Στη διάλυση της «Ολυμπιακής» και την παράδοσή της στο ιδιωτικό κεφάλαιο, βλέπει η κυβέρνηση τη μόνιμη και βιώσιμη λύση
Associated Press |
Στην ουσία, το σχέδιο που παρουσίασε χτες ο Κ. Χατζηδάκης είναι πλήρως εναρμονισμένο στην πολιτική πλήρους απελευθέρωσης του τομέα μεταφορών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση, με σκοπό τον έλεγχό του από 2 - 3 μονοπώλια. Στην περίπτωση της Ελλάδας, μετά την παράδοση του πρώτου αεροδρομίου της χώρας, του «Ελ. Βενιζέλος», στους Γερμανούς της «Χόχτιφ», τώρα με το οριστικό «λουκέτο» στον όμιλο της ΟΑ, ουσιαστικά επιχειρείται η πλήρης άλωση των ελληνικών αερομεταφορών από το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Το πολυσέλιδο κυβερνητικό σχέδιο αποκρατικοποίησης υπό τον τίτλο «Μόνιμη και βιώσιμη λύση για την "Ολυμπιακή"», το οποίο ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπει την οριστική εκκαθάριση της λειτουργίας του ομίλου ΟΑ μέχρι τον Απρίλη του 2009 και - στην ουσία - την απόλυση των περίπου 8.500 εργαζομένων σ' αυτόν. Προβλέπει, επίσης, τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου σε τρεις διαφορετικές εταιρείες, οι οποίες θα παραδοθούν στους ιδιώτες. Συγκεκριμένα, στην εταιρεία «Πάνθεον», θα μεταβιβαστούν τα περιουσιακά στοιχεία των «Ολυμπιακών Αερογραμμών», συμπεριλαμβανομένων του ονόματος «Ολυμπιακή» και του σήματος με τους έξι κύκλους, καθώς και σημαντικές χρονοθυρίδες - slots (δικαίωμα προσγειοαπογειώσεων). Στη νέα Εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης θα μεταβιβαστούν τα περιουσιακά στοιχεία των κλάδων επίγειας εξυπηρέτησης και εμπορευματικών μεταφορών. Και στη νέα Εταιρεία Τεχνικής Βάσης θα μεταβιβαστούν τα περιουσιακά στοιχεία του κλάδου συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών.
Η νέα αεροπορική εταιρεία θα είναι κατά πολύ μικρότερη των ΟΑ (στο 65% ) και θα παραδοθεί στους ιδιώτες «καθαρή», δηλαδή απαλλαγμένη από κάθε οικονομικό και εργατικό - εργασιακό ...βάρος. Τις επόμενες μέρες θα συνεδριάσει η Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, η οποία θα αποφασίσει τους διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης, με προοπτική να έχουν επιλεγεί οι «επενδυτές» μέχρι το τέλος του 2008 και μέχρι την άνοιξη του 2009 να έχει ολοκληρωθεί η οριστική εκκαθάριση του ομίλου.
Από τις απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών προκύπτει σαφέστατα ότι η κυβέρνηση εκχωρεί εν λευκώ στους ιδιώτες τη δημόσια περιουσία του ομίλου ΟΑ, καταργεί σχεδόν 5.000 θέσεις μόνιμης και σταθερής απασχόλησης, «σφαγιάζει» εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων εργαζομένων και αφήνει στο έλεος των «επενδυτών» την αεροπορική σύνδεση ακριτικών και νησιωτικών περιοχών.
