ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Γενάρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ
Επισπεύδονται οι αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις για να θωρακιστεί το κεφάλαιο

Η διαμόρφωση των εθνικών σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των κρατών - μελών, με την προώθηση των αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εκταμιεύσεις προς τους επιχειρηματικούς ομίλους καθώς και η θεματική συζήτηση αναφορικά με τις διευρυνόμενες «δημοσιονομικές ανισορροπίες», βρέθηκαν στο επίκεντρο της χτεσινής τηλεσυνεδρίασης του συμβουλίου Γιούρογκρουπ.

Οπως διαπιστώνεται, η τρέχουσα κρίση είχε μεγαλύτερες επιπτώσεις στα κράτη που ήδη είχαν αντίστοιχα ζητήματα, όπως η Ελλάδα, ενώ σε γενικότερο επίπεδο η κρίση λειτούργησε ως καταλύτης για τη διεύρυνση των αποκλίσεων μεταξύ των κρατών - μελών.

Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλ. Ρέγκλινγκ, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, κάλεσε όλες τις χώρες «να συνεχίσουν τις μεταρρυθμίσεις», καθώς, όπως είπε, «αυτή η κρίση θα επηρεάσει σοβαρά τις οικονομίες».

Τις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις έδειξε σαν «καταλύτη για την οικονομική μεγέθυνση» και ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας στη συνεδρίαση, τονίζοντας ότι έτσι θα έρθουν «υψηλότερα επίπεδα επενδύσεων, παραγωγικότητας, ανταγωνιστικότητας και απασχόλησης».

Πρόκειται δηλαδή για «σήμα» κλιμάκωσης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, που με τη σειρά τους περιέχονται και στο «εθνικό πρόγραμμα ανάκαμψης και ανθεκτικότητας». Στη συζήτηση για τα σχέδια ανάκαμψης, ο Χρ. Σταϊκούρας ανέδειξε τη σημασία της υλοποίησης μεταρρυθμίσεων που θα τονώσουν και θα κινητροδοτήσουν τις ιδιωτικές επενδύσεις, ώστε «να μειωθεί το επενδυτικό κενό», όπως είπε χαρακτηριστικά αποτυπώνοντας την επιδίωξη της κυβέρνησης να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την καπιταλιστική ανάκαμψη. Ο υπουργός Οικονομικών ανέπτυξε ορισμένους από τους τομείς στους οποίους εστιάζει το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως είναι η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η επένδυση στην εκπαίδευση και την απόκτηση δεξιοτήτων, οι πολιτικές για την αγορά εργασίας, οι μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και η ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των αγορών κεφαλαίου.

Τόνισε ακόμα ότι η μετάβαση από τα έκτακτα μέτρα στήριξης στα μέτρα ανάκαμψης απαιτείται να πραγματοποιηθεί στον κατάλληλο χρόνο, στηρίζοντας έτσι την προοπτική διατήρησης της χαλαρής δημοσιονομικής πολιτικής προκειμένου να χρηματοδοτούνται οι παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων, για όσο διάστημα κριθεί αναγκαίο. Οπως είπε, η απόσυρση των έκτακτων μέτρων στήριξης εάν γίνει πρόωρα θα εκτροχιάσει την ανάταξη των εθνικών οικονομιών, ενώ εάν γίνει καθυστερημένα, είναι πιθανό να επιδεινώσει τις ανισορροπίες.

Ελλείμματα και χρέη στις πλάτες του λαού

Η συνεχιζόμενη υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας αποτυπώνεται και στην εξέλιξη των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού. Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χτες, στο 12μηνο του 2020 το πρωτογενές αποτέλεσμα εμφανίζει έλλειμμα 18,2 δισ. ευρώ, ενώ το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (μαζί με δαπάνες για τόκους) εκτοξεύει το έλλειμμα στα 22,8 δισ. ευρώ.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του οποίου διενεργούνται παρεμβάσεις στήριξης της εργοδοσίας, έφτασαν το 2020 στα 10,6 δισ. (από 5,6 δισ. για το 2019), κυρίως λόγω των δαπανών για την αποζημίωση ειδικού σκοπού επιχειρήσεων, για την επιδότηση τόκων επιχειρηματικών δανείων, για το μέτρο της ενίσχυσης των επιχειρήσεων με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής κ.ά.

Σε ό,τι αφορά το 2021, πηγές του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι με τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή θα προβλέπεται η δυνατότητα πρόωρης εκταμίευσης των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης πριν από την ενεργοποίηση του συγκεκριμένου μηχανισμού της ΕΕ, μέσω αντίστοιχης εκταμίευσης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του κρατικού προϋπολογισμού.

Τέλος, σύμφωνα με προβλέψεις του ΚΕΠΕ για το α' εξάμηνο του 2021, ο προβλεπόμενος ρυθμός υποχώρησης του ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 3,7%. Ειδικότερα, στο α' τρίμηνο του 2021 αναμένεται κατρακύλα 10,4% και το β' τρίμηνο ανάκαμψη 3%.

«ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ»
Μετά την ιδιωτικοποίηση έρχονται και οι αυξήσεις στα διόδια

Φωτ. αρχείου
Φωτ. αρχείου
Τη γρήγορη ολοκλήρωση των διαδικασιών που είναι σε πλήρη εξέλιξη για την ιδιωτικοποίηση της «Εγνατίας Οδού» προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, μιλώντας χτες στη Βουλή, όπου χρησιμοποίησε μάλιστα προκλητικές διατυπώσεις όπως ότι «για να έχουμε έναν σοβαρό αυτοκινητόδρομο, χρειάζεται ο χρήστης να πληρώνει»! Προετοιμάζοντας μάλιστα το έδαφος για αύξηση των διοδίων, σημείωσε ότι «δεν μπορεί να κρυβόμαστε πίσω από το οποιοδήποτε πολιτικό κόστος».

Το θέμα αυτό, της ιδιωτικοποίησης της «Εγνατίας Οδού», έφερε στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, αναδεικνύοντας τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων ώστε να φτάσει σήμερα στο «διά ταύτα» η ιδιωτικοποίηση.

Ζήτησε από τον υπουργό να πει συγκεκριμένα τι προβλέπει το σχέδιο της σύμβασης και ρώτησε αν θα αυξηθούν τα διόδια, αλλά και τι θα γίνει με τους εργαζόμενους της «Εγνατίας», που το μέλλον τους προδιαγράφεται δυσοίωνο.

Ο υπουργός αντί να δώσει σαφείς απαντήσεις άρχισε να πλέκει το εγκώμιο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, πρακτική που άλλωστε «ισχύει σε όλες τις χώρες» της ΕΕ, που εξασφαλίζει την ολοκλήρωση, τη χρήση και «την ασφάλεια των οδικών αξόνων» και συνολικά των μεγάλων έργων. Είπε ότι «δεν είναι ιδιωτικοποίηση» αλλά «παραχώρηση για συγκεκριμένη χρονική περίοδο», μόνο που δεν είπε ότι αυτή η «χρονική περίοδος» είναι για ...35 χρόνια και βλέπουμε.

Οσον αφορά τα διόδια εμφάνισε ως κατόρθωμα το ότι η κυβέρνηση αρνήθηκε να εφαρμόσει την ΚΥΑ του ΣΥΡΙΖΑ να πάνε τα διόδια 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο και το άφησε στα 3 λεπτά. Πρόσθεσε πως «δεν μπορούμε με το "καλημέρα" να πούμε στους χρήστες ότι πρέπει να πληρώσουν 5 λεπτά και είπαμε ότι πρώτα θα δοθεί η λειτουργία με τα 3 λεπτά» και μετά προφανώς θα έρθει η άλλη λυπητερή.

Ο Γ. Δελής επισήμανε ότι και σε αυτήν την περίπτωση οι κερδισμένοι είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι (κατασκευαστικοί, παραχωρησιούχοι, τράπεζες) και οι χαμένοι «τα λαϊκά στρώματα, που τα πληρώνουν μία, δύο και τρεις φορές και συνέχεια, κάθε φορά που τα χρησιμοποιούν. Χαμένοι θα είναι και το εξειδικευμένο επιστημονικό και εργατικό προσωπικό της Εγνατίας Οδού».

Σε κάθε περίπτωση, τόνισε ότι αναδεικνύεται το δίκιο της πρότασης που έχει καταθέσει το ΚΚΕ στο λαό, ότι απαιτούνται ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας «για την κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, των μεταφορικών υποδομών, για την ένταξη του σχεδιασμού, της κατασκευής, της συντήρησης, της λειτουργίας και της συνεχούς αναβάθμισης αυτών των υποδομών, όπως είναι η Εγνατία Οδός κ.λπ., στον επιστημονικά κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας. Ετσι θα εξασφαλιστούν και το προσωπικό και τα λαϊκά συμφέροντα».

ΚΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
«Αποχαιρετά» με θλίψη την σ. Μάγδα Μητρογώγου

Η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ αποχαιρετά με βαθιά θλίψη την συντρόφισσα Μάγδα Μητρογώγου που «έφυγε» χτες από τη ζωή, πλήρης ημερών.

Η σ. Μάγδα γεννήθηκε στο Παλιούρι Χαλκιδικής το 1928. Παιδί κομμουνιστών, ο πατέρας της Στέργιος Ζορμπάς βασανίστηκε, δικάστηκε και εκτελέστηκε στην Αίγινα το 1948, η Μάγδα οργανώθηκε αρχικά στην ΕΠΟΝ, στη Χαλκιδική. Αργότερα εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου από μικρή εργάστηκε ως εμποροϋπάλληλος και έζησε για πολλά χρόνια κυνηγητά και διώξεις. Παντρεύτηκε τον αγωνιστή Φιλήμωνα Κύρου, ο οποίος έχασε τη ζωή του λόγω βασανιστηρίων. Μετά από χρόνια παντρεύεται με τον αγωνιστή Αριστείδη Μητρογώγο και αποκτούν δύο παιδιά, τον Παναγιώτη και τον Αστέριο (Στέργιο).

