ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Αυγούστου 2009
Σελ. /32
Σχέδια κομμένα και ραμμένα για το μεγάλο κεφάλαιο

Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι ότι η στρατηγική επιλογή των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και του κεφαλαίου να «αξιοποιήσει» επιχειρηματικά τη δημόσια γη και το φυσικό πλούτο της χώρας εξυπηρετείται από τις καταστροφές που προκαλούνται κάθε τόσο από πυρκαγιές; Ακόμα κι αν θεωρήσουμε ότι δεν υπάρχει άμεση διασύνδεση, είναι προφανές πως υπάρχει κίνητρο. Η αντιδασική πολιτική, όπως εκφράζεται με μια σειρά νομοθετήματα, η διαχρονική εμπειρία του ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου, όπως εκφράζεται με σειρά αποφάσεων σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο και ο διατυπωμένος στρατηγικός στόχος βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας, όπως εκφράζεται με μια σειρά εθνικών χωροταξικών σχεδίων που παραδίδουν γη και οικοσύστημα στο κεφάλαιο προς εκμετάλλευση, επιτρέπουν τη μέγιστη καχυποψία.

Με συντονισμό και μεθοδικότητα - κάτι που δεν επέδειξε στην αντιμετώπιση, πόσο μάλλον στην πρόληψη, και των φετινών καταστροφικών πυρκαγιών - η κυβέρνηση προωθεί το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, για την οργάνωση του χώρου, με τρόπο που θα επιτρέπει τη μέγιστη «αξιοποίησή του» σε όφελος του κεφαλαίου. Με τα ειδικά χωροταξικά σχέδια για τους τομείς της βιομηχανίας, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, του τουρισμού, εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την υλοποίηση του παραπάνω στόχου. Η Αττική σήμερα, η Πελοπόννησος χτες, άλλες περιοχές αύριο, είναι ο «δρόμος» που η ίδια η εμπρηστική πολιτική των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ δείχνουν ότι πρέπει να «διανοιχτεί» για τις αναμενόμενες χρυσοφόρες επενδύσεις.

Στην κατεύθυνση αυτή, με τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, ανάμεσα σε άλλα, δίνεται η δυνατότητα χωροθέτησης εγκαταστάσεων σε ορεινούς όγκους, παραλίες, δάση. Δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας αιολικών πάρκων ακόμη και σε πυρήνες εθνικών δρυμών ή σε περιοχές φυσικού κάλλους. Προστατευμένες υποτίθεται περιοχές αλλάζουν χρήση για την προσέλκυση επιχειρηματικών δράσεων. Διευκολύνεται η δημιουργία παραθεριστικών συγκροτημάτων κατοικιών σχεδόν δίπλα στη θάλασσα. Προωθείται η ανάπτυξη εθνικών και διεθνών οδικών δικτύων, και άλλα.

Ας δούμε πώς εκφράζονται όλα αυτά με μια σειρά από κυβερνητικά νομοθετήματα, που αποτελούν συνέχεια άλλων αποφάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.

ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ

Η Ανατολική Αττική - Μεσόγεια προορίζεται για την ανάπτυξη μιας σειράς σημαντικών λειτουργιών σε επίπεδο μεταφορών, αλλά και οικονομικών δραστηριοτήτων

Μετατρέπουν τα δάση καμένα ή όχι σε πεδίο κερδοσκοπίας
Μετατρέπουν τα δάση καμένα ή όχι σε πεδίο κερδοσκοπίας
Στην υπηρεσία των επιχειρηματικών συμφερόντων του κεφαλαίου θέτει το Λεκανοπέδιο το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 15 Σεπτέμβρη. Σε αυτό αποτυπώνονται οι κατευθύνσεις για την επίτευξη του στρατηγικού στόχου του μεγάλου κεφαλαίου για μεγαλύτερη κερδοφορία, με ορίζοντα την επόμενη εικοσαετία και «βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και ενίσχυσης του ρόλου της Αθήνας ως διεθνούς και ευρωπαϊκής μητρόπολης και ως πόλης - πύλης για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Ως πρώτος στόχος του σχετικού νομοσχεδίου, άλλωστε, αναφέρεται η «Προώθηση του ρόλου της Αθήνας ως επιχειρηματικού συνδέσμου της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, καθώς και, από κοινού με τη Θεσσαλονίκη, με τα Βαλκάνια και τις χώρες του Εύξεινου Πόντου».

