ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Αγωνίστηκαν και νίκησαν!

Ισχυρό πλήγμα δέχτηκαν η εφοπλιστική ασυδοσία και η αντιναυτεργατική κυβερνητική πολιτική, από τον πολύήμερο αγώνα των ναυτεργατών, των οποίων τα αιτήματα έγιναν δεκτά

Ενα από τα πλοία που ακινητοποίησαν οι ναυτεργάτες τη Δευτέρα
Ενα από τα πλοία που ακινητοποίησαν οι ναυτεργάτες τη Δευτέρα
Νικητές και έτοιμοι για νέους δυναμικούς αγώνες γύρισαν χτες στα πόστα τους οι ναυτεργάτες! Στις 2 το μεσημέρι το μεγαλοαφεντικό των «Μινωικών Γραμμών» Π. Σφηνιάς και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσής με κοινές τους δηλώσεις δεσμεύτηκαν για την ικανοποίηση των ναυτεργατικών αιτημάτων. Η θετική αυτή εξέλιξη είναι αποτέλεσμα του δυναμικού 7ήμερου απεργιακού αγώνα που έδωσαν σύσσωμοι οι ναυτεργάτες των ακτοπλοϊκών πλοίων των εταιριών MFD, HELLAS FERRIES και GA FERRIES του εφοπλιστή Αγούδημου - όλες θυγατρικές των «Μινωικών». Είναι επίσης αποτέλεσμα της έμπρακτης αλληλεγγύης που εκδήλωσαν προς τους ναυτεργάτες εργαζόμενοι του Πειραιά, συνδικαλιστές και σωματεία και αποτελεί μήνυμα προς όλους τους εργαζόμενους ότι οι αγώνες φέρνουν αποτελέσματα.

Οι ναυτεργάτες, δίνοντας όλες τις μέρες του αγώνα παλικαρίσια απάντηση στους τρομοκρατικούς εφοπλιστικούς μηχανισμούς και απορρίπτοντας κάθε πρόταση για ...«συναίνεση», ανάγκασαν αυτό το μονοπωλιακό εφοπλιστικό μεγαθήριο σε αναδίπλωση, καταφέρνοντας ταυτόχρονα ισχυρό πλήγμα στην αντιναυτεργατική πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Ο Π. Σφηνιάς και ο υπουργός αποδέχτηκαν τα αιτήματα του ναυτεργατικού διεκδικητικού πλαισίου και συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, δεσμεύτηκαν για τα εξής:

- Την άμεση καταβολή των υπολοίπων εξπρές δρομολογίων των πλοίων της MFD και των θυγατρικών εταιριών της HF και GA FERRIES, καθώς και των διανυκτερεύσεων, όπως αυτά είχαν εγγράφως γνωστοποιηθεί από την ΠΝΟ στο ΥΕΝ και στις παραπάνω εταιρίες.

- Την καταβολή όλων των αποδοχών των ναυτεργατών για όλες τις μέρες που δεν κινήθηκαν τα πλοία.

- Την επαναπρόσληψη όλων γενικά των απολυμένων λόγω ετήσιας επιθεώρησης (ακινησία των πλοίων), προκειμένου να διασφαλιστεί η δεκάμηνη υπηρεσία τους.

- Τη διασφάλιση της δεκάμηνης υπηρεσίας το χρόνο σε όλα ανεξαιρέτως τα ακτοπλοϊκά πλοία, με πιστή εφαρμογή των διατάξεων του ΝΔ 187/73 «σύμφωνα άλλωστε - όπως αναφέρεται - και με τη ρητή διαβεβαίωση και εγγύηση που έδωσε ο ίδιος ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στη διοίκηση της Ομοσπονδίας».

Οι δεσμεύσεις που πέτυχαν οι ναυτεργάτες έρχονται να «κόψουν τη φόρα» των επιτελείων κυβέρνησης και ακτοπλόων εφοπλιστών, τα οποία, ενόψει της εφαρμογής του διαλυτικού Κοινοτικού Κανονισμού 3577/92 που αίρει το καμποτάζ, ετοιμάζουν το νέο θεσμικό πλαίσιο στην ακτοπλοΐα. Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πρόκειται για ένα θεσμικό πλαίσιο που καταργεί θεμελιακά ναυτεργατικά δικαιώματα και εξασφαλίζει την πλήρη ασυδοσία στο εφοπλιστικό κεφάλαιο με ό,τι αυτό σημαίνει για τη συγκοινωνιακή σύνδεση των ελληνικών νησιών και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

«Είμαστε σταντ μπάι»

Το σύνθημα για την έναρξη του αγώνα δόθηκε την Τετάρτη 13 Σεπτέμβρη. Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών πλοίων, της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, αποφάσισε επίσχεση εργασίας σε 5 πλοία της HF, απαιτώντας την εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων και της νομοθεσίας (το ΝΔ 187/73), τα οποία οι «Μινωικές Γραμμές» καταπατούσαν με τη συγκατάθεση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να βρεθούν στη στεριά πάνω από 350 ναυτεργάτες. Μέχρι τη Δευτέρα και μετά από απαίτηση των ναυτεργατών, ο αγώνας κλιμακώθηκε σε όλα τα πλοία της εν λόγω εταιρίας, ενώ σε απεργιακό κλοιό τέθηκαν και τα πλοία του Αγούδημου και τα 4 ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ της MFD.

