Κυριακή 8 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΚΛΗΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Για μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό

Στις 6 του Οκτώβρη, από το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, δόθηκε στη δημοσιότητα Εκκληση είκοσι Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων της Ευρώπης, «για μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό - Ενιαία Λαϊκή Παιδεία». Ολόκληρο το κείμενο της Εκκλησης έχει ως εξής:

«Οι ολέθριες συνέπειες των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία προκαλούν μεγάλη ανησυχία, αγανάκτηση και οργή σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Απευθυνόμαστε με την έκκλησή μας αυτή σε κάθε προοδευτικό διανοούμενο, στους εκπαιδευτικούς λειτουργούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, στους πανεπιστημιακούς, στους καθηγητές, στους δασκάλους, νηπιαγωγούς, παιδαγωγούς, στο διοικητικό προσωπικό να υψώσουν τη φωνή τους και να πάρουν ενεργά μέρος στο κίνημα αντίστασης που αναπτύσσεται σ' όλη την Ευρώπη.

Οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις προωθούνται σε όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης. Τα μέτρα αυτά αποτυπώνονται στη "Λευκή Βίβλο για την εκπαίδευση και την κατάρτιση" και εξειδικεύονται με αποφάσεις του ΟΑΣΑ και των υπουργών Παιδείας της ΕΕ.

Μετά τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ που υιοθέτησε τη "Στρατηγική της Λισαβόνας" και ιδιαίτερα μετά την έναρξη της "διαδικασίας της Μπαλόνια" η πορεία προσαρμογής της εκπαίδευσης στους νόμους της καπιταλιστικής αγοράς επιταχύνεται.

Οι νεοσυντηρητικές αυτές μεταρρυθμίσεις, σε αρμονία με τις ρυθμίσεις της Γενικής Συμφωνίας Εμπορίου και Υπηρεσιών (GATS) και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO), είναι ενταγμένες στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση και αναζήτησης νέων τομέων δράσης και κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου. Ταυτόχρονα, αντανακλούν την ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των τριών ιμπεριαλιστικών πόλων ΕΕ, ΗΠΑ, Ιαπωνίας.

Οι εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις, παρά τις διαφορές που παρατηρούνται στους ρυθμούς και τις μεθόδους προώθησής τους σε κάθε χώρα, έχουν κοινά και ενιαία χαρακτηριστικά, που είναι τα παρακάτω:

1. Διεύρυνση της ιδιωτικοποίησης, που συχνά συνοδεύεται από μείωση των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση και την αύξηση της ιδιωτικής, σε "κερδοφόρους" τομείς χρηματοδότησης. Το κόστος της εκπαίδευσης μεταφέρεται απευθείας στους εκπαιδευόμενους και στις οικογένειές τους.

Ταυτόχρονα, οι επιχειρηματίες ενθαρρύνονται να παίζουν όλο και σημαντικότερο ρόλο στις θεμελιώδεις λειτουργίες της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, ξεκινώντας από την ανώτατη. Αυτή η ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση επιβάλλει τη λειτουργία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων με ανταγωνιστικά, ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και την αναζήτηση τρόπων αυτοχρηματοδότησης, μέσα από την κερδοσκοπική εισβολή των επιχειρηματιών - "χρηματοδοτών".

2. Δημιουργία μέσω της "διαδικασίας της Μπαλόνια" μιας αγοράς ανοιχτής στον ανταγωνισμό στους τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Η ανάπτυξη αυτού του ανταγωνισμού στην ανώτατη εκπαίδευση γίνεται στο όνομα της ενίσχυσης δήθεν της "κινητικότητας" και της "αναβάθμισης της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης". Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην εμφάνιση ενός μικρού αριθμού υψηλού επιπέδου πανεπιστημίων που θα συγκεντρώνει τις καλύτερες ερευνητικές υποδομές και τη "μερίδα του λέοντος" των χρηματοδοτήσεων όπως και τους οικονομικά πιο εύρωστους και πιο "ανταγωνιστικούς" φοιτητές. Από την άλλη μεριά, η μεγάλη πλειοψηφία των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, οι χαμένοι των αναδιαρθρώσεων, θα είναι χαμηλότερης στάθμης. Το αποτέλεσμα θα είναι "κινητικότητα" και "ποιότητα" για τους πλούσιους και ακινησία και χαμηλή ποιότητα για τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα.

