Σάββατο 24 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Παρουσίαση του ψηφοδελτίου της ΝΑΣ

Η «Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία» διοργανώνει εκδήλωση παρουσίασης του ψηφοδελτίου της στον Πειραιά, τη Δευτέρα 26 Ιούνη, στις 7.30 μ.μ., στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (Καραϊσκου 111). Θα μιλήσει ο Γιώργος Μαυρίκος, υποψήφιος για την υπερνομαρχία Αθήνας - Πειραιά, και ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης, υποψήφιος νομάρχης Πειραιά.

Περιοδείες και συγκεντρώσεις
Σήμερα, Σάββατο 24 Ιούνη
  • Ο Κώστας Μαντάς, υποψήφιος δήμαρχος με τη «Δημοτική Αγωνιστική Συσπείρωση Μεσσαπίων» και η Σοφία Ντούρου, υποψήφια νομάρχης Εύβοιας με τη ΝΑΣ, θα μιλήσουν σε συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία των Ψαχνών, στις 8:30 μ.μ.
  • Η Ελένη Παπαδοπούλου, νομαρχιακή σύμβουλος της ΝΑΣ, θα περιοδεύσει στα Κύθηρα.
  • O Κώστας Χαλίτσιος, υποψήφιος νομάρχης Κιλκίς με τη ΝΑΣ, θα περιοδεύσει στη Μεγάλη Στέρνα, στις 9 μ.μ.
Παράσταση διαμαρτυρίας και μαζική εξόρμηση

Σε παράσταση διαμαρτυρίας, για το φλέγον ζήτημα των ναρκωτικών, θα προχωρήσει η «Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία» (ΝΑΣ), τη Δευτέρα 26 Ιούνη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών, στις 11 το πρωί, στο υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας, όπου και θα κατατεθούν οι προτάσεις της για τα ναρκωτικά. Στο πλευρό της θα παραβρεθούν και υποψήφιοι δήμαρχοι των δήμων της Αττικής με τους αγωνιστικούς συνδυασμούς που στηρίζουν από κοινού το ΚΚΕ, το ΔΗΚΚΙ, η Κομμουνιστική Ανανέωση, η Παρέμβαση Αριστερών Πολιτών και άλλοι ριζοσπάστες αγωνιστές.

Στη Θεσσαλονίκη

Την ίδια μέρα, η ΝΑΣ Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον υποψήφιο νομάρχη Γιάννη Ζιώγα, θα προχωρήσει σε μαζική εξόρμηση ενημέρωσης και συζήτησης με το λαό της Θεσσαλονίκης και ειδικά τη νεολαία, στο χώρο της Καμάρας, στις 7:30 μ.μ.

ΠΕΡΑΜΑ
«Στο πόδι» οι κάτοικοι

Νέα κινητοποίηση έγινε χτες για την απομάκρυνση της λυματολάσπης από την Ψυττάλεια

Στο πόδι βρίσκονται οι κάτοικοι του Περάματος, των γύρω περιοχών και οι εργατοτεχνίτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, για να προστατεύσουν τη δημόσια υγεία και συνολικά το περιβάλλον του λεκανοπεδίου της Αττικής, που έχουν εκτεθεί σε άμεσο κίνδυνο από τις καθαρά εγκληματικές ενέργειες της κυβέρνησης της ΝΔ, στην υπόθεση του βιολογικού καθαρισμού της Ψυττάλειας. Ενέργειες που αποτελούν συνέχεια αυτών της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και έχουν γνώμονα τα κέρδη των εργολάβων, των επιχειρηματιών.

