ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Οχτώβρη 2011
Σελ. /40
Και οι τρεις ήταν υπέροχες!

Μια ανέλπιστα αξιόλογη εικόνα συνόλου παρουσιάζει η τρέχουσα κινηματογραφική βδομάδα. Ταινίες ικανές να δημιουργήσουν στον αποδέκτη συνειρμούς, αλυσίδα σκέψεων που βγαίνουν η μια από την άλλη και να του υπενθυμίσουν ότι στην Τέχνη αυτό που ενδιαφέρει είναι η άποψη για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα και όχι το ίδιο το πρόβλημα. Φυσικά, δεν απουσιάζει και η απαραίτητη εβδομαδιαία νότα τρόμου.

Η σημερινή τιτλοφορείται «ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ». Πρόκειται για θρίλερ τρόμου, για μια αμερικανο-αυστραλιανή συμπαραγωγή του 2011 σε σκηνοθεσία Τρόι Ντίξι, αλλά σε σενάριο και παραγωγή του Μεξικανού Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Ο ντελ Τόρο θυμάται την πρωτότυπη τηλεταινία «DON' T BE AFRAID OF THE DARK» του 1970 που είδε 30 χρόνια πριν στο Μεξικό και που τον επηρέασε δραστικά. «Ηταν η πιο τρομακτική ταινία που είχε δει η γενιά μου. Από τότε έμεινε στο μυαλό μου». Χρόνια μετά, όταν ο ντελ Τόρο μετακόμισε στην Αμερική έψαξε για το πρωτότυπο υλικό της και μετά από τέσσερα χρόνια κατόρθωσε να βρει τον συγγραφέα και να εξασφαλίσει τα δικαιώματα... Στο χαλαρό ριμέικ του Ντίξι που πρωταγωνιστούν η Κέιτι Χολμς και ο Γκάι Πιρς, ανακαινίζουν την έπαυλή τους οι καινούργιοι ένοικοί της, ο αρχιτέκτονας Αλεξ και η φιλενάδα του Κιμ. Είναι τόσο απασχολημένοι με την ανακαίνιση του σπιτιού που ανεξέλεγκτα η μικρή Σάλι εξερευνά κάθε γωνιά του παλιού σπιτιού με την μακάβρια ιστορία ... Πάντως, όσοι έχουν δει την τηλεοπτική σειρά του '70 και τη συγκρίνουν με την ταινία του 2011, δηλώνουν σοβαρά απογοητευμένοι!

Επανακάμπτοντας στο «αξιόλογο» της βδομάδας, επιβάλλεται να υπογραμμίσουμε ότι σ' αυτό συμβάλλει τα μέγιστα και η Ταινιοθήκη της Ελλάδας που φιλοξενεί, από τις 13 έως και τις 19 Οκτωβρίου, αφιέρωμα στα κινούμενα σχέδια από την Πολωνία. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 43 συνολικά ταινίες μικρού μήκους, από το 1959 έως σήμερα και συγκροτεί ένα πανόραμα με τις κορυφαίες δημιουργίες Πολωνών καλλιτεχνών με διεθνή απήχηση.

Στην Πολωνία, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ξεκινά η συστηματική παραγωγή ταινιών κινούμενων σχεδίων η οποία στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 φθάνει σε επίπεδα τόσο ανθηρά που οι επιτεύξεις της συγκρίνονται με την άνθηση της Αναγέννησης. Οι JanLenica και WalerianBorowszyk χαρακτηρίζονται πρωτεργάτες, εκείνοι που έθεσαν τα θεμέλια για την δημιουργία μιας εθνικής σχολής animation, σχολή που αναδείχθηκε και καθιερώθηκε ως μια από τις σημαντικότερες στην ιστορία του κινηματογραφικού αυτού είδους. Οι Πολωνοί animators έχοντας - οι περισσότεροι - σπουδάσει στην περίφημη σχολή κινηματογράφου του Λοτζ, κατάφεραν μέσα από διάφορα στούντιο, μέσα από ποικίλες τεχνικές και θεματολογία, να δημιουργήσουν ολόκληρο αισθητικό ρεύμα που συνδυάζει τις εικαστικές τέχνες με τη μουσική και τις φιλοσοφικές αναζητήσεις με το χιούμορ. Στο αφιέρωμα εκτίθεται η αφρόκρεμα των πολωνικών animation που στοιχίζεται πίσω από μια μακρά καλλιτεχνική παράδοση αναγνωρισμένη και επιβραβευμένη διεθνώς. Οι προβολές πραγματοποιούνται καθημερινά στις 18.00, στις 20.00 και στις 22.00 και το εισιτήριο κοστίζει 5 ευρώ ανά προβολή. Περαιτέρω πληροφορίες στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.


ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΛΕΟΝ ΔΕ ΑΡΑΝΟΑ
Ζωή που θα έρθει

«Ζωή είναι να ενώνεις όλα της τα κομμάτια», λέει ο κατάκοιτος Αμαδόρ, παθιασμένος με τα παζλ, στην Μαρσέλα, τη νεαρή περουβιανή μετανάστρια που η κόρη του προσέλαβε να τον φροντίζει. Ακριβώς έτσι είναι! Ο άξιος νέος Ισπανός σκηνοθέτης Φερνάντο Λεόν δε Αρανόα, μετά από ενδιαφέρουσες, αλλά μεταξύ τους διαφορετικές κοινωνικές ταινίες, έρχεται να αναδείξει συνοπτικά, σε τίτλους, σαν ψηφίδες του παζλ, ατέλειωτη λίστα θεμάτων που συνθέτουν την πραγματική ζωή. Ενδιαφέρον το θέμα, ενδιαφέρουσα η αφηγηματική προσέγγιση και εκπληκτικό εύρημα η σεναριακή πιρουέτα του τέλους που καταλαμβάνει τον θεατή εξ απίνης παρότι προετοιμάστηκε έγκαιρα και έξυπνα με όρους αγωνίας θρίλερ.

Ο πραγματικός πρωταγωνιστής της ταινίας είναι η ζωή η οποία γεννιέται, ανθίζει και μαραίνεται όπως ακριβώς τα λουλούδια, αντικείμενο επιχειρηματικής μπίζνας του μετανάστη στη Βαρκελώνη, Λατινοαμερικάνου συζύγου της Μαρσέλα. Αλλά και με την ίδια τη ζωή μπορεί κανείς να κάνει μπίζνες, γιατί και η ζωή κατέληξε προϊόν, άρα εμπορεύσιμο, άρα κερδοφόρο. Κινητήρας της ζωής είναι η ανάγκη που θέτει στην υπηρεσία της ακόμα και το θάνατο! Ο ορισμός της ανάγκης βέβαια καταλαμβάνει πολύ εκτεταμένη γκάμα, μοιάζει με βεντάλια και σχετίζεται με προσέγγιση και οπτική ταξικής χροιάς. Αλλιώς ορίζει την ανάγκη η έγκυος μετανάστρια Μαρσέλα που η ύπαρξή της κρέμεται από τα ψίχουλα ενός σταθερού μισθού και μιας σταθερής δουλειάς και αλλιώς η μικροαστή κόρη του Αμαδόρ που χτίζει ένα μεγάλο εξοχικό ... κι ακόμα αλλιώς την ορίζει η καταπληκτική Φάνι ντε Κάστρο στο κωμικό ρόλο της μεσήλικης πόρνης που κάνει διανομή των υπηρεσιών της κατ' οίκον. Εδώ καλείται να επέμβει ο θεατής για να κρίνει ποια από τις «ανάγκες» εκτιμά θεμιτή!


Στο κοινωνικό αυτό δράμα με τις χιουμοριστικές πινελιές και την ανηλεή τρυφερότητα και ανθρωπιά που το διαπερνά, εμφανίζεται ο θάνατος να μοιράζεται κατοικία με τη ζωή. Ο Αμαδόρ και η Μαρσέλα, δυο μοναχικοί και περιθωριακοί (ο καθένας για διαφορετικούς λόγους) άνθρωποι, άγνωστοι και τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, δε θα αργήσουν να περάσουν σε αποκαλύψεις ο ένας στον άλλον μυστικών και μύχιων σκέψεων και επιθυμιών, που ούτε καν περνούν από το μυαλό των δικών τους. Κατ' αυτόν τον τρόπο, οι δύο αυτοί άνθρωποι - μέσα από τη φευγαλέα σχέση τους και χωρίς οι ίδιοι να το έχουν συνειδητοποιήσει - έκλεισαν μια συμφωνία μεταξύ τους. Κι όταν ο Αμαδόρ πεθαίνει ξαφνικά, η Μαρσέλα βρίσκεται μπροστά σε ένα τρομακτικό δίλημμα.

Η μυθοπλασία, αλλά κυρίως η πραγματικότητα, αποδεικνύει ότι ο θάνατος δεν είναι ικανός να σταματήσει την ίδια τη ζωή. Αυτή η μικρή, σιωπηλή και μάλλον σκοτεινή ταινία, λάμπει από φως γιατί «ψάχνει» τη ζωή, όπως την ψάχνει η Μαρσέλα, απελπισμένα.

