ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Σεπτέμβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Εκρηκτική η κατάσταση για επιβάτες και εργαζόμενους

Συνέντευξη με εργαζόμενους στα ΜΜΜ

Από προηγούμενη κινητοποίηση για τη διεκδίκηση μέτρων ασφαλείας
Από προηγούμενη κινητοποίηση για τη διεκδίκηση μέτρων ασφαλείας
Εχει περάσει περίπου ένας χρόνος από όταν η κυβέρνηση της ΝΔ, με πρόσχημα την πραγματική ανάγκη πύκνωσης των δρομολογίων λόγω της πανδημίας, έμπαζε πιο βαθιά τις ιδιωτικές επιχειρήσεις στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας με την ανάληψη δρομολογίων της ΟΣΥ από οχήματα των ΚΤΕΛ.

Ετσι η ΝΔ πήρε τη σκυτάλη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία τον Ιούνη του 2019 παραχώρησε στη Θεσσαλονίκη 6 διαδρομές του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, ενώ νωρίτερα είχε περάσει τον νόμο 4568/2018, που όριζε ότι στις περιοχές των ΟΑΣΑ ΑΕ και ΟΑΣΘ ΑΕ επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ ΑΕ ή από τους ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού ή από οδικό φορέα επιβατών.

Αντίστοιχα, είχε προηγηθεί ο νόμος 3920/2011 της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, που όριζε ότι το συγκοινωνιακό έργο εκτελείται από όλους τους παρόχους δημόσιας συγκοινωνίας, συμπεριλαμβάνοντας τους αντίστοιχους φορείς των Οργανισμών Τοπικής Διοίκησης, αλλά και τα ΚΤΕΛ.

Καταρρίπτοντας το αφήγημα ότι οι παραπάνω αλλαγές γίνονται για τις ανάγκες του επιβατικού κοινού ευρύτερα και λόγω πανδημίας πιο συγκεκριμένα, η σημερινή κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όχι μόνο δεν έχει βελτιωθεί αλλά είναι συνεχώς επιδεινούμενη: Ούτε πύκνωση των δρομολογίων έγινε, αφού περίπου ίδιος αριθμός οχημάτων κυκλοφορούν από πέρυσι, ούτε αποφεύχθηκε το καθημερινό φαινόμενο του συνωστισμού στα ΜΜΜ.

Κι αυτά λίγες μέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και την επιστροφή δεκάδων χιλιάδων από τις καλοκαιρινές διακοπές, που θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη λήψης μέτρων που από την πρώτη στιγμή διεκδικούν σωματεία και φορείς.

Αλλωστε, τα ίδια τα στοιχεία των οργανισμών συγκοινωνίας δείχνουν ότι για το 50% των επιβατών που κανονικά χρησιμοποιεί ΜΜΜ, η τραγική κατάστασή τους αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα, με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλα μέσα για μετακίνηση.

Για αυτήν την κατάσταση στα ΜΜΜ, ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με τον Θανάση Οικονόμου, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ), και τον Βίκτωρα Αποστόλα, τεχνικό της ΟΣΥ.

Η συζήτηση έχει ως εξής:

***

-- Πώς αναμένεται η κατάσταση στα ΜΜΜ το επόμενο διάστημα, την ώρα που η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι έχει πάρει επιπρόσθετα μέτρα για την πανδημία;