Χτες από τη στιγμή που «έσκασε» η είδηση ότι οι «Μινωικές» έκαναν πίσω, οι φράσεις που κυριαρχούσαν ανάμεσα στους ναυτεργάτες των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών πλοίων ήταν «εδώ στους καταπέλτες θα μας ξαναβρούν» «περιμένουμε το νέο σύνθημα». Με τις φράσεις αυτές οι ναυτεργάτες υποδέχονταν τους συνδικαλιστές της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - πρωτοπόροι και αυτού του αγώνα - οι οποίοι από τις 2.30 άρχισαν να «αλωνίζουν» το λιμάνι του Πειραιά, πηγαίνοντας από καράβι σε καράβι για να μεταφέρουν το νικηφόρο νέο και να επισημάνουν, όπως αναφέρουν στην κοινή ανακοίνωσή τους, ότι «η "Μαύρη Βίβλος" των προτάσεων του προέδρου των "Μινωικών Γραμμών" Π. Σφηνιά που καταπατά θεμελιακά ναυτεργατικά δικαιώματα, η διαλυτική "αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας" που προωθεί η κυβέρνηση και το ΥΕΝ επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν με μαζικούς ενωτικούς αγώνες». «Ο μύθος της παντοδυναμίας του κεφαλαίου καταρρίπτεται, ο αγώνας μας συνεχίζεται».

ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
Επαγρύπνηση και ταξική πάλη

Ανακοίνωση των δυο ναυτεργατικών Ενώσεων που πρωτοστάτησαν στον πολυήμερο αγώνα

Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ με κοινή χτεσινή τους ανακοίνωση επισημαίνουν τα εξής: «Συνάδελφοι ναυτεργάτες όλων των κλάδων. Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ απευθύνουν προς όλους τους συναδέλφους θερμό, αγωνιστικό χαιρετισμό για το δυναμικό αγώνα που έδωσαν με επιτυχία αναγκάζοντας τους εφοπλιστές, τις ναυτιλιακές εταιρίες "HELLAS FERRIES" και "G.A FERRIES", το μονοπωλιακό μεγαθήριο της "Minoan Flying Dolphins", σε υποχώρηση και ικανοποίηση των δίκαιων ναυτεργατικών αιτημάτων. Ο πολυήμερος αγώνας, η συμμετοχή των ναυτεργατών, η μαχητική - ταξική απάντηση ενάντια στην εφοπλιστική ασυδοσία και την αντιναυτεργατική πολιτική, η αποφασιστική αντιμετώπιση της εργοδοτικής τρομοκρατίας, η απόρριψη των "συναινετικών" ελιγμών και η ταξική αλληλεγγύη των εργαζομένων που συμπαραστάθηκαν στον αγώνα μας, έφεραν το θετικό αποτέλεσμα.

Η επαγρύπνηση επιβάλλεται να ενταθεί, για να υλοποιηθούν αμέσως οι εφοπλιστικές δεσμεύσεις και να ματαιωθούν τα νέα αντιναυτεργατικά σχέδια που ετοιμάζουν τα κυβερνητικά - εφοπλιστικά επιτελεία από τον "κοινωνικό διάλογο" της απάτης. Η "Μαύρη Βίβλος" των προτάσεων του προέδρου των "Μινωικών Γραμμών" Π. Σφηνιά, που καταπατά θεμελιακά ναυτεργατικά δικαιώματα, η διαλυτική "αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της Ακτοπλοΐας", που προωθεί η κυβέρνηση και το ΥΕΝ, επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν με μαζικούς, ενωτικούς, ταξικούς αγώνες.

Η πολυήμερη απεργιακή κινητοποίηση διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις για να δώσουν οι ναυτεργάτες από καλύτερες θέσεις, τις νέες μάχες για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των δικαιωμάτων τους. Ο αγώνας μας αποκτά γενικότερη σημασία, συμβάλλει στην ισχυροποίηση του αγωνιστικού μετώπου των εργαζομένων, συμβαδίζει με την αναγκαιότητα της κοινής δράσης, του συντονισμού της πάλης ενάντια στην ολομέτωπη επίθεση κυβέρνησης - πλουτοκρατίας.

