Πέμπτη 18 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Πολιτική - φονιάς

Αποκαλυπτικά στοιχεία, που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, «φωτογραφίζουν» τις πραγματικές αιτίες και τους ενόχους της αεροπορικής τραγωδίας στο Γραμματικό

Eurokinissi

Τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με την εταιρία «ΗΛΙΟΣ» είναι η επιβεβαίωση πως και η αεροπορική τραγωδία στο Γραμματικό της 14ης του Αυγούστου 2005, με τους 121 νεκρούς, είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής της «απελευθέρωσης» των αερομεταφορών, της εμπορευματοποίησης και της ιδιωτικοποίησης των κοινωνικών αγαθών και των λαϊκών αναγκών. Μια εγκληματική πολιτική που απειλεί την ασφάλεια και τη ζωή του λαού.

* * *

Κανένας έλεγχος για το αν τηρούνται οι κανόνες ασφάλειας πτήσεων, ρητή απαγόρευση για το μοιραίο αεροσκάφος να πετά πάνω από τα 28.000 πόδια, που, όπως όλα δείχνουν, δεν τηρήθηκε, και πολλά άλλα που φέρνει στη δημοσιότητα η κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος», είναι χαρακτηριστικά όχι μόνο για όσα συνέβαιναν στην εταιρία «ΗΛΙΟΣ» αλλά και για όσα συμβαίνουν σε όλες τις αντίστοιχες εταιρίες που έχουν ριχτεί στη μάχη της ...ανταγωνιστικότητας, αγνοώντας τις ανθρώπινες ζωές. Το ίδιο ακριβώς που συμβαίνει και σε άλλους τομείς των μεταφορών, όπως, για παράδειγμα, στην ακτοπλοΐα.

* * *

Τα σενάρια σχετικά με το πώς έπεσε το αεροσκάφος συνεχίζουν να δίνουν και να παίρνουν, ενώ οι έρευνες για την ανεύρεση των τριών πτωμάτων, μεταξύ των οποίων και του πιλότου, συνεχίζονται στο Γραμματικό. Οπως συνεχίζονται και οι νεκροτομήσεις που μέρα με τη μέρα επιβεβαιώνουν πως οι επιβαίνοντες και το πλήρωμα ήταν ζωντανοί μέχρι τη στιγμή της πρόσκρουσης. Χτες, το νέο στοιχείο που προέκυψε είναι ότι θα γίνει εξέταση στα ούρα που βρέθηκαν σε δύο από τα πτώματα, ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχουν τοξικές ουσίες.

* * *

Κι επειδή το ...«θέμα» για τα ελληνικά κανάλια φαίνεται να περιορίζεται μόνο σε ό,τι μπορεί να αξιοποιηθεί για να κάνουν νούμερα τηλεθέασης, εμείς οφείλουμε να θυμίσουμε ότι: «Ο ηθικός αυτουργός των εγκλημάτων είναι η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Η καθημερινή πρακτική αποδείχνει πως στα πλαίσια του Μάαστριχτ και του ευρωμονόδρομου τα περιθώρια ελέγχου του κεφαλαίου και περιορισμού της ασυδοσίας του είναι από ελάχιστα έως ανύπαρκτα. Ο λαός μας και η νεολαία οφείλουν να σταματήσουν τις θυσίες για τα κέρδη της πλουτοκρατίας. Να ανατρέψουν την αντιλαϊκή πολιτική. Με τη δική τους συμμαχία να διεκδικήσουν την εξουσία και την οργάνωση της κοινωνίας, με κριτήριο τις ανάγκες και τα δικαιώματά τους!» (Από την ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ - 16.8.2005).

ΚΟΒ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
«Απαξιώνουν την ανθρώπινη ζωή»

Με ανακοίνωσή της η ΚΟΒ του ΚΚΕ στην ΥΠΑ καλεί τους εργαζόμενους να διεκδικήσουν μαζικά οι αερομεταφορές να αποτελέσουν κοινωνικό αγαθό και όχι πεδίο ασυδοσίας του μεγάλου κεφαλαίου

Μέρος του κινητήρα του αεροσκάφους όπως βρέθηκε από τα συνεργεία
Μέρος του κινητήρα του αεροσκάφους όπως βρέθηκε από τα συνεργεία
«Η τραγική εξέλιξη της πτώσης του αεροσκάφους είναι το φυσικό επακόλουθο της πολιτικής που θεοποιεί το κέρδος και στο βωμό του δε διστάζει να θυσιάσει ανθρώπινες ζωές».

Τα παραπάνω τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΚΟΒ του ΚΚΕ στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη βαθιά της οδύνη για τα 121 θύματα της αεροπορικής τραγωδίας στο Γραμματικό, την οποία χαρακτηρίζει «ένα ακόμα έγκλημα εκ προμελέτης και όχι ένα τυχαίο συμβάν».