Η Ανατολική Αττική - Μεσόγεια προορίζεται για την ανάπτυξη μιας σειρά σημαντικών λειτουργιών σε επίπεδο μεταφορών, αλλά και οικονομικών δραστηριοτήτων.

Για την επίτευξη του παραπάνω στρατηγικού στόχου προτείνεται η χωρική αναδιάρθρωση των παραγωγικών τομέων, με επίκεντρο το διαμετακομιστικό εμπόριο και τις διεθνείς μεταφορές, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, ασφάλειες, τη ναυτιλία, τον τουρισμό με τις διάφορες εκφάνσεις του (συνεδριακός, αθλητικός, πολιτιστικός κ.ά.), αλλά και με τη διαμόρφωση άλλων εξειδικευμένων ζωνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Την ίδια ώρα νομιμοποιούνται όλες οι παρεμβάσεις που έγιναν και ήταν αντίθετες με τις κατευθύνσεις του πρώτου Ρυθμιστικού που θεσπίστηκε με το νόμο 1515/85, όπως για παράδειγμα οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις που πλέον έχουν παραδοθεί για εκμετάλλευση στο μεγάλο κεφάλαιο, η δημιουργία της «Τεχνόπολης» στις παρυφές της Πάρνηθας, η παράδοση του Ιπποδρόμου Φαλήρου στο Ιδρυμα Νιάρχου κ.ά.

Αυτή είναι η ανασυγκρότηση που θέλουν μετά τις πυρκαγιές. Αυτός είναι ένας οικισμός στη Ροδόπολη που ξεφύτρωσε μετά τις πυρκαγιές του 1998 και του 2005
Αυτή είναι η ανασυγκρότηση που θέλουν μετά τις πυρκαγιές. Αυτός είναι ένας οικισμός στη Ροδόπολη που ξεφύτρωσε μετά τις πυρκαγιές του 1998 και του 2005
Το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει τις εξής έξι υποενότητες μητροπολιτικών κέντρων:

  • Μητροπολιτικό Συγκρότημα Αθήνας - Πειραιά, με στόχο να ενισχυθεί «ως διαμετακομιστικό κέντρο στη μεσογειακή λεκάνη με την παράλληλη αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών».
  • Ανατολική Αττική - Μεσόγεια, που θα αποτελέσει «το δεύτερο πόλο ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας», καθώς προορίζεται για «σημαντικές διαπεριφερειακές λειτουργίες (μεταφορές) και οικονομικές δραστηριότητες».
  • Νοτιοανατολική Αττική - Λαυρεωτική, που θα είναι περιοχή υποδοχής πρώτης και δεύτερης κατοικίας και αναψυχής και γενικότερα τουριστικής υποδομής, περιλαμβάνοντας και το Λιμάνι του Λαυρίου που θα αναβαθμιστεί.
  • Βόρεια Αττική, που θα περιλαμβάνει οικισμούς πρώτης και δεύτερης κατοικίας, αλλά και οργανωμένες περιοχές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε θέσεις με υπερτοπική προσπελασιμότητα.
  • Δυτική Αττική, η οποία προβλέπεται να παραμείνει και για τα επόμενα είκοσι χρόνια ως περιοχή παλιών και νέων παραγωγικών συγκεντρώσεων.
  • Νησιωτικό Τμήμα, ως μια περιοχή ήπιας οικιστικής ανάπτυξης και προώθησης ειδικά επιλεγμένων μορφών τουρισμού.
Μπαράζ εμπορευματοποίησης της γης

Πλαγιές από αυτή στο Γραμματικό ορέγονται μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα

Icon

Πλαγιές από αυτή στο Γραμματικό ορέγονται μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα
Στο μεταξύ μεθοδεύεται νέο μπαράζ εμπορευματοποίησης γης, καθώς το νέο Ρυθμιστικό περιλαμβάνει επεκτάσεις των σχεδίων πόλης σε έκταση μεγαλύτερη των 200.000 στρεμμάτων στην Αττική, την ίδια στιγμή που η ήδη πολεοδομημένη γη μπορεί να χωρέσει 15 εκατομμύρια κατοίκους! Προβλέπεται επίσης επιτάχυνση των διαδικασιών ένταξης στο σχέδιο πόλης. Καθιερώνεται, δε, ως υψηλότερος συντελεστής στην Αθήνα ο 4 και καταργούνται οι ανώτεροι, ενώ εκφράζεται η ευχή να γίνει αναλογική μείωση και στους ισχύοντες συντελεστές δόμησης που έχουν σήμερα τιμές μεταξύ 2 και 4.

