Μεγαλειώδης η συμμετοχή των ταξικών δυνάμεων στην απεργιακή συγκέντρωση
Αμέτρητες οι σημαίες του ΠΑΜΕ. Δεκάδες κλάδοι εργαζομένων από ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, από εργοστάσια, γιαπιά, τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, τα ναυπηγεία, που συγκροτημένα με τα μπλοκ τους έφτασαν στο λιμάνι, συμμετέχοντας στην παναττική απεργία που είχε κηρυχθεί. Εκεί και οι Λαϊκές Επιτροπές, οι Επιτροπές Ανέργων. Το ΚΚΕ έδειξε έμπρακτα τη συμπαράστασή του στους ναυτεργάτες, με τη συμμετοχή στη συγκέντρωση πολυμελούς αντιπροσωπείας της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής την ΓΓ της ΚΕ του Κόμματος Αλέκα Παπαρήγα.
Αυτή ήταν η άμεση απάντηση της εργατιάς, με τον πρώτο λόγο να έχουν οι ταξικές δυνάμεις, στην κορύφωση της καταστολής από την κυβέρνηση σε βάρος του απεργιακού αγώνα των ναυτεργατών με την επιβολή του μέτρου της πολιτικής επιστράτευσης.
Τα στιγμιότυπα της χτεσινής μέρας ήταν μοναδικά. Στιγμιότυπα που μόνο η εργατική τάξη με την πάλη της μπορεί να δημιουργεί. Από τη νύχτα, το λιμάνι είχε γίνει τόπος συγκέντρωσης εργατών που κατέφταναν για σταθούν στο πλευρό των ναυτεργατών. Λίγο μετά τις 5 το πρωί στον Αγ. Διονύση ήρθε το πρώτο οργανωμένο κύμα εργαζομένων, που ξεκίνησε με προσυγκέντρωση από την πλατεία Καραϊσκάκη. Προσυγκέντρωση στην οποία καλούσαν τα ταξικά ναυτεργατικά συνδικάτα ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τα σωματεία της Ζώνης και αγωνιστικές παρατάξεις.
Από τα μεγάφωνα που είχαν στηθεί στην πύλη Ε3, διαβάζονταν η τεράστια λίστα των συνδικαλιστικών και μαζικών φορέων που παραβρίσκονταν στην κινητοποίηση, ενώ ανακοινώθηκε η απόφαση των ναυτεργατικών σωματείων ότι: «Η απεργία δεν αναστέλλεται (...) έδιωξαν τα καράβια με το πιστόλι στον κρόταφο των πληρωμάτων (...) συνεχίζουμε με απεργία στις 20 Φλεβάρη» και «νέα απεργία με την κατάθεση του νομοσχεδίου».
Το πλήθος των συγκεντρωμένων χαιρέτισε ο Σάββας Τσιμπόγλου, πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ. «Εχουμε -σημείωσε- πάνω από το 70% των ναυτεργατών που είναι και 7 μήνες απλήρωτοι. Και έρχεται η κυβέρνηση και επιβάλλει πολιτική επιστράτευση, κατεβάζει τα ΜΑΤ, απειλεί, χτυπάει τους απλήρωτους ναυτεργάτες αυτούς που θέλει να πετάξει από τα καράβια». Τόνισε ακόμα ότι αυτό εκδηλώνεται παντού, «όπου δουλεύει ο εργάτης έχει από πάνω του την μπότα του κεφαλαιοκράτη».
Οι χιλιάδες των συγκεντρωμένων ξεκίνησαν πορεία προς το υπουργείο Ναυτιλίας. Περίπου 500 μέτρα από το υπουργείο, κλούβες και ΜΑΤ με εντολή της κυβέρνησης έκλεισαν το δρόμο, εμποδίζοντας τη διαδήλωση να φτάσει στο υπουργείο. Αξίωσε να περάσει μόνο μία αντιπροσωπεία των διαδηλωτών. Ο Σάββας Τσιμπόγλου από την ντουντούκα κατήγγειλε τη στάση του υπουργού τονίζοντας ότι «η στάση αυτή αποδεικνύει το αδιέξοδο της κυβέρνησης και του υπουργού, που οχυρωμένοι πίσω από τα ΜΑΤ και την καταστολή προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τους εργαζόμενους».
Η διαδήλωση συνεχίστηκε μέσα στο λιμάνι και κατέληξε στον Ηλεκτρικό Σταθμό.
