ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Νοέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οχι στην εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου!

Μια κινηματογραφία που θα υπηρετεί τα συμφέροντα του δημιουργού και του θεατή και όχι της αγοράς θα απαιτήσουν σήμερα οι σκηνοθέτες που τάσσονται κατά του αντιδραστικού νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τον κινηματογράφο, στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που διοργανώνουν στις 12 το μεσημέρι έξω από το υπουργείο Πολιτισμού Τουρισμού στην οδό Μπουμπουλίνας η «Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών», το σωματείο «μικρό» των σκηνοθετών ταινιών μικρού μήκους και το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών.

Οι δημιουργοί απαιτούν:

- Τη δημιουργία δημόσιου οργανισμού κινηματογράφου.

- Την ανάπτυξη δημόσιου εθνικού δικτύου διανομής.

- Την αναβάθμιση της κινηματογραφικής παιδείας από το επίπεδο της σχολικής αισθητικής αγωγής έως την ίδρυση Ανώτατων Σχολών κινηματογράφου.

- Τον αναπροσανατολισμό και την αναβάθμιση του θεσμού των Φεστιβάλ.

- Τη γενναία οικονομική στήριξη και τη διευρυμένη αξιοποίηση της εγχώριας κινηματογραφικής δημιουργίας και την αύξηση των κρατικών πόρων για τον πολιτισμό στο 2% του κρατικού προϋπολογισμού για μια πραγματική λαϊκή πολιτιστική ανάπτυξη, με στόχο την πνευματική ανάταση και όχι το κέρδος.

- Διατήρηση και καταβολή ολόκληρου του 1,5% από τα έσοδα των ιδιωτικών καναλιών στο ΕΚΚ, το οποίο θα έχει και την ευθύνη της κατανομής του στις ταινίες που το ίδιο θα χρηματοδοτεί, καθώς και την επέκταση του 1,5% στον τομέα της μικρού μήκους ταινίας.

- Επαναπροσδιορισμός των σχέσεων της μικρού μήκους ταινίας και της κρατικής τηλεόρασης (ζώνες προβολών, δικαιώματα δημιουργών).

- Προώθηση και διακίνηση της ταινίας μικρού μήκους.

Μετ'άλλων ανθρώπων έργο

Συνεχίζεται (έως 28/11) στον Πολυχώρο «Μάνος Λοΐζος» (Θηβών 245 και Π. Ράλλη - Πρώην «Μηχανική Καλλιέργεια»), του Δήμου Νίκαιας, η αναδρομική έκθεση του εικαστικού Παναγιώτη Βαρελά με τίτλο «Μετ'άλλων ανθρώπων έργο». Οι παρουσιαζόμενες δημιουργίες σκιαγραφούν τη σχέση των μετάλλων και των ανθρώπων, οι οποίοι προσπαθούν να επιβληθούν στο τραχύ αυτό υλικό, αποτυπώνοντας πάνω του την καθημερινότητα, τη δουλειά, τη ζωή, τον αγώνα και τα όνειρά τους.

Εκεί, όπου το κύμα της σκουριάς ποτίζει τα πάντα και ο ήχος του μόχθου συναντά τη σιγανή μουρμούρα της θάλασσας, έρχεται ο χρωστήρας του δημιουργού για να δώσει «σάρκα και οστά» στο βογκητό της καρδιάς και στο αβάσταχτο αίσθημα της ζωής. Πρόσωπα σκαμμένα, με ανεξίτηλα τα σημάδια της σκληρής δουλειάς και του χρόνου. Φιγούρες που αιωρούνται στο γκρίζο φόντο, πολεμώντας τη σκουριά. Φλόγιστρο η ψυχή τους, τίμημα η ζωή τους στην πιο άγρια μορφή εργασίας, στα όρια ζωής και θανάτου. Δεμένα καράβια, που προσδοκούν, βουβά, τη μεγάλη στιγμή της περιπλάνησης. Ηχοι διαπεραστικοί, μα και ψίθυροι ανθρώπινοι μέσα στις τεράστιες δεξαμενές και στα σκοτεινά αμπάρια.