Χτες το πρωί, με ολοφάνερη εντολή από το κυβερνητικό επιτελείο, το Λιμεναρχείο Περάματος έδωσε άδεια για να εκτελεστούν μετασκευαστικές εργασίες στο σαπιοκάραβο BUTXTEHUDE, το οποίο την περασμένη Κυριακή έφυγε από την Ψυττάλεια και έδεσε στο καρνάγιο Ατσαλάκη της Ζώνης, δηλαδή στην κατοικημένη περιοχή του Περάματος, φορτωμένο με 2.800 τόνους λυματολάσπης! Η άδεια εκδόθηκε, παρά τις σοβαρές επισημάνσεις του ΚΕΠΕΚ και της μεικτής Επιτροπής Ελέγχου της Ζώνης για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, οι οποίες κατατέθηκαν στο Λιμεναρχείο από τις 21 του μηνός, μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε στο πλοίο, ότι δεν μπορεί να γίνει καμία εργασία, αφού η λυματολάσπη αποτελεί τοξικό υλικό!

Η είδηση για την έκδοση άδειας εργασιών στο «σαπάκι» ξεσήκωσε τους εργατοτεχνίτες, ενώ τα σωματεία της Ζώνης, από κοινού με την αγωνιστική δημοτική Κίνηση «Πέραμα Σύγχρονη Πόλη» και τον επικεφαλής της Γιάννη Πατσιλινάκο, πρώην δήμαρχο Περάματος και σημερινό υποψήφιο, αποφάσισαν να μην επιτρέψουν να εκτελεστεί καμιά εργασία στο πλοίο.

Το απόγευμα, τη σκυτάλη πήρε πλήθος κατοίκων του Περάματος και των γύρω περιοχών, που συγκεντρώθηκαν μαζί με τους εργατοτεχνίτες της Ζώνης, στην πλατεία Ηρώων της πόλης, μετά από το κάλεσμα της αγωνιστικής δημοτικής Κίνησης και των σωματείων. Ο Γ. Πατσιλινάκος, μιλώντας στους συγκεντρωμένους, παρουσίασε με συγκεκριμένα στοιχεία τις εγκληματικές ευθύνες των ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. «Δε θέλουν», είπε χαρακτηριστικά, «να λύσουν το πρόβλημα, το θέλουν εδώ ζωντανό να διογκώνεται για να κερδίζουν οι αετονύχηδες». Προέβαλε το αίτημα των Περαματιωτών το πλοίο να φύγει από το ναυπηγείο Ατσαλάκη, να επιστρέψει στην Ψυττάλεια, να μεταφορτωθεί η λυματολάσπη σε άλλο κατάλληλο πλοίο και να φύγει για Γερμανία. Κάλεσε τους εργαζόμενους και όλους τους κατοίκους της πόλης να εντείνουν τους αγώνες τους για να γίνει το εργοστάσιο ξήρανσης, που θα δώσει λύση στο πρόβλημα και να τιμωρήσουν με την ψήφο τους ΠΑΣΟΚ - ΝΔ.

Δημιουργία εντυπώσεων

Μάλλον ο υποψήφιος δήμαρχος του ΠΑΣΟΚ Κώστας Σκανδαλίδης, δεν παρακολουθεί την επικαιρότητα. 'Η κάνει πως δεν την παρακολουθεί και επιχειρεί να δημιουργήσει εντυπώσεις. Πώς αλλιώς να εξηγηθεί ότι σε χτεσινή του συνέντευξη στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ, στην ερώτηση δημοσιογράφου «Εσείς ως υποψήφιος θα κάνετε προσπάθεια για κάποια συνεργασία;» απάντησε το εξής: «Πρέπει να σας πω ότι με τον Σπύρο Χαλβατζή έχουμε και μια μακρόχρονη φιλία και πορεία στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Υπάρχει μια αλληλοεκτίμηση και μια δυνατότητα να βρούμε κοινό τόπο στα προβλήματα».

Ομως, μόλις τρεις μέρες πριν, την περασμένη Τρίτη, ο Σπύρος Χαλβατζής, υποψήφιος δήμαρχος Αθήνας με τη «Συμπαράταξη», δήλωνε σε συγκέντρωση στο Παγκράτι, μιλώντας για τους υποψήφιους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ: «Οι πράξεις τους επιβεβαιώνουν ότι θα είναι συνεπείς διαχειριστές των προβλημάτων των ανθρώπων και της πόλης, στα πλαίσια της πολιτικής που έχει κάνει και χρησιμοποιεί την Τοπική Αυτοδιοίκηση σαν μηχανισμό προώθησης και εφαρμογής της αντιλαϊκής πολιτικής. Σ' αυτή την πολιτική συνέβαλαν δραστήρια τα κόμματά τους και προσωπικά ο κ. Κακλαμάνης, π.χ. στην παραπέρα προώθηση και της ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας Υγείας και ο κ. Σκανδαλίδης ως υπουργός Εσωτερικών».