Θ. Ο.: Η κατάσταση και αυτόν τον χειμώνα αναμένεται δύσκολη για τις μετακινήσεις της λαϊκής οικογένειας. Δεν υπάρχει η παραμικρή βελτίωση στο συγκοινωνιακό έργο που παρέχει ο ΟΑΣΑ μέσω των παροχών. Υπενθυμίζουμε ότι από τον προηγούμενο χειμώνα, εκτός από την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ, στην Αθήνα συγκοινωνία κάνουν και ορισμένες κοινοπραξίες ΚΤΕΛ. Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για πύκνωση των δρομολογίων, η κατάσταση παραμένει δύσκολη για επιβάτες και εργαζόμενους. Για τους επιβάτες, οι πολύωρες αναμονές σε στάσεις, αφετηρίες και αποβάθρες δημιουργούν εκνευρισμό και φυσικά χάσιμο πολύτιμου χρόνου από τη ζωή τους. Για τους εργαζόμενους, η πίεση να βγουν περισσότερα δρομολόγια σε λιγότερο χρόνο, με ασφυκτικά γεμάτα λεωφορεία, δημιουργεί άγχος και αντίστοιχο εκνευρισμό, ιδιαίτερα τώρα που χρειάζονται περισσότερα οχήματα για να τηρούνται οι αποστάσεις. Σε απόλυτους αριθμούς, τον περσινό χειμώνα χωρίς τα ΚΤΕΛ έβγαιναν 1.000 περίπου οχήματα (λεωφορεία και τρόλεϊ) και σήμερα δρομολογούνται περίπου 1.000 μαζί με τα ΚΤΕΛ. Το μόνο στο οποίο βοήθησε η ένταξη επιχειρηματικών ομίλων στο συγκοινωνιακό έργο είναι να φουσκώνουν οι τσέπες των ιδιωτών με πακτωλό κρατικού χρήματος.

-- Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες;

Β. Α.: Πολλά προβλήματα αντιμετωπίζουμε το τεχνικό προσωπικό. Προσπαθούμε με ελάχιστα ανταλλακτικά να κρατήσουμε έναν αξιόμαχο στόλο, παρά τη μεγάλη ηλικία των οχημάτων. Με πολύ φιλότιμο και πολλές πατέντες βγαίνει αυτό το λειψό συγκοινωνιακό έργο. Δυστυχώς, ακόμα και τα οχήματα leasing, που μας τα παρουσίαζε ως λύτρωση η κυβέρνηση, είναι ηλικίας 10 ετών και πάνω και παρουσιάζουν συχνές βλάβες και αυτά.

Ο. Θ.: Δυστυχώς οι συνθήκες που έχει διαμορφώσει η διοίκηση - με εντολές της κυβέρνησης φυσικά - είναι για τους εργαζόμενους ιδιαίτερα δύσκολες. Οι οδηγοί έχουν έναν καθημερινό Γολγοθά. Αγώνας δρόμου τις περισσότερες φορές να βρουν το όχημα μέσα στη νύχτα, χωρίς επαρκή φωτισμό, με βροχή, με κρύο ή αέρα. Να καταφέρουν να τηρήσουν το πρόγραμμα δρομολογίων, που τις περισσότερες φορές τούς αναγκάζει να μην μπορούν να κατέβουν 5 και 6 ώρες από το τιμόνι. Σε μία πόλη όπου το κυκλοφοριακό είναι από μόνο του ένα πρόβλημα, η έλλειψη χώρων υγιεινής και οι ανύπαρκτες υποδομές σε αφετηρίες και τέρματα (χωρίς νερό, τουαλέτα) εντείνουν τις δυσκολίες. Η βάρδια γίνεται βαρίδι. Αν προσθέσουμε και τα υγειονομικά πρωτόκολλα που γίνονται κουρελόχαρτα από την έλλειψη οχημάτων, ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί σε τι συνθήκες εργαζόμαστε.

-- Πώς οργανώνονται ο αγώνας και η διεκδίκηση των εργαζομένων το επόμενο διάστημα;

Θ. Ο.: Χωρίς να λέμε μεγάλες κουβέντες, αλλά και χωρίς να διογκώνουμε τις δυσκολίες, κάνουμε προσπάθεια να κατανοήσουν όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι και επιβάτες την ανάγκη για κοινή δράση στην κατεύθυνση βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών για τις ανάγκες μετακίνησης του λαού. Με αυτό στο επίκεντρο, για την οργάνωση της πάλης και τον αγωνιστικό βηματισμό των συνδικαλιστικών οργανώσεων της Αττικής συμμετείχαμε στη σύσκεψη το βράδυ της Δευτέρας 6/9 στην πλατεία Μητροπόλεως, την οποία διοργάνωσαν Συνδικάτα και Ομοσπονδίες που δηλώνουν για μια ακόμα φορά «παρών» στον αγώνα για να μείνουν στα χαρτιά οι πρόσφατες αντεργατικές ανατροπές, να ανατραπούν τα σχέδια κατάργησης του σταθερού ημερήσιου χρόνου εργασίας, να υψωθεί τείχος προστασίας της συνδικαλιστικής δράσης, να περιφρουρηθεί το απεργιακό δικαίωμα.