Συμμετέχει στους αγώνες της περιόδου μέσα από την ΕΔΑ, ενώ είναι από τα ιδρυτικά μέλη του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων και του πρώτου Συλλόγου Γυναικών στη Θεσσαλονίκη. Οργανώθηκε στο ΚΚΕ το 1978 και έδρασε πρωτοπόρα μέσα από τις γραμμές του. Ηταν δραστήριο στέλεχος της Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης και τα τελευταία χρόνια μέλος της Διοίκησης τους Παραρτήματος Κέντρου της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ με καθημερινή παρουσία, δράση και προσφορά.

Την περίοδο των αντεπαναστατικών ανατροπών υπερασπίστηκε τον επαναστατικό χαρακτήρα του Κόμματος. Στη συνέχεια διατέλεσε μέλος του Γραφείου της ΚΟΒ Ροτόντας. Πιστή στο Κόμμα έως το τέλος της ζωής της.

Η Επιτροπή Περιοχής της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας εκφράζει τα πιο θερμά συλλυπητήρια στους γιους της Παναγιώτη και Αστέριο και στην εγγονή της.

Τη θλίψη της για την απώλεια της Μάγδας Μητρογώγου και τα θερμά συλλυπητήρια στα παιδιά της εκφράζουν η Γραμματεία της Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη Θεσσαλονίκης, καθώς και η Ενωση Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΑΣΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πρόκληση οι προτάσεις για νέα «δώρα» στους εφοπλιστές

Πρόκληση χαρακτηρίζει η Τομεακή Επιτροπή Θάσου του ΚΚΕ την πρόταση του βουλευτή Καβάλας της ΝΔ, Ι. Πασχαλίδη, να εξασφαλιστούν επιπλέον «δώρα» στους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στη Θάσο από το ΥΕΝ, προκειμένου να επαναλειτουργήσει η γραμμή Πρίνου - Καβάλας. Σημειωτέον, η γραμμή παραμένει χωρίς πλοίο από 1/12/2020, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους κατοίκους του νησιού.

«Ως άλλος Αϊ Βασίλης», σημειώνει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση, «ο βουλευτής Καβάλας της ΝΔ κ. Πασχαλίδης διεκδικεί να εξασφαλίσει νέο "δώρο" προς τους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στη Θάσο από το ΥΕΝ. Σύμφωνα με ανακοίνωσή του στον τοπικό Τύπο, κατά τη συνάντησή του με τον υπουργό Ναυτιλίας κατέθεσε πρόταση για την ένταξη της γραμμής Πρίνου - Καβάλας στις επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, προκειμένου "να δοθεί το κατάλληλο κίνητρο ώστε να γίνει βιώσιμη (βλέπε κερδοφόρα) η γραμμή που εξυπηρετεί μεγάλη μερίδα κατοίκων και επαγγελματιών της Θάσου"».

Οπως τονίζει η ΤΕ Θάσου, η πρόταση αυτή ουσιαστικά σημαίνει επιπλέον ζεστό χρήμα και νέα προνόμια στους πλοιοκτήτες από τις πλάτες του λαού, μετατρέποντας την πανδημία για τους πλοιοκτήτες και συνολικά για το κεφάλαιο σε χρυσή ευκαιρία για να ενισχύσουν παραπέρα την κερδοφορία τους, αλλά και για να τελειώνουν με τα εργασιακά δικαιώματα που έχουν απομείνει.

Την ίδια ώρα, καταγγέλλει η ΤΕ Θάσου, όσοι ελάχιστοι ναυτεργάτες πληρούν τα κριτήρια για το επίδομα των 530 ευρώ έχουν να το λάβουν από τον Ιούνη, ενώ οι πλοιοκτήτες κρατούν δεμένα τα καράβια, απολαμβάνοντας χρηματοδότηση από την κυβέρνηση.

Επίσης, παραμένει η επικίνδυνη έλλειψη πλοίου επιφυλακής μετά το πέρας των δρομολογίων για 5-6 βράδια ανά 20 μέρες, εν μέσω πανδημίας.

Η ΤΕ Θάσου καλεί το λαό του νησιού, τους φορείς και τα σωματεία να δυναμώσουν τον αγώνα τους και να διεκδικήσουν: Αμεσο προγραμματισμό δρομολογίων στη γραμμή Πρίνου - Καβάλας χωρίς καμία νέα επιδότηση, ανάκληση του αντιλαϊκού θεσμικού πλαισίου 2932/01, κατάργηση όλων των νόμων που απελευθερώνουν την ασυδοσία των ναυτιλιακών εταιρειών και μείωση των τιμών των εισιτηρίων, δωρεάν εισιτήρια για ανέργους, ΑμεΑ, πολύτεκνους, φοιτητές, μαθητές, ειδικές τιμές για συνταξιούχους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