Σαφής τοποθέτηση που καλά θα κάνει ο κ. Σκανδαλίδης να τη διαβάσει πολλές φορές και να την εμπεδώσει...

Μόνιμη και σταθερή δουλιά για τους Πυροσβέστες

Οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές αλλά και τα εργασιακά προβλήματα, αναδείχτηκαν από τη χτεσινή περιοδεία στο αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος
Οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές αλλά και τα εργασιακά προβλήματα, αναδείχτηκαν από τη χτεσινή περιοδεία στο αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος
Την ανάγκη οι εργαζόμενοι στο Πυροσβεστικό Σώμα (ΠΣ) να έχουν μόνιμη και σταθερή δουλιά και να καλυφθούν όλες οι κενές οργανικές θέσεις, σημείωσε ο επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» και υποψήφιος δήμαρχος Σπύρος Χαλβατζής κατά τη διάρκεια χτεσινής περιοδείας του στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος και την Περιφερειακή Διοίκηση Αθηνών.

Ο υποψήφιος δήμαρχος συναντήθηκε με τον αρχηγό του ΠΣ, Ανδρέα Κόη, τον υπαρχηγό Γιώργο Καρδάρα, καθώς και τον διοικητή της Περιφερειακής Διοίκησης Αθηνών Παναγιώτη Δημητρίου.

Οπως διαπιστώθηκε από τις συναντήσεις, οι ελλείψεις σε προσωπικό φτάνουν μέχρι και το 35% των οργανικών θέσεων εργασίας. Περίπου 4.000 από τις οργανικές θέσεις είναι κενές. Επιπλέον, σημαντικό ζήτημα είναι και οι εποχικά απασχολούμενοι υπάλληλοι του ΠΣ, των οποίων οι κυβερνήσεις πρώτα του ΠΑΣΟΚ και στη συνέχεια της ΝΔ, αρνούνται να ικανοποιήσουν το δίκαιο αίτημα για μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας. Τέλος, αναδείχτηκαν οι ελλείψεις σε υποδομές.

Ο Σπ. Χαλβατζής, μιλώντας στους εργαζόμενους, επισήμανε πως τόσο η «Συμπαράταξη», όσο και οι πολιτικοί φορείς που τη στηρίζουν (ΚΚΕ, ΔΗΚΚΙ, Κομμουνιστική Ανανέωση, Παρέμβαση Αριστερών Πολιτών), βρίσκονται δίπλα στα δίκαια αιτήματα των πυροσβεστών. Οπως τόνισε, η «Συμπαράταξη», ζητά για τους πυροσβέστες, ικανοποιητικές αμοιβές και μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας: «Είμαστε αντίθετοι στη μερική απασχόληση, στις ελαστικές σχέσεις εργασίας», πρόσθεσε. Αξίζει να σημειωθεί ότι, από το 1998, πάνω από 16 πυροσβέστες έχασαν τη ζωή τους την ώρα του καθήκοντος.

Κάλεσε τους εργαζόμενους, ενόψει των τοπικών εκλογών, πριν ψηφίσουν, να αναλογιστούν τη στάση που κράτησαν οι δυνάμεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ, όχι μόνο στα ζητήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και στα δικά τους οξυμένα προβλήματα. Και τόνισε: «Οταν διεκδικούσατε τα δίκαια αιτήματά σας, πόσοι δήμαρχοι και νομάρχες ήταν μαζί σας; Πόσοι συμπαραστάθηκαν έμπρακτα, σε όσα δίκαια απαιτούσατε; Και αυτό όχι μόνο για τα εργασιακά προβλήματα, αλλά ακόμη και για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΙΚΟΣ
Εργα για το λαό χωρίς χαράτσια

