ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Μάη 2009
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Προώθηση των στρατηγικών της ΕΕ για την εκπαίδευση

Με την κοινή ομολογία όλων των εταίρων που συμμετέχουν στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία ότι οι προτάσεις τους και οι όποιες μεταρρυθμίσεις θα διαμορφωθούν με κριτήριο την «προώθηση κοινών στρατηγικών στην εκπαίδευση στο πλαίσιο της ΕΕ», συνεχίστηκε χτες η συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ, υπό τον Γ. Μπαμπινιώτη.

Το στίγμα και τον τόνο της συζήτησης γύρω από την εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου έδωσαν οι 8 δεξιότητες (συνδυασμός γνώσεων, στάσεων, δεξιοτήτων) που θέτει η ΕΕ και οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες για «την καλλιέργεια της συνείδησης του ενεργού πολίτη, την κοινωνική ένταξη και την απασχόληση». Πρόκειται για τις δεξιότητες που απαιτεί το κεφάλαιο να έχουν οι απόφοιτοι - αυριανοί εργαζόμενοι, κόντρα στην ανάγκη ολόπλευρης γενικής μόρφωσης, μόρφωσης που θα βοηθά το μαθητή να γνωρίσει τον κόσμο και τους νόμους εξέλιξης της κοινωνίας, κόντρα στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ανάμεσα στις 8 δεξιότητες είναι η επικοινωνία στη μητρική γλώσσα και όχι βαθιά γνώση της, η ικανότητα στη διά βίου μάθηση, η ιδιότητα του πολίτη και η επιχειρηματικότητα...

Οπως χαρακτηριστικά είπε ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, «αφού παίρνουμε ως κριτήριο τις 8 ικανότητες που μπήκαν στη Λισαβόνα, όλα τα άλλα θα ακολουθήσουν».

Ταυτόχρονα, συναίνεσαν όλοι στη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης με την εισαγωγή διαφόρων ζωνών (πολιτισμού, δραστηριοτήτων κλπ.) και με τα μαθήματα επιλογής. Εργαλείο στην κατηγοριοποίηση των σχολείων θα είναι η αξιολόγησή τους - πάντα με γνώμονα τις οκτώ δεξιότητες - στην οποία επίσης συναίνεσαν όλοι.

Παρά τις μεγαλοστομίες στις αρχές του «διαλόγου» περί καταπολέμησης της παραπαιδείας και αποσύνδεσης του Λυκείου από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ξεκαθαρίστηκε χτες από τον εκπρόσωπο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ότι αφ' ενός δεν υπάρχει «φάρμακο» για να απαλλαγούμε από «το βραχνά του φροντιστηρίου» και αφ' ετέρου το Λύκειο «ως σχολείο προπαρασκευής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ένα κοινωνικό δεδομένο και δεν μπορούμε να πάμε κόντρα».

Ενα άλλο σημείο στο οποίο φαίνεται να συγκλίνουν οι εταίροι είναι ο φάκελος του μαθητή (portfolio), στον οποίο θα καταγράφεται η μαθητική του πορεία, οι επιδόσεις του, η συμμετοχή του, αλλά και η κοινωνική συμπεριφορά του! Για παράδειγμα, η συμμετοχή ενός μαθητή σε μια κινητοποίηση ή κατάληψη του σχολείου, ενδεχομένως να αναφέρεται στο φάκελό του. Κι ενώ ...ξεχείλιζε το ενδιαφέρον για τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών, για το πότε θα αποφασίζουν για τις σπουδές τους κλπ., δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν ούτε στην ανάγκη για 12 χρόνια υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δηλαδή στην ανάγκη ένα παιδί μέχρι τα 18 του χρόνια να πηγαίνει σχολείο.

ΤΑΚΗΣ ΤΣΙΓΚΑΣ
Η νεολαία έχει συμφέρον να παλέψει για άλλο δρόμο ανάπτυξης

Στην Κέρκυρα μίλησε το μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ

Σε εκδήλωση της ΚΝΕ στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο μίλησε την περασμένη Παρασκευή ο Τάκης Τσίγκας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, καλώντας τους νέους και τις νέες να συμπορευτούν σε κοινή δράση με τους εργαζόμενους και το λαό, διεκδικώντας έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.