Οι δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής ναυτιλίας Χ. Παπουτσή, τα "παχιά λόγια", περί "σύγχρονης εποχής" και "συναίνεσης" αποτελούν την άλλη όψη της τακτικής του "Ποντίου πιλάτου" και της πολιτικής που υπηρετεί τα εφοπλιστικά συμφέροντα, στηρίζει την ασυδοσία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και συκοφαντεί τους ναυτεργατικούς αγώνες.

Με τον αγώνα μας πετύχαμε μια σημαντική νίκη. Δέχτηκε ισχυρό πλήγμα η τακτική του συμβιβασμού, αναδείχτηκε η αποτελεσματικότητα της ταξικής πάλης. Ο μύθος της παντοδυναμίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου καταρρίπτεται. Ο αγώνας μας συνεχίζεται».

ΑΚΤΟΠΛΟΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Αξιώνουν πλήρη ασυδοσία

Επιδίωξή τους είναι η κατάργηση κάθε περιορισμού και ναυτεργατικών δικαιωμάτων

Οι εξωφρενικές αξιώσεις των εφοπλιστών ενόψει της άρσης του καμποτάζ (δηλαδή του καθεστώτος που επιτρέπει πλοία μόνο με ελληνική σημαία και πληρώματα στην ακτοπλοΐα), τις οποίες έχει για «μπούσουλα» το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αποτυπώνονται με τον πιο «ωμό» τρόπο στο κείμενο προτάσεων που κατέθεσε ο Π. Σφηνιάς στη λεγόμενη Επιτροπή Προσωπικοτήτων που έχει συστήσει ο Χρ. Παπουτσής για να καθορίσει το νέο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας. Οι προτάσεις αυτές καταργούν και αδιαπραγμάτευτα δικαιώματα των ναυτεργατών, αποτελώντας κατεύθυνση και για τους εργαζόμενους των άλλων κλάδων.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται μεταξύ άλλων, «η απελευθέρωση των κύριων γραμμών σύμφωνα με το καμποτάζ να γίνει νωρίτερα από το 2004 και μόνο για Ελληνες, εφόσον υπάρχουν αποδεδειγμένες ανάγκες ή στασιμότητα επενδυτικής ανανέωσης ή εκσυγχρονισμού πλοίων».

Για τις δευτερεύουσες γραμμές προτείνει «να ισχύουν πανομοιότυπες υποχρεώσεις με τις κύριες, σε μειωμένες όμως κλίμακες». Για τις δε άγονες γραμμές, ο Π. Σφηνιάς προτείνει: «Εφόσον δεν καλυφθούν από τις υποχρεώσεις που θα αναλαμβάνουν οι ενδιαφερόμενοι στις κύριες και δευτερεύουσες γραμμές, τότε αυτές θα επιδοτούνται από το κράτος»!

Επίσης αξιώνει: «Εκχώρηση σε κάθε ενδιαφερόμενη εταιρία, στο μεταβατικό διάστημα, συγκεκριμένων λιμενικών χώρων προσέγγισης των πλοίων της, με ανάλογη χερσαία λιμενική έκταση, για τη δημιουργία με ιδία κεφάλαια επιβατικών σταθμών, σε όλα τα λιμάνια που προσεγγίζουν αυτά. Διάρκεια της σύμβασης 10ετής τουλάχιστον, προκειμένου η πλοιοκτήτρια εταιρία να έχει τη δυνατότητα απόσβεσης των εγκαταστάσεων. Κατάργηση τελών υπέρ τρίτων. Ελεύθερο ναυλολόγιο. Ελεύθερη σύνθεση πληρώματος, εκτός των πληρωμάτων ασφαλείας».

Και καταλήγει ο Π. Σφηνιάς, κάνοντας σαφές ότι «όταν λέμε όμως απελευθέρωση, η έννοια δε θα είναι υποκειμενική στη χρήση της. Δηλαδή δε θα είναι απελευθέρωση εισόδου των όποιων πλοίων μόνο, αλλά και: Ελεύθερο τιμολόγιο, ελεύθερη διάρκεια δραστηριότητας πλοίου, ελεύθερα δρομολόγια, ελεύθερες συνθέσεις πληρωμάτων, ελεύθερη δραστηριότητα, η οποία δε θα περιορίζεται από τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Ελεύθερη χρονική διάρκεια ζωής του κάθε πλοίου. Απαλλαγή από επιβαρύνσεις τελών υπέρ τρίτων. Ελεύθερη είσοδος και αποχώρηση πλοίων. Ελεύθερη δρομολόγηση τύπων πλοίων»!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