Ο Γιώργος Μαυρίκος, υποψήφιος πρόεδρος για τη διευρυμένη νομαρχία Αθήνας- Πειραιά με τη «Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία», στη διάρκεια της χτεσινής εξόρμησης ζήτησε «να καταργηθούν τα διόδια» και κάλεσε το λαό να διεκδικήσει «έργα και υποδομές χωρίς χαράτσια και εργολάβους». Συγκεκριμένα, δήλωσε:

«Φτάνει πια! Πρέπει να σταματήσει το χαράτσωμα των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων! Ο λαός ακριβοπληρώνει τη χρηματοδότηση των έργων και των υποδομών, που κατασκευάζονται από επιχειρηματίες σε σύμπραξη με το κράτος. Πληρώνει διπλά και τριπλά με την αντιλαϊκή φορολογία και με τα διόδια για τη χρήση τους.

Με την πολιτική αυτή οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ «βάζουν χέρι στις τσέπες" των εργαζομένων, για να γεμίσουν με κέρδη τις τσέπες των πλουτοκρατών. Η υπερνομάρχης Αθήνας - Πειραιά και εκ νέου υποψήφια του ΠΑΣΟΚ, καθώς και οι υποψήφιοι της ΝΔ και του ΣΥΝ είναι συνυπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση, γιατί έχουν στηρίξει τις επιλογές της ΕΕ για τα έργα και τις υποδομές.

Στις επερχόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, ο λαός πρέπει να στείλει μήνυμα καταδίκης της πολιτικής που ενισχύει τους εργολάβους και τα μονοπώλια. Να μειωθούν οι δυνάμεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ στην ΤΑ και γενικότερα. Να ενισχυθεί η ΝΑΣ που διεκδικεί να γίνουν λαϊκή περιουσία τα έργα, οι υποδομές, οι συγκοινωνίες, όλοι οι τομείς στρατηγικής σημασίας και κοινωνικής πολιτικής, που σήμερα λειτουργούν με κριτήριο το κέρδος. Η ΝΑΣ αγωνίζεται για δημόσιες, σύγχρονες, φθηνές και με δωρεάν χρονικές ζώνες συγκοινωνίες. Να καταργηθούν τα διόδια παντού. Οχι άλλα χαράτσια στις πλάτες του λαού».

«ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»
«Να καταργηθούν τα διόδια»
  • Μαζική εξόρμηση χτες στα διόδια της Αττικής Οδού στη Μεταμόρφωση
  • Μεγάλη η ανταπόκριση των οδηγών, πολλοί από τους οποίους καλούσαν τους συγκεντρωμένους να «κλείσουν το δρόμο»

Μεγάλη ήταν η ανταπόκριση των οδηγών που συμφωνούσαν στην κατάργηση των διοδίων
Μεγάλη ήταν η ανταπόκριση των οδηγών που συμφωνούσαν στην κατάργηση των διοδίων
Δυναμική, μαζική εξόρμηση με κεντρικό σύνθημα «Να καταργηθούν τα διόδια - Συγκοινωνίες υπέρ του λαού», έκαναν χτες μέλη και φίλοι της ΝΑΣ και εκπρόσωποι αγωνιστικών συνδυασμών από δήμους του Λεκανοπεδίου της Αττικής στα διόδια της Αττικής Οδού, στον κόμβο της Μεταμόρφωσης στις κατευθύνσεις προς Μαρκόπουλο και Ελευσίνα. Μοίρασαν εκατοντάδες προκηρύξεις στους διερχόμενους οδηγούς, κάνοντας σαφές πως το συγκοινωνιακό είναι ένα σημαντικό λαϊκό πρόβλημα.