Την ίδια ώρα συγκροτείται ένα πλέγμα αναπτυξιακών αξόνων και πόλων. Για παράδειγμα, ενισχύονται οι χρήσεις υπηρεσιών και γραφείων κατά μήκος της διαδρομής Πειραιάς - Γήπεδο Καραϊσκάκη, Φαληρικός Ορμος, περιοχή πρώην Ιπποδρόμου, Λ. Συγγρού και Κηφισίας. Προβλέψεις που «έρχονται» να ενισχύουν την εμπορευματοποίηση της γης στην Αττική και την ανάπτυξη αρκετών ακόμα μεγάλων εμπορικών κέντρων στο Λεκανοπέδιο.

Σε ό,τι αφορά τις μεταφορές το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει:

  • Τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού με «σύμβαση παραχώρησης», που θα προσθέσουν νέα διόδια στους κατοίκους.
  • Την ολοκλήρωση του μετρό που σε ένα βάθος χρόνου θα αποτελείται από ένα δίκτυο 8 γραμμών, συνολικού μήκους 220 χιλιομέτρων και 200 σταθμών. Παρ' όλα αυτά δεν υπάρχει μέριμνα για τη χρηματοδότησή του.
ΕΙΔΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

Τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθούν παλιές και νέες τουριστικές εγκαταστάσεις σχεδόν σε όλη τη χώρα (από τους Εθνικούς Δρυμούς της Πίνδου και του Ολύμπου, ως τις προστατευόμενες περιοχές «NATURA») θέτει το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό. Σχεδόν κάθε σπιθαμή της γης δύναται να αξιοποιηθεί, σε όφελος των ορέξεων του μεγάλου κεφαλαίου.

Ετσι, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη σύνθετων μεγάλων τουριστικών μονάδων (ξενοδοχειακές μονάδες με ταυτόχρονη ανέγερση τουριστικών χωριών, δηλαδή παραθεριστικά σπίτια για αγορά ή ενοικίαση) σε εκτάσεις εκτός σχεδίου τουλάχιστον 150 στρεμμάτων και με αυξημένους συντελεστές δόμησης. Τα συγκροτήματα αυτά θα μπορούν να αναπτυχθούν στα 50 μέτρα από τη γραμμή του αιγιαλού. Σε απόσταση έως 200 (!) μέτρα από τον αιγιαλό θα μπορούν να χτίζονται μέχρι διώροφες πολυτελείς κατοικίες, ενώ μετά τα 200 μέτρα θα επιτρέπονται και τριώροφες... Από την «αξιοποίηση» δε γλιτώνουν και περιοχές που είναι ενταγμένες στο πρόγραμμα «NATURA», αρκεί η δόμηση να καλύπτει το 2% της συνολικής έκτασης του οικοπέδου. Ακόμα και σε βραχονησίδες - κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις - δύναται να αναπτυχθεί τουριστική δόμηση που να καλύπτει έως και 2% της επιφάνειάς τους.

Στις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές επιτρέπονται σχεδόν τα πάντα. Από ανέγερση ξενοδοχείων 3, 4 και 5 αστέρων, μέχρι κατασκευές ήπιου και εναλλακτικού τουρισμού (αγροτοτουρισμός, περιηγητικός, πεζοπορικός, κλπ.). Σε αυτές εντάσσονται, πέρα από πολλά νησιά, και περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που αποτελούν μνημεία της φύσης (π.χ. Δαδιά, Κερκίνη, Βέρμιο, Καστοριά, Φλώρινα - Πρέσπες, Βόρεια Πίνδος, Ολυμπος, Κίσαβος, ορεινοί όγκοι της Στερεάς Ελλάδας, της Πελοποννήσου και της Κρήτης).