Στην ανακοίνωσή της, η ΚΟΒ - ΥΠΑ επισημαίνει ότι «η πτώση του αεροσκάφους και ο θάνατος των επιβατών, δεν είναι τυχαία συμβάντα. Απεναντίας - τονίζει - αυτή η τραγική εξέλιξη είναι το φυσικό επακόλουθο της πολιτικής που θεοποιεί το κέρδος και στο βωμό του δε διστάζει να θυσιάσει ανθρώπινες ζωές, παρά τις υποκριτικές δηλώσεις για ασφάλεια των πτήσεων, η οποία συνεχώς υποβαθμίζεται και κατάντησε να αποτελεί το "κερασάκι στην τούρτα" που σερβίρει η ΕΕ και οι άλλοι καπιταλιστικοί οργανισμοί, προκειμένου να προωθήσουν τις απαραίτητες αναδιαρθρώσεις και στον τομέα των αερομεταφορών. Αναδιαρθρώσεις που στόχο έχουν την αύξηση της κερδοφορίας του επιχειρηματικού κεφαλαίου. Είναι προφανές - υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση - ότι ασφάλεια και κερδοφορία δε συμβιβάζονται».

«Σημαντική συμβολή στην αύξηση της συχνότητας των ατυχημάτων - επισημαίνεται στην ανανακοίνωση - έχει η λεγόμενη "ανταγωνιστικότητα" μεταξύ των αεροπορικών εταιριών και άλλων φορέων του αεροπορικού έργου, που με βάση το νέο δόγμα του "Low Cost Flight" (πτήσης χαμηλού κόστους) εντατικοποιούν την εκμετάλλευση έμψυχου και άψυχου δυναμικού, με επακόλουθο την καταπόνηση προσωπικού και εξοπλισμού. Γεγονός που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία προϋποθέσεων ατυχημάτων».

Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση «αποτέλεσμα της "απελευθέρωσης" των αερομεταφορών και των ανοιχτών ουρανών ήταν η ίδρυση πλειάδας αεροπορικών εταιριών - φαντασμάτων "χαμηλού κόστους", ανταγωνιστικών των εθνικών αερομεταφορέων, όπως έγινε και στην Ελλάδα με την "Ολυμπιακή". Για την αδειοδότηση αυτών των εταιριών ευθύνεται αποκλειστικά το καπιταλιστικό κράτος, το οποίο εκτελεί πειθήνια τις εντολές της τάξης που εκπροσωπεί. Στο πλαίσιο αυτό, θεσμικές λειτουργίες ζωτικής σημασίας, όπως είναι ο έλεγχος πτητικής ικανότητας αεροσκαφών, έλεγχος πτητικής λειτουργίας, το έργο της διερεύνησης ατυχημάτων, συντήρηση συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας κλπ., ανατίθενται σε φορείς και πρόσωπα που κάθε άλλο παρά εγγυήσεις ασφάλειας πτήσεων παρέχουν».

Η ΚΟΒ του ΚΚΕ στην ΥΠΑ καταγγέλλει «την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, του άκρατου ανταγωνισμού, της θεοποίησης του κέρδους, της απαξίωσης της ανθρώπινης υπόστασης και καλεί τους εργαζόμενους να μετατρέψουν τη θλίψη τους σε οργή και να αντισταθούν στην πολιτική αυτή που προσβάλλει βάναυσα όλα τα δικαιώματά τους και φθάνει μέχρι και την αφαίρεση της ίδιας τους της ζωής. Επίσης, καλεί τους εργαζόμενους να διεκδικήσουν μαζικά και δυναμικά, οι μεταφορές να αποτελέσουν κοινωνικό αγαθό. Οι αερομεταφορές να ενταχθούν σε ένα ενιαίο φορέα μεταφορών κρατικό, που θα υπόκειται σε συνεχή λαϊκό έλεγχο και θα εξασφαλίζει φτηνές και ασφαλείς αερομεταφορές».

«Αυτό όμως - καταλήγει η ανακοίνωση - προϋποθέτει άλλο είδος εξουσίας, δηλαδή λαϊκής εξουσίας που θα στηρίζει άλλο είδος οικονομίας, η οποία θα εγγυάται την εξυπηρέτηση των πραγματικών συμφερόντων του λαού».

Κανένα σχέδιο ασφαλείας...

Κανένα κατάλληλα εγκεκριμένο σχέδιο ασφαλείας δεν εφαρμόζεται για πτήσεις της «Helios Airways». Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου», η εταιρία μέχρι το τραγικό συμβάν δεν είχε τέτοιο εγκεκριμένο σχέδιο. Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, αν και έπρεπε να έχει ζητήσει, μελετήσει και εγκρίνει τέτοιο σχέδιο, με βάση και την ισχύουσα στην Κύπρο νομοθεσία από την 1η του Μάη 2004, ζήτησε το σχέδιο ασφαλείας από την «Ηλιος» με καθυστέρηση 8 μηνών, στις αρχές του 2005.

Ο «Φιλελεύθερος» στις 7/7/2005 σε ρεπορτάζ αναφερόταν στην αυστηρή προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι αν η Κύπρος δεν εγκρίνει άμεσα την οδηγία της ΕΕ που αφορά στην έρευνα ατυχημάτων και συμβάντων της Πολιτικής Αεροπορίας, θα παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η οδηγία επιβάλλει στα κράτη-μέλη να διασφαλίζουν τη διενέργεια ή επίβλεψη τεχνικών ερευνών εκ μέρους μόνιμου και ανεξάρτητου σώματος ή φορέα Πολιτικής Αεροπορίας. Μολονότι η Κύπρος θα έπρεπε να είχε λάβει μέτρα εφαρμογής της οδηγίας έως την 1η του Μάη 2004, καθυστέρησε για 14 και πλέον μήνες. Η νομοθεσία εγκρίθηκε την επομένη της προειδοποίησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τη Βουλή και τέθηκε σε ισχύ πριν από ένα μήνα. Ετσι, μόνο τις τελευταίες 30 μέρες θα μπορούσε το προσωπικό της εταιρίας να δώσει μαρτυρίες για συμβάντα και περιστατικά προς έλεγχο, καλυπτόμενο νομικά.

