Σάββατο 24 Μάρτη 2001 - Κυριακή 25 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Αντιδράσεις... .

Στη μηνιαία εφημερίδα «Τα νέα της Τέχνης» διαβάζουμε την εξής καταπληκτική είδηση: Ο γνωστός πολωνός Ντανιέλ Ολμπρίνσκι ανακρίνεται από την Αστυνομία και πιθανόν να αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης, επειδή κατέστρεψε ένα πορτρέτο του σε μια έκθεση που έγινε πέρσι σε γνωστή Γκαλερί της Βαρσοβίας.

Θέμα της έκθεσης ήταν οι « Ναζί» και αποτελούνταν από μια ανέκδοτη σειρά φωτογραφιών ηθοποιών που φορούσαν στολές των ναζί, παρμένες φυσικά από ταινίες, χωρίς όμως τη σχετική άδεια από τους ίδιους τους εικονιζόμενους. Ο ηθοποιός κάλεσε την τηλεόραση, μπήκε μες στην γκαλερί και με μια σιδερένια βέργα κατέστρεψε μερικά από τα εκθέματα που κατά τη γνώμη του τον εξέθεταν. Η άποψη του ηθοποιού είναι ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να ξεπερνά τα όρια της εντιμότητας και αυτή η έκθεση είχε σκοπό να εκθέσει τους ηθοποιούς που κατά καιρούς έπαιξαν στον κινηματογράφο το ρόλο του Ναζί. Η απάντηση που έδωσε η ιδιοκτήτρια της Γκαλερί ήταν ότι Ολμπρίνσκι είχε πέσει στην αφάνεια και ζητούσε λίγη δημοσιότητα... Πάντως, σε ανοιχτή επιστολή που έστειλαν δεκαπέντε Πολωνοί καλλιτέχνες δήλωσαν ότι: είναι κακόπιστο να ερμηνεύεται η έκθεση σαν ύμνος προς το φασισμό.

Εις υγείαν

Μα ας αλλάξουμε ομιλία και ας πούμε κάτι σχετικό με τα κρασιά και όχι για τον καιρό όπως νομίσατε. Και αυτό διότι ακόμη βρισκόμαστε ακόμη στη Βενετία. Ας πιούμε ιταλικό κρασί και ας πούμε δυο κουβέντες σχετικά. Με τι; Με τα κρασιά φυσικά. Με συνολική έκταση αμπελών που ξεπερνάει τα 12,5 εκατομμύρια στρέμματα και παραγωγή που πλησιάζει τα 7,5 δισεκατομμύρια λίτρα, η Ιταλία είναι η μεγαλύτερη οινοπαραγωγός χώρα στον κόσμο. Τα κρασιά της καλύπτονται από ένα σύστημα Ονομασιών Προέλευσης αλλά ο καταναλωτής θα πρέπει να εμπιστεύεται περισσότερο το όνομα του παραγωγού, που άλλωστε αποτελεί και τη μοναδική, ουσιαστική εγγύηση ποιότητας. Πάντως, αυτό το διαπιστώσαμε και μόνοι μας. Τα τελευταία χρόνια συντελούνται επαναστατικές αλλαγές στην ποιότητα αλλά και στην ποσότητα των ιταλικών κρασιών που είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών μιας ομάδας πρωτοπόρων οινοποιών, που περιορίζονται με νέες τεχνικές και ποικιλίες. Από την περιοχή Βένετο ξεχωρίζουν: Soave classico, superiore doc, Zenato. Valpolicella. Από το Πιεμόντε ξεχωρίζουν τα εξής κρασιά: Barolo( κόκκινο), Gavi( Λευκό), fontanfredda, Barbaresco,(κόκκινο) και τέλος από την Τοσκάνη, έρχονται πρώτα, τα: Orvieto Classico, (Λευκό) Cianti Docg,Barone Ricasoli (Κόκκινο). Εις υγείαν λοιπόν. Salute.... ιταλιστί.

Γέννημα θρέμμα

Ενα βιβλίο, για να περάσουν πιο ευχάριστα οι τελευταίες μέρες του Μάρτη, χρειαζόμαστε. Ενα βιβλίο που να μας κρατά το ενδιαφέρον από την αρχή μέχρι το τέλος. Πρόκειται για το εξαιρετικό μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Ράιτ ( 1908-1960) που κυκλοφορεί από τη «Σύγχρονη Εποχή» με τον τίτλο «Γέννημα θρέμμα». Είναι μια ρεαλιστική, ωμή ιστορία, που διαδραματίζεται στο Σικάγο την εποχή της οικονομικής κρίσης, που θυμίζει ή πιο σωστά προοιωνίζεται, τις μετέπειτα τρομοκρατικές δίκες των Μπόμπι Σιλ, Τζορτζ Τζάκσον, Αντζελα Ντέιβις και τόσων άλλων μαύρων στις ΗΠΑ.

