Κυριακή 8 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΚΛΗΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Για μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό

Στις 6 του Οκτώβρη, από το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, δόθηκε στη δημοσιότητα Εκκληση είκοσι Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων της Ευρώπης, «για μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό - Ενιαία Λαϊκή Παιδεία». Ολόκληρο το κείμενο της Εκκλησης έχει ως εξής:

«Οι ολέθριες συνέπειες των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία προκαλούν μεγάλη ανησυχία, αγανάκτηση και οργή σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Απευθυνόμαστε με την έκκλησή μας αυτή σε κάθε προοδευτικό διανοούμενο, στους εκπαιδευτικούς λειτουργούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, στους πανεπιστημιακούς, στους καθηγητές, στους δασκάλους, νηπιαγωγούς, παιδαγωγούς, στο διοικητικό προσωπικό να υψώσουν τη φωνή τους και να πάρουν ενεργά μέρος στο κίνημα αντίστασης που αναπτύσσεται σ' όλη την Ευρώπη.

Οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις προωθούνται σε όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης. Τα μέτρα αυτά αποτυπώνονται στη "Λευκή Βίβλο για την εκπαίδευση και την κατάρτιση" και εξειδικεύονται με αποφάσεις του ΟΑΣΑ και των υπουργών Παιδείας της ΕΕ.

Μετά τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ που υιοθέτησε τη "Στρατηγική της Λισαβόνας" και ιδιαίτερα μετά την έναρξη της "διαδικασίας της Μπαλόνια" η πορεία προσαρμογής της εκπαίδευσης στους νόμους της καπιταλιστικής αγοράς επιταχύνεται.

Οι νεοσυντηρητικές αυτές μεταρρυθμίσεις, σε αρμονία με τις ρυθμίσεις της Γενικής Συμφωνίας Εμπορίου και Υπηρεσιών (GATS) και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO), είναι ενταγμένες στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση και αναζήτησης νέων τομέων δράσης και κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου. Ταυτόχρονα, αντανακλούν την ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των τριών ιμπεριαλιστικών πόλων ΕΕ, ΗΠΑ, Ιαπωνίας.

Οι εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις, παρά τις διαφορές που παρατηρούνται στους ρυθμούς και τις μεθόδους προώθησής τους σε κάθε χώρα, έχουν κοινά και ενιαία χαρακτηριστικά, που είναι τα παρακάτω:

1. Διεύρυνση της ιδιωτικοποίησης, που συχνά συνοδεύεται από μείωση των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση και την αύξηση της ιδιωτικής, σε "κερδοφόρους" τομείς χρηματοδότησης. Το κόστος της εκπαίδευσης μεταφέρεται απευθείας στους εκπαιδευόμενους και στις οικογένειές τους.

Ταυτόχρονα, οι επιχειρηματίες ενθαρρύνονται να παίζουν όλο και σημαντικότερο ρόλο στις θεμελιώδεις λειτουργίες της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, ξεκινώντας από την ανώτατη. Αυτή η ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση επιβάλλει τη λειτουργία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων με ανταγωνιστικά, ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και την αναζήτηση τρόπων αυτοχρηματοδότησης, μέσα από την κερδοσκοπική εισβολή των επιχειρηματιών - "χρηματοδοτών".

2. Δημιουργία μέσω της "διαδικασίας της Μπαλόνια" μιας αγοράς ανοιχτής στον ανταγωνισμό στους τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Η ανάπτυξη αυτού του ανταγωνισμού στην ανώτατη εκπαίδευση γίνεται στο όνομα της ενίσχυσης δήθεν της "κινητικότητας" και της "αναβάθμισης της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης". Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην εμφάνιση ενός μικρού αριθμού υψηλού επιπέδου πανεπιστημίων που θα συγκεντρώνει τις καλύτερες ερευνητικές υποδομές και τη "μερίδα του λέοντος" των χρηματοδοτήσεων όπως και τους οικονομικά πιο εύρωστους και πιο "ανταγωνιστικούς" φοιτητές. Από την άλλη μεριά, η μεγάλη πλειοψηφία των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, οι χαμένοι των αναδιαρθρώσεων, θα είναι χαμηλότερης στάθμης. Το αποτέλεσμα θα είναι "κινητικότητα" και "ποιότητα" για τους πλούσιους και ακινησία και χαμηλή ποιότητα για τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα.