Αλλη κυπριακή εφημερίδα ανέφερε σε δημοσίευμά της πως η ΕΕ στις αρχές του περασμένου Ιούλη έστειλε στη Λευκωσία αιτιολογημένη γνώμη απαιτώντας να μεταφέρει η Κύπρος στο εθνικό της δίκαιο τη σχετική νομοθεσία όπως αναφέρεται στην οδηγία 94/56, η οποία επιβάλλει στα κράτη-μέλη να διασφαλίζουν ότι ανεξάρτητη αρχή ή φορέας Πολιτικής Αεροπορίας διενεργεί έρευνες για κάθε ατύχημα ή σοβαρό συμβάν που αφορά σε αεροπλάνα.

Ωστόσο, χτες το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου υπογράμμιζε ότι τα επίπεδα ασφάλειας των πτήσεων στην Κύπρο είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές των Συνδυασμένων Αρχών Πολιτικής Αεροπορίας (JAA) και της ΕΕ. Αναφέρει ότι το αεροσκάφος που έπεσε στο Γραμματικό διέθετε έγκριση RVSM από τον Απρίλη του 2004, όταν και γράφτηκε στο κυπριακό νηολόγιο, και είχε δικαίωμα πτήσης άνω των 29.000 ποδιών.

Εξάλλου, αναφέρει πως ο Τ. Τέιλορ, της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας της Μ. Βρετανίας και σύμβουλος του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, με επιστολή του προς τον υπουργό Συγκοινωνιών, Χ. Θράσου, απορρίπτει τον ισχυρισμό ότι δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενοι έλεγχοι στις αεροπορικές εταιρίες το τελευταίο 8μηνο. Υποστηρίζει δε ότι με χτεσινή επιστολή του προς τον Χ. Θράσου, ο Α. Βάρλεϊ, σύμβουλος του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, επιβεβαιώνει πως από τις 10 του Γενάρη μέχρι τις 5 του Αυγούστου έγιναν 14 περιοδικοί έλεγχοι σε «Κυπριακές Αερογραμμές», «Eurocypria» και «Helios». Επίσης, ο Χ. Πέτρου, επικεφαλής εξωτερικών σχέσεων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Αεροναυτιλία, δήλωσε χτες πως έχουν εφαρμοστεί όλες οι διαδικασίες που σχετίζονται με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας της πτήσης του μοιραίου αεροπλάνου.

Χτες, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο γραφείο του γενικού εισαγγελέα της Κύπρου, Π. Κληρίδη, όπου τονίστηκε η ανάγκη διορισμού εμπειρογνωμόνων σε θέματα αεροπλοΐας για να αξιολογηθούν έγγραφα που αναφέρονται σε εξειδικευμένα ζητήματα. Δεν αποκλείεται οι έρευνες των αρχών να επεκταθούν και να αποκαλύψουν άτομα που εμπλέκονται στους ελέγχους των αεροσκαφών.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ «ΗΛΙΟΣ»
Λειτουργούσε ανεξέλεγκτα

Εγγραφα που επιβεβαιώνουν ότι η εταιρία - όπως ακριβώς και δεκάδες άλλες στον τομέα των αερομεταφορών - λειτουργούσε χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο, έρχονται καθημερινά στο φως της δημοσιότητας

ICON

Στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι η εταιρία «ΗΛΙΟΣ» - όπως και δεκάδες άλλες εταιρίες στον τομέα των αερομεταφορών - λειτουργούσε ασύδοτα και χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο, αποτέλεσμα της εγκληματικής πολιτικής της «απελευθέρωσης», των ιδιωτικοποιήσεων και της εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών, έρχονται καθημερινά στο φως της δημοσιότητας.

Χτες, η κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος» δημοσιοποίησε έγγραφα που αποκαλύπτουν ότι:

  • Υπήρχε αναφορά του Συμβουλίου Αρχών Πολιτικής Αεροπορίας της Ευρώπης, σύμφωνα με το οποίο το μοιραίο αεροσκάφος της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ» ήταν το μόνο από τα 13 εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, που δεν είχε άδεια πτήσης πάνω από τα 28.000 πόδια.
  • Υπήρχε επιστολή του ειδικού συμβούλου του τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, με ημερομηνία 17 Μάρτη 2005, με την οποία απευθύνεται στην εταιρία και προβαίνει σε σοβαρές διαπιστώσεις για προβλήματα, παραλείψεις και αδυναμίες της. Αναφέρει επίσης ότι δεν έγινε κανένας τεχνικός και πτητικός έλεγχος στα αεροσκάφη της.
  • Το συμβόλαιο μεταξύ της Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου και της αντίστοιχης βρετανικής, με το οποίο η Κύπρος ανέθεσε τον τεχνικό έλεγχο των αεροσκαφών της «ΗΛΙΟΣ» στη βρετανική Αρχή, έληξε στις 31 Μάρτη 2005, χωρίς να ανανεωθεί.