Οργιο εκβιασμών και καταστολής από το ξημέρωμα χτες στο λιμάνι του Πειραιά
Από τις 4 έως τις 4.20 π.μ., μέσα στη νύχτα και με το «πιστόλι στον κρόταφο» των ναυτεργατών, εταιρεία, δεκάδες ΜΑΤατζήδες και ο κεντρικός λιμενάρχης του Πειραιά προσπαθούσαν να «πείσουν» το πλήρωμα του «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ 1», στον Αγ. Διονύση, να ξεκολλήσει το πλοίο από τον ντόκο. Οι ναυτεργάτες κυρίως του μηχανοστασίου δήλωναν απεργία.
Ο κεντρικός λιμενάρχης, σε ρόλο «καβοδέτη» της πλοιοκτήτριας εταιρείας, έλυσε έναν κάβο χωρίς οι μηχανές να έχουν μπει μπροστά, με ορατό τον κίνδυνο ναυτικού ατυχήματος μέσα στο κεντρικό λιμάνι. Ομως, ο ίδιος, για να φέρει σε πέρας την αποστολή του, τα «έπαιξε όλα για όλα». Ταυτόχρονα, οι δυνάμεις των ΜΑΤ είχαν περικυκλώσει τις απεργιακές φρουρές, που βρίσκονταν όλη νύχτα στην προβλήτα, για να μην υπάρξει αντίδραση. Το πλοίο ξεκόλλησε τελικά από το λιμάνι όταν έκοψαν τους κάβους!
Με αυτές τις απαράδεκτες μεθόδους, μέσα σε ένα όργιο τρομοκρατίας, βίας και καταστολής, που ήρθε να προστεθεί στην επιβολή του μέτρου της πολιτικής επιστράτευσης, η συγκυβέρνηση έδιωξε νύχτα τέσσερα πλοία από το λιμάνι, το οποίο είχε προηγουμένως μετατρέψει κυριολεκτικά σε στρατόπεδο, με εκατοντάδες άνδρες των ΜΑΤ και «Ράμπο» του Λιμενικού «φυτεμένους» σε κάθε γωνιά του. Στόχος της ήταν να στείλει το μήνυμα ότι τα συμφέροντα των εφοπλιστών είναι «ιερά και όσια». Αυτό που κατάφερε, τελικά, ήταν να επιβεβαιώσει το ταξικό της μένος για τους ναυτεργάτες και όποιον αγωνίζεται ενάντια στην πολιτική της εξαθλίωσης.
Τα τέσσερα πλοία που διώχθηκαν άρον άρον, ο Κ. Μουσουρούλης τα έστειλε στη ράδα του Πειραιά να περιμένουν ώστε στη συνέχεια να καταπλεύσουν ένα ένα στην πύλη Ε1, η οποία είχε κατακλυστεί από δυνάμεις των ΜΑΤ. Οι νταλίκες εισέρχονταν στο λιμάνι και φορτώνονταν στα γκαράζ με συνοδεία από κλούβες των δυνάμεων καταστολής. Από φόβο για τους διαδηλωτές, ακόμα και τα πλοία που κατέπλευσαν από την Κρήτη, τα οδήγησαν στην περιφραγμένη ακτή Ξαβερίου, προκειμένου να ξεφορτώσουν και να φορτώσουν για το βραδινό δρομολόγιο.
Σε ενιαία γραμμή οι εκπρόσωποί τους στη Βουλή, μετά την ανακοίνωση της επιστράτευσης των ναυτεργατών
Ο Μ. Βορίδης της ΝΔ ήταν ξεκάθαρος, καθώς ισχυρίστηκε ότι πρέπει να «ανοίξουμε τη συζήτηση για το πώς υπάρχουν συγκεκριμένες ομάδες που έχουν στα χέρια τους τόση δύναμη που μπορούν να συντρίβουν την εθνική οικονομία και να δούμε αν εκεί θα βάλουμε περιορισμούς στην άσκηση αυτού του δικαιώματος, στον τρόπο της εκπροσώπησης, στο τι σημαίνει απαρτία, στο με ποια πλειοψηφία θα πρέπει να παίρνονται αυτές οι αποφάσεις».
Την πάσα πήρε από το ΠΑΣΟΚ ο Β. Κεγκέρογλου, λέγοντας ότι υπάρχει η ανάγκη «για θέσπιση ελάχιστου επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών όταν οποιαδήποτε κατηγορία ασκεί το δικαίωμα της απεργίας». Κάλεσε ακόμα την κυβέρνηση να πάρει νομοθετική πρωτοβουλία ώστε να αλλάξει το καθεστώς «που έχει να κάνει με τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και για την εξυπηρέτηση που πρέπει να θεσπιστεί για τους πολίτες».