Η ανταπόκριση του κόσμου μεγάλη. Και όταν συνειδητοποιούσαν το περιεχόμενο της παρέμβασης έλεγαν: «Να καταργηθούν τώρα τα διόδια» ή «Κλείστε και το δρόμο». Οι συγκεντρωμένοι καλούσαν από τα μεγάφωνα: «Να καταργηθούν παντού τα διόδια. Οχι άλλα χαράτσια». Κι όταν ένας οδηγός δεν πρόλαβε να πάρει την προκήρυξη στο χέρι και λίγο πιο κάτω κατάλαβε ότι το αίτημα ήταν «ελεύθεροι δρόμοι», έκανε όπισθεν και ζήτησε ο ίδιος το υλικό της ΝΑΣ.

«Η σημερινή κυβέρνηση, όπως και η προηγούμενη, προωθούν τη δήθεν επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος με μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα», τόνισε χαρακτηριστικά με δήλωσή του στον «Ρ», ο Γιώργος Πενταράκης, υποψήφιος νομαρχιακός σύμβουλος με την ΝΑΣ, στο πλαίσιο της κινητοποίησης.

«Η παράταξη "Δημοκρατική Προοδευτική Ιωνία", συμμετέχει στον αγώνα για σύγχρονες συγκοινωνίες, για έργα που θα εξυπηρετούν τα λαϊκά συμφέροντα», σημείωσε από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Τσουκαλάς, υποψήφιος δήμαρχος Ν. Ιωνίας.

Εργα για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου

Στην προκήρυξη της ΝΑΣ, τονίζεται: «Στην εκλογική αναμέτρηση του Οκτώβρη ψηφίστε με κριτήριο τα προβλήματά σας. Το συγκοινωνιακό, το κυκλοφοριακό, τα διόδια που πληρώνουμε είναι και αυτά σοβαρά προβλήματα. Τα διάφορα έργα που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην Αττική από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ επιδιώκουν να εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη διασύνδεση της ευρωπαϊκής αγοράς με τη βαλκανική, ρωσική και ασιατική αγορά για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου.

Η ιεράρχηση των έργων έβαλε σε δεύτερη μοίρα έργα που αφορούν στις λαϊκές ανάγκες, όπως το συγκοινωνιακό, μέτρα για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού, ανάπτυξη ελεύθερων χώρων και κοινωνικών υποδομών και υπηρεσιών για τη λαϊκή οικογένεια».

Ο λαός πληρώνει και ξαναπληρώνει

«Ο λαός», επισημαίνεται στην προκήρυξη, «χρυσοπληρώνει τη χρηματοδότηση της κατασκευής αυτών των έργων, που γίνονται από ιδιώτες με τη σύμπραξη του κράτους. Πληρώνει με την αντιλαϊκή φορολογία και ξαναπληρώνει διόδια για τη χρήση τους. Με αυτή την πολιτική, αυξάνεται η κερδοφορία του κεφαλαίου».

Χαρακτηριστικά αυτής της πολιτικής είναι στοιχεία που αναφέρονται στην ανακοίνωση. Συγκεκριμένα:

  • Η επιχείρηση που έχει αναλάβει το 80% των σταθμών των διοδίων της Αττικής Οδού, μόνο το 2005 είχε κέρδη 18,56 εκατ. ευρώ.
  • Τα συνολικά έσοδα της εταιρίας «Αττική Οδός ΑΕ» που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, στον τελευταίο ετήσιο απολογισμό της προβλέπει ότι θα προσεγγίσουν τα 6 δισ. ευρώ, στην περίπτωση που δεν παραδοθεί ο οδικός άξονας νωρίτερα από το 2024 στο Δημόσιο.

«Νέα χαράτσια για το λαό ετοιμάζει η κυβέρνηση της ΝΔ, παίρνοντας τη σκυτάλη από την προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ, προχωρώντας ακάθεκτη στην ιδιωτικοποίηση των μεγάλων εθνικών αξόνων. Το αποτέλεσμα θα είναι να πληρώσει ο ελληνικός λαός πανάκριβα την κατασκευή τους και τη χρήση τους, ενώ οι μεγαλοκατασκευαστές και οι τραπεζίτες θα απολαμβάνουν εγγυημένη ετήσια κερδοφορία για τουλάχιστον 30 χρόνια».