ICON

Συγκεκριμένα, το πρώτο έγγραφο που είδε το φως της δημοσιότητας έχει ημερομηνία 17.3.2005 και υπογράφεται από τον Βρετανό σύμβουλο της ΥΠΑ, Τιμ Τέιλορ, εκ μέρους του διευθυντή της Υπηρεσίας και απευθύνεται στον Γ. Κικκίδη, διευθυντή επιχειρήσεων της «ΗΛΙΟΣ». Το έγγραφο αυτό κοινοποιείται και στους ανωτέρους του.

Σε αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «ο επικεφαλής των τμημάτων διαχείρισης εναέριων επιχειρήσεων, ο διευθυντής υπηρεσιών εδάφους, ο τεχνικός εδάφους και ο διευθυντής συντήρησης δεν παρουσιάστηκαν όπως απαιτείται». Σημειώνεται ότι οι διευθυντές απέφυγαν να παρουσιαστούν, παρά το γεγονός πως υπήρχαν προκαθορισμένα ραντεβού και επανειλημμένες εκθέσεις για μη συμμόρφωση. Ο συγκεκριμένος έλεγχος απαιτείται προκειμένου οι συγκεκριμένοι να αναλάβουν στην ουσία την ευθύνη για την ασφαλή πτήση των αεροπλάνων.

Κανένας έλεγχος!

Στο ίδιο έγγραφο ο Τ. Τέιλορ αναφέρει ότι τα βιβλία για τα αεροσκάφη της εταιρίας δεν τηρούνταν ως όφειλαν, ή δε συμπληρώνονταν και δεν υπογράφονταν οι τεχνικές οδηγίες που περιλάμβαναν. Ακόμα, η «ΗΛΙΟΣ» εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων παρουσίαζε σοβαρές ελλείψεις προσωπικού σε καίριες θέσεις.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το κείμενο:

«Πρέπει να σημειωθεί ότι μερικές επιθεωρήσεις δεν πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του ελέγχου και συγκεκριμένα οι πτητικοί έλεγχοι και οι άλλοι έλεγχοι των αεροσκαφών. Αυτοί θα διευθετηθούν σε μεταγενέστερη ημερομηνία, οι πτητικοί έλεγχοι θα διεξαχθούν από επιθεωρητή από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Μ. Βρετανίας».

Εχουμε λοιπόν έγγραφη παραδοχή ότι παραλείφτηκαν έλεγχοι, οι οποίοι θα διεξάγονταν από τον αρμόδιο επιθεωρητή, που ήταν η Πατ Ρίτσαρσον και πραγματοποιεί τους πτητικούς ελέγχους στα κυπριακά αεροσκάφη τα τελευταία τρία χρόνια. Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες, η συγκεκριμένη επιθεωρητής δεν έχει κληθεί για να ελέγξει πραγματικά τα αεροπλάνα εδώ και οκτώ μήνες, ενώ δεν έχουν γίνει έλεγχοι και από κανέναν άλλο.

Η σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με τη βρετανική είχε λήξει από τις 31.3.2005
Η σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με τη βρετανική είχε λήξει από τις 31.3.2005
Πληροφορίες θέλουν και τους 14 ελέγχους που επικαλείται ο δεύτερος αποσπασμένος Βρετανός σύμβουλος στην κυπριακή ΥΠΑ να μην είναι πραγματικοί έλεγχοι και σε καμία περίπτωση πτητικοί έλεγχοι.

Το περιστατικό της 16ης Δεκεμβρίου 2004 στην πτήση Βαρσοβία - Λάρνακα, που χαρακτηρίστηκε σοβαρό από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων και Συμβάντων, επέβαλε σύμφωνα με τον περί Πολιτικής Αεροπορίας Νόμο «τεχνικός έλεγχος πτητικής ικανότητας» να γίνεται και «μετά από εκτέλεση επισκευών ή μετατροπών» καθώς και «κάθε φορά που φυσική βλάβη ή ελαττωματική λειτουργία επιβάλλει τον έλεγχο».

Κάτω από τα 28.000 πόδια...

Το επόμενο έγγραφο αφορά τη σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με την αντίστοιχη βρετανική και αποδεικνύει ότι είχε λήξει από τις 31.3.2005, ενώ το τρίτο - το οποίο ακόμα διερευνάται - σχετίζεται με τον κατάλογο της Ενωσης Πολιτικής Αεροπορίας της Ευρώπης (ECAC) που αναφέρει ποια κυπριακά αεροσκάφη έχουν εξασφαλίσει άδεια για τις πτήσεις RVSM (σ.σ. δηλαδή για πάνω από 28.000 πόδια). Εκεί φαίνεται ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος τύπου boeing 737-31S και αριθμό νηολόγησης 5D - DBY είναι το μοναδικό (από τα 13 εγγεγραμμένα) το οποίο δεν έχει εξασφαλίσει τις απαιτούμενες εγκρίσεις.

