ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Ιούλη 2024
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Δικαιολογημένες οι διαμαρτυρίες γονιών και μαθητών για τον κόφτη της ΕΒΕ

Eurokinissi

Τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ) για το 2024 των σχολών και τμημάτων των ΑΕΙ ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας και τις έχει αναρτήσει για τους υποψηφίους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου υποβάλλουν τα μηχανογραφικά τους δελτία (στην επιλογή «Χρήσιμα Εγγραφα» από το κεντρικό μενού).

Φέτος, με τα υπερβολικά δύσκολα θέματα σε μαθήματα όπως η Φυσική, η Ιστορία και τα Μαθηματικά, που σχεδόν το 60% των υποψηφίων συγκέντρωσε βαθμολογίες κάτω από 10, η ΕΒΕ αποτελεί ακόμα μεγαλύτερο κόφτη που πολλαπλασιάζει την αγανάκτηση των υποψηφίων και των οικογενειών τους.

«Με βάση τις περσινές βάσεις υπάρχουν πολλές σχολές που θα τις έπιανα με τα μόρια που έχω συγκεντρώσει, όμως τώρα στο μηχανογραφικό μου εμφανίζονται εξαρχής "κλειδωμένες" λόγω της ΕΒΕ», μας εξηγεί υποψήφιος των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων που συμπληρώνει αυτή την περίοδο το μηχανογραφικό του.

Θυμίζουμε ότι η ΕΒΕ σε κάθε Τμήμα διαμορφώνεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε χρονιάς, πολλαπλασιασμένο επί του συντελεστή που επιλέγει το Τμήμα. Μια Σχολή ή Τμήμα μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής από το 80% έως το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων - ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές.

Ετσι, οι βάσεις εισαγωγής στα Τμήματα θα διαμορφωθούν μετά την κατάθεση των μηχανογραφικών, λαμβάνοντας υπόψιν τις επιλογές των υποψηφίων, ωστόσο οι ΕΒΕ έχουν ήδη διαμορφωθεί, ως μίνιμουμ προϋπόθεση, με βάση τις βαθμολογίες των υποψηφίων και τους συντελεστές που έχουν επιλέξει τα Τμήματα. Αυτό οδηγεί πολλούς υποψηφίους να συναντούν τώρα τον κόφτη της ΕΒΕ, κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού, και να τους αποκλείει από Τμήματα που θα ήθελαν να δηλώσουν.

Παράλληλα, η ΕΒΕ συνεχίζει να αφήνει κενές θέσεις σε πολλά πανεπιστημιακά Τμήματα (κυρίως επαρχιακά). Το 2023 είχαμε περίπου 30 τμήματα ΑΕΙ με λιγότερο από 10 εισακτέους και πολλά ακόμα τμήματα (153 στο σύνολό τους) με κενές θέσεις. Ταυτόχρονα, από τους 97.205 υποψηφίους εισήχθησαν τελικά μόνο οι 61.950 υποψήφιοι λόγω της ΕΒΕ.

Γι' αυτό και είναι απόλυτα δίκαιο το αίτημα γονιών και μαθητών που διαμαρτύρονται, αίτημα που κατέθεσε και το ΚΚΕ με Ερώτησή του στη Βουλή, για κατάργηση έστω για φέτος του κόφτη της ΕΒΕ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στη διαβούλευση νομοσχέδιο για όλες τις «εκκρεμότητες»

Στη διαβούλευση τέθηκε και θα παραμείνει έως τις 16 Ιούλη το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

Το νομοσχέδιο έχει πλήθος ρυθμίσεων για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, που σε μεγάλο βαθμό συγκεκριμενοποιούν αρμοδιότητες και επιχειρούν να αντιμετωπίσουν πρακτικά ζητήματα για την υλοποίηση ήδη ψηφισμένων νόμων.

Στο πλαίσιο αυτό, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις εφαρμογής του αντιδραστικού νόμου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, και συγκεκριμένα το πλαίσιο λειτουργίας και οι αρμοδιότητες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) σε ό,τι αφορά την «κρατική εποπτεία» των ιδιωτικών πανεπιστημίων (παραρτήματα - Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης), όπως η άδεια εγκατάστασης κ.ά. Επίσης, το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της ΕΘΑΑΕ πιστοποιεί το εσωτερικό σύστημα διασφάλισης ποιότητας του ΝΠΠΕ, προβαίνει σε περιοδική αξιολόγηση και πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών του ΝΠΠΕ, αξιολογεί την ερευνητική του δραστηριότητα κ.λπ. Ως επιστέγασμα της προώθησης μιας μεγάλης «αγοράς» Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπου θα χωράνε και τα δημόσια πανεπιστήμια και τα ιδιωτικά, το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ «εισηγείται τη διαμόρφωση και συγκρότηση του ακαδημαϊκού χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης».

