ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Ιούνη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ «ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ» ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»
Κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, ασφυκτικός έλεγχος των εκπαιδευτικών με «αξιολογητή» το κεφάλαιο

«Εχει έρθει η ώρα να απεγκλωβιστεί από το υπουργείο η Εκπαίδευση», δήλωσε ο πρωθυπουργός!

Ενα μεγάλο αντιδραστικό βήμα προς την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών και τον ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών, για την υλοποίηση της στρατηγικής του κεφαλαίου σε ό,τι αφορά την Εκπαίδευση, γίνεται με το νομοσχέδιο που έχει στα σκαριά η κυβέρνηση για την «αυτονομία» των σχολικών μονάδων, παρουσιάστηκε χτες στο υπουργικό συμβούλιο και τίθεται την επόμενη βδομάδα σε δημόσια διαβούλευση, κατά την πάγια πλέον τακτική τα σχετικά νομοσχέδια να προωθούνται για ψήφιση κατακαλόκαιρο, ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις.

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, το νομοσχέδιο θα κινείται σε τέσσερις άξονες: Μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, δομές της Εκπαίδευσης και Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.

Αποκαλυπτικός για τους στόχους, ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος χτες στο νομοσχέδιο κατά την εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο, υποστήριξε πως «έχει έρθει η ώρα να απεγκλωβιστεί από το υπουργείο» η Εκπαίδευση!

Παράλληλα, προσπαθώντας να κάνει το μαύρο άσπρο για τις δραματικές συνέπειες που θα έχει το νομοσχέδιο, καθώς η «αυτονομία» του σχολείου - από τους βασικούς στόχους του ΟΟΣΑ και της ΕΕ - συνεπάγεται ολοένα και μεγαλύτερη απαλλαγή του κράτους από τις υποχρεώσεις του στη χρηματοδότηση, στη στελέχωση, στην επιμόρφωση και σε άλλες λειτουργίες του σχολείου, φέρνοντας ακόμα μεγαλύτερη κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τραγικά αποτελέσματα για τη μόρφωση και εκτίναξη των ταξικών φραγμών, ο πρωθυπουργός ισχυρίστηκε ότι «στο εξής, λοιπόν, οι σχολικές μονάδες αυτονομούνται στις τάξεις και αυτό το θεωρώ εξαιρετικά σημαντική τομή. Θα υπάρχει ανοιχτή επιλογή βιβλίων και εναλλακτικές μέθοδοι εξέτασης, ώστε να καταργηθεί η αποστήθιση και να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη αλλά και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών».

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση στις σχετικές ανακοινώσεις της σημειώνει πως τάχα «η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με τον βαθμό αποκέντρωσής τους, ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες», επικαλούμενη τις «διεθνείς πρακτικές» υλοποίησης στρατηγικών επιλογών και αστικών μεταρρυθμίσεων, που στο όνομα της «αυτονομίας» - για τη μεγαλύτερη σύνδεση με τις εφήμερες ανάγκες του κεφαλαίου - έχουν να επιδείξουν κραυγαλέες ανισότητες μεταξύ σχολείων και μαθητών, σχολεία που καλούνται να αναζητούν και να διαχειρίζονται πόρους και προσωπικό, και ραγδαία μορφωτική υποβάθμιση.

Στον ίδιο άξονα εντάσσονται η ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή αλλά και η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, που οδηγεί στη διαφοροποίηση του περιεχομένου του σχολείου αντί για σύγχρονα, ενιαία και παιδαγωγικά τεκμηριωμένα προγράμματα σπουδών.

Την υλοποίηση αυτής της αντιδραστικής πολιτικής με ακόμα πιο ασφυκτικό έλεγχο - επί της ουσίας ανοίγοντας τον δρόμο και για απολύσεις, σύμφωνα και με τα όσα προβλέπει ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας για όσους χαρακτηρίζονται «μη επαρκείς» με βάση τα αντιπαιδαγωγικά αυτά κριτήρια - αφορά και το κομμάτι της «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών. Αυτό σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση για την υποτιθέμενη «ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του σχολείου».

Με την «αξιολόγηση» σχετίζεται και ο άξονας που αφορά τις αλλαγές στις δομές Εκπαίδευσης. Ως στόχος εμφανίζονται «η ίδρυση θέσεων στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, ο εξορθολογισμός της διαδικασίας επιλογής στελεχών και η ουσιαστική συμβολή των στελεχών αυτών τόσο στην επιμόρφωση όσο και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών». Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την ενημέρωση προς τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, μεταξύ άλλων δημιουργείται ο θεσμός του περιφερειακού επόπτη Ποιότητας και του επόπτη Ποιότητας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με ρόλο που σχετίζεται με την προώθηση των διαδικασιών «αξιολόγησης».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σε θέσεις μάχης για να μην περάσει η ολομέτωπη επίθεση, πάλη για σχολείο στο ύψος των σύγχρονων αναγκών

Σε ανακοίνωσή του για το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει τα εξής:

«Το νομοσχέδιο για την Παιδεία, που παρουσιάστηκε σήμερα (σ.σ. χτες) στο υπουργικό συμβούλιο, προβλέπει ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών και παραπέρα κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, που θα εντείνουν τις μορφωτικές ανισότητες.