Οπως δήλωσε στο «Ρ» ο Πέτρος Θεοχαρίδης, δημοσιογράφος του «Φιλελεύθερου» ο οποίος ερευνά το θέμα, οι πληροφορίες του από την Υπηρεσία Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Κύπρου, πηγές του ECAC, αλλά και άνθρωποι υπεύθυνοι για εισαγωγή του αεροσκάφους στον κατάλογο RVSM επιβεβαιώνουν το έγγραφο και επισημαίνουν ότι από τη στιγμή που δεν υπήρχε αυτή η έγκριση δεν έπρεπε το εν λόγω αεροσκάφος να υπερβαίνει στις πτήσεις του τα 28.000 πόδια. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι πώς και γιατί πραγματοποιούσε πτήσεις στα 34.000 ή 35.000 πόδια χωρίς την απαραίτητη έγκριση και ποιοι αναλάμβαναν την ευθύνη να εγκρίνουν τέτοια σχέδια πτήσεων και έδιναν τις απαραίτητες άδειες...

Οι υπεύθυνοι της εταιρίας για τις πτήσεις δεν εμφανίστηκαν στα προκαθορισμένα ραντεβού για τους απαιτούμενους ελέγχους και τα βιβλία των αεροσκαφών δεν ενημερώνονταν σωστά
Οι υπεύθυνοι της εταιρίας για τις πτήσεις δεν εμφανίστηκαν στα προκαθορισμένα ραντεβού για τους απαιτούμενους ελέγχους και τα βιβλία των αεροσκαφών δεν ενημερώνονταν σωστά
Σε δηλώσεις του ο υπαρχηγός της κυπριακής αστυνομίας, Χαράλαμπος Κουλέντης, τόνισε ότι οι ανακρίσεις συνεχίζονται και πρόσθεσε ότι η πολιτική αεροπορία έχει παραλάβει από την εταιρία όλα τα στοιχεία που κρίνει απαραίτητα για τη διαλεύκανση της υπόθεσης.


«Σειρά ερευνών αποκάλυψαν παραλείψεις σε ορισμένους τομείς», αναφέρει το έγγραφο
«Σειρά ερευνών αποκάλυψαν παραλείψεις σε ορισμένους τομείς», αναφέρει το έγγραφο
«Αν μιλούσε ο πατέρας μου»...

Ημερολόγιο με τα όσα συνέβαιναν στην εταιρία κρατούσε ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Πάμπος Χαραλάμπους, σύμφωνα με μαρτυρία του γιου του Γιάννη Χαραλάμπους. «Αν μιλούσε ο πατέρας μου, η εταιρία θα έκλεινε», είπε χαρακτηριστικά, ενώ αναφέρει ότι σύμφωνα με τα όσα του είχε αναφέρει ο πατέρας του η «Ηλιος» δε λειτουργούσε επαγγελματικά. Ο Γ. Χαραλάμπους κάλεσε το προσωπικό της εταιρίας να αποκαλύψει τα όσα γνωρίζει, σημειώνοντας ότι αν βρεθεί το ημερολόγιο του πατέρα του θα «συγκεντρωθούν αρκετά στοιχεία κατά της εταιρίας». Το επίμαχο ημερολόγιο, που βρισκόταν στην τσάντα του συγκυβερνήτη, δεν έχει βρεθεί ακόμα.

Εξι μήνες φυλάκιση στον φαρσέρ

Σε έξι μήνες φυλάκιση με τριετή αναστολή για ψευδή αναφορά στις αρχές καταδικάστηκε χτες από το Αυτόφωρο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης ο 32χρονος Σωτήρης Βούτος, ο οποίος ισχυριζόταν ότι είχε λάβει μήνυμα SMS από επιβάτη του αεροσκάφους της εταιρίας «Ηλιος» λίγο πριν από τη συντριβή του. Ο 32χρονος, απολογούμενος, ζήτησε συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων και προσπαθώντας να εξηγήσει την πράξη του, είπε ότι «θόλωσε το μυαλό του».

Κηδεύτηκαν τρεις

Σε κλίμα θρήνου και οργής έγιναν χτες στην Κύπρο οι κηδείες του συγκυβερνήτη Χαράλαμπου Χαραλάμπους και των επιβατών Χαράλαμπου Προκοπίου και Ευγενίας Κέντα - Προκοπίου. Οι σοροί τους διακομίστηκαν στη Μεγαλόνησο την Τρίτη στις 10 το βράδυ με αεροσκάφη C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Ερευνες και ... σενάρια

Eurokinissi

Οσο περνούν οι μέρες, τόσο φουντώνουν τα σενάρια για τα αίτια της πτώσης του αεροσκάφους. Ειδικότερα από τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση έχει σταματήσει να δίνει κάθε επίσημη πληροφόρηση και επιλέγει να διοχετεύει ελεγχόμενες πληροφορίες προς τα ΜΜΕ, τα οποία στη συνέχεια συντηρούν και δημιουργούν νέα σενάρια για τα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου.

Ενα, λοιπόν, από τα σενάρια που συνεχίζει να κυκλοφορεί είναι αυτό της πιθανής κατάρριψης του αεροπλάνου από τα μαχητικά F - 16 είτε με τα οπλικά τους συστήματα είτε με κατάλληλους ελιγμούς. Η κυβέρνηση είχε δώσει εντολή να ακολουθηθεί η διαδικασία «renegade», που με βάση τον «αντιτρομοκρατικό νόμο» προβλέπει ακόμα και την κατάρριψη αεροσκαφών σε περίπτωση που αυτά είναι ακυβέρνητα ή δεν απαντούν στους ασυρμάτους τους.