3. Ενίσχυση των επιλεκτικών μηχανισμών και των ταξικών φραγμών, με σκοπό την κοινωνική επιλογή της ελίτ και την εξώθηση των πολλών στην πρόχειρη και ληξιπρόθεσμη κατάρτιση αντί για τη συστηματική εκπαίδευση, με το διαχωρισμό και την ταξινόμηση μαθητών και σπουδαστών σε ταξικά διαφοροποιημένους τύπους, κατηγορίες και μορφές εκπαίδευσης - κατάρτισης.

4. Συρρίκνωση της γενικής παιδείας και γενικότερα κατάφωρη υποβάθμιση της μόρφωσης με την υποκατάσταση της μαζικής, συλλογικής εκπαίδευσης από ατομικές μορφές "διά βίου μάθησης", από εμπορεύσιμα πακέτα χρησιμοθηρικών δεξιοτήτων και "αγωγές" υποταγής στον "κόσμο και τους νόμους της αγοράς". Σκοπός αυτής της "μόρφωσης" θα είναι η διά βίου περιπλάνηση μεταξύ κατάρτισης και ανεργίας χειραγωγημένων χωρίς δικαιώματα και "ελαστικών" εργαζομένων.

5. Διακρίσεις σε βάρος των μεταναστών, τάσεις εθνικισμού και σοβινισμού, κατασυκοφάντησης λαών και πολιτισμών, με την παράλληλη καλλιέργεια ενός "ευρωεθνικισμού" και της έχθρας προς τους άλλους λαούς και την εργατική τάξη.

6. Κατάργηση της κοινωνικής αποστολής της επιστήμης μέσα από τον ασφυκτικό έλεγχο των κατευθύνσεων, του προσανατολισμού ακόμα και των αποτελεσμάτων της από τα μονοπώλια και τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (ΝΑΤΟ, ΕΕ), που παρεμβαίνουν απροκάλυπτα και καθορίζουν το επιστημονικό έργο των πανεπιστημίων και των ερευνητικών ιδρυμάτων.

7. Μέτρα και δράσεις για την προώθηση της ιμπεριαλιστικής Ευρωπαϊκής Ενωσης και των αντιλήψεων της "ελεύθερης αγοράς" και του "επιχειρηματικού πνεύματος". Ταυτόχρονα, επιβάλλονται μεταφυσικές αντιλήψεις, ο σκοταδισμός, η αντιδιαλεκτική θεώρηση της κοινωνικής εξέλιξης, η διαστρέβλωση και η συκοφάντηση των εθνικοαπελευθερωτικών, κοινωνικών, αντιφασιστικών και ταξικών αγώνων. Προβάλλεται η ποινικοποίηση κάθε αντίστασης, της προοδευτικής και κομμουνιστικής ιδεολογίας.

Κάνουμε έκκληση στους προοδευτικούς διανοούμενους και στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να αντισταθούν στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις και να συμβάλουν ενεργά στην ανάπτυξη ενός πλατιού κινήματος Παιδείας, στενά συνδεδεμένου με το ευρύτερο λαϊκό κίνημα, που να απαιτεί μόρφωση για όλους χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις.

Τους καλούμε να μη δελεαστούν από την προσπάθεια που καταβάλλεται, με μέτρα όπως η αξιολόγηση, να μετατραπούν σε εργαλεία και φορείς των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων. Να μην υποκύψουν ούτε στους αυταρχικούς εκβιασμούς ούτε στις διάφορες επιλεκτικές παροχές και δωρεές που τους υπόσχονται "κάτω από το τραπέζι".

Τους καλούμε να ενώσουν τη φωνή τους με το φοιτητικό, το σπουδαστικό και το εργατικό κίνημα για Ενιαία Λαϊκή Παιδεία μέσα από ένα δωρεάν και δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, με αύξηση των δημόσιων δαπανών και ένα σύστημα υποτροφιών από τους κρατικούς προϋπολογισμούς.