Β. Α.: Σταθερά διεκδικούμε και θα παλεύουμε για μια συγκοινωνία που να εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης της λαϊκής οικογένειας. Για φθηνή, συχνή, ασφαλή, αξιόπιστη συγκοινωνία. Για Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της ζωής. Για δουλειά με συγκροτημένα δικαιώματα.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Να δυναμώσει ο αγώνας για σύγχρονη, ασφαλή, φτηνή συγκοινωνία

Την εκρηκτική κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τόσο για τους επιβάτες όσο και για τους εργαζόμενους σε αυτά καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η ΤΟ Μεταφορών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ καλώντας παράλληλα την κυβέρνηση να πάρει μέτρα άμεσα.

Συγκεκριμένα, αναφέρει:

«Λίγες μέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη και θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο. Ολο το προηγούμενο διάστημα η κυβέρνηση δεν πήρε κανένα ουσιαστικό μέτρο για την πύκνωση των δρομολογίων στα ΜΜΜ ώστε να προστατεύσει τον λαό από την εξάπλωση του 4ου κύματος που είναι σε εξέλιξη.

Σχεδόν ο ίδιος αριθμός οχημάτων με πέρυσι εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο, γεγονός που μετατρέπει τα ΜΜΜ σε υγειονομικές βόμβες υπερμετάδοσης του κορονοϊού, πέρα από την τεράστια ταλαιπωρία στην οποία υποβάλλεται καθημερινά ο λαός. Το μόνο "μέτρο" που πήρε η κυβέρνηση είναι η μίσθωση λεωφορείων μέσω leasing που τα χρυσοπληρώνει ο λαός. Χαρακτηριστικό είναι ότι το συνολικό κόστος μίσθωσης κάθε οχήματος προσεγγίζει το κόστος αγοράς του. Τα οχήματα που χρησιμοποιούνται είναι μεταχειρισμένα, με πολλά προβλήματα (δεν έχουν τα απαιτούμενα παράθυρα, πολλά από αυτά έχουν σκαλοπάτια που δημιουργούν κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών), άλλα είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών.

Με την παράδοση του 30% του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, έχει ξεκινήσει το ξήλωμα της δημόσιας συγκοινωνίας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το επόμενο διάστημα την αύξηση του εισιτηρίου, τη μείωση των δρομολογίων, τη χειροτέρευση της κατάστασης.

Ταυτόχρονα εντείνεται η επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων, αυξάνεται η εντατικοποίηση της δουλειάς. Οι εργαζόμενοι καλούνται να δουλέψουν τα ρεπό τους, μετακινούνται από τον έναν χώρο στον άλλον και καλούνται να ανταποκριθούν στα καθήκοντα του "πολυτεχνίτη"... Αυτή είναι η καθημερινότητα των εργαζομένων σε ΟΣΥ - ΣΤΑΣΥ, ενώ υπάρχουν καταγγελίες για παραβίαση ωραρίου στα ΚΤΕΛ, μέχρι και διπλοβάρδια. Η κατάσταση δηλαδή παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις για εργαζόμενους και επιβάτες.

Κάθε μέρα ακούμε για την περίφημη "ατομική ευθύνη", για τις αντοχές της οικονομίας και διάφορα συναφή με τα οποία μας καλούν να αποδεχτούμε αυτήν την κατάσταση. Την αποκλειστική ευθύνη για την ταλαιπωρία των επιβατών και τις εργασιακές σχέσεις - λάστιχο των εργαζομένων έχει η σημερινή κυβέρνηση και διαχρονικά οι κυβερνήσεις, γιατί ακολουθούν μια πολιτική προς όφελος του κεφαλαίου, ενάντια στις ανάγκες των επιβατών και των εργαζομένων στα ΜΜΜ».

