δηλαδή που πλήττονται περισσότερο από τη φτώχεια και την ανεργία και δεν έχουν να ελπίζουν τίποτα από την αβεβαιότητα που προσφέρει ως προοπτική αυτός ο τύπος εκπαίδευσης.

Παράλληλα, αναδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι η δήθεν καλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά μέσω της τεχνικής εκπαίδευσης είναι κενό γράμμα και δεν πείθει γονείς και μαθητές. Κι αυτό γιατί όσο κι αναμορφωθούν οι ειδικότητες της τεχνικής εκπαίδευσης (βλέπε κατάρτισης) δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η απορρόφηση των αποφοίτων, ακριβώς γιατί δεν υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός της παραγωγής και κοινωνική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής.

Η «λύση» στις επιχειρήσεις...

Προχτές καταγράφτηκε στις εφημερίδες ότι το Παιδαγωγικό Τμήμα (Δασκάλων) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου έχει μόλις ένα αμφιθέατρο για πάνω από 2.000 φοιτητές. Χτες, με αφορμή τα δημοσιεύματα, ο υπουργός Παιδείας, Α. Σπηλιωτόπουλος, ρωτήθηκε γι' αυτά τα προβλήματα και απάντησε ότι υπάρχει η βούληση «με ψυχραιμία στα πλαίσια του εφικτού, με ρεαλιστικό δηλαδή τρόπο, αυτά τα ζητήματα να τα αντιμετωπίσουμε»...

Τα περί «εφικτού» και «ρεαλιστικού» τρόπου αντιμετώπισης των προβλημάτων απαντιούνται μάλλον από την ανακοίνωση που εξέδωσε χτες η εταιρεία INTRAKAT (του ομίλου «Intracom») ότι υπέγραψε σύμβαση συνολικού προϋπολογισμού 4,35 εκατομμυρίων ευρώ(!) με τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων για την προμήθεια και τοποθέτηση 266 λυόμενων μεταλλικών αιθουσών, που θα χρησιμοποιηθούν ως αίθουσες διδασκαλίας, γραφεία, κ.ά. στα σχολεία της επικράτειας.

Με άλλα λόγια, ο «ρεαλισμός» είναι τα λυόμενα αντί για κανονικές αίθουσες και οι «μπίζνες» με τις επιχειρήσεις. Αυτή είναι η «λύση» που δίνει η κυβέρνηση, την ίδια ώρα που μιλάει για «λευκά χαρτιά» του «διαλόγου», την ίδια ώρα που ο υπουργός Παιδείας συνεχίζει τις συναντήσεις «αβροφροσύνης» με συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες ή με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη...

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Με κυρίαρχο θέμα για τις περισσότερες εκδηλώσεις αυτού του μήνα την ανάγκη αλληλεγγύης στο λαό της Παλαιστίνης και το αντιιμπεριαλιστικό κίνημα, συνεχίζεται το πλούσιο πρόγραμμα της ΚΝΕ στο «Συρμό».

Αυτές τις μέρες προγραμματίζονται οι εξής εκδηλώσεις:

Σήμερα Παρασκευή, 10.30 μ.μ., γλέντι της Οργάνωσης ΤΕΙ.

Αύριο Σάββατο, 10.30 μ.μ., γλέντι με τους «Απροβάριστους», για τους φαντάρους.

Κυριακή 8 Φλεβάρη, 9 μ.μ., εκδήλωση για την Παλαιστίνη με τίτλο «Μικρός λαός και πολεμά».

Δευτέρα 9 Φλεβάρη, 9.30 μ.μ., προβολή της ταινίας «Jarhead».

Πολιτική εξόρμηση της ΚΝΕ στη Λάρισα

Πολιτική εξόρμηση στα ΙΕΚ, αλλά και τα σχολεία της Λάρισας (στην πόλη και τα χωριά του νομού) πραγματοποιεί το επόμενο διάστημα η Νομαρχιακή Οργάνωση Λάρισας της ΚΝΕ. Στο επίκεντρο της συζήτησης θα μπουν οι εξελίξεις από τη διεθνή οικονομική κρίση, οι Θέσεις του ΚΚΕ για το 18ο Συνέδριο, αλλά και τα προβλήματα της νεολαίας στην ύπαιθρο και τα συμπεράσματα από τις αγροτικές κινητοποιήσεις.

Στο πλαίσιο της πολιτικής εξόρμησης, οργανώνονται περιοδείες:

Σήμερα Παρασκευή, στο 1ο ΕΛ Λάρισας, με επικεφαλής τον Α. Σίμο, μέλος του ΓΠ Θεσσαλίας της ΚΝΕ.

Τη Δευτέρα 9/2, στο 1ο ΙΕΚ Λάρισας, με επικεφαλής τον Θ. Αναπλιώτη, γραμματέα του ΝΣ Λάρισας της ΚΝΕ.

Επίσης, τη Δευτέρα 9/2, στο 5ο ΕΛ Λάρισας, με επικεφαλής την Κ. Γκρίμπα, μέλος του ΝΓ Λάρισας της ΚΝΕ.