Ο Κ. Χατζηδάκης, αν και κατέβαλε ...φιλότιμες προσπάθειες να παρουσιάσει το «φιλεργατικό» πρόσωπο της κυβέρνησης και την ...ευαισθησία της απέναντι στους χιλιάδες εργαζόμενους του ομίλου, δεν ήταν καθόλου πειστικός. Αντίθετα μάλιστα, όταν του επισημάνθηκε από τους δημοσιογράφους ότι λίγα μέτρα έξω από την αίθουσα της συνέντευξης τα ΜΑΤ είχαν αναλάβει δράση ενάντια στους συγκεντρωμένους εργαζόμενους, ο υπουργός αρκέστηκε στην ...παγερή απάντηση «να τελειώσω με τη συνέντευξη»! Ο υπουργός δεν κατάφερε να δώσει και πολλές άλλες πειστικές απαντήσεις, τόσο για το μέλλον των ελληνικών αερομεταφορών με τους «ιδιώτες επενδυτές», όσο και για το μέλλον των εργαζομένων στον όμιλο. Στην ερώτηση, δε, αν η κατάργηση χιλιάδων μόνιμων και σταθερών θέσεων εργασίας είναι «σημαντική μεταρρύθμιση», όπως υπερηφανεύτηκε ο ίδιος παρουσιάζοντας το κυβερνητικό σχέδιο, ο Κ. Χατζηδάκης σε ένα ρεσιτάλ λαϊκισμού είπε ότι «δεν μπορούμε να είμαστε η Αλβανία του Χότζα, όταν όλες οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη είναι αποκρατικοποιημένες».
Σε ρεσιτάλ υποκρισίας και λαϊκισμού επιδόθηκε ο υπουργός, παρουσιάζοντας αναλυτικά το κυβερνητικό σχέδιο για «το μέλλον των εργαζομένων της "Ολυμπιακής"». Και για να προϊδεάσει ποιο μέλλον επιφυλάσσει η κυβέρνηση για τους εργαζόμενους, έκρινε σκόπιμο να αναφερθεί στις «υψηλές αποδοχές των τακτικών εργαζομένων», στις «μειωμένες ώρες απασχόλησης» και τη «μειωμένη παραγωγικότητα στην Τεχνική Βάση». Το σχέδιο της κυβέρνησης για τους εργαζόμενους, κατ' αρχήν, τους διαχωρίζει σε τακτικούς και μόνιμους, παλιούς και νέους. Με βάση αυτό το διαχωρισμό και με δεδομένο ότι μόλις τεθούν σε εκκαθάριση οι εταιρείες του ομίλου, αυτόματα καταργούνται οι συμβάσεις εργασίας, δηλαδή απολύονται οι εργαζόμενοι, το «Σχέδιο Κοινωνικής Ενίσχυσης των Εργαζομένων», που παρουσίασε ο υπουργός, προβλέπει:
Οπως είναι αυταπόδεικτο, η «ευαισθησία» της κυβέρνησης στο θέμα των εργαζομένων εξαντλείται στην ...ευαισθησία που μπορεί να δείξουν οι ιδιώτες «επενδυτές», εάν και εφόσον αποφασίσουν να προσλάβουν κάποιους εργαζόμενους. Οι υπόλοιποι θα βρεθούν στο δρόμο, είτε - κατά την κυβέρνηση - θα πρέπει να αρκεστούν στα επιδόματα του ΟΑΕΔ και στη ...φιλευσπλαχνία επιδοτούμενων εργοδοτών.
Με δικό της μπλοκ συμμετείχε η ΔΕΣΚ στη χτεσινή συγκέντρωση. Στο πλευρό των απεργών το ΚΚΕ
Στη συγκέντρωση οι ταξικές δυνάμεις, η ΔΕΣΚ - Σ, συμμετείχαν με δικό τους μπλοκ, καλώντας τους εργαζόμενους να οργανώσουν και να κλιμακώσουν την πάλη τους για την ανατροπή της πολιτικής διάλυσης - ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ και να απορρίψουν τις απολύσεις - «εθελούσια έξοδο».
Στο πλάι των εργαζομένων βρέθηκε και ο βουλευτής του ΚΚΕ, Αντ. Σκυλλάκος. Στην ομιλία του τόνισε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης εντάσσεται στην πολιτική απελευθέρωσης της αγοράς των μεταφορών. Συνυπεύθυνοι, επισήμανε, γι' αυτήν την πολιτική είναι οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Το ΚΚΕ, υπογράμμισε, καλεί σε αγώνα για σιδηρόδρομο 100% δημόσιο, που θα αποτελεί λαϊκή περιουσία, θα υπόκειται σε εργατικό έλεγχο και θα είναι ενταγμένος σε έναν Ενιαίο Δημόσιο Φορέα μεταφορών και συγκοινωνιών στην υπηρεσία των αναγκών του λαού.