Χτες, ο ραδιοφωνικός σταθμός «ΣΚΑΪ», δημοσιοποίησε αναφορά των ραντάρ, σύμφωνα με την οποία παρουσιάζεται λεπτό προς λεπτό η μοιραία πτήση. Σύμφωνα με αυτό πιστοποιείται ότι για 75 λεπτά, κάποιοι ή κάποιος προσπάθησαν να πάρουν τον έλεγχο του αεροσκάφους, απενεργοποιώντας τον αυτόματο πιλότο. Μάλιστα, σύμφωνα με το ντοκουμέντο του «ΣΚΑΪ», ο άνθρωπος που προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροπλάνου πραγματοποιεί ελιγμούς πάνω από το «Ελευθέριος Βενιζέλος», με μεγάλη ταχύτητα και προσπαθεί να κατεβάσει σε χαμηλότερο ύψος το αεροπλάνο, χωρίς τελικά να το καταφέρει και το αεροπλάνο να συντριβεί.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι είχαν προηγηθεί οι μαρτυρίες των χειριστών των F - 16 που συνόδευσαν το «Μπόινγκ», έτσι όπως αυτές δόθηκαν από την κυβέρνηση μέσω των ΜΜΕ, οι οποίοι ανέφεραν ότι είδαν στο πιλοτήριο άτομο που, προφανώς, είχε γνώσεις χειρισμού αεροσκαφών, και το οποίο επιχείρησε να ελέγξει την πορεία του κυπριακού αεροπλάνου μέχρι την τελευταία στιγμή, αλλά σύμφωνα με τους ίδιους αυτός ο άνθρωπος μπήκε στο πιλοτήριο τα τελευταία 23 λεπτά της πτήσης. Πάντως, βάσει αυτού του νέου στοιχείου, κάποιος άνθρωπος για περισσότερο από μία ώρα προσπαθεί να ελέγξει το αεροπλάνο, αλλά δε χρησιμοποιεί κανένα από τα τρία σύστημα ασύρματης επικοινωνίας του αεροπλάνου, ενώ σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες που έρχονται από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, δεν επικοινωνεί ούτε οπτικά με τους πιλότους.

Ολα αυτά, τη στιγμή που η διαδικασία «renegate» είναι ενεργή και σύμφωνα με πληροφορίες οι πιλότοι τα τελευταία λεπτά της πτήσης έχουν πάρει εντολή κατάρριψης, την οποία τελικά, σύμφωνα με την κυβέρνηση, δεν ενεργοποίησαν.

Πολλά ερωτήματα έχει δημιουργήσει η μη εύρεση του καταγραφέα συνομιλιών, ενώ παράλληλα μέχρι αργά χτες το απόγευμα, στα συντρίμμια του αεροσκάφους δεν είχαν βρεθεί οι σοροί τριών επιβατών. Πάντως, ακόμα δεν έχει προκύψει κάποιο νέο ουσιαστικό στοιχείο, βάσει του οποίου να μπορέσουν οι ειδικοί να βγάλουν ορισμένα ασφαλή συμπεράσματα για τη μοιραία πτήση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, χτεσινά ευρήματα από τον τόπο της τραγωδίας, οδηγούν στην εκτίμηση ότι το αεροσκάφος είχε καύσιμα πριν την πρόσκρουση στο έδαφος. Σύμφωνα, ωστόσο, με άλλες πληροφορίες, το ενδεχόμενο να υπήρχαν καύσιμα στο αεροσκάφος πριν την πρόσκρουση αποκλείεται, καθώς δεν έγινε έκρηξη.

Οι έρευνες των εμπειρογνωμόνων στον τόπο της τραγωδίας επικεντρώνονται πλέον στην ανεύρεση όσο το δυνατόν περισσότερων στοιχείων από το θάλαμο διακυβέρνησης. Οι ειδικοί αναζητούν απαντήσεις για την κατάσταση των κινητήρων του αεροσκάφους, καθώς και για το ενδεχόμενο να υπήρξε ή όχι πρόβλημα στα συστήματα αποσυμπίεσης και κλιματισμού του αεροσκάφους, μέσω του «μαύρου κουτιού», το οποίο μεταφέρθηκε χτες στη Γαλλία.

Ρεπορτάζ: Παναγιώτης ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Γιώργος ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ, Αλεξάνδρα ΦΩΤΑΚΗ, Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ, Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ

ΙΑΤΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
Συνεχίζονται οι νεκροτομές

Τα υπολείμματα ούρων που βρέθηκαν σε δύο από τα πτώματα θα εξεταστούν προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι επιβάτες είχαν εισπνεύσει τοξικά αέρια πριν την πρόσκρουση του αεροπλάνου

Eurokinissi

Συνεχίστηκαν και χτες οι νεκροτομές των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας, στο Νεκροτομείο Αθηνών στο Γουδί. Τα αποτελέσματα εξακολουθούν να παραμένουν ίδια: Οι επιβάτες ήταν ζωντανοί μέχρι και την πρόσκρουση του αεροσκάφους, οπότε και έχασαν τη ζωή τους από πολλαπλές κακώσεις. Αγνωστο παραμένει ακόμη αν τα θύματα είχαν ή όχι τις αισθήσεις τους.