3. Ενίσχυση των επιλεκτικών μηχανισμών και των ταξικών φραγμών, με σκοπό την κοινωνική επιλογή της ελίτ και την εξώθηση των πολλών στην πρόχειρη και ληξιπρόθεσμη κατάρτιση αντί για τη συστηματική εκπαίδευση, με το διαχωρισμό και την ταξινόμηση μαθητών και σπουδαστών σε ταξικά διαφοροποιημένους τύπους, κατηγορίες και μορφές εκπαίδευσης - κατάρτισης.

4. Συρρίκνωση της γενικής παιδείας και γενικότερα κατάφωρη υποβάθμιση της μόρφωσης με την υποκατάσταση της μαζικής, συλλογικής εκπαίδευσης από ατομικές μορφές "διά βίου μάθησης", από εμπορεύσιμα πακέτα χρησιμοθηρικών δεξιοτήτων και "αγωγές" υποταγής στον "κόσμο και τους νόμους της αγοράς". Σκοπός αυτής της "μόρφωσης" θα είναι η διά βίου περιπλάνηση μεταξύ κατάρτισης και ανεργίας χειραγωγημένων χωρίς δικαιώματα και "ελαστικών" εργαζομένων.

5. Διακρίσεις σε βάρος των μεταναστών, τάσεις εθνικισμού και σοβινισμού, κατασυκοφάντησης λαών και πολιτισμών, με την παράλληλη καλλιέργεια ενός "ευρωεθνικισμού" και της έχθρας προς τους άλλους λαούς και την εργατική τάξη.

6. Κατάργηση της κοινωνικής αποστολής της επιστήμης μέσα από τον ασφυκτικό έλεγχο των κατευθύνσεων, του προσανατολισμού ακόμα και των αποτελεσμάτων της από τα μονοπώλια και τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (ΝΑΤΟ, ΕΕ), που παρεμβαίνουν απροκάλυπτα και καθορίζουν το επιστημονικό έργο των πανεπιστημίων και των ερευνητικών ιδρυμάτων.

7. Μέτρα και δράσεις για την προώθηση της ιμπεριαλιστικής Ευρωπαϊκής Ενωσης και των αντιλήψεων της "ελεύθερης αγοράς" και του "επιχειρηματικού πνεύματος". Ταυτόχρονα, επιβάλλονται μεταφυσικές αντιλήψεις, ο σκοταδισμός, η αντιδιαλεκτική θεώρηση της κοινωνικής εξέλιξης, η διαστρέβλωση και η συκοφάντηση των εθνικοαπελευθερωτικών, κοινωνικών, αντιφασιστικών και ταξικών αγώνων. Προβάλλεται η ποινικοποίηση κάθε αντίστασης, της προοδευτικής και κομμουνιστικής ιδεολογίας.

Κάνουμε έκκληση στους προοδευτικούς διανοούμενους και στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να αντισταθούν στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις και να συμβάλουν ενεργά στην ανάπτυξη ενός πλατιού κινήματος Παιδείας, στενά συνδεδεμένου με το ευρύτερο λαϊκό κίνημα, που να απαιτεί μόρφωση για όλους χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις.

Τους καλούμε να μη δελεαστούν από την προσπάθεια που καταβάλλεται, με μέτρα όπως η αξιολόγηση, να μετατραπούν σε εργαλεία και φορείς των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων. Να μην υποκύψουν ούτε στους αυταρχικούς εκβιασμούς ούτε στις διάφορες επιλεκτικές παροχές και δωρεές που τους υπόσχονται "κάτω από το τραπέζι".

Τους καλούμε να ενώσουν τη φωνή τους με το φοιτητικό, το σπουδαστικό και το εργατικό κίνημα για Ενιαία Λαϊκή Παιδεία μέσα από ένα δωρεάν και δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, με αύξηση των δημόσιων δαπανών και ένα σύστημα υποτροφιών από τους κρατικούς προϋπολογισμούς.

