Πέμπτη 13 Οχτώβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΓΚΑΣ ΒΑΝ ΣΑΝΤ
Restless

Ενα μικρό, μεγάλο φιλμ για έναν απελπισμένο έρωτα που ζει με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Ανήκει στις μεγαλειώδεις αέρινες στιγμές του σινεμά και πατάει στην απουσία αφηγηματικών ή αισθητικών κατασκευών που προσβλέπουν στην αναζήτηση στοιχείων που θα εκπλήξουν ή/και θα καταπλήξουν τον θεατή. Ταινία για δύο εύθραυστες, βασανισμένες νεαρές ψυχές, με γλύκα και τρυφεράδα αφοπλιστική, που επιλέχθηκε και άνοιξε φέτος το τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα» στο φεστιβάλ των Καννών. Μινιμαλιστική και αυτή η ταινία του ευαίσθητα διακριτικού Αμερικανού Γκας βαν Σαντ. Βαρύ το θέμα, δοσμένο με αξιοθαύμαστη ελαφράδα και θαρραλέο συναισθηματισμό. Η μουσική σύνθεση του Danny Elfmanοργανικά εντάσσεται στην ποιητική αφαίρεση της κατασκευής, σαν συγκινησιακό υπομόχλιο του φιλμ όπου δυο έφηβοι δοκιμάζονται - με διαφορετικό τρόπο ο καθένας - από την εμπειρία του θανάτου.

Το αγόρι, ο Ενοχ, που υποδύεται ο γιος του Ντένις Χόπερ στον παρθενικό του ρόλο, μετά από θανατηφόρο δυστύχημα όπου έχασε τους γονείς του, «πέθανε» για τρία ολόκληρα λεπτά. Μετά έπεσε σε πολύμηνο κώμα. Ξύπνησε, διέκοψε το σχολείο, εφηύρε έναν φαντασιακό, Ιάπωνα φίλο για να διαλογίζεται και ανακουφίζει τον πόνο του να παρευρίσκεται σε κηδείες, να μετέχει στον αχερόντειο διάπλου άγνωστών του νεκρών. Η κοπέλα, η Αναμπέλ, έχει τρεις μήνες ζωής, ο καρκίνος της ροκανίζει τον εγκέφαλο. Το όνειρό της ήταν να γίνει φυσιοδίφης, αν θα μπορούσε να ζήσει ... Οι δυο τους γνωρίζονται τυχαία σε μια κηδεία, ερωτεύονται και αλληλοβοηθιούνται. Η κοπέλα που μελετά τον Δαρβίνο του προσφέρει πλουσιοπάροχα αυτά που έχει: το πάθος της για τη ζωή των πουλιών και των εντόμων. Εκείνος, τη στηρίζει να φθάσει ζωντανή, στη μεγάλη στιγμή του θανάτου.

Η σύνθεση της δομής είναι συγγενής της ραψωδίας σε έναν μύθο άστεως για τον έρωτα και το θάνατο που εξοστρακίζει a priori κάθε έκφραση ωμότητας πάνω σε ένα θέμα που δεν επιτρέπει αστεϊσμούς. Κάθε κύτταρο της ταινίας είναι βουτηγμένο στο θάνατο. Από την παραδοσιακή γιορτή των νεκρών Halloween, στη συλλογική ιστορική μνήμη Χιροσίμα και Ναγκασάκι, από την τελετουργική αυτοκτονία χαρακίρι άλλως seppuku στο καθήκον του στρατιώτη καμικάζι, από ένα γελοίο αυτοκινητιστικό δυστύχημα στο μοιραίο καρκίνο. Χωρίς πομπώδη ρητορική, χωρίς εύκολα δάκρυα, τα συγκινητικά κρεσέντο χαράζονται ανεξίτηλα και σφίγγουν το στομάχι.

Μοιάζει με υπαρξιακό τελετουργικό η προετοιμασία για το «αντίο». Τρεις μήνες η διάρκεια της γιορτής της ζωής. Η εξερεύνησή της περνά μέσα από το θάνατο όπως και η αναζήτηση για ψήγματα χαράς διασκορπισμένα γύρω τους. Το τελετουργικό αυτό αποδραματοποιεί το θάνατο, η σκηνοθεσία της στιγμής του «τέλους» τον αποφορτίζει από δυτικού πολιτισμού μυθολογίες που χτίστηκαν να στεγάσουν την αγωνία και το φόβο και η ηρεμία του ορθολογισμού τον ανάγει σε μια - στην τελική - στιγμή της ζωής!

«Δεν φοβάμαι το θάνατο, λυπάμαι που θα χάσω την ομορφιά της ζωής», είπε κάποτε απλά και σοφά ο Μάριο Μονιτσέλι.

Παίζουν: Μία Βασικόφσκα, Χένρι Χόπερ, Τζέιν Ανταμς, Τσιν Χαν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ 2011.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πέθανε η φοιτήτρια του τροχαίου στα Τέμπη(2013-12-17 00:00:00.0)
Hasta la vista(2013-04-04 00:00:00.0)
Στην πρώτη γραμμή για την ιδιωτικοποίηση Πρόνοιας και Υγείας(2009-09-17 00:00:00.0)
Από τον Αντονιόνι στον Μπελόκιο(2007-06-22 00:00:00.0)
Ω! γλυκύ μου έαρ(2006-04-21 00:00:00.0)
Αινίγματα ζητούν... λύση(2005-06-16 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