Ο συγγραφέας, Ρίσταρντ Ράιτ γεννήθηκε στο Νάτσετ του Μισισιπή. Ορφανός αναγκάστηκε να δουλέψει από μικρός. Το 1934 εγκαταστάθηκε στο Σικάγο, όπου από το 1935 εργάστηκε για το Ομοσπονδιακό Συγγραφικό Σχέδιο. Το 1938 δημοσιεύτηκε το πρώτο του βιβλίο «Τα παιδιά του Μπάρμπα - Θωμά». Μετά τον πόλεμο εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι.

Μικρές ιδέες
Πιλάφι με λαχανικά

Λεμ σήμερα να κάνουμε ένα πιλάφι, ένα πιλάφι ορφανό -όπως συνηθίζεται να λέγεται -, ορφανό αλλά πλούσιο, θα βράσουμε το ρύζι, θα το ανακατέψουμε με λίγο λάδι και θα το αφήσουμε να κρυώσει. Επειτα θα ξεφλουδίσουμε τα λαχανικά μια μελιτζάνα, δυο κολοκύθια, ένα κρεμμύδι, ένα ματσάκι φρέσκο δυόσμο, μια σκελίδα σκόρδο και θα τα ψήσουμε στη σχάρα. Καψαλίζουμε στη φλόγα τρεις πιπεριές: κόκκινη, πράσινη και κίτρινη, έπειτα τις κόβουμε σε λεπτές λουρίδες καθώς και όλα τα ψημένα λαχανικά. Τα προσθέτουμε στο ρύζι. Σε ένα μπολ ετοιμάζουμε τη σάλτσα με λάδι, τέσσερες κουταλιές της σούπας γούστερ σως, αλάτι πιπέρι και δυόσμο. Ανακατεύουμε τη σάλτσα με το ρύζι, το αφήνουμε να μαριναριστεί μια ώρα περίπου πριν το σερβίρουμε Υπάρχει φυσικά και πιο απλός τρόπος. Βάζουμε όλα τα λαχανικά σε ένα τηγάνι και τα ψήνουμε. Επειτα τα ρίχνουμε πάνω στο βρασμένο ρύζι, έτσι χωρίς σάλτσα. Καλή μας όρεξη.

Στήθος γαλοπούλας με λεμόνι

Τι θα χρειαστούμε: ένα λεμόνι, 1/3 της κούπας αλεύρι, αλάτι, μαύρο πιπέρι, 600 γραμμάρια φιλέτα από στήθος γαλοπούλας, δυο κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, μια σκελίδα σκόρδο ψιλοκομμένο, 1/2 της κούπας κοτόζουμο, μια κουταλιά της σούπας κάππαρη, μια δόση ζάχαρη, μια κουταλιά της σούπας βούτυρο και ψιλοκομμένο μαϊντανό. Μέσα σε ένα μπολ θα μαζέψουμε τους χυμούς του λεμονιού και θα κόψουμε τη σάρκα του. Επειτα ρίχνουμε το αλεύρι σε ένα πιάτο, και το αλάτι, το πιπέρι και αλευρώνουμε τα φιλέτα, θα ζεστάνουμε το λάδι και θα σοτάρουμε τα φιλέτα μέχρι να ψηθούν καλά. θα τα βγάλουμε έπειτα από το τηγάνι και θα τα αφήσουμε στην άκρη μέσα σ' ένα πιάτο σκεπασμένα με αλουμινόχαρτο στο θερμοθάλαμο του φούρνου για να μην κρυώσουν, θα προσθέσουμε σκόρδο στο τηγάνι και θα το σοτάρουμε με το κοτόζουμο. Ρίχνουμε το κομμένο λεμόνι, την κάππαρη και τη ζάχαρη. Προσθέτουμε το βούτυρο και μόλις λιώσει ρίχνουμε τη σάλτσα πάνω στα φιλέτα και τα σερβίρουμε με λίγο μαϊντανό.