Αναφέρθηκε στη σημερινή θέση και την προοπτική νεολαίας, ως νέα βάρδια της εργατικής τάξης, που βιώνει όλο και πιο έντονα τις συνέπειες του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής και ανάπτυξης, αποτέλεσμα του οποίου είναι και η οικονομική κρίση. Σημείωσε πως οι «νεολαίοι αναζητώντας την αλήθεια από τη μια και το πραγματικά καινούργιο από την άλλη, η ΚΝΕ αλλά και όσοι πραγματικά ενδιαφέρονται για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, αποτελούν μια μεγάλη "δύναμη πυρός" στο πλάι της εργατικής τάξης».

Ο Τάκης Τσίγκας στάθηκε στα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής πρότασης του ΚΚΕ για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης που συμφέρει την εργατική τάξη και το λαό, μίλησε για τη συγκρότηση της μεγάλης κοινωνικοπολιτικής συμμαχίας και την πάλη για τη λαϊκή εξουσία. Σε αυτήν την κατεύθυνση αναδείχτηκε η ανάγκη ανασύνταξης, αναζωογόνησης και του φοιτητικού κινήματος, που θα διεκδικεί και θα παλεύει με το εργατικό και λαϊκό κίνημα το δικαίωμα στη μόρφωση και στην εργασία, κόντρα στη μοιρολατρία και υποταγή στην κυρίαρχη αντεργατική - αντιεκπαιδευτική πολιτική, που σπέρνουν οι δυνάμεις του συστήματος μέσα και έξω από τα πανεπιστήμια. Και τόνισε ότι αυτό το μήνυμα μπορεί να εκφραστεί στις επικείμενες φοιτητικές εκλογές και στις ευρωεκλογές.

Απέναντι στην αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, των δυνάμεων του ευρωμονόδρομου που υπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου και των μονοπωλίων, που συγκεντρώνει τον πλούτο σε όλο και λιγότερα χέρια σε βάρος των πολλών, το μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ κάλεσε σε ανυπακοή, ρήξη και σύγκρουση.

Η μόνη ψήφος, όπως είπε, που λέει «όχι» στην ΕΕ των μονοπωλίων, της αντεργατικής αντιλαϊκής πολιτικής που συναποφασίζουν, υλοποιούν και εξειδικεύουν εναλλάξ οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, είναι η ψήφος στο ΚΚΕ. «Η ενίσχυση του ΚΚΕ - πρόσθεσε - μπορεί να ορθώσει φραγμό, να υπερασπίσει τα εργατικά λαϊκά δικαιώματα, να αποκρούσει την κρίση, να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη με κριτήριο τη λαϊκή ευημερία και όχι το καπιταλιστικό κέρδος, στη δημιουργία των προϋποθέσεων για τη συγκρότηση μιας πλατιάς λαϊκής συμμαχίας, με στόχο τη λαϊκή εξουσία και οικονομία».

ΝΕΑ ΝΕΕ ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΕ
Καθορίζει εκπαιδευτική πολιτική παρά τα παραμύθια περί «επικουρικότητας»

Ολα τα κόμματα του ευρωμονόδρομου επικαλούνται κατά καιρούς τη λεγόμενη «αρχή της επικουρικότητας» της ΕΕ, για να στηρίξουν την άποψη ότι τάχα η Παιδεία και η χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, είναι στην ευθύνη του κάθε κράτους - μέλους. Ειδικά ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, παρουσιάζει την «επικουρικότητα» ως μια δυνατότητα για την εκάστοτε κυβέρνηση να... αντιστέκεται σε κατευθύνσεις της ΕΕ και με αυτό του τον ισχυρισμό, ουσιαστικά, αθωώνει την ίδια την ΕΕ και την εκπαιδευτική της πολιτική (στην οποία εξάλλου και συναινεί).

