Τρίτη 30 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ των ΦΟΡΕΩΝ

Στα παλαβά της υπόθεσης: Στην απονομή των βραβείων του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος, τελείως ξεκάρφωτα και αδικαιολόγητα, δίνονται και τα βραβεία των εθνικών και διεθνών φορέων και, εσχάτως, και του ουίσκι Jemason (βραβείο κοινού), τα οποία όμως αφορούν στις ελληνικές ταινίες, οι οποίες δε διαγωνίζονται! Μια ακόμα «ευκαιρία» να αντιληφθεί κανείς το αλαλούμ και τη σύγχυση που επικρατεί. Αποτέλεσμα να βολευτούν τα αβόλευτα! Ας είναι...

1. Η Ενωση Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου Τηλεόρασης, απένειμε το βραβείου τεχνικής -καλλιτεχνικής αρτιότητας στον σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη για την ταινία του «Νύφες».

2. Η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, βράβευσε τις ταινίες «Αληθινή Ζωή» του Πάνου Κούτρα και «CC TV» του Βασίλη Κατσίκη.

3. Η Διεθνής Ομοσπονδία των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) βράβευσε την ταινία «Πράσινο Καπέλο», του Liu Fendou (για το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα) και την ταινία «Delivery» του Νίκου Παναγιωτόπουλου (για το πανόραμα ελληνικού κινηματογράφου).

4. Στη συνέχεια, μαζί με τους καλλιτεχνικούς φορείς, ισότιμα (και προνομιακά, θα έλεγα!) ο εκπρόσωπος του ουίσκι απένειμε τα βραβεία κοινού (ψηφίζουν βγαίνοντας απ' τις ταινίες οι θεατές). Το βραβείο κοινού για το διεθνές τμήμα πήρε η ταινία «Ονειρο Πικρό» του Ιρανού Mohsen Amiryoussefi (3.000 ευρώ), και για το ελληνικό πανόραμα η ταινία «Μη φεύγεις» του Αλέξανδρου Πανταζούδη (3.000 ευρώ, επίσης).

ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ

Η διεθνής επιτροπή στην οποία προέδρευσε ο Ούγγρος Μίκλος Γιαντσό (ο «Ρ» δημοσίευσε τα ονόματα και τα βιογραφικά των μελών της επιτροπής), απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο για την καλύτερη μεγάλου μήκους ταινία (37.000 ευρώ) στον Ιρανό Mohsen Amiryoussefi για την ταινία «Ονειρο πικρό».

Τα υπόλοιπα βραβεία του διεθνούς τμήματος είναι τα παρακάτω:

2. Αργυρός Αλέξανδρος - ειδικό βραβείο κριτικής επιτροπής(22.000 ευρώ), στην ταινία «Η εποχή του θερισμού» της Marina Razbezhkina από τη Ρωσία και στην ταινία «Ενας στους δύο» του Αργεντινού Alejo Hernon Taube.

3. Βραβείο σκηνοθεσίας στον Fernando Eimbcke από το Μεξικό για την ταινία «Το κυνήγι της πάπιας».

4. Βραβείο σεναρίου στους Gonzalo Delgado Galiana, Juan Pablo Rebella και Pablo Stoll από την Ουρουγουάη για την ταινία «WHISKY».

5. Βραβείο καλύτερης ηθοποιού στην Mirella Pascual για την ταινία «WHISKY».

6. Βραβείο καλύτερου ηθοποιού στον Simon Abkarian για την ταινία «Να πάρεις μια γυναίκα» από το Ισραήλ.

7. Βραβείο καλλιτεχνικού επιτεύγματος στην ταινία «Η εποχή του θερισμού» της Marina Razbezhkina.

8. Βραβείο (ειδική μνεία) στην ταινία «Βαρκούλες από καρπουζόφλουδες» του Ahmet Ulucay από την Τουρκία.

Το φεστιβάλ έκλεισε με την προβολή της ταινίας «Οι εραστές με τα Ιπτάμενα Στιλέτα», του Zhang Yimou.

Οι «χοροί» τέλειωσαν αρχίζουν οι αγώνες

Βραβεία, βραβεία, βραβεία, προβλήματα, προβλήματα... προβλήματα

«Whisky» των Χ. Π. Ρεμπέγια και Π. Στολ
«Whisky» των Χ. Π. Ρεμπέγια και Π. Στολ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Του απεσταλμένου μας ΝΙΚΟΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ).--