Καθ' οδόν: Στη Βενετία

Για να περιγράψει κανείς τη Βενετία πρέπει να είναι σκηνοθέτης, ιστορικός τέχνης ή έστω... ερωτευμένος. Τα «Καθημερινά της Κυριακής» δε σπούδασαν σκηνοθεσία, ούτε ιστορία τέχνης και τούτη τη στιγμή ο έρωτας τους φαίνεται πολύ μα πολύ μακρινός. Μα οφείλουν στον αναγνώστη μια... «απερίγραπτη» περιγραφή. Βυθίζεται, γράφουν οι εφημερίδες, η Γαληνότατη, μα εμείς που την έχουμε επισκεφτεί πολλές φορές δε διαπιστώσαμε κάτι τέτοιο. Τα κανάλια είναι πάντα γεμάτα και η Βενετία ζει και βασιλεύει μέσα στο νερό που την περιβάλλει, και προβάλλει σαν μια πανέμορφη γυναίκα, αινιγματική, γοητευτική, θεσπέσια. Μια γυναίκα που ξέρει να αλλάζει πολλά πρόσωπα, να κρύβει ό,τι θέλει, να φανερώνει εκείνο που επιθυμεί τη συγκεκριμένη στιγμή. Και να μεταμφιέζεται συνεχώς και συνεχώς από τότε, δηλαδή από τον 11ο αιώνα που καθιερώθηκε το καρναβάλι.

Chioggia

Μα ας αρχίσουμε... Μα από πού; Από την αρχή, φυσικά. Φτάσαμε στο «Μάρκο Πόλο». Ενα αεροδρόμιο φτιαγμένο για κανονικούς ανθρώπους. Και το υπογραμμίζουμε αυτό, διότι είναι αρκετά μεγάλο, ώστε να μπορεί να φιλοξενεί αεροσκάφη με προορισμό όλον τον πλανήτη, αλλά και τόσο μικρό ώστε ο ταξιδιώτης να μη νιώθει χαμένος. Ενα αυτοκίνητο μας περίμενε για να μας οδηγήσει στην Κιότζια (Chioggia), που απέχει μόλις σαράντα χιλιόμετρα. Η Κιότζια, θα λέγαμε ότι είναι μια μικρογραφία της Βενετίας, μια μινιατούρα, πιο φιλόξενη όμως πιο θερμή, πιο φιλική. Οι κάτοικοι είναι ζεστοί, εγκάρδιοι γεμάτοι γενναιόδωρα αισθήματα. Αγαπούν τους ξένους, δεν έχουν ίχνος ρατσισμού και όσοι αλλοδαποί μετανάστες ζουν εκεί, έχουν την καλύτερη μεταχείριση. Τα κτίρια είναι όμορφα και παλιά, καλοδιατηρημένα, οι εκκλησίες πανέμορφες διακοσμημένες με έργα μεγάλων Ιταλών καλλιτεχνών, και σωστά συντηρημένες. Τα κανάλια κυλούν ήρεμα κόβοντας σε υγρές ίσιες φέτες την πανέμορφη πόλη, ενώ τα γεφύρια δεν «αναστενάζουν» αλλά προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία στον ταξιδιώτη να θαυμάσει με άνεση την απέραντη λιμνοθάλασσα που φτάνει στη Βενετία. Εκεί, στο τέλος του κεντρικού δρόμου είχαμε την τύχη να συναντήσουμε και να γνωρίσουμε προσωπικά έναν μεγάλο σύγχρονο καλλιτέχνη, τον Λουτσιάνο Μπόσκολο (Lucciano Boscolo). θαυμάσαμε τα έργα του, τις λεπτές αποχρώσεις, το ταλέντο του, την αστείρευτη έμπνευση του, τη συνθετική φαντασία του, αλλά κυρίως, μας εντυπωσίασε η σεμνότητα και η ευγένεια του. Καθώς χαζεύαμε τις υπέροχες αναπαραστάσεις του, είχαμε την αίσθηση ότι αυτό το όνομα δεν πρέπει να το ξεχάσουμε, ότι πρέπει να το μάθουν τα παιδιά μας, διότι είναι σίγουρο, (θα μας θυμηθείτε,) ότι η φήμη του Λουτσιάνο Μπόσκολο θα ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας του, θα ξεφύγει από τα υγρά «στενά» όρια της λιμνοθάλασσας, θα ξανοιχτεί στην Αδριατική, και το όνομα του θα ακουστεί μέχρι τα πέρατα του κόσμου.

