ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Νοέμβρη 2023
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ναυάγιο σε φορτηγό πλοίο - σαπάκι

Ενας νεκρός, ένας διασωθείς και 12 αγνοούμενοι ναυτεργάτες

Από τη διάσωση ενός από τους 14 ναυτεργάτες

Eurokinissi

Από τη διάσωση ενός από τους 14 ναυτεργάτες
Ενας νεκρός, ένας διασωθείς και 12 αγνοούμενοι είναι το αποτέλεσμα ναυαγίου την Κυριακή το πρωί, του φορτηγού πλοίου «Raptor» με σημαία Κομόρες, της τουρκικής εταιρείας «AKO Shipping» με έδρα τον Λίβανο, 4,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου. Το πλοίο, με 14 άτομα πλήρωμα (1 Ινδός, 11 Αιγύπτιοι και 2 Σύροι) μετέφερε αλάτι από τη Δεκέλεια της Αιγύπτου με τελικό προορισμό το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης.

Ολα δείχνουν ότι επρόκειτο για «σαπάκι», που δεν θα έπρεπε να πλέει, με σωρεία προβλημάτων, ενώ βρισκόταν στη λεγόμενη «μαύρη λίστα» των πλοίων που είχαν εντοπιστεί με πολλές ελλείψεις σε προηγούμενους ελέγχους, και ελέγχονταν και για παράνομες μεταφορές - παρ' όλα αυτά, η εφοπλιστική εταιρεία έπαιρνε άδεια απόπλου. Οι άσχημες καιρικές συνθήκες, 9 μποφόρ με κύματα 4 μέτρων, οδήγησαν το αναξιόπλοο πλοίο να πάρει νερά, στη συνέχεια κλίση και να βυθιστεί, με αποτέλεσμα να αγνοούνται 12 ναυτεργάτες, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες.

Ο διασωθείς ναυτικός, υπήκοος Αιγύπτου, μηχανικός στο «σαπάκι», εντοπίστηκε και περισυνελέγη στις 11 το πρωί από ελικόπτερο του Ναυτικού που διεξήγαγε έρευνα στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Λέσβου, και τον μετέφεραν στο Γενικό Νοσοκομείο Μυτιλήνης. Ο συγκεκριμένος ναυτικός πρόλαβε και πήδηξε στη θάλασσα λίγο πριν το πλοίο βυθιστεί, ανεβαίνοντας σε ένα βαρέλι, και πάλεψε 4 ώρες για να κρατηθεί στη ζωή. Γύρω στις 5 το απόγευμα της Κυριακής, στη θαλάσσια περιοχή όπου σημειώθηκε το ναυάγιο, εντοπίστηκε από παραπλέον πλοίο η σορός ενός ναυτικού και μεταφέρθηκε στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Οπως είπε ο μηχανικός στην κατάθεσή του, το πλοίο από το Σάββατο το βράδυ έβαζε νερά και το πλήρωμα προσπαθούσε να τα βγάλει με οποιοδήποτε μέσο. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε, άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση και τότε ο ίδιος πήδηξε στη θάλασσα. Ανέφερε δε ότι είδε άλλα 5 άτομα να πηδούν στο νερό.

Το «Raptor» είχε δηλώσει μηχανική βλάβη στις 7 το πρωί της Κυριακής, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, αυτή είχε συμβεί πολύ νωρίτερα. Στις 8.20 ο πλοίαρχος ανέφερε κλίση του πλοίου, ενεργοποιώντας σήμα κινδύνου σε παραπλέοντα σκάφη, και στη συνέχεια το πλοίο μήκους 100 μέτρων, με 6.000 τόνους αλάτι, χάθηκε από τα ραντάρ.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου του Λιμενικού, Ν. Αλεξίου: «Θα έπρεπε να έχει ειδοποιήσει για την εισροή υδάτων στο πλοίο, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες από τον θάλαμο επιχειρήσεων και να μπορέσει να δοθεί βοήθεια εγκαίρως. Ειδοποίησε στις 08.20 το πρωί της Κυριακής, κάνοντας γνωστό πως έχει πάρει κλίση, και στις 07.00 είχε δηλώσει μηχανική βλάβη, ενώ σύμφωνα με τις μαρτυρίες του διασωθέντα αυτό συνέβαινε καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας».