Σύμφωνα με τα όσα έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, το σχέδιο για τον ΟΣΕ προβλέπει: Αύξηση της τιμής των εισιτηρίων με βάση εμπορικά κριτήρια από το Δεκέμβρη του 2008, συρρίκνωση και περικοπή δρομολογίων, χρηματοδότησης δρομολογίων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το κόστος της οποίας θα μετακυληθεί στο λαό, μείωση του προσωπικού, μέσω και προγράμματος «πρόωρης εθελούσιας συνταξιοδότησης» μέχρι και 3.000 εργαζομένων, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, πλήρη διάσπαση του Οργανισμού, με την ανεξαρτητοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Κάθε μήνα, τα δάνεια των νοικοκυριών στις τράπεζες, αυξάνονται κατά 1,3 δισ. ευρώ
Με εξουθενωτικούς ρυθμούς συνεχίζουν να αυξάνουν δάνεια των νοικοκυριών στις τράπεζες, φτάνοντας στο τέλος Ιούλη του 2008 στο ιλιγγιώδες ύψος των 113 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα χρωστούμενα των νοικοκυριών στις τράπεζες αυξάνονται με ρυθμό πάνω από 1,3 δισ. ευρώ το μήνα. Αν συνεχιστεί ο ίδιος ρυθμός αύξησης, τότε μέχρι το τέλος του 2008 τα συνολικά χρέη των νοικοκυριών στις τράπεζες θα φτάσουν τα 120 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 48,7% του ΑΕΠ που θα έχει παραχτεί μέσα στην ίδια χρονιά!
Η υπερχρέωση των λαϊκών νοικοκυριών στις τράπεζες είναι αποτέλεσμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής των κυβερνήσεων του δικομματισμού, που αποδείχτηκε ο καλύτερος κράχτης της πραμάτειας των τραπεζών και λίπασμα για την κερδοφορία τους. Μαζί με τη μάζα του δανεισμού αυξάνονται και τα δάνεια των νοικοκυριών που οι τραπεζίτες βγάζουν στο «κόκκινο», που σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι αδυνατούν να πληρώσουν τις δόσεις του δανείου. Υπολογίζεται ότι τα δάνεια σε καθυστέρηση από τρεις μήνες και πάνω διαμορφώνονται στο 5% του ύψους των δανείων, ενώ τους τελευταίους μήνες καταγράφονται και αυξητικές τάσεις. Σήμερα δηλαδή, η μάζα των δανείων σε καθυστέρηση υπολογίζεται σε 5,6 δισ. ευρώ.
Οι τράπεζες βγαίνουν διπλά και τριπλά κερδισμένες. Στις σημερινές συνθήκες αναταράξεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα τζιράρουν και με τα δάνεια των νοικοκυριών, τα οποία μεταβιβάζουν σε τρίτους προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερη ρευστότητα με ευνοϊκά για τους ίδιους επιτόκια. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι «τιτλοποιήσεις» στα δάνεια των νοικοκυριών απογειώθηκαν στο τέλος Ιούλη του 2008 σε 14,9 δισ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το 13% της μάζας του δανεισμού.
Τα υπόλοιπα των δανείων στο τέλος Ιούλη του 2008 που δημοσιοποιεί η Τράπεζα της Ελλάδας εμφανίζουν και τα εξής:
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ
Με αφορμή τα σχέδια ΕΕ - κυβέρνησης για την «Ολυμπιακή» το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του τονίζει:
«Η απόφαση κυβέρνησης - ΕΕ για το κλείσιμο - ιδιωτικοποίηση της "Ολυμπιακής" πρέπει να απορριφθεί συνολικά από τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Ο έλεγχος των αερομεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο από 2-3 μονοπώλια, που στοχεύει η ΕΕ, θα έχει δραματικές συνέπειες για τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στον τομέα αυτό, αλλά και τεράστιο κόστος στις τιμές των εισιτηρίων, στην ποιότητα και στην ασφάλεια των πτήσεων. Οι καπιταλιστές έχουν αποδείξει ότι για το κέρδος δε διστάζουν να παραβιάζουν κάθε κανόνα ασφάλειας.