Χτες άρχισε η νεκροτομή 19 μη αναγνωρισμένων σορών, ενώ προχτές ολοκληρώθηκαν οι έρευνες στις 26 πρώτες, εκ των οποίων, υπενθυμίζουμε, οι 23 μεταφέρθηκαν αργά προχτές το βράδυ στην Κύπρο με C-130 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Επιπλέον, χτες από νωρίς το πρωί, βρίσκονταν στον αύλειο χώρο του Νεκροτομείου Αθηνών συγγενείς των νεκρών από την Κύπρο, μια και η αναγνώριση των σορών συνεχιζόταν.

Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά το γεγονός ότι υπήρχαν υπολείμματα ούρων στην ουροδόχο κύστη του συγκυβερνήτη Πάμπου Χαραλάμπους αλλά και μιας εκ των αεροσυνοδών. Το γεγονός αυτό θα βοηθήσει τις έρευνες που διεξάγουν οι ιατροδικαστές για το αν είχαν εισπνεύσει νωρίτερα δηλητηριώδη αέρια, όπως μονοξείδιο του άνθρακα.

Ενα ακόμη στοιχείο, που προέκυψε από τις ιατροδικαστικές έρευνες, ήταν ότι κανένας από τους επιβάτες του αεροσκάφους δεν είχε λάβει τροφή, όπως επίσης δεν είχαν πιει κάποιο υγρό. Από αυτό το στοιχείο πιθανολογείται πως ό,τι έγινε μέσα στο αεροπλάνο, συνέβη σχετικά νωρίς, αφού ποτέ δε σερβιρίστηκε πρωινό.

Αναφορικά δε με το 5χρονο παιδί που εμφανιζόταν, σύμφωνα με πληροφορίες, να είναι ζωντανό δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση, ο ιατροδικαστής που πραγματοποίησε την έρευνα, Ν. Καλογριάς, δήλωσε ότι «και αυτό έφερε πολλαπλές κακώσεις οι οποίες είναι και η αιτία θανάτου και στη συνέχεια αποτεφρώθηκε, όπως πολλά άλλα πτώματα, και ως εκ τούτου σε τίποτα δε διαφοροποιείται με τις υπόλοιπες περιπτώσεις των θυμάτων στο αεροπορικό ατύχημα».

Στις επίμονες ερωτήσεις δημοσιογράφων των τηλεοπτικών μέσων για το αν το παιδάκι ζούσε μετά την πρόσκρουση, ο ιατροδικαστής ήταν σαφής: «Το αν έζησε ένα ή δύο δευτερόλεπτα μετά την πρόσκρουση, αυτό φυσικά είναι κάτι που έχει να κάνει με τον ίδιο το θάνατο που ποτέ, σε καμιά περίπτωση, δεν είναι στιγμιαίος. Και φυσικά αυτό δεν ισχύει μόνο γι' αυτό το παιδάκι αλλά και για όλες τις άλλες περιπτώσεις που είχαμε».

Να πούμε ότι, σύμφωνα με αρχικές πληροφορίες, αναφερόταν πως το παιδάκι είχε εισπνεύσει αιθάλη, που σημαίνει ότι ζούσε ακόμη και μετά την πρόσκρουση. Πρέπει όμως να διευκρινιστεί ότι αφ' ενός η εισπνοή μπορεί να ήταν ακόμη και μόλις για ένα δευτερόλεπτο και αφ' ετέρου ότι οι βαρύτατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις θα επέφεραν το θάνατο.

Οι υπόλοιπες σοροί, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Νεκροτομείο του Σχιστού, θα μεταφέρονται σταδιακά στο Νεκροτομείο Αθηνών όπου θα ακολουθούνται οι απαραίτητες διαδικασίες. Ανάμεσα σε αυτές είναι και οι τοξικολογικές εξετάσεις - από όπου θα προκύψει αν είχαν εισπνεύσει δηλητηριώδη αέρια στη διάρκεια της πτήσης - καθώς και οι εξετάσεις DNA, για την πιστοποίηση της ταυτότητας.

Το χώρο του Νεκροτομείου Αθηνών επισκέφθηκε και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Αν. Παπαληγούρας, ο οποίος συνεχάρη τους γιατρούς για την εργασία τους.

«Κόντρες» μεταξύ ιατροδικαστών

Πρόωρη θεωρούν την ταφή των νεκρών του δυστυχήματος δύο Κύπριοι ιατροδικαστές, οι Μάριος Ματσάκης και Πανίκος Σταυριανός, σύμφωνα με δηλώσεις τους σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Συγκεκριμένα, ο Μ. Ματσάκης υποστήριξε ότι «δε θα μπορεί να στηριχτεί υπόθεση στο δικαστήριο στη βάση μίας μόνο επιστημονικής άποψης». Παράλληλα, ο Π. Σταυριανός ισχυρίστηκε ότι οι ιατροδικαστές που ασχολούνται με την υπόθεση βιάστηκαν να δημοσιοποιήσουν το πόρισμά τους, χωρίς τα πορίσματα των τοξικολογικών αναλύσεων, επισημαίνοντας ότι «υπάρχει ένα τεράστιο φάσμα ερωτήσεων που πρέπει να απαντηθούν, προτού ο πραγματογνώμονας καταλήξει σε συμπέρασμα».