Οι γιορτές, όλες οι γιορτές, τέλειωσαν! Από σήμερα αρχίζουν ξανά τα προβλήματα. Οι άνθρωποι του κινηματογράφου ξανάρχονται φάτσα με τη γυμνή πραγματικότητα. Η ανύπαρκτη παιδεία, η απρογραμμάτιστη παραγωγή και, κυρίως, η υποταγμένη διανομή. Ακόμα και οι βραβευμένοι, που λογικά θα έπρεπε να χαμογελούν, είναι σκεφτικοί και προβληματισμένοι. Γιατί το αύριο (όσο, βέβαια, δεν αποφασίζουν να το πάρουν στα χέρια τους) είναι σκοτεινό, θεοσκότεινο! Τα αμερικανικά μονοπώλια έχουν αλώσει το χώρο. Σχεδόν καμιά ταινία δε φτάνει στον θεατή χωρίς την «έγκριση» των μονοπωλίων! Πράγμα που σημαίνει ότι οι ταινίες, για να έχουν την όποια ευκαιρία, πρέπει πρώτα, και κύρια, να αρέσουν στους ανθρώπους των μονοπωλίων. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τα διλήμματα που μπαίνουν στους δημιουργούς. Και τι ηθικό ύψος χρειάζεται να σταθεί κανείς όρθιος!..

ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ: Ετούτο το φεστιβάλ θα περάσει στην ιστορία σαν το φεστιβάλ που τα πρόσωπα υπερίσχυσαν των θεσμών. Στην αρχή στο παρασκήνιο και, προς το τέλος, ξεδιάντροπα στο προσκήνιο, τα πάντα περιστρέφονταν γύρω από τα πρόσωπα. Σε όλες τις συζητήσεις, τις ίντριγκες, τις ευκαιριακές συμμαχίες (που έδιναν και έπαιρναν από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ), κυριαρχούσε η αντικατάσταση των προσώπων. Εφυγε το ΠΑΣΟΚ ήρθε η ΝΔ! Αλλαγή, για να μην πω ανταλλαγή, θέσεων. Αυτός θα φύγει, αυτός θα έρθει! Καμία κουβέντα για τις πολιτικές και τα οράματα. Μια αθλιότητα!


Τις τελευταίες ώρες, και μετά τις σιβυλλικές δηλώσεις του «εκτελεστή» κ. Τατούλη, τα πράγματα πήραν τραγικές διαστάσεις. Ακόμα και άνθρωποι που θεωρούνταν σοβαροί έχασαν την ψυχραιμία τους. Και οδηγήθηκαν σε ενέργειες και λόγους που τους εξέθεσαν.

Και η κυβέρνηση, βέβαια, απολαμβάνει το θρίαμβο! Εχει καταφέρει να βγάλει στην επιφάνεια τις χειρότερες πλευρές κάποιων ανθρώπων. Τους κουνάει μπροστά τους ένα κόκαλο και αυτοί τρέχουν να γλείψουν. Τους ταπεινώνει, τους εξευτελίζει. Στο τέλος, άδειοι και εκτεθειμένοι, θα είναι ανίσχυροι να αντιμετωπίσουν τη νεο-δημοκρατική λαίλαπα που έρχεται. Ο στόχος θα έχει επιτευχθεί. Χρήσιμες δυνάμεις θα έχουν βγει εκτός μάχης.

Το ζητούμενο για τους λογικούς, για τους ανθρώπους που ξέρουν πως το ατομικό βρίσκεται μέσα στο συλλογικό, είναι η συσπείρωση όλων των δημιουργικών δυνάμεων για άμυνα και επίθεση απέναντι σε αντι-πολιτιστικές πολιτικές. Αυτό απαιτεί ηθική και, κυρίως, ένταξη του «προσωπικού» στο γενικό. Υπό τις σημερινές συνθήκες αυτό φαντάζει υπέρβαση.

ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΟΙ: Το αυτονόητο, ωστόσο, φαίνεται πως δεν είναι για όλους αυτονόητο! Η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Ελλάδας δεν απέφυγε, και φέτος, τους αφορισμούς και τις απολυτότητες. Χωρίς να σημειώσει το χώρο και το χρόνο, τις συνθήκες και τους όρους, τα ανοιχτά μέτωπα και τα δεκάδες άλλα εμπόδια που αντιμετωπίζει η ελληνική κινηματογραφία, με τη λήξη του φεστιβάλ έβγαλε ένα φιρμάνι, χωρίς κανένα σκεπτικό, που κατέληγε, πως ολόκληρος ο ελληνικός Κινηματογράφος είναι ανύπαρκτος! Και, ωστόσο, οι ίδιοι, απ' αυτόν τον ανύπαρκτο κινηματογράφο, βράβευσαν - με πολλούς επαίνους, μάλιστα - δυο ταινίες (δυο ήταν - γι' αυτούς - τα βραβεία!).

«Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη
«Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη
Τέτοιες κρίσεις, ατεκμηρίωτες μάλιστα, το μόνο που καταφέρνουν είναι να διευκολύνουν τους νεκροθάφτες του ελληνικού κινηματογράφου, με πρώτη την κυβέρνηση, την ελληνική πολιτεία, που δε λαβαίνει εκείνα τα μέτρα, δε δημιουργεί εκείνες τις προϋποθέσεις που θα προσανατόλιζαν σωστά την ελληνική ταινία, τον ελληνικό κινηματογράφο στο σύνολό του.

Λέξη δεν είπε η Ενωση Κριτικών (ΕΚ) για το ζήτημα της παιδείας, για παράδειγμα. Για την εκπαιδευτική «απάτη» του νεοσύστατου Τμήματος Κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Ενα Τμήμα χωρίς καμία υποδομή. Από πού, άραγε, περιμένει η ΕΚ να βγουν οι μορφωμένοι και σωστά εκπαιδευμένοι δημιουργοί; Αντί, λοιπόν, να δείξουμε το θύτη δείχνουμε το θύμα; Ας το δεχτούμε, για να δώσουμε μια ακόμα ευκαιρία, πως είναι επιπολαιότητα και όχι σκοπιμότητα!

Τα κρατικά Βραβεία Ποιότητας

ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το 1ο Βραβείο δόθηκε στην ταινία Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους οι «ΝΥΦΕΣ» του Παντελή Βούλγαρη.

Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους δόθηκε στην «RAKUSHKA» της Φωτεινή Σισκοπούλου.

Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους δόθηκε στην «ΤΕΣΤΟΣΤΕΡΟΝΗ» του Γιώργου Πανουσόπουλου.

Το 1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης πήρε η «ΜΑΣΣΑΛΙΑ ΜΑΚΡΙΝΗ ΚΟΡΗ» του Μάρκος Γκαστίν.

Το 2ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης Μεγάλου Μήκους πήρε ο «ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙΡΟΥ» του Ιωάννη Σολδάτου.

ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, στην «ΠΙΛΑΛΑ» του Θεόδωρου Παπαδουλάκη.

Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, πήρε το «Ο + ΜΗΔΕΝ ΘΕΤΙΚΟ» του Αρη Μπαφαλούκα.

Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, πήρε το «ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑΓΙΑ» του Ευάγγελου Μαδεράκη.

Τα δέκα (10) Ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων:

1. Κυριακή Εννιά με Εννιά (σκηνοθεσία Ιρινα Μπόικου)

2. Φευγαλέα Χαμόγελα (σκην. Δημ. Κανελόπουλος)

3. Εν Λευκώ (σκην. Θανάσης Σαράντος)

4. Ο Κούκος (σκην. Νίκος Βουτενιώτης)

5. Cheap Dayz (σκην. Βασίλης Κεχαγιάς)

6. Μερσεντές (σκην. Σίμος Κορεξενίδης)

7. Αγνά Νιάτα (σκην. Εκτορας Λυγίζος)

8. Καφέ θα πίνεις Οταν μεγαλώσεις (σκην. Ιωάννης Κόλιας)

9. Παιχνίδι για Δυο (σκην. Νικόλαος Καλαράς).

10. Ο Ντίνος ο Θυρωρός (σκην. Κατερίνα Βυσσούλη)

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΩΝ

ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας δόθηκε στη Φωτεινή Σισκοπούλου, για την ταινία «Rakushka».

Το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη δόθηκε στον Κωνσταντίνο Χαραλάμπους, για την ταινία «Αγάπη στα 16».

Το Βραβείο Σεναρίου δόθηκε στη Φωτεινή Σισκοπούλου, για την ταινίας «Rakushka».

Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου δόθηκε στον Δημήτρη Λιακόπουλο για την ταινία «Τεστοστερόνη».

Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Γυναικείου Ρόλου δόθηκε στη Βικτώρια Χαραλαμπίδου για την ερμηνεία στην ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου δόθηκε στον Βαγγέλη Μουρίκη για την ταινία «Rakushka».

Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Γυναικείου Ρόλου δόθηκε στην Εύη Σαουλίδου για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Φωτογραφίας δόθηκε στον Γιώργο Αρβανίτη, για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Σκηνογραφίας δόθηκε στον Δημήτρη Κατσίκη για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Μουσικής δόθηκε στον Σταμάτη Σπανουδάκη για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Ηχου δόθηκε από κοινού στους Νίκο Παπαδημητρίου και Θύμιο Κολοκάση για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Μοντάζ δόθηκε στον Τάκη Γιαννόπουλο, για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Ενδυματολογίας δόθηκε από κοινού στους Δαμιανό Ζαρίφη - Εύα Νάθενα, για την ταινία «Νύφες».

Το Βραβείο Μακιγιάζ δόθηκε στη Φανή Αλεξάκη, για την ταινία «Νύφες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