«Σήμερα υπάρχουν οι δυνατότητες για σύγχρονη, ασφαλή και προσιτή αστική συγκοινωνία, με εργαζόμενους που θα έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα», τονίζει η Οργάνωση του Κόμματος και απαιτεί:

-- Αμεση πύκνωση των δρομολογίων σε όλα τα ΜΜΜ

-- Επίταξη όλων των διαθέσιμων ιδιωτικών οχημάτων για όσο καιρό διαρκεί η πανδημία

-- Αμεση αγορά καινούριων οχημάτων και επισκευή όσων είναι σε βλάβη

-- Προσλήψεις όλων των ειδικοτήτων με πλήρη εργασιακά - ασφαλιστικά δικαιώματα

-- Μείωση 50% της τιμής του εισιτηρίου, δωρεάν μετακίνηση για φοιτητές - σπουδαστές, δωρεάν μετακίνηση από και προς την εργασία.

Πολιτική δραστηριότητα της ΤΟ Μεταφορών του ΚΚΕ

Περιοδείες πραγματοποιεί η Τομεακή Οργάνωση Μεταφορών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ. Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

  • Σήμερα, Πέμπτη, το πρωί στο Ζυγολόγιο στον Πειραιά, στις 8.30 π.μ. στα τουριστικά γραφεία στο Σύνταγμα, στις 9 π.μ. στα αμαξοστάσια του Πειραιά και της Π. Ράλλη, στις 10 π.μ. στην Ακαδημία της ΑΕΝ στον Ασπρόπυργο με επικεφαλής τον Γιώργο Τούσσα, στέλεχος του Κόμματος, στις 11 π.μ. στο εργοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον Πειραιά (Λεύκα) με επικεφαλής τον Μανώλη Ραπανάκη, μέλος της ΚΕ, στις 10.30 μ.μ. στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες 2 και 3 του λιμανιού του Πειραιά με επικεφαλής τον Δημήτρη Μπουρνά, μέλος της ΕΠ Αττικής.
  • Αύριο, Παρασκευή 10/9 στις 9 π.μ. στα αμαξοστάσια λεωφορείων της Ανθούσας και του Μπραχαμίου.
  • Το Σάββατο 11/9 το πρωί στους οδηγούς του εργοστασίου «Simos Foods» στο Κρυονέρι. Την ίδια μέρα θα γίνει περιοδεία στους ναυτεργάτες στο λιμάνι του Πειραιά, με επικεφαλής τον Πέτρο Μαρκομιχάλη, μέλος της ΚΕ.

Επίσης:

-- Την Τρίτη 14 Σεπτέμβρη στις 7 μ.μ., η ΤΟ Μεταφορών της ΚΟ Αττικής καλεί σε συζήτηση, στο Περιστέρι (θεατράκι έναντι ΟΤΕ), με θέμα: «Οι τραγικές ευθύνες της κυβέρνησης στη διαχείριση της πανδημίας, η κατάσταση στους χώρους δουλειάς και οι θέσεις του ΚΚΕ για την υπεράσπιση της ζωής και των δικαιωμάτων μας». Θα μιλήσουν ο Γιώργος Κρητικός, μέλος της ΚΕ, και η Μαίρη Αγρογιάννη, μέλος του ΤΓ Υγείας - Πρόνοιας, γιατρός και μέλος του ΔΣ της ΕΙΝΑΠ.

-- Την Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη στις 7 μ.μ., η ΤΟ Μεταφορών της ΚΟ Αττικής καλεί σε συζήτηση, στο Πασαλιμάνι, με θέμα: «Οι τραγικές ευθύνες της κυβέρνησης στη διαχείριση της πανδημίας, η κατάσταση στους χώρους δουλειάς και οι θέσεις του ΚΚΕ για την υπεράσπιση της ζωής και των δικαιωμάτων μας». Θα μιλήσει ο Πέτρος Μαρκομιχάλης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