ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Νοέμβρη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΑΝΟΙΓΜΑ» ΑΓΟΡΑΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Οι μονοπωλιακοί ανταγωνισμοί στο προσκήνιο

Οι σκληροί ανταγωνισμοί των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων που επιδιώκουν να αποκτήσουν τον εγχώριο δημόσιο πλούτο οξύνονται μέρα με τη μέρα. Η συγκυβέρνηση, προωθώντας την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της προσέλκυσης επενδυτών, στα πλαίσια ενίσχυσης των μονοπωλιακών ομίλων και της πολιτικής εξόδου από την κρίση σε όφελός τους, βρίσκεται αντικειμενικά μπροστά σε οξύτατες αντιθέσεις με ευρύτερες γεωπολιτικές προεκτάσεις. Ηδη η Ελλάδα γίνεται πεδίο ενδομονοπωλιακών ανταγωνισμών με κινδύνους για το λαό μας.

Μετά τις ανακοινώσεις περί επικείμενης έναρξης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς - στην οποία φέρεται ότι θα συμμετάσχουν πέραν του κινεζικού κρατικού μονοπωλίου της «COSCO» και η «Mediterranean Shipping Company», μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς κοντέινερ αλλά και ένα ακόμη εταιρικό σχήμα με έδρα τη Ν. Ζηλανδία - για την οποία αναμένεται η έγκριση και της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, στο «μέτωπο» ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) φέρεται να εμφανίζεται «εμπλοκή» έπειτα από παρέμβαση της τρόικας.

Πιο συγκεκριμένα, διαρροές από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση αναφέρουν ότι η τρόικα, με επιχείρημα τη μείωση των τιμών λιανικής του φυσικού αερίου, απαιτεί το «άνοιγμα» της αγοράς, δηλαδή την άρση παραχώρησης αποκλειστικού δικαιώματος παροχής σε έναν και μόνο προμηθευτή. Σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν τρεις επιχειρήσεις παροχής αερίου, στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, στις οποίες έχει παραχωρηθεί αποκλειστικό δικαίωμα προμήθειας μέχρι το 2030. Στη μετοχική τους σύνθεση συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο μέσω της ΔΕΠΑ με 51%, με το υπόλοιπο 49% να ανήκει στην ιταλική πολυεθνική «Eni» και τη βρετανο-ολλανδική «Shell».

Οπως γίνεται εύκολα κατανοητό, τυχόν ακύρωση των υφιστάμενων κρατικών συμφωνιών με τις παραπάνω εταιρείες με σκοπό να διευκολυνθεί η είσοδος στην εγχώρια αγορά άλλων ανταγωνιστικών τους μονοπωλιακών ομίλων, δεν είναι και... η πιο εύκολη υπόθεση. Με δεδομένο ότι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ παραμένει ανοιχτό ζήτημα, με την κυβέρνηση να χρησιμοποιεί ως «δέλεαρ» για τον υποψήφιο «επενδυτή» μία ανάλογη μακροχρόνια συμφωνία αποκλειστικής διάθεσης φυσικού αερίου.

Σημειώνεται επίσης ότι αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη τρεις διεθνείς δημόσιοι διαγωνισμοί για τη σύσταση αντίστοιχων εταιρειών παροχής αερίου σε Στερεά Ελλάδα και Εύβοια, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία, και Θράκη με ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής 35% και παραχώρηση αποκλειστικού δικαιώματος προμήθειας φυσικού αερίου για τα επόμενα 30 χρόνια, με καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές να έχει ορισθεί η 3η Δεκέμβρη. Επιπλέον, η κυβερνητική πρόθεση ιδιωτικοποίησης ολόκληρης της ΔΕΠΑ το συντομότερο δυνατό δεν έχει πάψει να υφίσταται.

Πληροφορίες που δημοσιεύονται τις τελευταίες μέρες εμφανίζουν τον Ιταλό πρωθυπουργό να έχει εκφράσει άμεσα τις «ανησυχίες» του στον Αντ. Σαμαρά, την ίδια ώρα που επισημαίνουν ότι μία τέτοια απόφαση θα επέφερε «ανατροπές» συνολικά στο κυβερνητικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση φέρεται, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ότι ετοιμάζεται να κάνει ακόμη πιο «ελκυστική» την προσφορά ιδιωτικοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, δίνοντας τη δυνατότητα στους «επενδυτές» να αποπληρώσουν το όποιο τίμημα, καταβάλλοντας αρχικά το 25% και το υπόλοιπο ποσό μέσα σε 10 χρόνια.

ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Πλεονάσματα... ελέω κρίσης

Σταθερά ελλειμματικό το εμπορικό ισοζύγιο

Η όξυνση της καπιταλιστικής κρίσης, που επιδρά και στις κάθε είδους δοσοληψίες με τα άλλα κράτη, αποτυπώνεται στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο στο 10μηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2013 εμφανίζει πλεόνασμα ύψους 2,6 δισ. ευρώ. Αντίθετα, το κομμάτι των εμπορικών συναλλαγών με τα άλλα κράτη, παρά την καταγραφόμενη «βελτίωση», εξακολουθεί να εμφανίζει αστρονομικά ελλείμματα, τα οποία στο 10μηνο φέτος διαμορφώθηκαν στα 12,9 δισ. ευρώ.

Καθοριστικοί παράγοντες για την εμφάνιση των πλεονασμάτων του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (οι κάθε είδους δοσοληψίες) είναι οι αυξημένες μεταβιβάσεις κεφαλαίων από τα ταμεία της ΕΕ για την τόνωση των ντόπιων μεγαλοεπιχειρηματιών, η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων κ.ά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας:

Εμπορικό έλλειμμα: Διαμορφώνεται στα 12,9 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 15,7 δισ. ευρώ στο 10μηνο πέρυσι (μείωση 17,8%). Οι εξαγωγές εμπορευμάτων διαμορφώνονται στα 16,8 δισ. ευρώ (από 16 δισ. ευρώ πέρυσι) με αύξηση 5% και οι εισαγωγές στα 29,7 δισ. ευρώ (από 31,7 δισ. ευρώ) με μείωση 6,3%. Παρουσιάζεται δηλαδή μια βελτίωση. Η συγκεκριμένη κατάσταση έχει να κάνει με την ανισόμετρη ανταλλαγή εμπορευμάτων με τα άλλα καπιταλιστικά κράτη, είναι αποτέλεσμα των εκτεταμένων αρνητικών για τα λαϊκά συμφέροντα αναδιαρθρώσεων (αδυναμία ζήτησης), και η μείωση επομένως των εισαγωγών.

Ισοζύγιο συναλλαγών: Καταγράφεται πλεόνασμα ύψους 2,6 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 2,8 δισ. ευρώ πέρυσι. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 1,3 δισ. ευρώ και διαμορφώθηκαν στα 10,7 δισ. ευρώ (από 9,4 δισ. ευρώ). Διογκωμένα, στα 5,3 δισ. ευρώ (από 3,7 δισ. ευρώ) είναι τα κονδύλια της ΕΕ που εισέρρευσαν και καρπώθηκαν οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Με τη μορφή «τόκων, μερισμάτων και κερδών» πληρώθηκαν στο εξωτερικό 4,8 δισ. ευρώ, ποσά που αφορούν στην «εξυπηρέτηση» του κρατικού χρέους καθώς και μερίσματα σε ξένους κεφαλαιοκράτες. Το αντίστοιχο κονδύλι που εισέρρευσε και που καρπώθηκαν ο ντόπιοι μεγαλοεπιχειρηματίες από τις μπίζνες στο εξωτερικό έφτασε στα 2,7 δισ. ευρώ.

Οι άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα από ξένους εμφάνισαν καθαρή εισροή ύψους 234 εκατ. ευρώ, ενώ και οι άμεσες επενδύσεις ντόπιων επιχειρηματιών στο εξωτερικό εμφανίζονται μειωμένες κατά 709 εκατ. ευρώ. Συνολικά, στο 10μηνο φέτος, εμφανίζεται εισροή ύψους 943,1 εκατ. ευρώ. Οι χρηματοοικονομικές συναλλαγές εμφανίζουν έλλειμμα 4,3 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη, κατά κύριο λόγο, οφείλεται στις λεγόμενες «επενδύσεις χαρτοφυλακίου», όπου καταγράφεται έλλειμμα 7,5 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των τοποθετήσεων ξένων τραπεζών και άλλων ρεντιέρηδων σε ελληνικά κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.