Μια Ενιαία Λαϊκή Παιδεία που, σε αντίθεση με την ιδιωτικοποιημένη και ταξικά διαφοροποιημένη εκπαίδευση που διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες στη μόρφωση και μάλιστα από τις μικρότερες ηλικίες, θα έχει ως άξονες:

  • Την ποσοτική και ποιοτική διεύρυνση της βασικής γενικής Παιδείας μέσα από ενιαίο σχολείο, ώστε να παρέχεται σύγχρονη ολόπλευρη μόρφωση σε όμοιες συνθήκες για όλους χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις.
  • Την προώθηση της επιστημονικής έρευνας στην υπηρεσία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και όχι των μονοπωλίων, για να μπορέσει η επιστήμη από εργαλείο άντλησης υπερκερδών και υπερεκμετάλλευσης των εργαζομένων να μετατραπεί σε μέσον για την απαλλαγή του ανθρώπου από τις υλικές στερήσεις και τα πνευματικά δεσμά.
  • Την ένταξη της επαγγελματικής μόρφωσης μετά την ολοκλήρωση της κοινωνικά αναγκαίας σήμερα βασικής - γενικής υποχρεωτικής μόρφωσης. Η εκπαίδευση αυτή, στενά συνδεδεμένη και σε αλληλεπίδραση με την επιστημονική μόρφωση, θα παρέχεται αποκλειστικά από σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
  • Η ενιαία ανώτατη εκπαίδευση να παρέχει βασικές σπουδές με πλήρη επιστημονική επάρκεια και να δίνει σε όλους τους πτυχιούχους το δικαίωμα να ασκήσουν το επάγγελμά τους. Οι διδάσκοντες και οι ερευνητές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης, ώστε να μη λειτουργούν σαν "υπηρέτες δύο αφεντάδων".
  • Την οικονομική και επιστημονική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, για να είναι σε θέση να κατακτούν τον πραγματικό παιδαγωγικό και κοινωνικό τους ρόλο.

Θεωρούμε ότι προκειμένου να είναι αποτελεσματικό το κίνημα για την Ενιαία Λαϊκή Παιδεία θα πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή συντονισμό με το γενικότερο εργατικό - λαϊκό κίνημα σε έναν κοινό αγώνα κατά των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία, στην εργασία και την κοινωνική ζωή, ενάντια στα μονοπώλια και τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις, που επιβάλλουν αυτήν τη βαθιά ταξική πολιτική. Εναν αγώνα που θα πρέπει να έχει σαν στόχο, μαζί με την αναγκαία ριζική ανασυγκρότηση της Παιδείας σε προοδευτική κατεύθυνση, την αναδιοργάνωση όλης της κοινωνίας.

Οι μεγάλες κινητοποιήσεις για την Παιδεία που έγιναν το 2005 και το 2006 δείχνουν τη δυνατότητα να παρεμποδιστούν οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις, ακόμα και να ματαιωθούν πολλές από τις επιμέρους κατευθύνσεις τους.

Οι αγώνες και η μάχη ιδεών πρέπει να συνεχιστούν και να ενταθούν, διεκδικώντας Ενιαία Λαϊκή Παιδεία σε ρήξη με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με την "εκπαίδευση για την οικονομία της αγοράς".

Η αναγκαιότητα μιας άλλης εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση μιας νέας κοινωνικής οργάνωσης της εργασίας και ενός διαφορετικού κοινωνικού συστήματος, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και πολυεθνικές, είναι σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ.

5 Οκτώβρη 2006

Κομμουνιστικό Κόμμα Αλβανίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Αρμενίας

Εργατικό Κόμμα Βελγίου

Εργατικό Κομμουνιστικό Κόμμα Βοσνίας - Ερζεγοβίνης

Κομμουνιστικό Κόμμα Βουλγαρίας

Κόμμα των Βουλγάρων Κομμουνιστών

Κομμουνιστικό Κόμμα Βρετανίας

Ενιαίο Κομμουνιστικό Κόμμα Γεωργίας

Νέο Κομμουνιστικό Κόμμα Γιουγκοσλαβίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας

Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Κροατίας

Σοσιαλιστικό Κόμμα Λετονίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Μακεδονίας, ΠΓΔΜ

Πορτογαλικό Κομμουνιστικό Κόμμα

Κομμουνιστικό Κόμμα Πολωνίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Ρωσικής Ομοσπονδίας, ΚΚΡΟ

ΚΕΚΡ - ΚΚΡ, Ρωσία

Κομμουνιστικό Κόμμα Φινλανδίας

Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας

Κόμμα Εργασίας Τουρκίας (ΕΜΕΠ)»


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