ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δικομματικό «ναι» στη λογική της ιδιωτικοποίησης
  • Ψηφίστηκε στη Βουλή από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ η ανανέωση της σύμβασης μεταξύ ιδιωτών μετόχων του ΟΑΣΘ και του δημοσίου
  • Τη δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα συγκοινωνιών ζήτησε ο βουλευτής του ΚΚΕ Α. Τζέκης

Στα πλαίσια των γενικότερων νεοφιλελεύθερων επιλογών και των ιδιωτικοποιήσεων κινείται το νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, το οποίο ψηφίστηκε χτες στη Βουλή επί της αρχής του από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Με το νομοσχέδιο ανανεώνεται η σύμβαση μεταξύ των ιδιωτών μετόχων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) και του δημοσίου για άλλα εννιά χρόνια, ενώ ιδρύεται και ένας ελεγχόμενος από την κυβέρνηση φορέας με την επωνυμία «Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης».

Στην τοποθέτησή του ο εισηγητής του ΚΚΕ, Α. Τζέκης, τόνισε ότι καταψηφίζει το νομοσχέδιο και είπε ότι η παλιά σύμβαση εξακολουθεί να ισχύει με τα ίδια ευνοϊκά αποτελέσματα για τους μετόχους. Πρόκειται για μία σύμβαση που με την ανανέωση που γίνεται θα έχει κλείσει 53 χρόνια, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι οι ιδιώτες μέτοχοι έχουν βγάλει όλα αυτά τα χρόνια αρκετά κέρδη. Ολα αυτά τα χρόνια, είπε, υπήρξε συγκεκριμένη πολιτική επιλογή, που προτίμησε στη Θεσσαλονίκη να αναθέσει τις συγκοινωνίες στους ιδιώτες, μέσα όμως από τον κορβανά του κρατικού προϋπολογισμού. Την πολιτική αυτή, συνέχισε, την ακολούθησαν με ευλάβεια τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ, παρά τα όσα έλεγε όταν ήταν στην αντιπολίτευση, ότι θα δημοτικοποιήσει τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Ο Α. Τζέκης ξεκαθάρισε ότι για το ΚΚΕ το κοινωνικό αγαθό που λέγεται συγκοινωνίες πρέπει να το παρέχει ένας ενιαίος δημόσιος φορέας, στον οποίο θα λειτουργούν όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, είτε είναι τα λεωφορεία, είτε το τραμ, είτε το μετρό. Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι με τη νέα σύμβαση ελαστικοποιούνται οι εργασιακές σχέσεις και οι εργαζόμενοι μένουν ξεκρέμαστοι, αφού γι' αυτούς δεν προβλέπεται τίποτα μετά τη λήξη της το 2009. Πρότεινε δε να υπάρξει πρόβλεψη ότι στον επόμενο φορέα, που θα αναλάβει τις συγκοινωνίες, να δουλεύουν οι σημερινοί εργαζόμενοι. Οσο για το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών, παρατήρησε ότι πρόκειται για ένα όργανο το οποίο είναι πλήρως ελεγχόμενο από την κυβέρνηση.

Στην ομιλία του ο υπουργός Μεταφορών, Χρ. Βερελής, είπε ότι με το νομοσχέδιο γίνεται ένα βήμα για την καλυτέρευση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και αναγνώρισε ότι η σύμβαση δημοσίου και μετόχων κοστίζει στο ελληνικό δημόσιο περίπου 25 δισ. δρχ και κάθε εισιτήριο επιδοτείται με 175 δραχμές.

Στο μεταξύ, ψηφίστηκε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το νομοσχέδιο για την ίδρυση ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας ΑΕ», με το οποίο παραχωρούνται σε ιδιώτες σημαντικές δραστηριότητες που αφορούν στους δημόσιους δρόμους.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο είπε ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να αποδεσμευτεί από τις δαπάνες της παροχής υπηρεσιών στον Ελληνα πολίτη. Τις μεταθέτει, είπε, στην ανταποδοτική λογική και έτσι τα όποια έργα θα γίνονται στις εθνικές οδούς θα πληρώνουν οι κάτοχοι των ΙΧ. Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι δε διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι στο χώρο και είπε ότι με τη σύσταση ανώνυμης εταιρίας φεύγει ο έλεγχος από τη Βουλή, αφού πλέον η λειτουργία θα είναι ιδιωτικοοικονομική. Εκτός των άλλων, είπε, θα είναι αδύνατος ο ποιοτικός έλεγχος πάνω στα όποια έργα θα γίνονται, αφού θα απουσιάζουν από αυτά οι έμπειροι μηχανικοί του δημοσίου.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΛΟΪΑ»
Περικοπές πτήσεων λόγω Σπάτων

Οι κάτοικοι της Πάρου και της Μήλου φαίνεται ότι θα «πληρώσουν» άμεσα, με την περικοπή δρομολογίων, τη μεταφορά της «Ολυμπιακής Αεροπλοΐας» στο αεροδρόμιο Σπάτων και τα υπέρογκα τέλη που απαιτούν οι Γερμανοί της «Χόχτιφ».