Οι θέσεις της ΝΑΣ

«Η ΝΑΣ υποστηρίζει ότι τα έργα, όπως οδικές αρτηρίες, ανισόπεδοι κόμβοι, ο προαστιακός σιδηρόδρομος, το μετρό, το τραμ, που αναγκάζονται να τα κατασκευάσουν σήμερα, δεν αρκούν για τις οξυμένες ανάγκες του λαού. Οι προτεραιότητες, η ανάθεση σε ιδιώτες της κατασκευής, της διαχείρισής τους, μαζί με τη μεγάλη καθυστέρηση έναρξής τους, αλλά και οι στρεβλώσεις που τους επιβάλλονται, δημιουργούν νέα προβλήματα.

Το συγκοινωνιακό σύστημα, παρά τα έργα που έγιναν, είναι ανεπαρκές. Δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργαζομένων, του λαού γενικότερα. Είναι πανάκριβο, αντιπαραγωγικό και αναχρονιστικό στο σχεδιασμό και τα μέσα.

Ο σχεδιασμός της μεταπολεμικής περιόδου έδωσε στην πράξη προτεραιότητα στο αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης και δευτερευόντως στο λεωφορείο μαζικής μεταφοράς, σε βάρος π.χ. του μετρό και καθόρισε την όξυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη συνέχεια.

Σήμερα, η δήθεν επίλυση του κυκλοφοριακού προωθείται με εισπρακτικού χαρακτήρα μέσα, όπως είναι η επιβολή διοδίων για την είσοδο σε κάποια περιοχή, ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας».

Και η προκήρυξη καταλήγει:

«Η ΝΑΣ διεκδικεί: Να γίνουν λαϊκή περιουσία όλοι οι τομείς στρατηγικής σημασίας και κοινωνικής πολιτικής, που έχουν ιδιωτικοποιηθεί και λειτουργούν με κριτήριο τα κέρδη.

Αγωνίζεται: Για έργα και υποδομές που πρέπει να αναλαμβάνει το κράτος χωρίς να επιβαρύνεται ο λαός και με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Για δημόσιες, σύγχρονες, φθηνές και με δωρεάν χρονικές ζώνες συγκοινωνίες. Για κατάργηση όλων των διοδίων.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως συστατικό στοιχείο του αστικού κράτους

Ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως όλοι οι θεσμοί όπου οργανώνεται η ταξική κυριαρχία της αστικής τάξης δε μένει στάσιμη, αλλά σε κάθε ιστορική περίοδο επιδέχεται αλλαγές και μεταρρυθμίσεις.

Η πρώτη ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι αυτή των Βαυαρών του 1833. Οι χιλιάδες κοινότητες της τουρκοκρατίας καταργήθηκαν με συγκεντρωτική πυγμή και ενσωματώθηκαν διοικητικά αρχικά σε 750 δήμους, για να καταλήξουν στο τέλος σε 250, οι οποίοι δέσποζαν στο πελατειακό σύστημα και ασκούσαν ασφυκτική επιρροή στους βουλευτές, και είχαμε φαινόμενα «δημαρχοκρατίας».

Η δεύτερη Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι του Βενιζέλου, που θέτοντας ως στόχο την εξυγίανση του κοινοβουλευτισμού ενάντια στους δημάρχους «τοπάρχες» με το νόμο ΔΝΖ΄/1912 επανέφερε σε ισχύ τις 6.000 κοινότητες της τουρκοκρατίας.

Η τρίτη Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η σημερινή συγκεντρωτική του σχεδίου «Ι. Καποδίστριας» που κατήργησε τις χιλιάδες κοινότητας, δημιουργώντας 900 δήμους και 133 κοινότητες.