Παίζουν: Μαγκαλί Σολιέρ, Φάνι ντε Κάστρο, Σόνια Αλμαρτσά, Πιέτρο Σίμπιγιε, Θέλσο Μπουγκάγιο, κ.ά.

Παραγωγή: Ισπανία 2010.


ΤΖΟΡΤΖ ΚΛΟΥΝΙ
Αι ειδοί του Μαρτίου

Με την τέταρτη κατά σειρά σκηνοθετική δουλειά του Κλούνι, μια συμπαραγωγή των εταιρειών «Smokehouse» (των Τζορτζ Κλούνι και Γκραντ Χέσλοφ) και «Appian WayProductions» (του Λεονάρντο ντι Κάπριο), άνοιξε το φετινό, 68ο φεστιβάλ Βενετίας. O Κλούνι έχει ήδη αποδείξει πως διαθέτει ξεκάθαρες ιδέες για τον κινηματογράφο, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το έργο εκείνο, που ο ίδιος υπογράφει με την ιδιότητα του σκηνοθέτη. Η τελευταία του ταινία φέρει τον περίεργα εξεζητημένο τίτλο «ΑΙ ΕΙΔΟΙ ΤΟΥ ΜΑΡΤΙΟΥ». Idus Martii στα λατινικά, όρος που συνήθως αναφέρεται στην ημερομηνία της δολοφονίας του Ιούλιου Καίσαρα που έλαβε χώρα στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ. Ο Κλούνι αποσαφήνισε ότι ο σωστός χαρακτηρισμός της ταινίας του θα ήταν «πολιτικό θρίλερ» και όχι «πολιτική ταινία» όπου χωρούν - και επιβάλλεται να χωρούν - πολύ περισσότερα από απλή αποτύπωση διαπιστώσεων ως προς τις εσωτερικές αντιπαραθέσεις και αντιθέσεις της καθεστηκυίας συντεχνίας της εξουσίας. Ο Κλούνι δείχνει να πιστεύει ότι η λειτουργία του κινηματογράφου μοιάζει με εκείνη της «φρουράς», που καλείται να προασπίσει με τα όπλα που διαθέτει την ακεραιότητά του, αναδεικνύοντας εν προκειμένω την διεφθαρμένη φύση της καπιταλιστικής πολιτικής...

Ο σκηνοθέτης Κλούνι, αφηγείται μια ιστορία από την πολιτική, ιστορία που πρωτοεμφανίστηκε το 2008 υπό την μορφή θεατρικού έργου με τον τίτλο Farragut North. Ο τίτλος αυτός είναι το όνομα μιας στάσης, στην κόκκινη γραμμή του μετρό, στην πόλη Ουάσιγκτον DC. Η στάση βρίσκεται βόρεια της FarragutSquare και πλησίον της Connecticut Avenue, εκεί που χτυπά η καρδιά και ο σφυγμός των πανίσχυρων λόμπι. Ο συγγραφέας του θεατρικού, Beau Willimon, ξόδεψε τα νιάτα του δουλεύοντας σε εκστρατείες για προκριματικές εκλογικές αναμετρήσεις για διάφορους πολιτευτές του Δημοκρατικού κόμματος. Ο Κλούνι και ο Χέσλοφ διασκεύασαν το θεατρικό για το σινεμά που αφηγείται την εξέλιξη μιας πολιτικής ίντριγκας που λαμβάνει χώρα στα παρασκήνια του συγκρουσιακού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο πραγματοποιούνται οι προκριματικές αναμετρήσεις των υποψηφίων για την προεδρία του κόμματος των Δημοκρατικών. Στο Οχάιο, αντίπαλοι είναι οι Πούλμαν και Μόρρις (Κλούνι). Παρακάμπτοντας ηθική και ήθος, ενεργοποιώντας στο έπακρο μηχανισμούς νόμιμους και μη, η μάχη της πρόκρισης - με στόχο και όραμα το ύψιστο πολιτικό πόστο - επιτρέπει αλλά και προτρέπει χτυπήματα παντός τύπου, παντός είδους χειραγώγηση ανθρώπων και διαδικασιών, αμόκ και παραλήρημα ισχύος και θέλησης καθώς και όποια καταστρατήγηση κανονισμών και κανόνων χωρίς αναστολές, μέχρι να πέσει στην κάλπη και το τελευταίο κουκί!

