ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Από το 1987 το πλοίο «άκουγε» δύσκολα στους ελιγμούς

Και ο πλοίαρχος του «Σαμίνα» γνώριζε πως υπήρχαν αρκετά προβλήματα μηχανής

Associated Press

Και ο πλοίαρχος του «Σαμίνα» γνώριζε πως υπήρχαν αρκετά προβλήματα μηχανής
Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία έρχονται στο φως, για να επιβεβαιώσουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» ήταν θέμα χρόνου να γίνει, ενώ, ταυτόχρονα, αυξάνουν στο έπακρο τις ιστορικά εγκληματικές ευθύνες, τόσο της πλοιοκτήτριας εταιρίας MFD, όσο και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, προσωπικά του υπουργού Χρ. Παπουτσή και των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες που μας κατέθεσε ναυτεργάτης (σ.σ. τα στοιχεία του στη διάθεσή μας), το Νοέμβρη του 1987, κατά τη διάρκεια επισκευών, μείωσαν κατά ένα πόντο την περιφέρεια της δεξιάς προπέλας! Αυτό είχε ως συνέπεια να αλλάξει η συμπεριφορά του πλοίου στους ελιγμούς! Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το μηχανοστάσιο του πλοίου από τότε αντιμετώπιζε τα προβλήματα, που ήδη έχει αποκαλύψει ο μηχανικός του πλοίου Αναστάσιος Σορόκος, όπως και προβλήματα στις στεγανές θύρες.

Το 1987, το πλοίο είχε προσκρούσει στον ντόκο του λιμανιού της Ρόδου, με αποτέλεσμα να προκληθεί σοβαρή ζημιά στον άξονα της δεξιάς κύριας μηχανής και, συγκεκριμένα, στο «σύστημα του μεταβλητού βήματος της προπέλας». Για να αποκατασταθεί η ζημιά και να μειωθούν οι πολλοί κραδασμοί, μειώθηκε η περιφέρεια της δεξιάς προπέλας. Το ελάττωμα αυτό είχε ήδη θέσει θέμα ασφάλειας για το πλοίο. Ωστόσο, τόσο η τότε πλοιοκτήτρια εταιρία, όσο και η σημερινή MFD, δεν έδιναν φράγκο για να γίνουν εκτεταμένες επισκευές στο μηχανοστάσιο, για την αγορά ανταλλακτικών, ώστε τουλάχιστον αυτό να δουλεύει κανονικά. Αντίθετα, τα πληρώματα της μηχανής αναγκάζονταν να κάνουν διάφορες «πατέντες» για να ταξιδεύει το πλοίο!

Επιπλέον, αυτό το πρόβλημα του καραβιού, που οφείλει να γνωρίζει η Διεύθυνση Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, δεν είχε αποτελέσει σημείο αναφοράς, ώστε να γίνονται εξονυχιστικοί έλεγχοι για την ασφάλειά του.

Ο ναυτεργάτης μας είπε χαρακτηριστικά: «Το "ΣΑΜΙΝΑ" σαν πλοίο ήταν καλοτάξιδο, αλλά σε ανοιχτή θάλασσα. Ομως, όταν φτάναμε στο λιμάνι, είχε σοβαρό πρόβλημα στους ελιγμούς, ενώ όταν είχε τον καιρό από το πλάι και μάλιστα από 6 μποφόρ και πάνω "άκουγε" δύσκολα. Ο καιρός το έκανε ό,τι ήθελε». Ο ίδιος είπε ακόμα ειδικά για το μηχανοστάσιο ότι από τότε που ήταν στο πλοίο μέχρι και - όπως είχε πληροφορηθεί - σήμερα δεν είχαν γίνει «αναγομώσεις στα έμβολά του», εργασία που αποτελεί θέμα ασφαλείας για το μηχανοστάσιο.

Πόσοι ήταν πράγματι οι επιβαίνοντες;

Μακάβριο αλαλούμ! Μόνο έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί η άθλια και πρωτοφανής «άγνοια» της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τον αριθμό των επιβατών του «Εξπρές Σαμίνα», που βούλιαξε την περασμένη Τρίτη και πήρε μαζί του δεκάδες πολίτες! Από την πρώτη στιγμή, όμως, «έτρεξαν» ΥΕΝ και εταιρία, σε συνεννόηση, να αποδώσουν τις ευθύνες στον «ανθρώπινο παράγοντα»!

Οι νεκροί, μέχρι αργά χτες το βράδυ, είχαν φτάσει τους 74, ενώ ο αριθμός των διασωθέντων έφτασε τους 457, αφού, όπως ανακοινώθηκε από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, προστέθηκαν τα ονόματα τεσσάρων Αυστραλών, μετά από ενημέρωση της Πρεσβείας της Αυστραλίας από τους ίδιους και ενός Ρώσου!