Και οι δύο επιστράτευσαν τη θεωρία «του κοινωνικού αυτοματισμού» για να επιτεθούν στους ναυτεργάτες, ισχυριζόμενοι ότι με την απεργία τους πλήττονται οι νησιώτες και οι αγρότες. Ο τρίτος της συγκυβέρνησης, Ν. Τσούκαλης της ΔΗΜΑΡ, υποκριτικά έκανε έκκληση στην κυβέρνηση και τα σωματεία των ναυτεργατών για «διάλογο», αλλά κινήθηκε στη λογική των ομιλητών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, λέγοντας ότι πρέπει «να υπάρξει στάθμιση άσκησης δικαιωμάτων και στάθμιση συμφερόντων ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή».
Την επιστράτευση των ναυτεργατών κατήγγειλαν και οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ και των «Ανεξάρτητων Ελλήνων», ενώ η «Χρυσή Αυγή», γνωστή για τις θέσεις της υπέρ των εφοπλιστών, απέφυγε να τοποθετηθεί.
Απάντηση στους «λαγούς» της συγκυβέρνησης για την περαιτέρω περιστολή των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, έδωσε στην παρέμβασή του ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θ. Παφίλης. Κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να καταργήσει το δικαίωμα στην απεργία, και αποφάσεις όπως αυτή της επιστράτευσης στρέφονται όχι μόνο κατά των ναυτεργατών αλλά και κατά των εργαζομένων συνολικά και των κατοίκων των νησιών.
Η συγκυβέρνηση, τόνισε, με ψέματα, εκβιασμούς, τρομοκρατία και καταστολή επιχειρεί να επιβάλλει διά ροπάλου τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των μεγαλοεπιχειρηματιών στον τομέα του τουρισμού.
Ο Θ. Παφίλης υπογράμμισε ότι η θεωρία του κοινωνικού αυτοματισμού που επιχειρεί η κυβέρνηση να περάσει μέσα από τα ΜΜΕ και με κινητοποίηση διάφορων μηχανισμών, δεν πρόκειται να περάσει. Κατήγγειλε ακόμα ότι όπως στην απεργία της «Χαλυβουργίας» τα ΜΑΤ τέθηκαν στη διάθεση του Μάνεση για να σπάσουν τον ηρωικό αγώνα των εργαζομένων, έτσι και τώρα η κυβέρνηση έφτασε στο σημείο να κάνει μαθήματα στα ΜΑΤ για το πώς θα λύνουν τους κάβους για να φύγουν τα καράβια.
Ολα αυτά, είπε, συνιστούν μια απαράδεκτη, προκλητική και αισχρή στάση απέναντι στους εργαζόμενους. Η συγκυβέρνηση, συνέχισε, προσπαθεί να καθυποτάξει το λαό με τη θεωρία «του νόμου και της τάξης» και για αυτό οι εργαζόμενοι πρέπει να αντιληφθούν ότι ο αγώνας των ναυτεργατών και των αγροτών είναι αγώνας που αφορά όλα τα λαϊκά στρώματα. Ως εκ τούτου, πρέπει να υπάρξει ενιαία απάντηση και στον «κοινωνικό αυτοματισμό» και στη βία και στην καταστολή.
Η πρακτική της κυβέρνησης, τόνισε, δείχνει ότι όποιος κλάδος θα απεργεί, θα επιστρατεύεται και απευθυνόμενος στους συγκυβερνώντες ανέφερε: «Φωνάξτε και την Χρυσή Αυγή να βάλει εμβατήρια. Δεν τους ακούσαμε να έρθουν εδώ και να μιλήσουν, γιατί είναι με τους εφοπλιστές. Μόνο τέτοια στοιχεία σας υποστηρίζουν στην τακτική "του νόμου και της τάξης"».
Δήλωση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ για τη στάση του υπουργού Ναυτιλίας
Αυτό δείχνει ότι ο υπουργός φοβάται, ότι ξέρει ότι έχει άδικο και αυτό που πρέπει να φοβάται είναι το δίκιο των εργαζομένων, όχι τους ίδιους τους εργαζόμενους. Το δίκιο τους πραγματικά πρέπει να το φοβάται. Διάλογο, με τον υπουργό να φυλάσσεται από τα ΜΑΤ, δε νομίζω ότι κανείς μπορεί να κάνει, ούτε καν ένα πολιτικό κόμμα, πολύ περισσότερο οι χιλιάδες εργαζόμενοι που είναι εδώ. Φοβάται, ναι. Να φοβάται το δίκιο, γιατί από αυτό το δίκιο θα το βρει. Αλλο όμως αυτό και άλλο να δείχνει μία τέτοια στάση απέναντι στους εργαζόμενους».