Στην ταινία η αφηγηματική οπτική ταυτίζεται με το βλέμμα του τριαντάχρονου χαρισματικού Στίβεν, στέλεχος στο team του Δημοκρατικού Κυβερνήτη Μόρρις. Ο Στίβεν (Ράιαν Γκόσλινγκ) είναι κάτι σαν παιδί θαύμα. Πιστός, ιδεαλιστής, διπλωμάτης και ικανότατος, έχει εξιδανικεύσει τον Κυβερνήτη, πιστεύει τυφλά στην απόλυτη μοναδικότητά του, το βλέπει σαν ηγέτη με μοναδική υπέρτατη θρησκεία του, το Σύνταγμα της Αμερικής. Βέβαια η εξέλιξη των γεγονότων θα τον κάνει να αλλάξει γνώμη και στάση απέναντι στα πράγματα και για να φθάσει στους στόχους του θα περάσει σε εκβιασμούς και συμβιβασμούς... Ετσι μεταλλάσσεται σε έναν του σιναφιού.

Ο ηθοποιός Κλούνι, με πολλή διακριτικότητα αποσύρεται από το επίκεντρο της ιστορίας αφήνοντας τη θέση του απόλυτου πρωταγωνιστή από την αρχή ως το τέλος, στον πολλά υποσχόμενο, ανερχόμενο αστέρα, Ράιαν Γκόσλινγκ.

Με ρεαλιστικά αξιόπιστη ίντριγκα, με αντικατάσταση των κλισέ από χαρακτήρες, με σκηνοθετημένο μελόδραμα για κάθε αφηγηματική λογική, λειτουργεί το πολιτικό θρίλερ του Κλούνι. Ομως αφήνει κάποιες τρύπες στη λογική εξαγωγή νοήματος. Ο ρόλος του Γκόσλινγκ παρουσιάζει αντιφάσεις, είναι αφελής και ο χαρακτήρας του δύσκολα πείθει για «ιδεαλιστής». Με τόση περισσή εξυπνάδα πώς είναι δυνατόν να σκέφτεται διαφορετικά από τους υπόλοιπους του team; Πώς δε θα αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει γύρω του; Οτι προσπαθούν να τον χειραγωγήσουν; Από την άλλη, αν δεν ήταν πράγματι ιδεαλιστής θα μπορούσε να αισθανθεί τέτοια απογοήτευση; Απλοϊκή και η ιστορία του κυβερνήτη με τη νεαρή Μόλι Στερνς που μοιάζει να βρίσκεται στη θέση που ο πατέρας της την έβαλε μόνο για να προσφέρει σεξ. Μία φορά πήγε με τον Μόρρις και έμεινε έγκυος και παρότι είναι Καθολική θέλει να κάνει έκτρωση... Χαρακτήρες και καταστάσεις που θα άξιζαν πιο σύνθετο και πολυσήμαντο προφίλ.

Βγαίνοντας από την αίθουσα ίσως κάποιος δυσκολευτεί να απαντήσει τι ακριβώς είναι αυτό που θέλει να πει η ταινία, που σαν σε κουβάρι τυλιγμένες προσδοκίες και προκλήσεις ακουμπούν στο διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα. Το φιλμ σαν σύνολο αψεγάδιαστο, οι διάλογοι έξυπνοι και γρήγοροι, οι ερμηνείες των ηθοποιών άριστες, τεχνική αρτιότητα, επαγγελματισμός και κλάση. Χωρίς η γραφή και η μορφή της ταινίας να προβάλλει αξιώσεις πρωτοπορίας και χωρίς καινοτόμους πειραματισμούς, ο σκηνοθέτης μοιάζει να έχει γραπώσει στιβαρά όλα τα νήματα με τις λεπτομέρειες και να αφηγείται με τρόπο μετρημένο και ενίοτε γοητευτικά μελαγχολικούς τόνους. Χωρίς να ποντάρει στην πρωτοτυπία, φέρνει μέσα από ψυχρό κυνισμό πιο κοντά την αλήθεια υποτάσσοντας τα πάντα στο ερώτημα: Είναι ποτέ δυνατόν να βγει κάτι καλό από τέτοια βρωμιά;

Παίζουν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Τζορτζ Κλούνι, Ιβαν Ρέιτσελ Γουντ, Μαρίζα Τομέι, Πολ Τζιαμάτι, Μαξ Μινγκέλα, Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ 2011.