Η άποψη ότι η ΕΕ δεν μπορεί να ασκήσει πολιτική για την εκπαίδευση που να υποχρεώνει τα κράτη - μέλη, είναι επί της ουσίας ψευδής και αποπροσανατολιστική. Καταρχήν ήδη από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ αλλά και τη Συνθήκη του Αμστερνταμ (όπου τα ίδια άρθρα μπαίνουν σε άλλη αρίθμηση και δεν αλλάζουν καθόλου) γίνεται λόγος για ενιαίους στόχους και κοινά επιδιωκόμενα αποτελέσματα με δυνατότητα διαφοροποιήσεων στην υλοποίησή τους. Συγκεκριμένα στο άρθρο 189 της Συνθήκης, ξεκαθαρίζεται ότι οι κανονισμοί, οι οδηγίες έχουν γενική ισχύ και δεσμευτικό χαρακτήρα. Δηλαδή, οι κατευθύνσεις είναι κοινές, το αποτέλεσμα είναι κοινό για όλα τα κράτη, αλλά το πώς, με ποια μέσα θα υλοποιηθούν οι ευρωκατευθύνσεις αφήνεται εν μέρει στην αρμοδιότητα των εθνικών αρχών. Αρα, όποιος υπερασπίζεται την αρχή της επικουρικότητας αποδέχεται στην πραγματικότητα την κοινή γραμμή, τη στρατηγική της ΕΕ στην εκπαίδευση και... διαπραγματεύεται τα μέσα εφαρμογής της.

Παραπέρα, η άποψη ότι η ΕΕ έχει κοινή πολιτική για την κατάρτιση και τη διά βίου μάθηση, αλλά όχι για την εκπαίδευση είναι αποπροσανατολιστική. Καταρχήν, όλα τα τελευταία κείμενα της ΕΕ δεν ξεχωρίζουν την εκπαίδευση από την κατάρτιση και τη διά βίου μάθηση. Ακόμα και η διαδικασία της Μπολόνια, η οποία ξεκίνησε εκτός ΕΕ, έχει ενσωματωθεί στην ευρωενωσιακή πολιτική και μάλιστα τα κείμενα της Μπολόνια εμπεριέχουν την «αγωνία» για σύνδεση ακόμα και της ανώτατης εκπαίδευσης με το σύστημα των πρόσκαιρων ψευτοκαταρτίσεων. Μόνο το γεγονός ότι σε πολλά ντοκουμέντα της ΕΕ διαβάζουμε ότι «Πρέπει να αναπτυχθούν γέφυρες ανάμεσα στη γενική εκπαίδευση, την Επαγγελματική Κατάρτιση και την ανώτατη εκπαίδευση, να αναπτυχθούν ατομικά μονοπάτια εκπαίδευσης», αποδεικνύει ότι η ΕΕ δε χωρίζει με σινικά τείχη τις διάφορες βαθμίδες και χώρους.

Τέλος, με αφορμή το ζήτημα της επικουρικότητας και της λειτουργίας των ΚΕΣ, αναφέρουμε ότι ακόμα και η περίφημη αρχή της επικουρικότητας δεν έχει καμία εφαρμογή στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες που παρέχονται μέσω συμφωνιών δικαιόχρησης και ταυτόχρονα η αρχή αυτή, σε συνδυασμό με άλλα άρθρα της Συνθήκης της ΕΚ, είναι κενό γράμμα. Ολα τα αρμόδια όργανα της ΕΕ έχουν ξεκαθαρίσει ότι στην περίπτωση των επιχειρήσεων που παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες με συμφωνίες δικαιόχρησης ισχύει αποκλειστικά το νομικό πλαίσιο του κράτους καταγωγής, του κράτους στο οποίο έχει την έδρα του το εκπαιδευτικό ίδρυμα που χορηγεί τον τίτλο σπουδών. Καμιά αρμοδιότητα σε ζητήματα παροχής διδασκαλίας και εκπαίδευσης δεν έχει το κράτος υποδοχής, παρά μόνο να εξετάσει την ύπαρξη και τη γνησιότητα της συμφωνίας.

Περιοδείες

Περιοδείες του ΚΚΕ και της ΚΝΕ διοργανώνονται σήμερα Τρίτη:

  • Στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, στις 9 π.μ., όπου θα περιοδεύσει ο Γιάννης Ζιώγας, βουλευτής του ΚΚΕ.
  • Στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, στις 11 π.μ. όπου θα περιοδεύσει ο Νίκος Μωραΐτης, βουλευτής του ΚΚΕ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