Οι νέες μεθοδεύσεις του υπουργείου Παιδείας για εφαρμογή της αξιολόγησης με κριτήρια άκρως αντιπαιδαγωγικά πρέπει να απορριφθούν μαζικά από τον κόσμο της Εκπαίδευσης, όπως απαντήθηκαν και οι προηγούμενες απόπειρες. Γιατί στο υποκριτικό σύνθημα της κυβέρνησης "αυτός που αξιολογεί, αξιολογείται", πρέπει να αντιπαρατεθεί η ανάγκη "αυτός που μορφώνει, πρέπει να βοηθιέται ουσιαστικά".

Η προώθηση της "αυτονομίας" της σχολικής μονάδας όχι μόνο δεν βοηθά τους εκπαιδευτικούς να κάνουν καλύτερα το μάθημά τους αλλά δεσμεύει ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής λειτουργίας στις υπάρχουσες κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες, δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων.

Το βασικό ζήτημα σήμερα είναι να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για να εντοπιστούν επιστημονικά όλα τα μαθησιακά κενά, οι ψυχοσωματικές και κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας. Αυτό δεν το κάνει η κυβέρνηση, το υπουργείο Παιδείας, ούτε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αποδεικνύεται περίτρανα ότι είναι κούφια τα λόγια του υπουργείου Παιδείας ότι "το διά ζώσης μάθημα είναι αναντικατάστατο", αφού την ίδια στιγμή διατηρεί τα χιλιάδες κενά των εκπαιδευτικών, ενώ διαθέτει πακτωλό χρημάτων για την προώθηση εφήμερων και ληξιπρόθεσμων δεξιοτήτων που έχει ανάγκη το κεφάλαιο. Αλλωστε, οι αρνητικές συνέπειες από την προώθηση τέτοιων δεξιοτήτων - με ταυτόχρονη υποβάθμιση της γενικής μόρφωσης - είναι ήδη εντοπισμένες από τον κόσμο της Εκπαίδευσης, όπως επίσης έχει αφήσει έντονα τα σημάδια της στην κοινωνικοποίηση της νέας γενιάς η εντεινόμενη στροφή στις ψηφιακές δεξιότητες.

Το βασικό ζήτημα σήμερα είναι να δημιουργηθούν σχολικά βιβλία που θα αναπτύσσουν την αγάπη για τη γνώση, θα καλλιεργούν την αντίληψη ότι η αλήθεια είναι αντικειμενική και μπορεί να κατακτηθεί από τον άνθρωπο για να ερμηνεύσει και να αλλάξει τον κόσμο. Και αυτά τα βιβλία να είναι δωρεάν, ίδια και ενιαία για όλα τα παιδιά. Από αυτή την άποψη, παραπέρα ερωτηματικά προκαλούν οι ανακοινώσεις για το πολλαπλό βιβλίο για το αν τελικά θα εξασφαλίζεται η δωρεάν παροχή τους.

Η εξέλιξη των επιστημών σήμερα δίνει τη δυνατότητα και απαιτεί ένα σχολείο που θα παρέχει σε όλους τους μαθητές τις ίδιες μορφωτικές αφετηρίες, που θα απαντά στις νέες προκλήσεις της γνώσης, της ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας που απαιτούν υψηλό μορφωτικό επίπεδο και σύγχρονες ικανότητες. Που θα στηρίζει ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς στον εκπαιδευτικό και διαπαιδαγωγητικό τους ρόλο.

Σήμερα η πάλη για ένα τέτοιο σχολείο, "στο ύψος των ονείρων και των ανθρώπων", προϋποθέτει την εναντίωση στις αντιδραστικές ρυθμίσεις που κλιμακωτά φέρνουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ που συνεχίζει στην ίδια πολιτική της ολομέτωπης επίθεσης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και αντιστρατεύεται ακόμα περισσότερο την ανάγκη για υψηλού επιπέδου, σύγχρονη, ολόπλευρη μόρφωση για όλους, χωρίς διακρίσεις.

Το ΚΚΕ απορρίπτει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και καλεί σε θέση μάχης τον κόσμο της Εκπαίδευσης, όλο τον λαό, για να μην περάσουν οι αρνητικές αλλαγές».

Σύσκεψη σωματείων εκπαιδευτικών τη Δευτέρα, κινητοποίηση την Τρίτη

Αναφερόμενη στα όσα ειπώθηκαν σχετικά και στην προχτεσινή συνάντηση των ΔΣ των Εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όπου παρουσιάστηκαν πλευρές του νομοσχεδίου, η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «η ίδια η εμπειρία μας δείχνει ότι πίσω από τις εύηχες λέξεις περί αυτονομίας κρύβεται ο στόχος της απαλλαγής του κράτους από τις υποχρεώσεις του στη χρηματοδότηση, στη στελέχωση, στην επιμόρφωση κ.α.».