ΓΚΑΣ ΒΑΝ ΣΑΝΤ
Restless

Ενα μικρό, μεγάλο φιλμ για έναν απελπισμένο έρωτα που ζει με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Ανήκει στις μεγαλειώδεις αέρινες στιγμές του σινεμά και πατάει στην απουσία αφηγηματικών ή αισθητικών κατασκευών που προσβλέπουν στην αναζήτηση στοιχείων που θα εκπλήξουν ή/και θα καταπλήξουν τον θεατή. Ταινία για δύο εύθραυστες, βασανισμένες νεαρές ψυχές, με γλύκα και τρυφεράδα αφοπλιστική, που επιλέχθηκε και άνοιξε φέτος το τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα» στο φεστιβάλ των Καννών. Μινιμαλιστική και αυτή η ταινία του ευαίσθητα διακριτικού Αμερικανού Γκας βαν Σαντ. Βαρύ το θέμα, δοσμένο με αξιοθαύμαστη ελαφράδα και θαρραλέο συναισθηματισμό. Η μουσική σύνθεση του Danny Elfmanοργανικά εντάσσεται στην ποιητική αφαίρεση της κατασκευής, σαν συγκινησιακό υπομόχλιο του φιλμ όπου δυο έφηβοι δοκιμάζονται - με διαφορετικό τρόπο ο καθένας - από την εμπειρία του θανάτου.

Το αγόρι, ο Ενοχ, που υποδύεται ο γιος του Ντένις Χόπερ στον παρθενικό του ρόλο, μετά από θανατηφόρο δυστύχημα όπου έχασε τους γονείς του, «πέθανε» για τρία ολόκληρα λεπτά. Μετά έπεσε σε πολύμηνο κώμα. Ξύπνησε, διέκοψε το σχολείο, εφηύρε έναν φαντασιακό, Ιάπωνα φίλο για να διαλογίζεται και ανακουφίζει τον πόνο του να παρευρίσκεται σε κηδείες, να μετέχει στον αχερόντειο διάπλου άγνωστών του νεκρών. Η κοπέλα, η Αναμπέλ, έχει τρεις μήνες ζωής, ο καρκίνος της ροκανίζει τον εγκέφαλο. Το όνειρό της ήταν να γίνει φυσιοδίφης, αν θα μπορούσε να ζήσει ... Οι δυο τους γνωρίζονται τυχαία σε μια κηδεία, ερωτεύονται και αλληλοβοηθιούνται. Η κοπέλα που μελετά τον Δαρβίνο του προσφέρει πλουσιοπάροχα αυτά που έχει: το πάθος της για τη ζωή των πουλιών και των εντόμων. Εκείνος, τη στηρίζει να φθάσει ζωντανή, στη μεγάλη στιγμή του θανάτου.

Η σύνθεση της δομής είναι συγγενής της ραψωδίας σε έναν μύθο άστεως για τον έρωτα και το θάνατο που εξοστρακίζει a priori κάθε έκφραση ωμότητας πάνω σε ένα θέμα που δεν επιτρέπει αστεϊσμούς. Κάθε κύτταρο της ταινίας είναι βουτηγμένο στο θάνατο. Από την παραδοσιακή γιορτή των νεκρών Halloween, στη συλλογική ιστορική μνήμη Χιροσίμα και Ναγκασάκι, από την τελετουργική αυτοκτονία χαρακίρι άλλως seppuku στο καθήκον του στρατιώτη καμικάζι, από ένα γελοίο αυτοκινητιστικό δυστύχημα στο μοιραίο καρκίνο. Χωρίς πομπώδη ρητορική, χωρίς εύκολα δάκρυα, τα συγκινητικά κρεσέντο χαράζονται ανεξίτηλα και σφίγγουν το στομάχι.

Μοιάζει με υπαρξιακό τελετουργικό η προετοιμασία για το «αντίο». Τρεις μήνες η διάρκεια της γιορτής της ζωής. Η εξερεύνησή της περνά μέσα από το θάνατο όπως και η αναζήτηση για ψήγματα χαράς διασκορπισμένα γύρω τους. Το τελετουργικό αυτό αποδραματοποιεί το θάνατο, η σκηνοθεσία της στιγμής του «τέλους» τον αποφορτίζει από δυτικού πολιτισμού μυθολογίες που χτίστηκαν να στεγάσουν την αγωνία και το φόβο και η ηρεμία του ορθολογισμού τον ανάγει σε μια - στην τελική - στιγμή της ζωής!

«Δεν φοβάμαι το θάνατο, λυπάμαι που θα χάσω την ομορφιά της ζωής», είπε κάποτε απλά και σοφά ο Μάριο Μονιτσέλι.

Παίζουν: Μία Βασικόφσκα, Χένρι Χόπερ, Τζέιν Ανταμς, Τσιν Χαν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ 2011.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