Μια Ενιαία Λαϊκή Παιδεία που, σε αντίθεση με την ιδιωτικοποιημένη και ταξικά διαφοροποιημένη εκπαίδευση που διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες στη μόρφωση και μάλιστα από τις μικρότερες ηλικίες, θα έχει ως άξονες:

  • Την ποσοτική και ποιοτική διεύρυνση της βασικής γενικής Παιδείας μέσα από ενιαίο σχολείο, ώστε να παρέχεται σύγχρονη ολόπλευρη μόρφωση σε όμοιες συνθήκες για όλους χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις.
  • Την προώθηση της επιστημονικής έρευνας στην υπηρεσία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και όχι των μονοπωλίων, για να μπορέσει η επιστήμη από εργαλείο άντλησης υπερκερδών και υπερεκμετάλλευσης των εργαζομένων να μετατραπεί σε μέσον για την απαλλαγή του ανθρώπου από τις υλικές στερήσεις και τα πνευματικά δεσμά.
  • Την ένταξη της επαγγελματικής μόρφωσης μετά την ολοκλήρωση της κοινωνικά αναγκαίας σήμερα βασικής - γενικής υποχρεωτικής μόρφωσης. Η εκπαίδευση αυτή, στενά συνδεδεμένη και σε αλληλεπίδραση με την επιστημονική μόρφωση, θα παρέχεται αποκλειστικά από σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
  • Η ενιαία ανώτατη εκπαίδευση να παρέχει βασικές σπουδές με πλήρη επιστημονική επάρκεια και να δίνει σε όλους τους πτυχιούχους το δικαίωμα να ασκήσουν το επάγγελμά τους. Οι διδάσκοντες και οι ερευνητές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης, ώστε να μη λειτουργούν σαν "υπηρέτες δύο αφεντάδων".
  • Την οικονομική και επιστημονική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, για να είναι σε θέση να κατακτούν τον πραγματικό παιδαγωγικό και κοινωνικό τους ρόλο.

Θεωρούμε ότι προκειμένου να είναι αποτελεσματικό το κίνημα για την Ενιαία Λαϊκή Παιδεία θα πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή συντονισμό με το γενικότερο εργατικό - λαϊκό κίνημα σε έναν κοινό αγώνα κατά των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία, στην εργασία και την κοινωνική ζωή, ενάντια στα μονοπώλια και τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις, που επιβάλλουν αυτήν τη βαθιά ταξική πολιτική. Εναν αγώνα που θα πρέπει να έχει σαν στόχο, μαζί με την αναγκαία ριζική ανασυγκρότηση της Παιδείας σε προοδευτική κατεύθυνση, την αναδιοργάνωση όλης της κοινωνίας.

Οι μεγάλες κινητοποιήσεις για την Παιδεία που έγιναν το 2005 και το 2006 δείχνουν τη δυνατότητα να παρεμποδιστούν οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις, ακόμα και να ματαιωθούν πολλές από τις επιμέρους κατευθύνσεις τους.

Οι αγώνες και η μάχη ιδεών πρέπει να συνεχιστούν και να ενταθούν, διεκδικώντας Ενιαία Λαϊκή Παιδεία σε ρήξη με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με την "εκπαίδευση για την οικονομία της αγοράς".

Η αναγκαιότητα μιας άλλης εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση μιας νέας κοινωνικής οργάνωσης της εργασίας και ενός διαφορετικού κοινωνικού συστήματος, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και πολυεθνικές, είναι σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ.

5 Οκτώβρη 2006

Κομμουνιστικό Κόμμα Αλβανίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Αρμενίας

Εργατικό Κόμμα Βελγίου

Εργατικό Κομμουνιστικό Κόμμα Βοσνίας - Ερζεγοβίνης

Κομμουνιστικό Κόμμα Βουλγαρίας

Κόμμα των Βουλγάρων Κομμουνιστών

Κομμουνιστικό Κόμμα Βρετανίας

Ενιαίο Κομμουνιστικό Κόμμα Γεωργίας

Νέο Κομμουνιστικό Κόμμα Γιουγκοσλαβίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας

Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Κροατίας

Σοσιαλιστικό Κόμμα Λετονίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Μακεδονίας, ΠΓΔΜ

Πορτογαλικό Κομμουνιστικό Κόμμα

Κομμουνιστικό Κόμμα Πολωνίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Ρωσικής Ομοσπονδίας, ΚΚΡΟ

ΚΕΚΡ - ΚΚΡ, Ρωσία

Κομμουνιστικό Κόμμα Φινλανδίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας

Κόμμα Εργασίας Τουρκίας (ΕΜΕΠ)»

Κρίσιμη ώρα για τους εκπαιδευτικούς

Τώρα είναι η κρίσιμη ώρα για τον αγώνα των εκπαιδευτικών.