Οπως έγινε γνωστό, από τις 25 του Μάρτη που εφαρμόζεται το θερινό πρόγραμμα πτήσεων, η εταιρία προσανατολίζεται σε πρώτη φάση να περικόψει δραστικά τα δρομολόγιά της προς τους παραπάνω προορισμούς, ενώ ανάλογες περικοπές αναμένονται σε δεύτερη φάση και για άλλους νησιωτικούς προορισμούς (Σύρο, Νάξο, Μύκονο κ.ά.) Ειδικότερα, για Πάρο και Μήλο από τις 25 του Μάρτη η «Αεροπλοϊα» θα εκτελεί καθημερινά δύο και μία πτήση αντίστοιχα, έναντι τεσσάρων και δύο που εκτελούσε το περσινό καλοκαίρι.

Σε ανακοίνωσή της η «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα», ομολογεί ότι η μετεγκατάστασή της στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών την υποχρεώνει σε «νέα επιχειρησιακή λειτουργία» και σε αναπροσαρμογή των δρομολογίων, για «λόγους εμπορικής πολιτικής». Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της εταιρίας εκτιμά ότι τα υπέρογκα τέλη χρήσης του αεροδρομίου Σπάτων, τα οποία θα μετακυληθούν μέσω των εισιτηρίων στους επιβάτες, σε συνδυασμό με το μεγάλο χρόνο που θα απαιτείται για μετάβαση από και προς το νέο αεροδρόμιο, θα εντείνουν και τον ανταγωνισμό με τις θαλάσσιες ταχύπλοες συγκοινωνίες, οι οποίες, μάλιστα επιδοτούνται. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην ανακοίνωση, ενώ αναφέρεται ότι όλα τα νησιά θα εξακολουθήσουν να συνδέονται καθημερινά με την Αθήνα, σκόπιμα δε γίνεται λόγος για τις περικοπές των πτήσεων.

Με κινητοποιήσεις απειλούν οι περιπτεριούχοι

Καταγγέλλουν κυβέρνηση και δημοτική αρχή ότι προετοιμάζουν το κλείσιμο των περιπτέρων για να τα χαρίσουν μετά στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα

Για νέες αγωνιστικές κινητοποιήσεις προετοιμάζονται οι Περιπτεριούχοι - Καπνοπώλες της Αθήνας, μη έχοντας άλλο δρόμο διεκδίκησης λύσης στα χρόνια προβλήματά τους αλλά και σε νέα που προστίθενται από την πολιτική της κυβέρνησης και της δημοτικής αρχής. «Με την αδιαφορία που συνεχίζει να επιδεικνύει η Πολιτεία και η Τοπική Αυτοδιοίκηση - αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του σωματείου τους - σίγουρα θα χρειαστεί να ξανακλείσουμε τα περίπτερα για τη διεκδίκηση των αιτημάτων μας».

Ως αιτήματα των περιπτεριούχων - καπνοπωλών Αθήνας απέναντι στην κυβέρνηση, το σωματείο τους σημειώνει τα παρακάτω: Να τους δοθεί το δικαίωμα κατοχύρωσης επαγγελματικής στέγης. Να εκσυγχρονιστεί όλο το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο διέπει την ύπαρξη και λειτουργία των περιπτέρων, με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών. Να σταματήσει να τους αντιμετωπίζει το κράτος ως άμισθους εισπράκτορες δημοσίων εσόδων, επιβάλλοντας ευτελέστατα ποσοστά κέρδους σε εισιτήρια, τηλεκάρτες κλπ. Να μπει τέρμα στην κατάργηση θέσεων περιπτέρων.

Πέραν όμως των κυβερνήσεων οι περιπτεριούχοι στρέφονται και κατά της δημοτικής αρχής της Αθήνας, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει προσωπική ευθύνη του δημάρχου Δ. Αβραμόπουλου, γιατί «ο δήμος λειτουργεί φορομπηχτικά απέναντι στους περιπτεριούχους επιβάλλοντας ισοπεδωτικά τέλη» και «υπάρχει δημοτικός σχεδιασμός για την ολοκληρωτική "μετάλλαξη" των περιπτέρων από αναπηρικά και οικογενειακά σε δημοτικά». Μάλιστα, στην ανακοίνωσή του το σωματείο των περιπτεριούχων καπνοπωλών καταγγέλλει ότι ήδη στήθηκαν τα πρώτα δημοτικά περίπτερα, τα οποία παραχωρήθηκαν σε μεγάλα εκδοτικά συμφέροντα. «Ηδη - υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση - ο Δήμος Αθηναίων με δημοτική απόφαση (1945) παραχωρεί κοινόχρηστο χώρο σε ιδιώτες («Αργος - Ευρώπη Ε.Π.Ε.» που ανήκει σε μεγαλοεκδότες) για την τοποθέτηση περιπτέρων και μάλιστα τριπλάσια σε όγκο από τα περίπτερα που μέχρι σήμερα όλοι ξέραμε».