Και η εξόρμηση συνεχίζει καθημερινά όλη την επόμενη βδομάδα.

Να δοθούν τώρα όλα τα συγγράμματα στους φοιτητές

Νέα παρέμβαση χτες του ΚΚΕ στη Βουλή, για το τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ

Ουρές δεκάδων μέτρων κάνουν οι φοιτητές έξω από τους εκδοτικούς οίκους για να προμηθευτούν τα συγγράμματά τους, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η εξεταστική...
Ουρές δεκάδων μέτρων κάνουν οι φοιτητές έξω από τους εκδοτικούς οίκους για να προμηθευτούν τα συγγράμματά τους, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η εξεταστική...
Δωρεάν συγγράμματα, τώρα, στους φοιτητές απαίτησε χτες στην αίθουσα της Βουλής ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση. Στο εν λόγω νομοσχέδιο περιέχεται και διάταξη που επικαιροποιεί την πολιτική που θέλει τους φοιτητές να πληρώνουν για τα συγγράμματά τους. Μάλιστα, ο Γ. Γκιόκας κατήγγειλε και πρακτικές εξαγοράς της ψήφου των φοιτητών με την παροχή συγγραμμάτων από τη ΔΑΠ και την ΠΑΣΠ. Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υφυπουργός Παιδείας υποστήριξε ότι οι καθυστερήσεις στη διανομή συγγραμμάτων επιβαρύνουν τις πανεπιστημιακές αρχές.

O βουλευτής του ΚΚΕ έκανε λόγο για «μια απαράδεκτη κατάσταση που αυτήν την περίοδο έχει διαμορφωθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και στα Ανώτατα και στα Τεχνολογικά Ιδρύματα. Είναι το γνωστό άρθρο του νόμου - πλαισίου για τον περιορισμό της διανομής των συγγραμμάτων σε ένα σύγγραμμα ανά μάθημα». Αναφερόμενος στη θέση του ΚΚΕ, τόνισε πως «θα έπρεπε να δίνονται, κατά τη γνώμη μας, δωρεάν όλα εκείνα τα συγγράμματα που απαιτούνται για τη σωστή διδασκαλία και τη μελέτη του εκάστοτε μαθήματος».

Ο Γ. Γκιόκας συνέχισε λέγοντας ότι «αυτή την περίοδο υπάρχει μια τριτοκοσμική κατάσταση στα ιδρύματα. Στη Φιλοσοφική μέχρι χτες η εξεταστική ήταν στον αέρα, γιατί δεν είχαν διανεμηθεί ακόμη συγγράμματα. Στο Πανεπιστήμιο Πειραιά έχει διανεμηθεί το 60% των συγγραμμάτων και το υπόλοιπο 40% αναμένεται. Υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι στο κέντρο της Αθήνας που μοιράζουν πανεπιστημιακά συγγράμματα, όπου υπάρχουν ουρές τετρακοσίων και πεντακοσίων ανθρώπων, γιατί μια ημέρα πριν από την εξέταση του μαθήματος δεν έχουν διανεμηθεί τα συγγράμματα. Αυτή είναι η κατάσταση που υπάρχει αυτήν τη στιγμή στα Ιδρύματα, μια κατάσταση που αναγκάζει τους φοιτητές είτε να πληρώνουν από την τσέπη τους για την αγορά των συγγραμμάτων που απαιτούνται για τις εξετάσεις τους είτε να καταφεύγουν σε σημειώσεις».

Μάλιστα, ο Γ. Γκιόκας σχολίασε το θέμα των συγγραμμάτων και σε σχέση με το ...διάλογο που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Παιδείας. Οπως είπε, «τη μόνη μηδενική βάση που αντιλαμβανόμαστε είναι ότι τίθενται σε μηδενική βάση τα δικαιώματα των φοιτητών, όσα είχαν εν πάση περιπτώσει απομείνει και θύμιζαν δικαίωμα σε δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, όπως είναι και το δικαίωμα στη δωρεάν διανομή συγγραμμάτων. Θεωρούμε ότι και με το άρθρο του συγκεκριμένου νόμου - πλαισίου ανοίγει ο δρόμος για την επί της ουσίας κατάργηση της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων».

Αίσθηση προκάλεσε όμως και η αναφορά του Γ. Γκιόκα σε πρακτικές «εκμαυλισμού συνειδήσεων» από την πλευρά της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ στα Πανεπιστήμια, οι οποίες «πατάνε» ακριβώς στην πολιτική του περιορισμού των συγγραμμάτων. Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατήγγειλε «συναλλαγή που γίνεται μέσα στα ιδρύματα», μιλώντας για «αλισβερίσι» όπου «συγκεκριμένες παρατάξεις μοιράζουν σημειώσεις στους φοιτητές, πουλούν εκδούλευση και μάλιστα μ' αυτό τον τρόπο ψαρεύουν και εκλογική πελατεία»! Η αναφορά του Γ. Γκιόκα προκάλεσε την αντίδραση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Μ. Κατρίνη, ο οποίος υποστήριξε ότι «αυτά τα κάνει μόνο η ΔΑΠ», για να λάβει αμέσως την απάντηση από τον βουλευτή του ΚΚΕ: «Και η ΔΑΠ και η ΠΑΣΠ. Πηγαίνετε μια βόλτα στα ιδρύματα του κέντρου να δείτε»...

Εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας, ο Α. Λυκουρέντζος υποστήριξε ότι «η καθυστέρηση η οποία υπήρξε στη διανομή τους δεν αφορά την κυβέρνηση. Θα αφορούσε την κυβέρνηση αν είχαμε αρνηθεί τη χρηματοδότηση» και ότι οφείλεται στις «διαδικασίες στο εσωτερικό των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και σε εφαρμογή των νέων διατάξεων που δίνουν τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε πολλά συγγράμματα».

Τέλος, χτες ο Γ. Γκιόκας εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεση του ΚΚΕ στην ανάθεση σε Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για την κατασκευή σχολικών κτιρίων - που ενισχύεται με το νομοσχέδιο - λέγοντας πως για την «κατασκευή 27 σχολικών κτιρίων θα απαιτηθούν 105.000.000 ευρώ, συν τη συντήρηση, ενώ ο ΟΣΚ θα μπορούσε να κατασκευάσει τα συγκεκριμένα κτίρια με 45.000.000 ευρώ».

Ο ΣΥΝ και οι «διάλογοι»

Μπορεί ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ να επικαλείται τρεις προϋποθέσεις (στην πραγματικότητα προφάσεις) για να μη συμμετέχει στο διάλογο για την αλλαγή του εξεταστικού, ωστόσο είναι γνωστή στους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» η υποκριτική του στάση σε σχέση και με τη συμμετοχή σε «διαλόγους».

Στο «διάλογο» που έγινε επί υπουργίας Μ. Γιαννάκου για το νόμο πλαίσιο ο ΣΥΝ συμμετείχε, υποστηρίζοντας ότι θέλει να «μεταφέρει» τα αιτήματα των διαδηλωτών φοιτητών, (ως αυτόκλητος εκπρόσωπος ενός κινήματος που ωστόσο ποτέ δε νομιμοποίησε το «διάλογο») και εκ των υστέρων αποχώρησε. Σήμερα ο πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλ. Τσίπρας, λέει ότι «έγινε μια προσπάθεια για διάλογο πριν από τρία χρόνια από μηδενική βάση με την κ. Γιαννάκου και τον κ. Βερέμη, στην οποία συμμετείχαμε και εμείς μέχρι να καταλάβουμε την κοροϊδία»! Πού βρίσκεται η αλήθεια; Συμμετείχαν στο διάλογο για να μεταφέρουν τα αιτήματα των φοιτητών ή γιατί «νόμιζαν» πως θα είναι από «μηδενική βάση» και... μετά κατάλαβαν;

Αντίστοιχα και τώρα δηλώνουν ότι δε συμμετέχουν γιατί ο «διάλογος» δε γίνεται από μηδενική βάση, από την άλλη όμως χαρακτηρίζουν την εξαγγελία του «διαλόγου» ως...«νίκη» (!) υποστηρίζοντας ότι η αλλαγή του υπουργού Παιδείας και ο διάλογος είναι... «πολιτικό αποτέλεσμα» της «Εξέγερσης των Νέων» (Αλκης Ρήγος, ένθετο «Παιδεία και Κοινωνία», «Αυγή», 1/2/2009)!

Εχουν πάρει ντοκτορά στο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ να εκφράζουν «αιτήματα» που αποτελούν γκιλοτίνα για τα πραγματικά αιτήματα του φοιτητικού κινήματος. Στις «προϋποθέσεις» συμμετοχής στο διάλογο, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ δεν τολμάει βέβαια να διατυπώσει το αίτημα του κινήματος για κατάργηση του νόμου πλαισίου, αλλά ζητάει το... «πάγωμά» του (για να εφαρμοστεί ολοκληρωτικά όταν θα έχουν «ηρεμήσει» τα πνεύματα;) και την αποδοχή των «τροποποιητικών προτάσεων των Συγκλήτων». Απλά να θυμίσουμε ότι οι τροποποιητικές προτάσεις των Συγκλήτων είναι αυτό ακριβώς που λέει το όνομά τους: Προτάσεις τροποποιητικές σε επιμέρους πλευρές που δεν αγγίζουν την ουσία του αντιδραστικού νομοθετικού οπλοστασίου. Και μάλιστα προτάσεις καμωμένες από εκείνους που την ίδια στιγμή εφαρμόζουν τις πιο αντιδραστικές πλευρές του νόμου πλαισίου: Τα τετραετή μπίζνες πλαν, τους αντιδραστικούς εσωτερικούς κανονισμούς, τις ανταποδοτικές υποτροφίες - μαύρη εργασία των φοιτητών, τη λίστα συγγραμμάτων...


Ε. Χ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