Οι πιέσεις της κυβέρνησης και των διαφόρων μηχανισμών της προς τους δασκάλους, που ήδη έκλεισαν τρεις βδομάδες απεργίας, εντείνονται σε μεγάλο βαθμό. Αρχικά η κυβερνητική αδιαλλαξία συνοδεύτηκε από τη βίαιη καταστολή, τον αυταρχισμό και την προκλητική στάση απέναντι στα αιτήματά τους. Ακόμα και το πολυσυζητημένο επίδομα, που τους είχε υποσχεθεί από τις αρχές του καλοκαιριού, το «έσπασε» σε έξι εξαμηνιαίες δόσεις, πράγμα που σημαίνει ότι θα το πάρουν ολόκληρο (105 ευρώ) το 2009! Δηλαδή, αντί να τους «δώσει» (κάτι που είχε ήδη υποσχεθεί) τους αφαίρεσε κιόλας (από αυτά που περίμεναν).

Οι προκλήσεις αυτές συνοδεύτηκαν από την προσπάθεια της κυβέρνησης και των προσκείμενων σε αυτή ΜΜΕ να σπιλώσουν τον αγώνα των εκπαιδευτικών και να τους φέρουν σε αντιπαράθεση με άλλους εργαζόμενους. Εκεί στόχευε η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου ότι τάχα κανένας δε θα συμφωνήσει με τις παράλογες απαιτήσεις των δασκάλων για αυξήσεις 45% ή 47,5%. Τον ίδιο ρόλο παίζουν και δεκάδες πρωτοσέλιδα ή ρεπορτάζ στα δελτία ειδήσεων που υπερπροβάλλουν το πρόβλημα των γονιών πού να αφήσουν τα παιδιά τους, αποκρύπτοντας το γεγονός ότι οι περισσότεροι γονείς δεν τα βάζουν με τους δασκάλους, αλλά με την κυβέρνηση.


Τον αυταρχισμό και την άτεγκτη στάση της κυβέρνησης ακολουθούν, τώρα, εκκλήσεις για άνοιγμα των σχολείων και η δήθεν «υπεύθυνη» στάση, δηλαδή ότι τάχα «δεν υπάρχουν χρήματα». Με διάφορους τρόπους προσπαθούν να σπέρνουν την ηττοπάθεια στους εκπαιδευτικούς, τη λογική της παραίτησης, του «δεν κερδίζουμε τίποτα»...

Τις επιθέσεις της κυβέρνησης, όμως, συνοδεύει με τη στάση του και το ΠΑΣΟΚ. Ο πρόεδρός του Γ. Παπανδρέου κάλεσε αόριστα τον πρωθυπουργό να κάνει κάποιο βήμα ως προς τα οικονομικά αιτήματα του κλάδου, αν οι εκπαιδευτικοί δεχτούν την «αξιολόγηση», το βασικό μοχλό δηλαδή για την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών κι εκπαιδευτικών, για την ιδιωτικοποίηση και την ένταση των ταξικών φραγμών. Ουσιαστικά, πρότεινε στον πρωθυπουργό να εξαγοράσει τους εκπαιδευτικούς με μερικά ψίχουλα!

Παράλληλα, η όποια τοποθέτηση του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία περιορίζεται στα κονδύλια και σκόπιμα δεν τοποθετείται για τις αναδιαρθρώσεις που αλλάζουν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, αφού συμφωνεί πλήρως με αυτές. Μάλιστα, το ΠΑΣΟΚ προτείνει να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η λεγόμενη αποκέντρωση των σχολείων, δηλαδή η διαφοροποίηση της μόρφωσης που παρέχουν από περιοχή σε περιοχή, ο ταξικός διαχωρισμός τους. Προτείνει, ακόμα, να πολλαπλασιαστούν οι χορηγοί, οι ιδιώτες που χρηματοδοτώντας σχολεία και εκπαιδευτικά προγράμματα θα παρεμβαίνουν άμεσα στο περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης, για να διαμορφώνουν οι ίδιοι τους αυριανούς πειθήνιους εργάτες που θα ξεζουμίζουν.