Οι κυρίαρχες δυνάμεις του συστήματος και διαχείρισής του, ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και ο «αριστερός» τους ψάλτης ΣΥΝ, στοχεύουν στην έτι περαιτέρω μείωση των δημαρχείων ακόμα και στην κατάργηση των 54 νομαρχιών και τη μείωση των 13 περιφερειών σε πέντε, για να προστατεύουν τα μεγάλα συμφέροντα. Μάλιστα, είναι κυνικοί και το ομολογούν. Η λαϊκή έκφραση για το σύστημα και τις δυνάμεις του κοστίζει και γι' αυτό πρέπει να περιοριστεί. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι: «Στο σοσιαλισμό θα διοικούν όλοι με τη σειρά και θα συνηθίσουν γρήγορα να μη διοικεί κανένας».1 Αλλωστε, «αν πραγματικά συμμετέχουν όλοι στη διακυβέρνηση του κράτους, ο καπιταλισμός δε θα μπορεί πια να κρατηθεί».2 Αυτοδιοίκηση, αυτοδιαχείριση, από τις πιο ευγενικές ουτοπίες της ανθρωπότητας, πόσο άραγε μπορούν να χωρέσουν μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον της καπιταλιστικής βαρβαρότητας; Θα παραιτηθεί άραγε ποτέ οικειοθελώς η αστική τάξη από τα ευνοϊκά αποτελέσματα που της προσφέρει ο πολιτικός συγκεντρωτισμός; Μ' αυτήν την έννοια, τη διοίκηση του κράτους και της αυτοδιοίκησης οι κυρίαρχες δυνάμεις την εμπιστεύονται, μόνο, σε μια ακριβοπληρωμένη και ξεπουλημένη ελίτ.

Η αναγκαστική συνένωση των χιλιάδων κοινοτήτων σηματοδοτεί τη συγκέντρωση και τη συγκεντροποίηση του κράτους και σε περιφερειακό επίπεδο. Το γενικό ισοζύγιο μας δείχνει ότι το κράτος κεντρικό και περιφερειακό μεγεθύνεται. Τα δημαρχεία γίνονται λιγότερα, επειδή εκεί χάνονται οι χιλιάδες κοινότητες και μαζί τους εξουδετερώνεται ο πολίτης. Περιορίζεται η λαϊκή έκφραση και η άμεση δημοκρατία. Είναι άλλο πράγμα να έχεις τον αιρετό «μέσα στα πόδια σου» και διαφορετικό όταν συναντάς τον δήμαρχο μια φορά στα τρία έτη ή και καθόλου.

Κράτος και κεφάλαιο αναπτύσσονται χέρι - χέρι. Το ένα στηρίζει το άλλο. Το μεγαλύτερο κεφάλαιο, συγκεντρωμένο όλο και περισσότερο σε λιγότερα χέρια, προτιμά να συνομιλεί και να συναλλάσσεται όλο και με λιγότερους κυβερνήτες. Αντί να αναζητά τους χιλιάδες κοινοτάρχες, κάνει μπίσνες με λιγότερους δημάρχους τους οποίους δύναται και να ελέγχει με διάφορους τρόπους. Ο δήμαρχος επιχειρηματίας γίνεται εύκολη λεία στα χέρια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Η γνωστή μας λαϊκή ρήση «τα παράπονά σου στο δήμαρχο» δεν ακούγεται πια. Οι «σύγχρονοι» δήμαρχοι, κάτοχοι των μυστικών του μάνατζμεντ, έλκονται από τη δύναμη του χρήματος. Τοποτηρητές του κεντρικού κράτους, σαν βδέλλες, απομυζούν μεγάλα ποσά, με την επιβολή τελών και φόρων από τους ανυπεράσπιστους δημότες, ζεσταίνουν τα ταμεία τους, και στη συνέχεια τα προσφέρουν δώρα στις μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες. Η αυτοδιοίκηση μετατράπηκε σε μια μεγάλη αγορά. Το τελευταίο μετερίζι των δημοτών και του κράτους πρόνοιας κατεδαφίστηκε. Το τελευταίο καρφί στο φέρετρο του κράτους πρόνοιας είναι ο γνωστός πια σ' όλους μας δημοτικός αστυνόμος. Δε χρειάζεται άλλος μάρτυρας, για να δούμε το ανάλγητο πρόσωπο της «σύγχρονης» αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι φόροι των δημοτών, αντί να τους ανακουφίζουν, γίνονται θηλιά στο λαιμό τους. Στη θέση των νηπιαγωγών, νοσηλευτριών, ιατρών, κτλ. φιγουράρει, ο δημοτικός αστυνόμος και το κράτος καταστολής. Δηλαδή, η τοπική αυτοδιοίκηση αντί να ασχολείται με τα κοινωνικά προβλήματα, τα οποία βρίσκονται κυριολεκτικά ριζωμένα στα πόδια της, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, πέρασε ανοιχτά με το σύστημα.