Πρόκειται για τους Jonas Clayton, Ruth Jackman, Moana Weir, Marsel van der Shooot, Αυστραλούς υπηκόους και τον Ρώσο Alexanian Arit.

Σύμφωνα με δηλώσεις συγγενών, ο κατάλογος των μέχρι στιγμής αγνοουμένων φτάνει τους 12, οι οποίοι είναι:

1. Μουρούλη Αναστασία

2. Χαλιάσου Βιργινία

3. Χατζής Γεώργιος

4. Μαργώνης Ιωάννης

5. Σκαναβή Αλεξία

6. Τριανταφύλλου Παρασκευή

7. Σαπουλίδης Σωτήριος

8. Κουκή Πόλη

9. Κειχόπουλος Ιωάννης

10. Κειχοπούλου Μαρία

11. Lois Tsamoro Bravo, Ισπανός υπήκοος

12. Skantera Akis, Αλβανός υπήκοος.

Για τις παραλείψεις και παραβάσεις αναφοράς προσώπων στον κατάλογο επιβατών και πληρώματος, ο υπουργός Χρ. Παπουτσής έδωσε χτες εντολή να ενημερωθεί ο αρμόδιος εισαγγελέας Πρωτοδικών Σύρου, κ. Δανδινόπουλος. Ο εισαγγελέας ανέθεσε προφορικά στη Λιμενική Αρχή Πειραιά τη διενέργεια προανάκρισης και τη διαβίβαση του σχετικού προανακριτικού υλικού στην Εισαγγελία Σύρου για την ποινική αξιολόγηση πράξεων και επιβολή των νόμιμων κυρώσεων στους υπαιτίους. Παράλληλα, η Λιμενική Αρχή του Πειραιά κινεί τη διαδικασία επιβολής και διοικητικών κυρώσεων στους υπαιτίους.

Θ. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
«Ποτέ εφοπλιστής δεν έκατσε στο σκαμνί»

Για τον αμφισβητούμενο ρόλο του Ελληνικού Νηογνώμονα και τις τρελές αξιώσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου, ο Θανάσης Σταματόπουλος, πρόεδρος επί σειρά ετών της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, δήλωσε χτες στο ραδιοφωνικό σταθμό «9,41», στην εκπομπή «Διατάραξη κοινής Ησυχίας», τα παρακάτω:

«O Ελληνικός Νηογνώμονας δεν είχε και δεν έχει καλό όνομα και δυστυχώς συνεχίζεται η ίδια ιστορία χωρίς να έχει παρθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο από την πολιτεία, ώστε να έχει αξιοπιστία στα πιστοποιητικά που δίνει. Πάντα δέχονταν πιέσεις και παρεμβάσεις από το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Οι προδιαγραφές που θέτει ο Ελληνικός Νηογνώμονας είναι πιο ελαστικές, με αποτέλεσμα να δέχεται με ανοιχτές αγκάλες, πλοία που άλλοι νηογνώμονες (όπως ο Γαλλικός) διώχνουν, αποβάλλουν, επειδή αρνούνται να κάνουν τις απαραίτητες επισκευές.

Εχουμε περιπτώσεις (π.χ. «Αϊρον Αντώνης», «Δύστος») που ήταν στο Γαλλικό Νηογνώμονα και διαγράφηκαν, ενώ ο Ελληνικός Νηογνώμονας τους έδωσε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, αλλά στο πρώτο ταξίδι βούλιαξαν.

Αυτό που ζητάνε σήμερα οι εφοπλιστές είναι να απελευθερωθεί το όριο ηλικίας και να καθορίζουν αυτοί πότε ένα πλοίο θα αποσυρθεί. Πάντα επιχειρούν να τα φορτώσουν στο "ανθρώπινο λάθος" τόσο από τους εφοπλιστές όσο και από την πολιτεία. Ποτέ δεν έχει κάτσει εφοπλιστής στο σκαμνί, που είναι ο κύριος υπεύθυνος. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση επικρατεί».


ΕΝΩΣΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ
Να έχουμε λόγο στην ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών

Την ανάληψη αρμοδιοτήτων από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στις θαλάσσιες μεταφορές, ζητά ο Θ. Κατριβάνος, πρόεδρος της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και Νομάρχης Αθήνας - Πειραιά, με γραπτή δήλωσή του προς τους αντίστοιχους Νομάρχες Κυκλάδων και Σάμου. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Το τραγικό συμβάν του ναυαγίου του ΕΓ/ΟΓ "Σαμίνα" έξω από το λιμάνι της Πάρου, βύθισε σε πένθος τις οικογένειες των πολλών θυμάτων και έπληξε καίρια την εμπιστοσύνη των πολιτών ως προς την αξιοπιστία των μέσων θαλάσσιων μεταφορών, των φορέων εκμετάλλευσής τους αλλά και του αυστηρού ελέγχου τους εκ μέρους των οργάνων της πολιτείας.

