Τετάρτη 20 Νοέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΑΝΟΙΓΜΑ» ΑΓΟΡΑΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Οι μονοπωλιακοί ανταγωνισμοί στο προσκήνιο

Οι σκληροί ανταγωνισμοί των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων που επιδιώκουν να αποκτήσουν τον εγχώριο δημόσιο πλούτο οξύνονται μέρα με τη μέρα. Η συγκυβέρνηση, προωθώντας την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της προσέλκυσης επενδυτών, στα πλαίσια ενίσχυσης των μονοπωλιακών ομίλων και της πολιτικής εξόδου από την κρίση σε όφελός τους, βρίσκεται αντικειμενικά μπροστά σε οξύτατες αντιθέσεις με ευρύτερες γεωπολιτικές προεκτάσεις. Ηδη η Ελλάδα γίνεται πεδίο ενδομονοπωλιακών ανταγωνισμών με κινδύνους για το λαό μας.

Μετά τις ανακοινώσεις περί επικείμενης έναρξης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς - στην οποία φέρεται ότι θα συμμετάσχουν πέραν του κινεζικού κρατικού μονοπωλίου της «COSCO» και η «Mediterranean Shipping Company», μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς κοντέινερ αλλά και ένα ακόμη εταιρικό σχήμα με έδρα τη Ν. Ζηλανδία - για την οποία αναμένεται η έγκριση και της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, στο «μέτωπο» ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) φέρεται να εμφανίζεται «εμπλοκή» έπειτα από παρέμβαση της τρόικας.

Πιο συγκεκριμένα, διαρροές από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση αναφέρουν ότι η τρόικα, με επιχείρημα τη μείωση των τιμών λιανικής του φυσικού αερίου, απαιτεί το «άνοιγμα» της αγοράς, δηλαδή την άρση παραχώρησης αποκλειστικού δικαιώματος παροχής σε έναν και μόνο προμηθευτή. Σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν τρεις επιχειρήσεις παροχής αερίου, στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, στις οποίες έχει παραχωρηθεί αποκλειστικό δικαίωμα προμήθειας μέχρι το 2030. Στη μετοχική τους σύνθεση συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο μέσω της ΔΕΠΑ με 51%, με το υπόλοιπο 49% να ανήκει στην ιταλική πολυεθνική «Eni» και τη βρετανο-ολλανδική «Shell».

Οπως γίνεται εύκολα κατανοητό, τυχόν ακύρωση των υφιστάμενων κρατικών συμφωνιών με τις παραπάνω εταιρείες με σκοπό να διευκολυνθεί η είσοδος στην εγχώρια αγορά άλλων ανταγωνιστικών τους μονοπωλιακών ομίλων, δεν είναι και... η πιο εύκολη υπόθεση. Με δεδομένο ότι η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ παραμένει ανοιχτό ζήτημα, με την κυβέρνηση να χρησιμοποιεί ως «δέλεαρ» για τον υποψήφιο «επενδυτή» μία ανάλογη μακροχρόνια συμφωνία αποκλειστικής διάθεσης φυσικού αερίου.

Σημειώνεται επίσης ότι αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη τρεις διεθνείς δημόσιοι διαγωνισμοί για τη σύσταση αντίστοιχων εταιρειών παροχής αερίου σε Στερεά Ελλάδα και Εύβοια, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία, και Θράκη με ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής 35% και παραχώρηση αποκλειστικού δικαιώματος προμήθειας φυσικού αερίου για τα επόμενα 30 χρόνια, με καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές να έχει ορισθεί η 3η Δεκέμβρη. Επιπλέον, η κυβερνητική πρόθεση ιδιωτικοποίησης ολόκληρης της ΔΕΠΑ το συντομότερο δυνατό δεν έχει πάψει να υφίσταται.

Πληροφορίες που δημοσιεύονται τις τελευταίες μέρες εμφανίζουν τον Ιταλό πρωθυπουργό να έχει εκφράσει άμεσα τις «ανησυχίες» του στον Αντ. Σαμαρά, την ίδια ώρα που επισημαίνουν ότι μία τέτοια απόφαση θα επέφερε «ανατροπές» συνολικά στο κυβερνητικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση φέρεται, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ότι ετοιμάζεται να κάνει ακόμη πιο «ελκυστική» την προσφορά ιδιωτικοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, δίνοντας τη δυνατότητα στους «επενδυτές» να αποπληρώσουν το όποιο τίμημα, καταβάλλοντας αρχικά το 25% και το υπόλοιπο ποσό μέσα σε 10 χρόνια.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