Σχολιάζοντας τα όσα έχουν ανακοινωθεί σχετικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η ΑΣΕ τονίζει πως «αλλάζουν βασικές πλευρές του σχολείου, ενισχύεται ο κατακερματισμός του ενιαίου χαρακτήρα της γνώσης και του σχολικού προγράμματος, δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κληθούν να εργαστούν οι εκπαιδευτικοί και μέσω της λεγόμενης "ατομικής αξιολόγησης" μεταφέρεται η ευθύνη για το καθετί στον εκπαιδευτικό». «Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ δεν είναι απλά εκτός πραγματικότητας. Κάνουν πολιτική επιλογή να συνεχίσουν στον δρόμο της υλοποίησης μιας πολιτικής που έχει απορριφθεί συντριπτικά από τον εκπαιδευτικό κόσμο», σημειώνει η ΑΣΕ, απαιτώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο και να παρθούν τώρα μέτρα για την προετοιμασία της επόμενης σχολικής χρονιάς με βάση τις διεκδικήσεις των εργαζομένων.

Καλεί παράλληλα τα ΔΣ των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των ΕΛΜΕ σε ετοιμότητα, να πάρουν άμεσες πρωτοβουλίες ενημέρωσης και τα ΔΣ των Εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών να συνεδριάσουν άμεσα, να πάρουν θέση, να αναλάβουν τις ευθύνες τους για την οργάνωση της πάλης του κλάδου.

Στην κατεύθυνση της οργάνωσης του αγώνα, τη Δευτέρα 28 Ιούνη διοργανώνεται σύσκεψη εκπαιδευτικών σωματείων της Αττικής, στις 7 μ.μ. στο θεατράκι της Γκράβας, και κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας την Τρίτη 29 Ιούνη στη 1 το μεσημέρι.

  • Στο μεταξύ, σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, ενάντια στην έξωση της Τέχνης και της Κοινωνιολογίας από το Λύκειο, προχώρησαν χτες το μεσημέρι η ΟΛΜΕ και εκπαιδευτικοί Κοινωνικών Επιστημών και Καλλιτεχνικών Μαθημάτων. Αντιπροσωπεία της ΟΛΜΕ κατέθεσε τα αιτήματα των εκπαιδευτικών στον γγ του υπουργείου, δεν έλαβε δεσμεύσεις και ζήτησε συνάντηση με την πολιτική ηγεσία τις επόμενες μέρες.
ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
«Χωρίς διακοπές» η αντιλαϊκή επίθεση

Με διαβεβαιώσεις στο κεφάλαιο ότι «οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης δεν προβλέπεται να κάνουν διακοπές ούτε φέτος» έκλεισε ο Κυρ. Μητσοτάκης την τοποθέτησή του χτες στο υπουργικό συμβούλιο, το οποίο άναψε «πράσινο φως» στα νομοσχέδια για την ιδιωτικοποίηση της Επικουρικής Ασφάλισης και την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, και τα δύο για ψήφιση μέσα στο κατακαλόκαιρο, καθώς η κυβέρνηση «τρέχει» όλα τα «προαπαιτούμενα» για το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ευρωενωσιακό υπερ-μνημόνιο.

Διαφημίζοντας τον αντιλαϊκό «μεταρρυθμιστικό» οίστρο της κυβέρνησης της ΝΔ, ο πρωθυπουργός υπενθύμισε πως τα δύο αυτά χρόνια «έχουμε προωθήσει συνολικά 187 σχέδια νόμου» που «έχουν γίνει νόμοι του κράτους, και βέβαια οι μεταρρυθμίσεις συνεχίζονται ακάθεκτες με τη νέα δέσμη».

Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε το επόμενο πακέτο, που περιλαμβάνει τη νέα επίθεση στο Ασφαλιστικό, τις αντιδραστικές αλλαγές για την «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, αλλά και αυτές για την «αναδιοργάνωση» της αστυνομίας, καθώς η αντιλαϊκή πολιτική πάει χέρι - χέρι με την ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών απέναντι στον «εχθρό λαό».

Παράλληλα, παρουσία και του προέδρου της Τράπεζας της Ελλάδας, στη χτεσινή συνεδρίαση συζητήθηκε και ο νέος «αναπτυξιακός» νόμος που βρίσκεται στα σκαριά, υπό το φως και το Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και προβλέπει αντιλαϊκή επέλαση τα επόμενα χρόνια για να ανακάμψει το κεφάλαιο.

Στον «καμβά» αυτό, αργότερα ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόιερ, τον οποίο διαβεβαίωσε για μια «πορεία πολύ ισχυρής ανάπτυξης» της εγχώριας καπιταλιστικής οικονομίας, όπως και για την «πολύ φιλόδοξη ατζέντα» της κυβέρνησης «σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κλιματική αλλαγή αλλά και την πορεία προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα», νέα πεδία όπου το κεφάλαιο διαβλέπει διεξόδους και ευκαιρίες. Συζήτησαν εξάλλου για τα κονδύλια που αναμένεται να διοχετευτούν στους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ελλάδα από το ευρεωνωσιακό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς η ΕΤΕπ θα έχει ρόλο «στη διαχείριση των επενδύσεων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