Οι ανάγκες του λαού πιέζουν την πολιτική τους


Γι' αυτό, λοιπόν, τώρα είναι η πιο κρίσιμη ώρα για τους εκπαιδευτικούς και συνολικότερα για τον αγώνα της Παιδείας. Γιατί οι αναδιπλώσεις και οι πολύπλευρες πιέσεις και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ προς τους εκπαιδευτικούς δείχνουν στην πραγματικότητα ότι αυτή που πιέζεται είναι η πολιτική τους, η πολιτική που έρχεται σε σύγκρουση με τις ανάγκες των εργαζομένων.

Αυτή η πίεση πρέπει να πολλαπλασιαστεί. Είναι ανάγκη οι δάσκαλοι να «κρατήσουν», οι καθηγητές να κλιμακώσουν τον αγώνα κι όλοι μαζί να αναδείξουν σε πρωτεύοντα αυτά τα μεγάλα ζητήματα που συγκινούν και ανοίγουν δρόμους κοινού αγώνα με τους γονείς, τους εργαζόμενους, τη νεολαία. Ηδη οι ταξικές δυνάμεις στους εργαζόμενους έχουν βάλει την Παιδεία στην πρώτη γραμμή της πάλης τους, οι αγωνιστικές διεργασίες στους μαθητές και τους φοιτητές εντείνονται. Αυτός ο αγώνας μπορεί να βάλει φραγμούς, μπορεί να έχει νίκες.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
Οι ευθύνες βαραίνουν και τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ

Τα νέα βιβλία είναι ένα από τα θέματα που συζητιούνται έντονα με αφορμή τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Ομως οι πλειοψηφίες στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες κάνουν κριτική μονάχα, γιατί τα βιβλία δεν έφτασαν έγκαιρα στους εκπαιδευτικούς και δεν πρόλαβαν να τα μελετήσουν! Οι ομοσπονδίες, υποτίθεται ότι, έχουν ειδικά επιστημονικά όργανα για να κάνουν παιδαγωγικές μελέτες... πώς και δεν πρόλαβαν από την άνοιξη που άρχισαν να δημοσιεύονται τα βιβλία να τα μελετήσουν και να εντοπίσουν ποιος πραγματικά είναι ο στόχος τους, ποια τα λάθη και τα προβλήματα που παρουσιάζουν στο περιεχόμενό τους;

Δεν είναι ότι δεν πρόλαβαν, είναι ότι δε θέλουν. Γιατί, πολύ απλά, τα νέα βιβλία σχεδιάστηκαν επί ΠΑΣΟΚ και οι πλειοψηφίες που διαμορφώνονται από την ΠΑΣΚ και τους συνοδοιπόρους της στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες δε λένε κουβέντα για το περιεχόμενό τους. Γιατί τότε θα αναδεικνύονταν και οι τεράστιες ευθύνες του κόμματός τους.

Μ' αυτό τον τρόπο βέβαια, αθωώνουν και την κυβέρνηση από τις ευθύνες της για το περιεχόμενο των βιβλίων. Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ είναι που ολοκλήρωσε το «έργο» του ΠΑΣΟΚ με τα βιβλία. Δεν έκανε μόνο τη διανομή στα σχολεία, δεν είναι «κούριερ», έχει πολιτικές ευθύνες. Η Μ. Γιαννάκου, εξάλλου, δικαιολόγησε το γεγονός ότι σε ορισμένα βιβλία γίνεται έμμεση διαφήμιση πολυεθνικών εταιρειών λέγοντας ότι «δεν μπορούν τα βιβλία να είναι εκτός πραγματικότητας»!

