Στο ερώτημα που μπήκε έντονα στη συζήτηση, γιατί έρχεται τώρα η κυβέρνηση να κυρώσει τη Σύμβαση της Λισαβόνας, 26 χρόνια μετά την υπογραφή της, η εισηγήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, σημείωσε ότι «σήμερα έχει γίνει κατορθωτό μετά από εργώδεις προσπάθειες τόσων και τόσων κυβερνήσεων να διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο που θα μπορεί να την υποδεχθεί:
Πρόσθεσε ότι «η Σύμβαση ανοίγει διάπλατα την πόρτα για την αναγνώριση των αποφοίτων των κολεγίων και ακαδημαϊκά πλέον».
Τόνισε πως «ο κύριος λόγος που εξυπηρετεί αυτή η Σύμβαση όπως εξάλλου και η Μπολόνια είναι ένας: Η δημιουργία μιας μεγάλης δεξαμενής απασχολήσιμων με προσόντα για τη διαλογή εργαζομένων από τους εργοδότες. Μην ξεχνάμε ότι το "προσόν" δεν υπόσχεται πρόσβαση στο επάγγελμα, εξασφαλίζει ωστόσο μια θέση στην αρένα». Ενώ επισήμανε ότι η κυβέρνηση δείχνει «βιασύνη για την υπογραφή της όταν ακόμα δεν έχει τακτοποιηθεί το εσωτερικό μπάχαλο με τα επαγγελματικά δικαιώματα».
Μεταφέροντας τα λόγια των φοιτητών από το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών για τη Σύμβαση, ξεκίνησε την τοποθέτησή της η βουλευτής του ΚΚΕ Σεμίνα Διγενή, σημειώνοντας ότι «τη στιγμή που οι εστιακοί φοιτητές ψήνονται μέσα στα δωμάτιά τους σε τριτοκοσμικές συνθήκες χωρίς κλιματισμό σε καύσωνα, που χιλιάδες φοιτητές σκέφτονται πώς θα συνεχίσουν τις σπουδές τους με την ακρίβεια που θερίζει, που χιλιάδες μαθητές και οι οικογένειές τους έχουν εξοργιστεί από τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων που σπρώχνουν στο πλάι της ΕΒΕ ακόμα περισσότερους εκτός δημόσιων πανεπιστημίων... η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή τη συγκεκριμένη Σύμβαση».
Το ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της ΕΕ που δεν έχει ακόμα υπογράψει τη Σύμβαση, πρόσθεσε η Σ. Διγενή, έχει να κάνει:
Εκανε λόγο για «άνοιγμα της αγοράς» με όρους πλιάτσικου, περιγράφοντας χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση «επιτρέπει σε όποιον έχει λεφτά να περνάει από ίδρυμα σε ίδρυμα για να αγοράζει πιστωτικές μονάδες (και να συρράπτει τελικά έναν τίτλο σπουδών). Εναν τίτλο που θα οδηγεί σε προσόν ισότιμο με αυτό κάποιου άλλου που πέρασε τη σκληρή δοκιμασία των πανελλαδικών (πνευματικά, ψυχικά και οικονομικά), κόπιασε να πάρει το πτυχίο του σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο (όπου κατά τεκμήριο οι φοιτητές "ιδρώνουν τη φανέλα") με συμπαγές, ενιαίο και συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών (παρά τα όποια προβλήματα) που είναι και ο μόνος τρόπος για αποφοίτους με διαχρονική αξία κι όχι με δεξιότητες που λήγουν στο εξάμηνο».
Εδώ και λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις Κοσμητείες του ΑΠΘ αρχείο excel με το λογότυπο της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων «Deloitte», με το οποίο κατεπειγόντως καλούνται τα μέλη ΔΕΠ να καταθέσουν προτάσεις για μια σειρά από επιχειρηματικές δραστηριότητες. Συγκεκριμένα, για δράσεις υλοποίησης των προβλέψεων του αντιδραστικού νόμου - πλαισίου 4957/2022 (π.χ. δημιουργία ευέλικτων προγραμμάτων σπουδών, επαύξηση των βραχύβιων προγραμμάτων σπουδών, υλοποίηση του εσωτερικού Erasmus) καθώς και προτάσεις για την εξεύρεση ίδιων εσόδων στο ΑΠΘ (π.χ. νέα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα, νέα μεταπτυχιακά με δίδακτρα, νέα προγράμματα διά βίου μάθησης με δίδακτρα, εμπορική εκμετάλλευση των πανεπιστημιακών δασών και του αγροκτήματος, εμπορική εκμετάλλευση των υποδομών του ΑΠΘ) και κυρίως για την καλύτερη διασύνδεση του ΑΠΘ με τις επιχειρήσεις.
Τα παραπάνω συμβαίνουν στο πλαίσιο της σύμβασης των πρυτανικών αρχών με την εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων «Deloitte», για τον «Στρατηγικό Σχεδιασμό» του ΑΠΘ.
Η «Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση» (ΔΗΠΑΚ) ΑΠΘ, με ανακοίνωσή της, καταγγέλλει τη διοίκηση του ιδρύματος που κατ' εφαρμογή του Ν.4957/22 επιδίδεται σε «στρατηγικούς» σχεδιασμούς επιχειρηματικότητας, με το αζημίωτο πάντα, διευρύνοντας ακόμη περισσότερο τον φαύλο κύκλο της κρατικής υποχρηματοδότησης και της εμπορευματοποίησης της λειτουργίας και των υπηρεσιών του.