Αυτοδίδακτος στη ζωγραφική, ο Π. Βαρελάς τραβά τον δικό του εικαστικό δρόμο. Ενας διαρκής πειραματισμός στα υλικά, στη σύνθεση, τη μορφή και το περιεχόμενο. Κάθε κέντρισμα αποτελεί και μια αφορμή για εικαστική ενασχόληση. Η ακουαρέλα, το πενάκι, τα παστέλ, το κάρβουνο, η σινική και η τέμπερα, τα λάδια, τα ακρυλικά, ο αερογράφος και οι μεικτές τεχνικές, οι σκόνες και οι κόλλες εναλλάσσονται σε κάθε δημιουργική προσέγγιση.

Η Αρ Νουβώ συναντά το Μοντερνισμό

© Petit Palais / Roger-Violle

Στη γαλλική πρωτεύουσα την περίοδο της Μπελ Επόκ μάς μεταφέρει η έκθεση «Παρίσι 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισμός», που παρουσιάζεται (24/11 - 28/2) στην Εθνική Πινακοθήκη. Εργα της γαλλικής τέχνης των συλλογών του «Πτι Παλαί» προσφέρουν τη μοναδική μαρτυρία τους για το αστικό και λαϊκό Παρίσι των ετών 1880 - 1914. Τα 200 περίπου εκθέματα είναι χωρισμένα σε 11 ενότητες, αρχής γενομένης από την παγκόσμια έκθεση του 1900 στο Παρίσι, για την οποία άλλωστε ανεγέρθηκε και το ίδιο το Πτι Παλαί. Η δεύτερη ενότητα παρουσιάζει έργα ζωγραφικής από την ελληνική συμμετοχή στην έκθεση του 1900 (συλλογές Εθνικής Πινακοθήκης) και ακολουθεί η ενότητα για το Καθημερινό Παρίσι με όψεις της αστικής ζωής, αλλά και των λαϊκών ανθρώπων και των βιοπαλαιστών. Στο μεσοπάτωμα παρουσιάζεται ένα μικρό αφιέρωμα στο Πτι Παλαί. Το παρισινό τοπίο αποτελεί μία ιδιαίτερη ενότητα, ενώ οι διακοσμητικές τέχνες εκπροσωπούνται από βάζα και έπιπλα δημιουργών της Αρ Νουβώ. Η εμβληματική μορφή της Παριζιάνας εικονογραφείται από επιβλητικά πορτρέτα ακαδημαϊκών ζωγράφων, αλλά και καλλιτεχνών της πρωτοπορίας, ενώ παρουσιάζονται επίσης σχέδια για κοσμήματα. Τέλος, η ενότητα του Μοντερνισμού (έχει συμπράξει και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Πόλης του Παρισιού) συμπληρώνεται με χαρακτικά και καλλιτεχνικές αφίσες από τις συλλογές της Πινακοθήκης. Η έκθεση (επιμέλεια Μαρία Κατσανάκη) συνοδεύεται από δίγλωσσο καλαίσθητο κατάλογο.

Οι επιτροπές των επιχορηγήσεων

Ανακοινώθηκαν χτες από το υπουργείο Πολιτισμού Τουρισμού οι «ομάδες εργασίας» για τις επιχορηγήσεις μέσω του «Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων», επτά μήνες μετά την πρώτη ανακοίνωση για τη σύστασή του.

Πρόκειται για τριμελείς ομάδες, συμβουλευτικές για θέματα σύγχρονου πολιτισμού (εικαστικά, γράμματα, κινηματογράφος, θέατρο, χορός, μουσική), με αντικείμενο την αξιολόγηση των αιτημάτων που υποβλήθηκαν κατά την «πιλοτική» λειτουργία του Μητρώου, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΠΠΟΤ.

Τον περασμένο Απρίλη, ο υπουργός, Π. Γερουλάνος, εμφάνισε το «Μητρώο» ως «πρώτο βήμα για διαφάνεια στις επιχορηγήσεις, για να πηγαίνουν τα χρήματα του Ελληνα φορολογούμενου όπου πιάνουν τόπο». Ουσιαστικά, είναι μέσο για μεγαλύτερο «πετσόκομμα» της κρατικής χρηματοδότησης στη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, ώστε να αφεθεί περισσότερος χώρος στη σχετική «αγορά». Σε αυτό εγγράφεται όποιος καλλιτεχνικός φορέας (εκτός των εποπτευόμενων από το ΥΠΠΟ-Τ) θέλει να ελπίζει σε επιχορήγηση, χωρίς όμως η εγγραφή του στο «Μητρώο» να την εξασφαλίζει. Η τελική κρίση θα είναι των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου με τη «συνδρομή» των παραπάνω επιτροπών.