Βενετία


Την επομένη, είμαστε τυχεροί γιατί ήταν η μοναδική μέρα που ο ήλιος αψήφησε το κρύο και εμφανίστηκε λαμπρός και φιλικός. Φτάσαμε με το πούλμαν στη Βενετία σε λιγότερο από μια ώρα. Και από τη στιγμή που κατεβήκαμε κι αρχίσαμε να διασχίζουμε την πόλη, παρ' όλο το κρύο και την υγρασία που έμπαινε μέσα μας από παντού, αναρωτιόμαστε εάν αυτό που βλέπουμε είναι ένα όνειρο που έχουμε ξαναδεί, ένα όνειρο που επαναλαμβάνεται σε τακτά διαστήματα, χωρίς να χάνει τίποτε από τη μαγεία του, ή οφθαλμαπάτη... Ομως η Βενετική πραγματικότητα μπορεί να μοιάζει ονειρική και απατηλή, είναι όμως υπαρκτή. Μόλις φτάσαμε στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου είχαμε την αίσθηση πώς βρισκόμαστε σε σκηνή θεάτρου με «σκηνικά» θαυμαστά, με κοστούμια εξαιρετικά. Το ανάκτορο του Δόγη δεσπόζει επιβλητικά. Μα μόλις κάνεις να στρίψεις αριστερά διακρίνεις τη μικρή στενή, γεφυρούλα που οδηγούσε από το ανάκτορο στη φυλακή, τη γνωστή σε μας ως «η γέφυρα των στεναγμών» και αναστενάζεις, καθώς με τα μάτια της φαντασίας σου ξαναβλέπεις τους έρημους τους κατάδικους να περνούν τη γέφυρα και να οδηγούνται στα κάτεργα ακριβώς μια σπιθαμή μακρύτερα από το υπέροχο και πολυτελέστατο ανάκτορο. Από εκεί και πέρα είναι η περιοχή των σκιάβι (schiavi), δηλαδή των σκλάβων, δηλαδή των Σλάβων!


Μα θέλαμε να διώξουμε τις οδυνηρές σκέψεις και αποφασίσαμε να πάρουμε τον καφέ μας στο πασίγνωστο Καφέ Φλοριάν. Καθίσαμε στην κινέζικη αίθουσα (δεν έχει μαρτυρία απλώς ελευθερία για τους καπνιστές). Καθώς λοιπόν απολαμβάναμε τον καπουτσίνο και καπνίζαμε ανέμελα το τσιγάρο μας, μας πλησιάζει ένας κύριος μεγάλης ηλικίας, ντυμένος σε λευκόχρυσο ένδυμα εποχής, με τη στολή και τις κινήσεις του Τζιάκομο Καζανόβα, Μας χαιρέτησε με λεπτότητα και συνέχισε να περνάει από κάθε τραπέζι, να κοντοστέκεται και με κινήσεις αβρές, κομψές, ευγενικές να χαιρετά τους θαμώνες. Νιώσαμε αμήχανα μη γνωρίζοντας τι έπρεπε να κάνουμε. Να ανταποδώσουμε το χαιρετισμό ή να παραμείνουμε ως κομπλεξικοί, άφωνοι, ηλίθιοι και απλώς να τον κοιτάμε; Δυστυχώς επιλέξαμε το τελευταίο. Αργότερα, διαβάσαμε σε ένα βιβλίο που αγοράσαμε, ότι για κείνον τον κύριο το Καφέ Φλοριάν είναι το δεύτερο σπίτι του. Μιλάμε για τον κόμη Εμίλ Ταργκέτα ντ Αντιφρέ ντι Γκρεού, ο οποίος συνηθίζει κάθε χρόνο τέτοια εποχή να ντύνεται με όλες τις αυθεντικές όπως ο ίδιος διατείνεται, στολές του Τζιάκομο Καζανόβα (του οποίου τη ζωή, ο κόμης γνωρίζει λεπτομερώς.)

Το γνωστό «Καφέ Φλοριάν», άνοιξε στις 29 Δεκέμβρη του 1720 από κάποιον ονόματι Φλοριάν Φραντσεκόνι. Φυσικά, στα τέλη του 18ου άλλαξε διεύθυνση και διακόσμηση. Οι καιροί απαιτούσαν κάτι πιο σύγχρονο..., πιο μοντέρνο, πιο ανάλαφρο. Και έτσι, έμεινε μέχρι σήμερα παρ' όλες τις καταστροφές που έχει υποστεί. Το Φλοριάν, στέκεται εκεί, μικρό, πανέμορφο, μαγευτικό, θελκτικό κάνει τον καφέ να μοιάζει σαν ιεροτελεστία.

Δεν τελειώνει έτσι η Βενετία, ούτε με το παλάτι του Δόγη, ούτε με τις υπέροχες μάσκες, ούτε με την εκκλησία του Αγίου Μάρκου, ούτε με το Πόντε Ριάλτο, ούτε με τα πολλά αξιοθέατα. Η Γαληνότατη απαιτεί πολύ χρόνο, πάρα πολύ χρόνο να της αφιερώσεις για να καταδεχτεί να σου φανερώσει μερικά από τα πολλά μυστικά της.





Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