ΕΥΔΑΠ ΣΤΗΝ ΑΜΦΙΣΣΑ
Διεκδικεί σπίτια και λαϊκές περιουσίες 50 χρόνια μετά

Σύσκεψη την Παρασκευή για να δοθεί απάντηση από τους κατοίκους

Να «αρπάξει» λαϊκές περιουσίες στην περιοχή της Αμφισσας, επικαλούμενη τοπογραφική αποτύπωση για απόφαση αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του 1970 (την περίοδο της χούντας), επιδιώκει η ΕΥΔΑΠ Παγίων. Με συγκρότηση Επιτροπής Αγώνα και σύσκεψη την Παρασκευή 1 Δεκέμβρη, στις 6 μ.μ., στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Φωκίδας απαντούν οι θιγόμενοι κάτοικοι της περιοχής στις αξιώσεις και τις αγωγές της ΕΥΔΑΠ.

Συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα η ΕΥΔΑΠ Παγίων έχει στραφεί δικαστικά ενάντια σε 220 περίπου δημότες της Αμφισσας, καθώς και στον ίδιο τον δήμο Δελφών, διεκδικώντας περιουσιακά στοιχεία τα οποία, όπως η ίδια ισχυρίζεται, περιήλθαν στην κατοχή της το 1970 και μετά από αναγκαστική απαλλοτρίωση.

Οπως αναφέρουν κάτοικοι της περιοχής που βρίσκονται αντιμέτωποι με τις αξιώσεις της ΕΥΔΑΠ, η συγκεκριμένη αναγκαστική απαλλοτρίωση είχε γίνει προκειμένου να διευκολυνθούν οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς του νερού από το φράγμα του Μόρνου στη λίμνη του Μαραθώνα. Σημειώνουν μάλιστα ότι και στην απαλλοτρίωση που είχε γίνει μέσα στην πόλη της Αμφισσας για τη διαπλάτυνση του δρόμου και τη διευκόλυνση της κίνησης των μηχανημάτων, η τότε εταιρεία υδάτων (ΟΥΛΕΝ) είχε κάνει προσάρτηση των εκτάσεων που ήταν απαραίτητες για το έργο και η ίδια είχε οριοθετήσει τις περιουσίες των κατοίκων. Ωστόσο, όπως αναφέρουν κάτοικοι της περιοχής, η ΕΥΔΑΠ έρχεται τώρα και ζητά να της κατοχυρωθούν το σύνολο των εκτάσεων που αποτυπώνονται σε αυτό το τοπογραφικό που χρησιμοποιήθηκε για την απόφαση της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Μάλιστα, υπάρχουν περιπτώσεις που ζητά να περιέλθει στην κατοχή της το 80% κατοικίας, την οποία ο ιδιοκτήτης έχει αγοράσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, χωρίς να φαίνεται στο υποθηκοφυλακείο ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ιδιοκτησιακό του καθεστώς.

Από τις αξιώσεις της ΕΥΔΑΠ δεν λείπουν δημοτικά κτίρια, όπως αθλητικές εγκαταστάσεις και το διυλιστήριο του δήμου.

Στο πλευρό τους το ΚΚΕ

Τη στήριξή της στους κατοίκους της Αμφισσας και της ευρύτερης περιοχής που βρίσκονται αντιμέτωποι με τις αξιώσεις της ΕΥΔΑΠ εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΚΟ Αμφισσας του ΚΚΕ.