Οι επιτροπές έχουν ως εξής: Βιβλίου: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, κριτικός λογοτεχνίας, Χρήστος Χρυσόπουλος, συγγραφέας, Δέσποινα Τσούμα, δικηγόρος, σύμβουλος επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων εκδοτικών επιχειρήσεων. Εικαστικών: Ντένης Ζαχαρόπουλος, κριτικός και ιστορικός της τέχνης, Μαρία Παναγίδου, αρχιτέκτων και επιμελήτρια, Πάνος Χαραλάμπους, ζωγράφος και αντιπρύτανης Σχολής Καλών Τεχνών. Μουσικής: Γιώργος Κουρουπός, συνθέτης, ομότιμος καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου, Γιώργος Κουμεντάκης, συνθέτης, Λάμπρος Λιάβας, μουσικολόγος, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών. Θεάτρου: Θωμάς Μοσχόπουλος, σκηνοθέτης, Ματίνα Καλτάκη, κριτικός θεάτρου, δημοσιογράφος, Δήμητρα Κονδυλάκη, δραματολόγος, υπεύθυνη θεατρικών εκδόσεων. Χορού: Σοφία Σπυράτου, χορεύτρια και χορογράφος, Κυριάκος Κοσμίδης, χορευτής και χορογράφος, Χριστίνα Πολυχρονιάδου, σύμβουλος επικοινωνίας και πολιτιστικής διαχείρισης. Κινηματογράφου: Μισέλ Δημόπουλος, κριτικός κινηματογράφου και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Αλέξανδρος Παπαηλιού, σκηνοθέτες.

Απώλεια για την αρχαιολογία

Κηδεύτηκε την περασμένη Δευτέρα στο Ηράκλειο ο αρχαιολόγος, επίτιμος Εφορος Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Μανόλης Μπορμπουδάκης που «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών, αφήνοντας πίσω του πλούσιο επιστημονικό έργο.

Μεταξύ άλλων, υπήρξε βασικός οργανωτής της 13ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ηρακλείου της οποίας υπήρξε προϊστάμενος από την ίδρυσή της μέχρι τα τέλη του 1999. Ο Μανόλης Μπορμπουδάκης αφιέρωσε τη ζωή και το επιστημονικό έργο του στη σωτηρία και ανάδειξη των Βυζαντινών, Μεταβυζαντινών και Ενετικών Μνημείων της Κρήτης και της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού. Από τους πρωτοπόρους της βυζαντινής αρχαιολογίας στην Κρήτη, αγωνίστηκε με πολύ προσωπικό κόπο, σε καιρούς δύσκολους, έχοντας ελάχιστα μέσα στη διάθεσή του, για να σώσει από την κατάρρευση ένα μεγάλο αριθμό μνημείων σε ολόκληρο το νησί, με μοναδικά εφόδια την επιστημονική του κατάρτιση και το πάθος του για τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή Τέχνη. Βαθύς γνώστης της σπουδαιότητας της Κρητικής Σχολής ζωγραφικής, δούλεψε ακούραστα για την προστασία και ανάδειξη των εξαιρετικά σημαντικών τοιχογραφημένων εκκλησιών και των πολύτιμων φορητών εικόνων.

Για το θάνατο του Μανόλη Μπορμπουδάκη οι αρχαιολόγοι και όλο το προσωπικό των πέντε Εφοριών Αρχαιοτήτων της Κρήτης, του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Κρητολογικών Σπουδών εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, ενώ τη θλίψη του εκφράζει το ΥΠΠΟΤ.

Εξήντα εικαστικοί (ζωγράφοι και γλύπτες) του Συλλόγου Εικαστικών Μεσογαίας εκθέτουν στον Πολυχώρο «Απόλλων» (Ερμουπόλεως και Πηλίου 1, Πειραιάς, τηλ. 210 4539395) τα έργα τους για τους σκοπούς του συλλόγου οικογένειας του θεραπευτικού προγράμματος ΚΕΘΕΑ Νόστος. Διάρκεια έως 28/11.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