Το τελικό σχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, επίσης:

  • Για τις ήδη κορεσμένες τουριστικά περιοχές την ακόμη μεγαλύτερη τουριστικοποίησή τους με ιδιαίτερο προσανατολισμό την κατασκευή πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων 4 και 5 αστέρων. Επιτρέπει μάλιστα την κατασκευή τους και σε εκτός σχεδίου περιοχές, με την προϋπόθεση αρτιότητας των 15 στρεμμάτων και της μέγιστης πυκνότητας των 8 κλινών ανά στρέμμα (αυξήθηκε από 6 που ήταν στο αρχικό σχέδιο, ικανοποιώντας σχετικά αιτήματα των μεγαλοξενοδόχων).
  • Την ενίσχυση των τάσεων για ανάπτυξη τουριστικών εγκαταστάσεων στις μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με όριο αρτιότητας στις εκτός σχεδίου περιοχές τα 10 στρέμματα και μέγιστης πυκνότητας τις 8 κλίνες ανά στρέμμα (και εδώ έχουμε την ίδια αύξηση κλινών).
  • Επιτρέπει τον καταδυτικό τουρισμό ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές, όπως τα θαλάσσια πάρκα της Ζακύνθου και της Αλοννήσου.
  • Προωθεί πλήθος μαρίνων και άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο συνεδριακός, ο ιαματικός κ.ά.
ΕΙΔΙΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΓΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Κομμένο και ραμμένο στα συμφέροντα του κεφαλαίου είναι το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τη Βιομηχανία, που εγκρίθηκε μέσα στο χρόνο από την Κυβερνητική Επιτροπή, καθώς παραδίδει σε αυτό δημόσια γη, πολύτιμα φυσικά οικοσυστήματα. Παράλληλα, παρέχει μια σειρά από οικονομικά και άλλα κίνητρα - όπως διευκόλυνση της επενδυτικής δραστηριότητας και αποφυγή δικαστικών εμπλοκών - για χρυσοφόρες επενδύσεις στο βιομηχανικό τομέα.

Το σχέδιο - πρώτος στόχος του οποίου είναι «η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας στο βιομηχανικό τομέα, μέσω κατάλληλων χωρικών ρυθμίσεων» - προβλέπει τη δημιουργία νέων οργανωμένων υποδοχέων βιομηχανικών εγκαταστάσεων σε όλη την Ελλάδα, συνολικής έκτασης 38.900 στρεμμάτων, ακόμη και σε χώρους που είναι σε άμεση γειτνίαση με κατοικημένες περιοχές (π.χ. Θριάσιο) ή την επέκταση υπαρχόντων που λειτουργούν με σημαντικά προβλήματα (π.χ. Οινόφυτα).

Η δημιουργία των περιοχών αυτών προβλέπεται να γίνει από ιδιώτες, ή και μέσω ΣΔΙΤ, με την παροχή οικονομικών και άλλων κινήτρων. Για παράδειγμα, προβλέπεται όλα τα έργα εξωτερικής υποδομής (δρόμοι, κοινωφελή δίκτυα) να τα πληρώνει το Δημόσιο, ενώ για την εγκατάστασή τους θα μπορούν να αλλάξουν οι χρήσεις γης και τα πολεοδομικά σχέδια μιας περιοχής. Προβλέπεται επίσης η ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο επιχειρήσεων που θα μετεγκατασταθούν. Ακόμα, το Σχέδιο επιτρέπει να παραμείνουν και να επεκταθούν υπάρχουσες εγκαταστάσεις, να εγκατασταθούν νέες, ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές ΝΑΤΟΥΡΑ, ή σε περιοχές που περιέχουν δάση. Δίνει δε το δικαίωμα στις «τεχνουπόλεις» να χτίζουν και ...σπίτια στις εκτάσεις τους κ.ά.

Μέρες κόλασης...

Τρεις μέρες κόλασης. Τρεις μέρες μέσα στις φλόγες, μέσα στις στάχτες, στον κίνδυνο για τη ζωή και τους κόπους μιας ζωής, τη δική σου και της οικογένειάς σου, των αγαπημένων ανθρώπων, των φίλων, των συγγενών, αγνώστων ανθρώπων που η κοινή αγωνία σε κάνει να τους νιώθεις δικούς σου. Που η απόγνωσή τους σού σφίγγει το στομάχι. Που η απόγνωσή τους είναι ολόιδια η δική σου η απόγνωση.

Οταν τα πράγματα καταλαγιάζουν, όταν βεβαιώνεσαι ότι οι άνθρωποί σου και συ ο ίδιος είσαι καλά, όταν βλέπεις όρθιο το σπίτι σου μετά από τιτάνιες προσπάθειες, πνίγεσαι από το θυμό και την αγανάκτηση: «Μας άφησαν αβοήθητους», «Αδιαφόρησαν», «Μας έβλεπαν να καιγόμαστε και δεν έκαναν τίποτα», «Οι ζωές μας είναι ένα τίποτα μπροστά στο δικό τους κέρδος, στα δικά τους συμφέροντα», «Πού είναι αυτό το κράτος που μας "τα παίρνει" όλο το χρόνο; Πού είναι τώρα;», «Δίνουν λεφτά για εξοπλισμούς, στέλνουν στρατό στο Αφγανιστάν, αλλά δεν έχουν για πυροσβεστικά αεροπλάνα;», «Μας άφησαν στο έλεος της μοίρας μας. Στο έλεος της φωτιάς!».