Εύκολα, λοιπόν, καταλαβαίνουμε, το τι πραγματικά αντιπροσωπεύει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στον κεφαλαιοκρατικό τρόπο κοινωνικής αναπαραγωγής. Θεωρώντας δεδομένη, αλλά όχι και τόσο ασφαλή την ενότητα του συστήματος, εκείνο το οποίο είναι καθ' όλα βέβαιο, είναι ότι καμία αυτοδιοίκηση και πολιτική αποκέντρωσης δε θα κατορθώσει να λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά, ώστε να οδηγήσει το σύστημα σε σταδιακή απορύθμιση, με τελική κατάληξη την ανατροπή του. Αντιθέτως, από την ημέρα δημιουργίας της, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, παρ' όλες τις ιδιαιτερότητές της, και του διττού της χαρακτήρα, συνεχίζει να συνεισφέρει πολύτιμες υπηρεσίες στην αναπαραγωγή και στη συνοχή του συστήματος, αφού, με την παγίωση του αστικού συστήματος, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ανέλαβε το «κάτω άκρο» ως τοπική χειρ του κράτους.

Κι όπως πολύ εύστοχα σημειώνει ο Οντιλόν Μπαρό για την αποκεντρωμένη μορφή του κράτους, «είναι πάντα το ίδιο σφυρί που χτυπάει, μόνο που έχει κοντύνει το χέρι». Εχει κοντύνει το χέρι το οποίο χτυπά αδιακρίτως τους οικονομικά ανίσχυρους στην περιφέρεια του συστήματος, στοχεύοντας από κοινού με την κεντρική διοίκηση στην αναπαραγωγή κυρίαρχων σχέσεων κοινωνικής αναπαραγωγής, τόσο στο κέντρο, όσο και στην περιφέρεια, απομυθοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ολοκληρωτικά την αστική και τεχνοκρατική αντίληψη για την αποκέντρωση. Η τάση αυτή αποτυπώνεται ανάγλυφα στις αποφάσεις της ΚΕΔΚΕ, η οποία θεωρεί το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «μέρος του ενιαίου διοικητικού και πολιτικού συστήματος της χώρας». Τα όρια, λοιπόν, ανάμεσα στην κεντρική διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση όλο και περισσότερο γίνονται δυσδιάκριτα. Η αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου, στο πλαίσιο της πολιτικής του νεοφιλελευθερισμού, φαίνεται να ενοποιεί τα δύο επίπεδα διοίκησης.

Στις επικείμενες, λοιπόν, δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές όσο περισσότεροι δήμαρχοι και νομάρχες και σύμβουλοι εκλεγούν με τα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ, τόσα λιγότερα σφυριά θα χτυπούν το λαό και τη νεολαία και στην ελληνική περιφέρεια. Εμπρός, λοιπόν, στο χέρι μας είναι να πυκνώσουμε τα ψηφοδέλτια και τις γραμμές του ΚΚΕ, για να αχρηστεύσουμε τα όπλα των αστών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

1. Β.Ι. Λένιν, «Κράτος και επανάσταση», «Απαντα», τόμος, 33ος εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1976 σελ. 116.

2. Β.Ι. Λένιν, «Κράτος και επανάσταση», «Απαντα», τόμος, 33ος εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1976 σελ. 100.


Του
Τρύφωνα ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ*
*Ο Τρύφωνας Κωστόπουλος είναι Επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Μακεδονίας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