Συναισθανόμενοι τη μεγάλη οδύνη των οικείων των θυμάτων και αναλογιζόμενοι τον αποφασιστικό ρόλο τον οποίο πρέπει να έχουμε στην ασφαλή μετακίνηση των επιβατών - συμπολιτών μας με κάθε μέσο μαζικής μεταφοράς και εν προκειμένω της ναυσιπλοΐας, σάς παρακαλούμε να φροντίσετε να ληφθεί κάθε απαραίτητο μέτρο το οποίο εμπίπτει στην αρμοδιότητά σας, αφ' ενός για την ανακούφιση και υποστήριξη των οικείων των θυμάτων και αφ' ετέρου για την αφ' εξής ασφαλή ακτοπλοϊκή μεταφορά των επιβατών.

Επίσης είναι χρήσιμο να καταθέσετε τις προτάσεις σας προς την Ενωσή μας για τις αρμοδιότητες τις οποίες πρέπει να έχει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στον ευαίσθητο τομέα της ασφάλειας των θαλάσσιων μεταφορών».

Τα ονόματα των νεκρών

Από τους 74 νεκρούς που είχαν ανασυρθεί μέχρι και χτες, είχαν αναγνωριστεί οι 67, τα ονόματα των οποίων είναι τα εξής:

1. ELIA HENSEN JUL, Νορβηγός υπήκοος

2. Αλεξίου Γεώργιος

3. Αλωνιάτη Μαργαρίτα

4. Αλωνιάτης Κυριάκος

5. Αργυρού Σοφία

6. Αρκούλης Ιωάννης

7. Αρκούλης Λεονάρδος

8. Βάντζος Βασίλειος

9. Βαρβαδούκας Εμμανουήλ

10. Βασαλάκη Μαρία

11. Βιτζηλαίος Εμμανουήλ

12. Βογιατζής Θεμιστοκλής

13. Γαλάθρης Κωνσταντίνος

14. Γκούφας Χρήστος

15. Δήμας Ευάγγελος

16. Εψιμος Εμμανουήλ

17. Καλάργυρος Αντώνης

18. Καλαργύρου Ρόζα - Μαρία

19. Κάπαρος Εμμανουήλ

20. Κάπαρος Θεόδωρος

21. Καριωτάκης Νικόλαος

22. Κοντός Παναγιώτης

23. Κοντού - Μάρκου Γαριφαλιά

24. Κορρές Εμμανουήλ

25. Κούκη Βενετία

26. Κουρκούλης Σπυρίδων

27. Κουτούφαρης Στυλιανός

28. Κρεμμύδας Μιχαήλ

29. Κρητικιάς Ιωάννης

30. Κυπριώτης Θεμιστοκλής

31. Κωνσταντάκη Ευαγγελία

32. Λιακοπούλου Αλεξία

33. Μαργαρίτης Νικόλαος

34. Μαυροδόντη Ιωάννα

35 Μίμαρος Κωνσταντίνος

36. Μιτζέλου Σταυρούλα

37. Μπότσου Μαριάνα

38. Μυτιληνού Κωνσταντίνος

39. Παντελαίος Θεόδωρος

40. Παπαδοκωστάκη Μαργαρίτα

41. Περπινιάς Γεώργιος

42. Πικραμένου Βαρβάρα - Μαρία

43. Πλακάς Μιχαήλ

44. Πλακάς Πολύδωρος

45. Πλατίγγου Ελένη

46. Ραχούτης Βασίλειος

47. Ροδίτης Γρηγόριος

48. Σαπουλίδη Φωτεινή

49. Σαρρή Κυριακή

50. Σαρρής Νικόλαος

51. Σοφικίτης Εμμανουήλ

52. Σοφικίτης Στέφανος

53. Σπύρου Βασίλειος

54. Τσαμαρδίνος Νικόλαος

55. Τσαντάνης Γεώργιος

56. Τσιαπράκα Ευαγγελία

57. Υφαντή Κωνσταντίνα

58. Υφαντής Χαράλαμπος

59. Χανιώτης Εμμανουήλ

60. Χαράμη Σουζάνα

61. Χαριζάκης Περικλής

62. Χόρτης Δημήτριος

63. Καραγιαννάκη Λεμονιά

64. Κοντογιάννη Γεωργία

65. Μανώλης Ελευθέριος

66. Λουκάς Γεώργιος

67. Κοτσωρνίθης Γεώργιος

Επισημαίνεται ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγνώρισης της σορού η οποία φέρεται ότι ανήκει στην Ολγα ΦΛΑΜΠΟΥΡΗ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