Αναδεικνύει ότι «το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο απαιτεί πλέον και τον επιχειρηματικό Στρατηγικό Σχεδιασμό, ο οποίος μάλιστα θα υποβληθεί για έγκριση από την ΕΘΑΕΕ (Ν.4653/20), καθορίζοντας μεταξύ άλλων "ποινών" το αν θα αποδοθεί ή όχι το 30% της "πρόσθετης" κρατικής χρηματοδότησης (bonus "Αριστείας") στην αναμορφωμένη πλέον "ΑΠΘ ΑΕ". Οι πρυτανικές αρχές και το Συμβούλιο Διοίκησης του ΑΠΘ σε πλήρη εναρμόνιση με τις επιταγές κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ενωσης και το "όραμά" τους για το κατ' όνομα μόνο δημόσιο πανεπιστήμιο, ανέθεσαν μάλιστα μέσω εργολαβίας (outsourcing) στην εν λόγω εταιρεία συμβούλων τις υποστηρικτικές "μελέτες" για τον στρατηγικό σχεδιασμό του Ιδρύματος. Με το αζημίωτο φυσικά καθώς ο ΕΛΚΕ ΑΠΘ θα καταβάλει 55.800 ευρώ (45.000 ευρώ + ΦΠΑ 24%) για την τρίμηνης διάρκειας σύμβαση με την εταιρεία συμβούλων».
Η ΔΗΠΑΚ επισημαίνει ότι την ίδια στιγμή το ΑΠΘ στενάζει υπό το βάρος της χρόνιας υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης, με ασυντήρητες υποδομές (επικίνδυνη κατάσταση κτιρίων όπως στη Σχολή Καλών Τεχνών και την Πολυτεχνική Σχολή - Πτέρυγα Β, απουσία προσεισμικού ελέγχου, ανεπαρκή κλιματισμό σε αμφιθέατρα και αίθουσες κ.ά.). Και καλεί το πανεπιστημιακό κίνημα να αντιδράσει άμεσα διεκδικώντας:
Τέλος, καλεί τον ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ και το σύνολο των πανεπιστημιακών να συζητήσουν στα Τμήματα και να καταδικάσουν αυτές τις εξελίξεις, υπερασπιζόμενοι τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή αύριο Πέμπτη
«Το έγκλημα της εμπορευματοποίησης και υποβάθμισης των σπουδών μας θα μας βρει απέναντι!», δηλώνει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή για την κύρωση της Συνθήκης της Λισαβόνας και καλεί σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή αύριο Πέμπτη στις 10 π.μ.
Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η ΕΓ του ΜΑΣ: «Στην πράξη η σύμβαση ανοίγει διάπλατα την πόρτα για την αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων πλέον και ακαδημαϊκά. Αποτέλεσμα; Μια πραγματικά τεράστια δεξαμενή δεκάδων τίτλων σπουδών, με 3ετή, 4ετή, 5ετή προγράμματα σπουδών, με αμέτρητες κατηγορίες και διαβαθμίσεις, όλα αναγνωρισμένα ως ισότιμα "προσόντα"... Από εκεί και πέρα στη ζούγκλα της αγοράς ...όποιος "επιβιώσει"!
Φυσικά, "κουμπώνει" με το αντιδραστικό τοπίο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ και οι προηγούμενες των ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ έχουν διαμορφώσει:
Ως "Τριτοβάθμια Εκπαίδευση" νοούνται όλοι οι τύποι προγραμμάτων σπουδών ή κύκλοι μαθημάτων, κατάρτισης ή εκπαίδευσης για έρευνα, στο "μεταδευτεροβάθμιο" επίπεδο που αναγνωρίζονται από κάποια χώρα στοιχεία του συστήματος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι τίτλοι των κολεγίων με τα 3ετή προγράμματα σπουδών είναι επαγγελματικά ισοδύναμοι με τους τίτλους των δημόσιων πανεπιστημίων των 4ετών ή 5 ετών σπουδών.
Η διαδικασία της Μπολόνια έχει καταστήσει το πτυχίο ένα απλό "προσόν", εξάλλου και η Λισαβόνα "προσόντα" αναγνωρίζει».
«Ο πρόσφατος νόμος - έκτρωμα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια επιτρέπει και την αναγνώριση "περιόδων σπουδών" ως τμήματος του εμπορίου της παροχής υπηρεσιών του ιδιωτικού πανεπιστημίου. Αλήθεια, με βάση τη σύμβαση θα μπορεί κάποιος-α να σπουδάζει 1-2 χρόνια στο κολέγιο ή στο ιδιωτικό πανεπιστήμιο και μετά να συνεχίζει τις σπουδές του σε κάποιο δημόσιο, έχοντας αναγνωρισμένα ορισμένα χρόνια και παίρνοντας πτυχίο δημοσίου;», θέτει το ερώτημα η ΕΓ του ΜΑΣ και καταλήγει:
«Είναι γελασμένοι αν νομίζουν πως θα τους περάσει. Φωνάζουμε ξανά "ή τα κέρδη τους ή οι σπουδές μας"! Οπως είχαμε ξεκαθαρίσει, θα μας βρουν απέναντί τους, για να μπουν εμπόδια σε αυτήν την πολιτική. Η αδικία μπορεί να γίνεται νόμος από τη Βουλή, όμως το δίκιο νικάει στους δρόμους, όταν μιλάει η πραγματική πλειοψηφία. Το συνεχιζόμενο έγκλημα της υποβάθμισης των πτυχίων και των σπουδών μας δεν θα περάσει!».