Ετσι, έχουμε βιβλία που διδάσκουν τη γλώσσα, για παράδειγμα, μέσα από «συνταγές», «επιστολές», «ιστοσελίδες», «διαφημίσεις» και λιγότερο μέσα από τη λογοτεχνία και την ποίηση. Ομως, η γλώσσα δε σημαίνει μόνο επικοινωνία, σημαίνει και λόγο, σκέψη, οργάνωση της σκέψης... Ο τρόπος που τείνει να διδάσκεται πλέον η ελληνική γλώσσα στα Δημοτικά μοιάζει πιο πολύ με τον τρόπο που διδάσκεται η ξένη γλώσσα στα φροντιστήρια!

Αντίστοιχα, η ιστορία διδάσκεται με θέματα αποσπασμένα από την ιστορική τους συνέχεια ή ως γεγονότα αποσπασμένα από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που τα γέννησαν. Για παράδειγμα, μπορεί οι μαθητές να γνωρίσουν το ρόλο συγκεκριμένων πατριαρχών ή επισκόπων πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του '21, δε θα σταθούν όμως μέσα από τα σχολικά βιβλία στο σημαντικό ρόλο που έπαιξε ο λαϊκός κλήρος στην Επανάσταση. Αντίστοιχα, θα μάθουν ότι η δικτατορία του Μεταξά έγινε επειδή οι εργάτες διεκδικούσαν τα δικαιώματά τους, το οποίο σημαίνει ότι η «δημοκρατία» κινδυνεύει από τις διεκδικήσεις, άρα συνειρμικά μαθαίνουν τα παιδιά ότι οι αγώνες είναι επικίνδυνοι, επομένως υποταγή...

Στο κέντρο της πάλης το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης

Σημαντική παρέμβαση έκανε το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή

Το ζήτημα της Παιδείας παραμένει στην επικαιρότητα μέσα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών, που βρέθηκαν για τρίτη συνεχόμενη βδομάδα στο δρόμο του αγώνα με απεργίες και μαζικότατες διαδηλώσεις. Μέχρι την ώρα που γράφονταν τούτες οι γραμμές, οι εκπαιδευτικοί συζητούσαν για τη συνέχεια του αγώνα την επόμενη βδομάδα και την πρόταση για νέα τετραήμερη απεργιακή κινητοποίηση. Το ΚΚΕ, με Επίκαιρη Επερώτηση που κατέθεσε την περασμένη Τετάρτη η Κοινοβουλευτική του Ομάδα στη Βουλή, καταγγέλλει την πολιτική που υποβαθμίζει και ιδιωτικοποιεί την Παιδεία. Συγκεκριμένα, στο κείμενο της Επερώτησης αναλύονται οι εξής άξονες:

  • Με σειρά μέτρων (Ευέλικτη Ζώνη, ευρωπαϊκά προγράμματα, Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα, πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κ.ά.) προωθείται η «αποκέντρωση» - ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου.
  • Με την ανάθεση της ευθύνης για τη χρηματοδότηση και τη συγκρότηση των προγραμμάτων διδασκαλίας στο σχολείο και την «τοπική κοινωνία» προωθείται η διεύρυνση της ταξικής διαφοροποίησης της σχολικής εκπαίδευσης.
  • Με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, που σχεδιάστηκαν από το ΠΑΣΟΚ και ολοκληρώνονται και υλοποιούνται από την κυβέρνηση της ΝΔ, επιχειρείται η σφοδρότερη τα τελευταία χρόνια επίθεση αποδιοργάνωσης και ελέγχου της σκέψης των μαθητών.
  • Η απονεύρωση του όποιου μορφωτικού και διαπαιδαγωγητικού ρόλου του σχολείου συνοδεύεται από τη συνεχιζόμενη εργασιακή, οικονομική και επιστημονική υποβάθμιση των εκπαιδευτικών με την καθήλωση των αποδοχών τους σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα, την εξάπλωση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων μέσα από τους θεσμούς των αναπληρωτών και των ωρομισθίων, τη συρρίκνωση των μορφωτικών τους δικαιωμάτων.
  • Αντίστοιχα είναι και τα προβλήματα στην ανώτατη εκπαίδευση. Το προσχέδιο του νόμου - πλαίσιο για τα ΑΕΙ - ΤΕΙ, η αναθεώρηση του συνταγματικού άρθρου 16 και τα άλλα μέτρα που ξεσηκώνουν φοιτητές - σπουδαστές και πανεπιστημιακούς έχουν κύριο στόχο τα δημόσια ΑΕΙ και ΤΕΙ να λειτουργήσουν σαν ιδιωτικά.