ΕΚΘΕΣΗ ΟΟΣΑ
Αβεβαιότητες και κόντρες για τα πλεονάσματα

Αβεβαιότητες και ρίσκα στην παγκόσμια οικονομία βλέπει ο ΟΟΣΑ στην εξαμηνιαία έκθεση που δημοσιοποιήθηκε χτες. Ο ιμπεριαλιστικός Οργανισμός, με έδρα το Παρίσι, καλεί την κυβέρνηση της Γερμανίας να στηρίξει την «εξισορρόπηση» των εμπορικών ισοζυγίων ανάμεσα στα κράτη της ΕΕ. Είναι η γνωστή κόντρα, των ΗΠΑ, του ΔΝΤ, των κρατών μελών της ΕΕ του Νότου, στη Γερμανία για τα πλεονάσματά της, που εμποδίζουν την ανάκαμψη του Νότου, και εκφράζει τους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, για το ποιας χώρας τα μονοπώλια θα βγουν πιο ισχυρά στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, στις 34 οικονομίες των κρατών του Οργανισμού θα υπάρξει αύξηση του ΑΕΠ 1,2% για το 2013 και 2,3% το 2014. Συστάσεις απευθύνονται και προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, προκειμένου να αποτραπούν οι «αποπληθωριστικοί κίνδυνοι» στην Ευρωζώνη, δηλαδή η παραπέρα μείωση της ρευστότητας, γιατί θα δυσκολέψει τη χρηματοδότηση επενδύσεων. Σε αυτό το πλαίσιο την καλούν να προετοιμαστεί, προκειμένου να προοχωρήσει στη διαμόρφωση αρνητικών επιτοκίων καταθέσεων, προκειμένου να πέσουν κεφάλαια στην αγορά και να αγοράσει περισσότερες «αξίες» από τη δευτερογενή αγορά, δηλαδή κρατικά ομόλογα που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια τραπεζών και άλλων χρηματοοικονομικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ η «ανάκαμψη της Ευρωζώνης έχει μείνει πίσω και είναι άνιση και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα πρέπει να εξετάσει και πάλι τη χαλάρωση της πολιτικής της, εάν οι κίνδυνοι αποπληθωρισμού γίνουν πιο σοβαροί». Τα παραπάνω συνιστούν μέτρα για την τόνωση της ροής κεφαλαίων με άξονα το τραπεζικό σύστημα και που ταυτόχρονα αποτελούν κομβικό σημείο της διαμάχης ανάμεσα στα κράτη της ΕΕ και των διαφόρων τμημάτων του κεφαλαίου.

Με «κομψές» διατυπώσεις που όμως αφήνουν ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο για νέο «κούρεμα» του ελληνικού κρατικού χρέους, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι η «περαιτέρω ελάφρυνση του ελληνικού χρέους για την επίτευξη δημοσιονομικής προσαρμογής, δεν μπορεί να αποκλειστεί». Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το ΑΕΠ στην Ελλάδα θα συνεχίσει με ρυθμό υποχώρησης 0,4% και για το 2014, δηλαδή για έβδομο στη σειρά έτος. Ανάκαμψη 1,8% προβλέπεται για το 2015. Στα ύψη θα παραμείνει και η επίσημη ανεργία, συγκεκριμένα στο 27% το 2014 και 26,6% το 2015.

ΤΖΙΡΟΣ ΣΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Πτώση 8% το Σεπτέμβρη

Ρυθμό υποχώρησης στο 8% εμφανίζει για το μήνα Σεπτέμβρη του 2013 ο «δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία» (τζίρος), σε μια εξέλιξη που αντανακλά την πτώση των λαϊκών εισοδημάτων και της κατανάλωσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) ο συνολικός τζίρος για τους 24 ταξινομούμενους κλάδους της μεταποίησης εμφανίζει πτώση 7,9%.

Ο «δείκτης νέων παραγγελιών στη βιομηχανία» που αποτελεί ένδειξη για το μελλοντικό επίπεδο της παραγωγής εμφανίζει πτώση 4,8% στις παραγγελίες που αφορούν στην εγχώρια αγορά και αύξηση 1,6% στην εξωτερική αγορά (εξαγωγές). Σε μέσα επίπεδα (εγχώρια και εξωτερική αγορά) καταγράφεται υποχώρηση 0,9%.

Ναυπηγούν 242 πλοία

Σε παραγγελίες συνολικής αξίας άνω των 11 δισ. δολαρίων προχώρησαν οι ντόπιοι εφοπλιστές το 10μηνο του 2013 για τη ναυπήγηση 242 πλοίων, σε ναυπηγεία της άπω ανατολής, έναντι 3,8 δισ. δολαρίων και 97 πλοίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η αύξηση των παραγγελιών οφείλεται σε «θετικές» προβλέψεις της παγκόσμιας ναυτιλίας για την επόμενη τριετία, ενώ το παραπάνω ποσό προέρχεται από «πρόχειρους» υπολογισμούς, καθώς για 68 πλοία δεν έγινε γνωστό το κόστος ναυπήγησης, ενώ για τα υπόλοιπα 174 το κόστος αυτό ανέρχεται σε 9,24 δισ. δολ.

Σημειώνεται ότι συνολικά οι παραγγελίες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ανά τον κόσμο αυτό το δεκάμηνο έφθασαν τα 2.179 πλοία ύψους τουλάχιστον 105 δισ. δολ. για νεότευκτα πλοία - με τους οικονομικούς όρους ναυπήγησης 900 πλοίων να μην έχουν γίνει γνωστοί - πράγμα που σημαίνει ότι περίπου το 10% των νέων παραγγελιών προέρχεται από Ελληνες εφοπλιστές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