Στις δηλώσεις αυτές απάντησε μέσω των ΜΜΕ ο Φίλιππος Κουτσαύτης, τονίζοντας ότι «δεν μπορεί κανείς από τόσο μακριά και χωρίς να έχει επαφή με το αντικείμενο να τολμά να αμφισβητεί τα πορίσματα έξι ιατροδικαστών, ανάμεσα στους οποίους είναι και ο Κύπριος ιατροδικαστής Σοφοκλής Σοφοκλέους».

Υποστήριξε μάλιστα ότι «δε χρειάζεται να αναμένει κανείς τις τοξικολογικές εξετάσεις για να θάψει τους νεκρούς του, καθώς έχει αποθηκευτεί βιολογικό υλικό, το οποίο επιτρέπει στους επιστήμονες να επαναλάβουν, αν παραστεί ανάγκη, τις εξετάσεις χωρίς να προχωρήσουν σε εκταφές».

ΤΑΣΣΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Συναντήσεις με κυβερνητικούς παράγοντες

Eurokinissi

Στην Αθήνα έφτασε χτες ο Πρόεδρος της Κύπρου, Τάσσος Παπαδόπουλος, ο οποίος συμμετείχε σε σύσκεψη με τον υπουργό Εσωτερικών, Προκόπη Παυλόπουλο, και τον υπουργό Μεταφορών, Μιχάλη Λιάπη, τον υφυπουργό Υγείας Γ. Κωνσταντόπουλο και το γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, Π. Φούρλα.

Στις δηλώσεις του ο T. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι «για τη διερεύνηση των επιπέδων ασφάλειας και των διαδικασιών ελέγχου που εφαρμόζονται στην Κύπρο θα διεξαχθεί πλήρης έρευνα» και όπου κριθεί αναγκαίο, συνέχισε, «δε θα διστάσουμε να καλέσουμε εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό ώστε να διαπιστωθεί το επίπεδο των διαδικασιών και των μέτρων ασφαλείας».

Ο Προκόπης Παυλόπουλος ανέφερε πως η συνεργασία των δύο κυβερνήσεων ήταν και θα παραμείνει αρμονική και διαρκής έως ότου διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος. ο ίδιος ανέφερε ότι «θα γίνουν τα πάντα ώστε όσο το δυνατό συντομότερα να ριχθεί φως». Με τη σειρά του ο Μιχάλης Λιάπης δήλωσε ότι από την πρώτη στιγμή ενημερώθηκε ο Πρόεδρος της Κύπρου για τα γεγονότα, ενώ σημείωσε ότι για τα αίτια της πτώσης του αεροπλάνου «υπάρχει συνεργασία εμπειρογνωμόνων Ελλάδας, Κύπρου και ΗΠΑ».

Εξάλλου, κατά την αναχώρησή του από την Κύπρο, ο Τ. Παπαδόπουλος ρωτήθηκε από δημοσιογράφο αν η κυπριακή κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να είχε καταρριφθεί το αεροσκάφος από τα ελληνικά μαχητικά ή να είχε οδηγηθεί σε πτώση, και απάντησε: «Εγώ δεν είμαι εμπειρογνώμων». Και πρόσθεσε ότι δε γνωρίζει πώς μπορεί «ένα αεροσκάφος που είναι ακυβέρνητο και εκτός ελέγχου να οδηγηθεί σε πτώση». Είπε επίσης πως εάν υπήρξε κατάρριψη «σίγουρα με μια απλή αυτοψία των συντριμμάτων του αεροσκάφους θα ήταν φανερό».

«Εάν εσείς έχετε λόγους να συμπεράνετε ότι πρέπει να οδηγήθηκε σε πτώση», είπε ο Κύπριος Πρόεδρος απευθυνόμενος στο δημοσιογράφο, «παρακαλώ να το αναφέρετε στις αρμόδιες αρχές και όχι σε εμένα».

Αναφερόμενος στο τραγικό αεροπορικό δυστύχημα, δήλωσε: «Είναι εκπληκτικό ότι μετά την τραγωδία τόσοι πολλοί αυτόκλητοι και άλλοι, παρουσιάζονται σαν εμπειρογνώμονες, αναλύουν αίτια, αιτιατά, γεγονότα, εκφέρουν απόψεις και συμπεράσματα όταν οι εμπειρογνώμονες, με πολλά χρόνια πείρας και ικανότητας σε ένα τέτοιο περίπλοκο θέμα διερεύνησης, δεν είναι σε θέση, και είναι φυσικό να μην είναι σε θέση, να αποφανθούν για τα αίτια της τραγωδίας».

Ο Τ. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι δε θα μεταβεί στον τόπο της τραγωδίας αφού ανέφερε ότι πέρα από το βαρύ πρόγραμμα συναντήσεων που θα έχει στην Αθήνα προστίθεται και η ενημέρωσή του για όλα όσα έχουν διαδραματιστεί. «Παρά την επιθυμία μου είναι αδύνατο να περιληφθεί τέτοια επίσκεψη στον τόπο της τραγωδίας, που συμβολική σημασία έχει για την απότιση φόρου τιμής στη μνήμη των θυμάτων», είπε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