Το ΚΚΕ, από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν οι αλλαγές στην Παιδεία, αποκάλυψε τις στοχεύσεις τους και τις συνέπειες που θα έχουν για τα λαϊκά στρώματα. Στην Επερώτηση, (ολόκληρη στον «Ρ», 5/10/2006), καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας, για Ενιαία Λαϊκή Παιδεία αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες και για όλους, με ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Αναδεικνύεται όμως, ταυτόχρονα, η ανάγκη σύσσωμος ο λαός να αντιπαλέψει αυτές τις αλλαγές και οι εκπαιδευτικοί να κάνουν κύρια αιχμή του αγώνα τους αυτά τα ζητήματα που «καίνε» τις λαϊκές οικογένειες, τη μόρφωση των παιδιών της εργατικής τάξης, παράλληλα με το δίκαιο αγώνα τους για το εισόδημα.

Αυτά τα ζητήματα, του περιεχομένου της εκπαίδευσης, του στόχου και των αποτελεσμάτων της, του ποιον τελικά υπηρετεί, διαγράφονται ξεκάθαρα μέσα στο διεκδικητικό πλαίσιο του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, που παλεύει για τη συσπείρωση εκπαιδευτικών κι εργαζομένων για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών.

Ενας λαός, μία Παιδεία για τις δικές του ανάγκες

Το «αλφαβητάρι» του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, το αγωνιστικό πλαίσιο συσπείρωσης, διεκδίκησης και πάλης για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών, αναλύεται στους παρακάτω άξονες:

1. Ενας λαός, μία Παιδεία. Πάλη για ένα άλλο σχολείο, των λαϊκών αναγκών, για μια λαϊκή Παιδεία, για να γίνει η μόρφωση δικαίωμα όλων, χωρίς ταξικές, φυλετικές, θρησκευτικές, μειονοτικές διακρίσεις. Ενιαίο βασικό υποχρεωτικό 12χρονο σχολείο για ΟΛΟΥΣ. Κατάργηση του διπλού ταξικού σχολικού δικτύου στο Λύκειο και αποσύνδεση του Λυκείου από τις Πανελλαδικές εξετάσεις επιλογής για τα ΑΕΙ. Σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» επαγγελματικών σχολών ενταγμένων στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Αντικατάσταση του «ολοήμερου» παιδοφυλακτήριου από σχολείο που θα ολοκληρώνει τη διαπαιδαγωγητική του εργασία χωρίς την ανάγκη πρόσθετων μαθημάτων. Καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας και δωρεάν προσχολικής αγωγής μέσα από κρατικό σύστημα παιδικών κέντρων. Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν. Παιδαγωγική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ενιαίες παιδαγωγικές σχολές, στις οποίες θα συνεχίζεται η ετήσια περιοδική επιμόρφωσή τους, με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα. Κανένα τμήμα πάνω από 20 μαθητές. Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.

2. ΟΧΙ στο σχολείο της αγοράς. Κατοχύρωση αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, 15% για την Παιδεία. Κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ακύρωση κάθε μέτρου που οδηγεί στην επιχειρηματική λειτουργία τα σχολεία και τα ΑΕΙ. Κανένας ιδιώτης - χορηγός στην εκπαίδευση. ΟΧΙ στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Κατάργηση της ακαδημίας εργατοπατέρων της ΓΣΕΕ. ΟΧΙ στις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα. ΟΧΙ στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής: Παιδεία, Υγεία, Ασφάλιση, Κοινωνική Πρόνοια.