Τα αποπροσανατολιστικά και τρομοκρατικά διλήμματα, με τα οποία η κυβέρνηση επιδιώκει να συγκαλύψει τους πραγματικούς στόχους της, ώστε να ολοκληρώσει χωρίς ισχυρές αντιδράσεις την ιδιωτικοποίηση - κλείσιμο, πρέπει να αποτύχουν. Είναι μεγάλο ψέμα ο ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι διασφαλίζει το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων της "Ολυμπιακής". Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι ακόμα και αυτό το σχέδιο που εξήγγειλε η κυβέρνηση για το μελλοντικό επιχειρηματικό σχήμα θα υλοποιηθεί. Οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να δεχτούν το διαχωρισμό τους σε μόνιμους και συμβασιούχους, σε νέους και παλιούς, όπως επιδιώκουν κυβέρνηση - ΕΕ. Οφείλουν να διδαχτούν από τις εμπειρίες του πρόσφατου παρελθόντος. Η λογική του συμβιβασμού και των υποχωρήσεων απέναντι στα λεγόμενα προγράμματα εξυγίανσης, που περιλάμβαναν και περικοπές δικαιωμάτων, δεν οδήγησαν στη σωτηρία της εταιρείας, αλλά στην επιδείνωση της κατάστασης. Να συσπειρωθούν με όλους τους εργαζόμενους σε κοινό μέτωπο απειθαρχίας και ανυπακοής προς την ΕΕ.
Το έγκλημα που διαχρονικά διέπραξαν οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ σε βάρος της "Ολυμπιακής" δεν είναι ζήτημα ανικανότητας ή λάθους επιλογών, αλλά συνειδητή επιλογή. Το πρόβλημα της "Ολυμπιακής" δεν είναι πρωτίστως οικονομικό ή νομικό, όπως το παρουσιάζουν, αλλά πολιτικό. Τεράστιες ευθύνες έχει και το ΠΑΣΟΚ, που ως κυβέρνηση και ως αντιπολίτευση στήριξε και υλοποίησε τις κατευθύνσεις της ΕΕ για την απελευθέρωση του τομέα των αερομεταφορών.
Για ασφαλείς πτήσεις, φθηνό εισιτήριο για το λαό, απρόσκοπτη σύνδεση με τα νησιά και τις λεγόμενες άγονες γραμμές, για εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα των εργαζομένων, μόνη λύση είναι η δημιουργία ενός αποκλειστικά δημόσιου φορέα αερομεταφορών. Μονιμοποίηση όλων των εργαζομένων, κατάργηση των ιδιωτικών εταιρειών και ένταξη στον ενιαίο φορέα των εργαζομένων σε αυτές».
Η ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής» δεν είναι κάτι το ξαφνικό που πραγματοποιήθηκε τώρα και χρειάζεται να εξεταστούν από την αρχή οι εξελίξεις. Αυτό τόνισε χτες ο Δ. Κουμπούρης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, μιλώντας στο έκτακτο συνέδριο της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ), με θέμα τις πρόσφατες εξελίξεις στην «ΟΑ».