«Θεωρούμε ότι η ΕΥΔΑΠ μαζεύει τα "προικιά" της για να είναι πιο ελκυστική σε ενδεχόμενο ξεπούλημα, αλλά και γιατί πλέον με τον χαρακτήρα που αυτή έχει, ζητούμενο για τους υπάρχοντες σήμερα μετόχους της είναι ο πάση θυσία πολλαπλασιασμός της κερδοφορίας της. Με τα τιμολόγια του νερού στα ύψη και τον εξαναγκασμό των λαϊκών στρωμάτων να πληρώνουν το νερό όσο και στις εταιρείες εμφιάλωσης, αλλά και αυξάνοντας τα περιουσιακά της στοιχεία, βάζοντας χέρι στις περιουσίες των φτωχών νοικοκυριών, αναγκάζοντάς τα να τρέχουν σε μηχανικούς τοπογράφους και δικηγορικά γραφεία», τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΚΟ Αμφισσας του ΚΚΕ.

Σημειώνει μάλιστα ότι οι κάτοικοι της περιοχής που κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια και την περιουσία τους, δεν είχαν καμία όχληση εδώ και 50 χρόνια από την ΕΥΔΑΠ και τονίζει ότι μόνο μέσα από τον μαζικό αγώνα και τη λαϊκή πίεση θα διαμορφωθούν προϋποθέσεις για την επίλυση της κατάστασης υπέρ του λαού.

ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΝΙΚΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΟ ΜΑΤΙ
Βολές κατά του πρώην υπαρχηγού της Πυροσβεστικής

Βολές κατά του πρώην υπαρχηγού της Πυροσβεστικής Β. Ματθαιόπουλου εξαπέλυσε κατά την απολογία του - που ξεκίνησε την Παρασκευή - ο τότε αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Σωτήρης Τερζούδης, κατηγορούμενος στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι τον Ιούλιο του 2018, με 104 νεκρούς.

Οι κατηγορούμενοι είναι επιτελικοί της Πυροσβεστικής, της Πολιτικής Προστασίας, της Περιφέρειας και δήμων της περιοχής κ.ά. Ανάλογα με τις υπηρεσιακές θέσεις και αρμοδιότητες του καθενός, αντιμετωπίζουν κατηγορίες όπως ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή διά παραλείψεως από υπόχρεους και μη, αλλά και πρόκληση σωματικών βλαβών κατά συρροή διά παραλείψεως.

Ο Β. Τερζούδης στην απολογία του αναφέρθηκε στις εσωτερικές διαδικασίες λειτουργίας του ΠΣ, τονίζοντας για τον πραγματογνώμονα Δ. Λιότσο που κατέθεσε στη δίκη: «Ο πραγματογνώμονας γράφει στο πόρισμα για τη συνήθη πορεία των πραγμάτων! Αυτή η κατάσταση δεν ήταν κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων! Ηταν μια τρελή μέρα!». Σε άλλο σημείο της απολογίας του ο κατηγορούμενος αναφέρθηκε στη «Motor Oil», απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την εκτροπή εναέριου μέσου προς τα συγκεκριμένα διυλιστήρια. «Ηρθε ο κ. Φωστιέρης στο γραφείο μου και είπε ότι υπάρχει πρόβλημα στη "Motor Oil". Οτι εντός της "Motor Oil" υπάρχει στίγμα και ότι υπάρχει φωτιά μέσα. Αυτό με έχει στοιχειώσει μέχρι σήμερα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Απαντώντας σε ερωτήσεις για τη συνδρομή εναέριων μέσων, είπε ότι η έγκρισή του δόθηκε μετά από πληροφόρηση από τον διοικητή του ΕΣΚΕ, και πρόσθεσε: «Διάβασα από την απολογία Ματθαιόπουλου ότι απεδείχθη ολέθρια η μεταστάθμευση. Η διαπίστωση έγινε εκ των υστέρων; Ο ρόλος του τι είναι; Αποφασιστικός ή διαπιστωτικός; Θέλω να μου απαντήσει στην απολογία του, διότι δεν μιλάμε. (...) Δεν ξέρω εάν είναι δειλός, αλλά μοιραίος και άβουλος είναι σίγουρα! Ο ρόλος του υπαρχηγού αυτός είναι, να διορθώσει τα λάθη. Αν έγινε εκ των υστέρων, δεν έχω να πω τίποτα».