3. Αγώνας για την εκπαιδευτική αναγέννηση, για ένα κίνημα που θα παρεμβαίνει στο μάθημα, θα αντιστέκεται στο σύγχρονο σκοταδισμό, στην απόκρυψη ή τη διαστρέβλωση της αλήθειας από τα σχολικά βιβλία και τα προγράμματα της ΕΕ, που εξωραΐζουν την κυρίαρχη πολιτική. Ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο και στη λειτουργία του σχολείου. ΟΧΙ στην «ευέλικτη ζώνη» και στα «διαθεματικά» αναλυτικά προγράμματα - βιβλία, που κατακερματίζουν τη γνώση και διαλύουν τη σκέψη των μαθητών. Βιβλία και αναλυτικά προγράμματα επικεντρωμένα στα θεμελιακά και καταξιωμένα στοιχεία της γνώσης, τους νόμους και τις αρχές που διέπουν τη φυσική και κοινωνική πραγματικότητα, ώστε να βοηθούν το μαθητή να διαμορφώνει κριτήριο και σφαιρική - επιστημονική αντίληψη για τον κόσμο.

4. Σταθερή εργασία με πλήρη δικαιώματα για όλους. Κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Σύνδεση του πτυχίου με το επάγγελμα. Μαζικοί διορισμοί από νεοσυσταθείσα επετηρίδα. Σταθερή και μόνιμη εργασία για όλους. Να καταργηθεί ο θεσμός του ωρομίσθιου και του αναπληρωτή. Πλήρη εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα στους αναπληρωτές για όλους τους μήνες του χρόνου. Κατοχύρωση των μισθολογικών, εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα φροντιστήρια και στην ιδιωτική εκπαίδευση. Κατάργηση του νόμου για την αξιολόγηση. Ακύρωση της αξιολόγησης στην πράξη με μέτρα συλλογικής αντίστασης και ανυπακοής. ΟΧΙ στην άρση της μονιμότητας. Κατάργηση του καθηκοντολογίου. ΟΧΙ στις «υπεραριθμίες» και ρουσφετολογικές αποσπάσεις.

5. Γενναίες αυξήσεις στους μισθούς. Μισθοί αξιοπρέπειας, ώστε να ζούμε μόνο από τη δουλιά μας. 1.800 ευρώ στον νεοδιόριστο και 3.600 ευρώ καταληκτικό μισθό. Ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό. ΟΧΙ στη σύνδεση μισθού -παραγωγικότητας. Γνήσιες ουσιαστικές ΣΣΕ σε όλα τα επίπεδα.

6. Δημόσια Κοινωνική υποχρεωτική Ασφάλιση για όλους. Πλήρης σύνταξη στα 30 χρόνια δουλιάς, στο 80% του τελευταίου μισθού. Μείωση των εισφορών των εργαζομένων με προοπτική την κατάργησή τους. Πλήρης και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. ΟΧΙ στα επαγγελματικά ταμεία. Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Κοινό Μέτωπο και συντονισμός πάλης με όλους τους εργαζόμενους ενάντια στην ανεργία, στις απολύσεις, στην ακρίβεια, όπως και σε όλα τα λαϊκά προβλήματα.

7. Αντίσταση και πάλη ενάντια στην υποκουλτούρα και τον κοσμοπολιτισμό του κεφαλαίου. Προβολή της ερασιτεχνικής δημιουργίας, της τέχνης και του λαϊκού πολιτισμού. Συντονισμός της δράσης με τη μαθητική νεολαία για το δικαίωμα στη μόρφωση, στη δουλιά, στην ειρήνη, στον αθλητισμό, στον πολιτισμό, στον ελεύθερο χρόνο. ΟΧΙ στο μισθοφορικό στρατό. ΟΧΙ σε όλα τα ναρκωτικά.

8. Κατοχύρωση και διεύρυνση της δημοκρατίας στην εκπαίδευση. Κατάργηση όλων των αυταρχικών, κατασταλτικών ρυθμίσεων (Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, νέος Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας, «καθηκοντολόγιο», εσωτερικοί κανονισμοί, κλπ.). Υπερασπιζόμαστε το πανεπιστημιακό άσυλο ενάντια σε κάθε προσπάθεια υπονόμευσης.

9. Συσπείρωση και πάλη σε εθνικό και διεθνικό επίπεδο ενάντια στον ιμπεριαλισμό, τους άδικους πολέμους και τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς ΝΑΤΟ, ΕΕ, Ευρωστρατό, ΔΝΤ, ΠΟΕ. Αλληλεγγύη στους λαούς που σφαγιάστηκαν από τους ιμπεριαλιστές και σε αυτούς που άμεσα απειλούνται.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