Μια χούφτα άνθρωποι όλοι κι όλοι πάλευαν απ' το μεσημέρι του Σαββάτου στη θέση Αυλώνα και το Βρανά και μέχρι που νύχτωσε να σώσουν τα σπίτια και τα θερμοκήπια, το δάσος που είχε τυλιχτεί στις φλόγες. Αντρες, γυναίκες και μετανάστες εργαζόμενοι στα κτήματα.

Ηδη απ' τις 3 το μεσημέρι οι αστυνομικές δυνάμεις περιόριζαν την όποια... βοήθεια πρόσφεραν στο να προειδοποιούν όσους ήθελαν να προσεγγίσουν απ' τη Λεωφόρο Μαραθώνος ότι η περιοχή «καίγεται». Η περιοχή ήταν ήδη μια κόλαση καπνού και φωτιάς. Η φωτιά είχε περικυκλώσει την κοιλάδα. Πύρινες φλόγες κατέβαιναν απ' τις πλαγιές και τους λόφους, από τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις, ξεχύνονταν στην κοιλάδα, σε καλλιέργειες, θερμοκήπια και σπίτια. Είχε γίνει ένα πέταλο φωτιάς. Η ατμόσφαιρα αποπνικτική, μπορούσες με δυσκολία να αναπνεύσεις.

Απελπισμένοι οι άνθρωποι φόρτωναν στα αγροτικά αυτοκίνητα τα ζώα τους, δυο τρία πράγματα απ' το βιός τους, σε ετοιμότητα να εγκαταλείψουν την περιοχή. Κάποιοι ήδη απ' το μεσημέρι, εγκατέλειπαν την περιοχή να σωθούν. Η φωτιά είχε κάψει κολώνες της ΔΕΗ. Χωρίς ρεύμα δε λειτουργούσαν οι γεωτρήσεις. Δεν υπήρχε σταγόνα νερό. Ψηλά, προς την πλαγιά που ενώνεται με τη Σταμάτα, η φωτιά έκαιγε το πευκοδάσος, κατευθυνόταν απειλητική προς το Βρανά. Απελπισμένοι οι κάτοικοι, μόνοι τους, χωρίς ένα πυροσβεστικό όχημα, με τα δυο τους χέρια, χωρίς νερό, με κλαριά, με φτυάρια προσπαθούσαν να αναχαιτίσουν τις φλόγες που με κάθε φύσημα του αέρα πλησίαζε σαρώνοντας τα πάντα στο πέρασμά της. Με μια ρίψη νερού από ένα ελικόπτερο, με ένα πυροσβεστικό όχημα η φωτιά θα μπορούσε να έχει αναχαιτιστεί.

Οταν αργά το απόγευμα η φωτιά έφτασε πια στο κατώφλι των σπιτιών και θερμοκηπίων οι κάτοικοι διαπίστωσαν ότι ακριβώς στην απέναντι πλευρά της κοιλάδας, σε απόσταση λιγότερη του ενός χιλιομέτρου, τουλάχιστον πέντε πυροσβεστικά οχήματα παρέμεναν ακινητοποιημένα, ενώ η φωτιά στην πλαγιά (στην κορυφή βρίσκεται Βάση Ελικοπτέρων του Ναυτικού) είχε ήδη σβήσει. Απελπισμένοι οι κάτοικοι τηλεφωνούσαν στην Πυροσβεστική, ζητούσαν να τους βοηθήσει έστω με ένα πυροσβεστικό όχημα. Προσέγγισαν τα πυροσβεστικά, έκαναν έκκληση για βοήθεια: «Καιγόμαστε. Με ένα πυροσβεστικό όχημα θα αναχαιτιστεί η φωτιά. Θα τη σταματήσουμε πριν κατέβει στην κοιλάδα». Η απάντηση σοκαριστική: «Εχουμε εντολές να μείνουμε εδώ!».