Προβλήματα από την κακοκαιρία

Ζημιές προκλήθηκαν από τους ισχυρούς ανέμους που έπληξαν την Κεντρική Μακεδονία το περασμένο Σαββατοκύριακο από τη λεγόμενη κακοκαιρία «Μπετίνα».

Στη Θεσσαλονίκη, σημειώθηκαν πτώσεις δέντρων και σε αρκετές περιπτώσεις χρειάστηκε η επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για την κοπή και απομάκρυνσή τους.

Περίπου μιάμιση ώρα παρέμεινε αποκλεισμένο, λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης, λεωφορείο με 42 επιβάτες στο χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν στην Πέλλα. Χρειάστηκε η επέμβαση μηχανημάτων αποχιονισμού.

Στη Χαλκιδική και ειδικότερα στον δήμο Κασσάνδρας προκλήθηκαν μεγάλες ζημιές στο παραλιακό μέτωπο. Ο δήμος ζήτησε την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Οι θυελλώδεις άνεμοι εντάσεως έως και 10 μποφόρ έβγαλαν τα κύματα στη στεριά σε ύψος 12 μέτρων, καλύπτοντας δρόμους και πεζόδρομους. Οι ζημιές εκτείνονται σε όλο το παραλιακό μέτωπο του δήμου, καθιστώντας αναγκαίες τις παρεμβάσεις για την ασφαλή διέλευση των δημοτών.

Οι περισσότερες ζημιές εντοπίζονται σε Σίβηρη, Πολύχρονο, Πευκοχώρι και στο Παλιούρι, όπου γκρεμίστηκε ένας δρόμος.

Σημαντικές ζημιές σημειώθηκαν και στη Λέσβο σε παραθαλάσσιες περιοχές (Πλωμάρι, Ερεσσό, Πέτρα, Μόλυβο) και στη Λήμνο όπου στη Μύρινα ξηλώθηκαν προβλήτες και καταστήματα υπέστησαν ζημιές.

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Αλλο ένα εφοπλιστικό έγκλημα

Εφοπλιστικό έγκλημα με ναυτεργάτες θύματα στον βωμό της κερδοφορίας χαρακτηρίζουν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Raptor».

Σε ανακοίνωσή τους σημειώνουν για το πλοίο της τουρκικής ναυτιλιακής εταιρείας «AKO Shipping»: «Το πλοίο ήταν κατασκευής του 1984, με σοβαρά προβλήματα, που επιβεβαιώνονται και στις 65 (!) παρατηρήσεις στην τελευταία επιθεώρηση του στις 25/8/2023, στο λιμάνι Τούλτσεα της Ρουμανίας.

Μεταξύ των προβλημάτων επισημαίνονται:

- Bλάβη γάστρας (περίβλημα) πλοίου, που βλάπτει την αξιοπλοΐα του

- Πόρτες υδατοστεγείς

- Καθαριότητα μηχανοστασίου

- Φωτισμός χώρων εργασίας και καταλυμάτων κ.ά.».

Και καταλήγει ότι επρόκειτο για «ένα σαπάκι που ταξίδευε, επιβεβαιώνοντας τραγικά για άλλη μια φορά ότι τα κέρδη των εφοπλιστών είναι πάνω από την προστασία και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Καλούμε τους ναυτεργάτες να δυναμώσουμε τον αγώνα για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας, βάζοντας στην πρώτη γραμμή την ασφάλεια της ζωής μας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