Αυτό που γίνεται, είπε, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων που εφάρμοσαν και εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, στη γραμμή της ΕΕ και του κεφαλαίου. Ευθύνη, επισήμανε, έχουν και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου που στηρίζουν αυτή την πολιτική.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, και προηγουμένως του ΠΑΣΟΚ, στα πλαίσια της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων έχουν προχωρήσει στην απαξίωση της «Ολυμπιακής» και επιτρέψει την ύπαρξη ιδιωτικών εταιρειών, ανταγωνιστικών της «Ολυμπιακής». Σήμερα έρχονται να ιδιωτικοποιήσουν την ίδια την «Ολυμπιακή» ώστε να υπηρετηθούν οι ανάγκες του κεφαλαίου για περισσότερα κέρδη, μέσα από το χτύπημα των δικαιωμάτων των εργαζομένων ώστε να αποτελέσουν ακόμα πιο φθηνή εργατική δύναμη.
Το ΚΚΕ, υπογράμμισε, καλεί σε αγώνα για ενιαίο δημόσιο φορέα μεταφορών που θα αποτελεί λαϊκή περιουσία και θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Προϋπόθεση για αυτό, κατέληξε, η αλλαγή των συσχετισμών σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο, η ενίσχυση του ΚΚΕ.
Οι εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ και της ΠΑΣΚΕ κατήγγειλαν την πολιτική της κυβέρνησης για την ΟΑ, ξεχνώντας ότι η ιδιωτικοποίηση του ομίλου επιχειρήθηκε πέντε φορές επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ. Ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Γ. Ραγκούσης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει σχεδιάσει εδώ και πέντε χρόνια το κλείσιμο της ΟΑ και σήμερα αποφάσισε να βάλει ταφόπλακα, γεγονός που σημαίνει «διαζύγιο με την ασφάλεια και την περιφερειακή ανάπτυξη».
Στο συνέδριο της ΟΣΠΑ αποφασίστηκαν μια σειρά εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, με απαρχή μεθαύριο Παρασκευή που προγραμματίστηκε κατάληψη των γραφείων της διοίκησης της ΟΑ στη Συγγρού.
Αντιπροσωπεία του Κόμματος με επικεφαλής τον Σπύρο Χαλβατζή θα πραγματοποιήσει περιοδεία στην «Ολυμπιακή Αεροπλοία» τη Δευτέρα 22 του Σεπτέμβρη στις 9.30 το πρωί.
Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, θα παραχωρήσει έκτακτη συνέντευξη Τύπου, σήμερα Πέμπτη και ώρα 12.00 το μεσημέρι στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΚΟΑ του ΚΚΕ (Πανεπιστημίου και Θεμιστοκλέους), για την απόφαση κυβέρνησης και ΕΕ για την «Ολυμπιακή».
Ολόκληρη τη συνέντευξη θα τη μεταδώσει, μετά το κεντρικό δελτίο ειδήσεων, ο «902 TV».
Την αντίθεσή του στη διάλυση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και την παράδοσή της στο μεγάλο κεφάλαιο, δηλώνει το ΠΑΜΕ, το οποίο αντιδρώντας στις αποφάσεις της κυβέρνησης, διοργανώνει παράσταση διαμαρτυρίας την ερχόμενη Τετάρτη 24/9, στις 11 π.μ. στο υπουργείο Μεταφορών και καλεί σε συμμετοχή συνδικάτα, συνδικαλιστές και εργαζόμενους.
Οπως υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία, η κυβέρνηση της ΝΔ «ουσιαστικά παραδίδει στο ιδιωτικό κεφάλαιο τον κρίσιμο και σημαντικό τομέα των ελληνικών αερομεταφορών». Τα αποτελέσματα αυτών των αποφάσεων, σημειώνει, θα είναι οδυνηρά για τους εργαζομένους στην ΟΑ, για τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Το ΠΑΜΕ «δεν αναγνωρίζει τα τελεσίγραφα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης». Καλεί τους εργαζόμενους να βγάλουν τα συμπεράσματά τους από τη μέχρι τώρα πορεία και τις αντιλαϊκές πολιτικές που εφαρμόστηκαν από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Να πάρουν την υπόθεση της οργάνωσης της πάλης ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική στα χέρια τους, ξεπερνώντας και βάζοντας στην άκρη τον κυβερνητικό και εργοδοτικό συνδικαλισμό και στο χώρο της ΟΑ.