Λίγο πριν νυχτώσει στην περιοχή έφτασαν γκρέιντερ και υδροφόρα του Δήμου Μαραθώνα και κάποια πυροσβεστικά οχήματα. Πριν πέσει η νύχτα πυροσβεστικό ελικόπτερο έκανε μια ρίψη νερού, στη φωτιά που ανεξέλεγκτη έκαιγε τα πάντα στο πέρασμά της. Βρήκε τους κατοίκους να παλεύουν ακόμα με κλαριά στις παρυφές του βουνού. Η φωτιά είχε ήδη ξεχυθεί στην κοιλάδα, η πλαγιά είχε κοκκινήσει, οι φλόγες ξεχύνονταν σαν λάβα. Δεν άφησαν τίποτα όρθιο στο πέρασμά τους. Μόνο καμένη γη. Ενώθηκαν με τη φωτιά στην Πεντέλη, σε ένα πύρινο μέτωπο χιλιομέτρων που τύλιγε όλη τη βορειοανατολική Αττική. Την επόμενη μέρα θα δοκιμάζονταν η Νέα Μάκρη, το Κάτω Σούλι, το Πανόραμα της Παλλήνης, η Ανθούσα, η Καλλιτεχνούπολη, το Πικέρμι...


Νατάσα ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ

Την κερδοφορία του κεφαλαίου σε βάρος του περιβάλλοντος και της υγείας του λαού υπηρετούν και τα λεγόμενα επιχειρηματικά πάρκα που προωθεί η κυβέρνηση. Με πρόσχημα τον «εκσυγχρονισμό της βιομηχανικής πολιτικής» και με στόχο τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, η κυβέρνηση προωθεί τα λεγόμενα επιχειρηματικά πάρκα που θα μπορούν να οργανωθούν ακόμα σε προστατευόμενες περιοχές ΝΑΤΟΥΡΑ, σε δάση ή δασικές εκτάσεις.

Στην κατεύθυνση αυτή παρέχονται νέες επιχορηγήσεις και φοροαπαλλαγές, καταργούνται ακόμα και στοιχειώδεις έλεγχοι που αφορούν στην προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος για την εγκατάσταση και ίδρυση επιχειρήσεων. Παράλληλα διαιωνίζονται πολεοδομικές και περιβαλλοντικές αυθαιρεσίες, ενώ ανατίθεται στους ίδιους τους βιομήχανους η ευθύνη της διαχείρισης των επιχειρηματικών πάρκων, μέσω φορέα που θα συστήσουν οι ίδιες οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις ή τρίτο νομικό πρόσωπο!

Συγκεκριμένα, τα προνόμια που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο με τη μορφή κινήτρων για τη μετεγκατάσταση επιχειρήσεων, καθώς και για τις εταιρείες ανάπτυξης επιχειρηματικών πάρκων είναι:

  • Φοροαπαλλαγές τόσο για τις επιχειρήσεις που πρόκειται να εγκατασταθούν στα επιχειρηματικά πάρκα όσο και για τις εταιρείες που θα αναλαμβάνουν την ίδρυσή τους.
  • Απαλλαγή από τη διαδικασία προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης και από την έκδοση άδειας εγκατάστασης.
  • Αυξημένοι όροι δόμησης σε σχέση με την εκτός σχεδίου δόμηση, μείωση της εισφοράς σε γη από 30% σε 25%. Δηλαδή οι βιομήχανοι θα μπορούν να χτίζουν σε ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι έκτασης.
  • Παροχή σειράς υποδομών, όπως δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης κλπ., που σχεδιάζονται ειδικά για τις επιχειρήσεις που εγκαθίστανται μέσα στα επιχειρηματικά πάρκα. Υποδομές που προφανώς θα γίνουν με χρήματα του λαού.
  • Χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας μέσω προκήρυξης ειδικού προγράμματος με τίτλο «Μετεγκατάσταση 2009».
  • Αυξημένα κίνητρα - χρηματοδότηση από τον αναπτυξιακό νόμο για τις επιχειρήσεις που πρόκειται να μετεγκατασταθούν.

Στο μεταξύ, η κυβέρνηση αντί να υποχρεώσει βιομηχανίες, που για δεκαετίες λειτουργούν με εγκληματικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, να πάρουν, με δικό τους κόστος, μέτρα για το σταμάτημα αυτής της δραστηριότητας, τις χρηματοδοτεί, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να κάνουν χρήση των προνομίων για «ίδρυση επιχειρηματικού πάρκου».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