Στη βάση όλων αυτών, οι περιπτεριούχοι συνάγουν το συμπέρασμα ότι «σύσσωμα Πολιτεία και Τοπική Αυτοδιοίκηση θέλουν τον αφανισμό του κλάδου κάνοντας ''πάσα'' αυτά τα σημεία πώλησης σε μεγάλα ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα». Για το λόγο αυτό δηλώνουν αποφασισμένοι να αγωνιστούν και να διεκδικήσουν δυναμικά το δίκαιο των αιτημάτων τους.

Σιγά μη φοβηθεί ο Πάσσαρης...

Οπλισμένοι σαν αστακοί, άγριοι και προκλητικοί, με το δάχτυλο στη σκανδάλη, σκόρπισαν τον τρόμο χτες αργά το απόγευμα στην Πλατεία Κουμουνδούρου δεκάδες αστυνομικοί.

Με πρόσχημα δήθεν έρευνα για την ανεύρεση και τη σύλληψη του Πάσσαρη - καλά στο κέντρο της Αθήνας θα κυκλοφορούσε ο δραπέτης κακοποιός και τον ψάχνουν εκεί; - οι ράμπο συνελάμβαναν όποιον έβρισκαν μπροστά τους, θεωρώντας τον ύποπτο.

Η επιχείρηση είχε απευθείας τηλεοπτική κάλυψη απ' τον «ΑΛΦΑ», προφανώς για να περάσει το κλίμα της αστυνομοκρατίας σ' ολόκληρη τη χώρα.

Φυσικά, ο Μ. Χρυσοχοΐδης δεν είναι τόσο αφελής να πιστεύει πως δείχνοντας στην τηλεόραση την αγριάδα των αστυνομικών θα φοβίσει τους κακοποιούς, ώστε να μην δραπετεύουν και τον εκθέτουν. Αλλους θέλει να φοβίσει, γιατί άλλους φοβάται η κυβέρνηση.

Στον εκφοβισμό των εργαζομένων, των αγροτών, της νεολαίας, των συνταξιούχων που βγαίνουν στους δρόμους για να ανατρέψουν την αντιλαϊκή πολιτική, στοχεύουν οι αστυνομικές επιχειρήσεις που καλύπτονται «ζωντανά» από την τηλεόραση.

Συγκέντρωση στη Γλυφάδα

Σε συγκέντρωση με θέμα «Δημόσια περιουσία και περιφερειακή λεωφόρος Υμηττού» καλεί μεθαύριο Κυριακή 4 Μάρτη η Δημοτική Κίνηση Γλυφάδας «Προοπτική».

Η συγκέντρωση θα γίνει στις 10.30 π.μ. στο κινηματοθέατρο «Μελίνα Μερκούρη» (Γεννηματά και Αν. Ρωμυλίας).

Φωτεινοί σηματοδότες για τυφλούς

Διακόσιες ειδικές συσκευές άρχισε να τοποθετεί το ΥΠΕΧΩΔΕ σε φωτεινούς σηματοδότες διαφόρων δήμων της Αττικής (Αθήνα, Πειραιάς, Καλλιθέα) για τη διευκόλυνση και ασφαλή κίνηση πεζών ατόμων με προβλήματα όρασης.

Οι συσκευές αυτές, λειτουργούν μόνον κατόπιν εντολής του ατόμου με πρόβλημα όρασης, μέσω ειδικού τηλεχειριστηρίου, ώστε να εξασφαλίζεται ότι οι ήχοι - διαφορετικοί για το «πράσινο» και το «κόκκινο» - δε θα παράγονται συνεχώς, και επομένως θα αποφεύγεται η άσκοπη ενόχληση των περιοίκων, αλλά μόνο όταν πραγματικά εξυπηρετούν τη διέλευση του τυφλού πολίτη. Η ένταση των ηχητικών σημάτων προβλέπεται να αυξομειώνεται αυτόματα, ανάλογα με τη στάθμη θορύβου στο περιβάλλον.

Οπως ανακοίνωσε χτες το ΥΠΕΧΩΔΕ, μέχρι το τέλος του χρόνου θα εγκατασταθούν 200 ειδικές συσκευές σε φωτεινούς σηματοδότες της πρωτεύουσας, σε διαβάσεις πεζών που θα επιλεγούν από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών. Επίσης, το υπουργείο διέθεσε στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών 400 τηλεχειριστήρια προκειμένου να εφοδιάσει με αυτά τα μέλη του.

Τέλος, το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα αυτό θα επεκταθεί σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Περιφέρειες στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, στα Ιωάννινα, στην Καλαμάτα, στο Ρέθυμνο, στα Τρίκαλα κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