Παράλληλα, εισάγονται ρυθμίσεις για τη λειτουργία του «ψηφιακού φροντιστηρίου», που προβλέπεται να λειτουργήσει από την ερχόμενη χρονιά. Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθεί ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα παρέχεται σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στους μαθητές της Γ' Λυκείου και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση στους μαθητές Γυμνασίου, των δύο πρώτων τάξεων του Λυκείου και των δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού. Υπενθυμίζεται ότι το «ψηφιακό φροντιστήριο» το είχε παρουσιάσει ο πρωθυπουργός μαζί με τον υπουργό Παιδείας τον περασμένο Μάη. Τότε μάλιστα ο Κυρ. Μητσοτάκης προκλητικά είχε ισχυριστεί ότι το «ψηφιακό φροντιστήριο» γίνεται για τους μαθητές εκείνους που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για «κανονικό», διά ζώσης φροντιστήριο... Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα μέτρο στήριξης των σχολείων και των μαθητών που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, όπως μέσω της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που συστηματικά υποβαθμίζεται.

Σε ό,τι αφορά την Εκπαίδευση σε «απομακρυσμένες - ορεινές περιοχές», με το νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης «αυτόνομης τάξης» Γυμνασίου σε περιοχές όπου δεν μπορεί να συσταθεί Γυμνάσιο. Η «αυτόνομη τάξη» θα υπάγεται στο πιο κοντινό Γυμνάσιο και η εκπαίδευση για τους μαθητές θα είναι «υβριδική». Θα λειτουργεί με φυσική παρουσία εκπαιδευτικών από συγκεκριμένες ειδικότητες (φιλόλογος, μαθηματικός, φυσικές επιστήμες, πληροφορική), ενώ τα μαθήματα που δεν θα υπάρχει η δυνατότητα να διδαχτούν από τους εκπαιδευτικούς αυτούς θα διδάσκονται με τηλεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς των υπόλοιπων ειδικοτήτων οι οποίοι εργάζονται στο πλησιέστερο Γυμνάσιο.

Προβλέπεται ακόμα η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για την «παροχή υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές Λυκείου». Σε αυτή θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές Α' Λυκείου, θα διενεργείται κάθε σχολικό έτος, από Σεπτέμβρη έως Δεκέμβρη, και θα περιλαμβάνει συμπλήρωση ερωτηματολογίου και διαδικτυακή ατομική συνεδρία. Θα δημιουργηθεί Μητρώο Επαγγελματικού Προσανατολισμού, στο οποίο θα ενταχθούν οικονομικοί φορείς (δηλαδή ιδιωτικά κέντρα) που θα αναλαμβάνουν να παρέχουν υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού στους μαθητές, έναντι αποζημίωσης (το ύψος της οποίας αναμένεται να καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση).

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και άλλες διατάξεις, για την ίδρυση και κατάργηση πανεπιστημιακών σχολών, για τη μετακίνηση μελών ΔΕΠ κ.ά., καθώς επίσης ρυθμίσεις για τα εκκλησιαστικά σχολεία, που μετατρέπονται όλα σε Πρότυπα, και για άλλα θέματα θρησκευμάτων και αθλητισμού.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Η Ερευνα παραδίδεται στα μονοπώλια κόντρα στις κοινωνικές ανάγκες

Η πολιτική που εφαρμόζεται από όλες τις κυβερνήσεις δεν προάγει την Ερευνα, καταστρέφει εργαστήρια και επιστήμονες, σημειώνεται μαρασμός των εργαστηρίων και ανάπτυξη άλλων που δεν ακολουθούν τις κοινωνικές ανάγκες και την επιστημονική εξέλιξη, αλλά την επιχειρηματική λογική. Αυτό επισήμανε μεταξύ άλλων η Αφροδίτη Κτενά, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τον «Οργανισμό Ακαδημίας Αθηνών».

Σε αυτό το τοπίο το νομοσχέδιο επιχειρεί να «ανοίξει» τη λειτουργία της Ακαδημίας, μαζί με τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό της, δυο χρόνια πριν κλείσει έναν αιώνα από την ίδρυσή της.

Η Α. Κτενά σημείωσε ότι η πολιτική όλων των κυβερνήσεων δεν λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της χώρας, αλλά έχει κριτήριο την κερδοφορία των επιχειρήσεων και ουσιαστικά παραδίδει την Ερευνα στα μονοπώλια. Η κρατική υποχρηματοδότηση σε συνδυασμό με την επιλεκτική χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, αλλά και οι ευέλικτες σχέσεις εργασίας διαμορφώνουν ένα κουκούλι επιχειρηματικότητας και οικονομικής αυτοτέλειας των ερευνητικών κέντρων.

Στηλίτευσε τον κατακερματισμό που υπάρχει στην Ερευνα, σημειώνοντας ότι «σήμερα έχουμε πανσπερμία δομών (κέντρα με ινστιτούτα, ινστιτούτα ως ξεχωριστές δομές, ιδρύματα), κάποια που θεραπεύουν πληθώρα επιστημονικών αντικειμένων, κάποια που ειδικεύονται σε μια επιστημονική περιοχή, με ποικιλομορφία νομικών μορφών (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ κ.λπ.).

Υπογράμμισε ότι η ασκούμενη πολιτική στον τομέα της Ερευνας στη χώρα μας «αποτυπώνεται στην έξοδο των νέων ερευνητών στο εξωτερικό, στην απογείωση της ευελιξίας των εργασιακών σχέσεων, στο πάγωμα των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού σε όλα τα ερευνητικά κέντρα, στο πάγωμα της ανανέωσης του δυναμικού, στην απογύμνωση των εργαστηρίων από έμπειρο και πολύτιμο δυναμικό».

Επίσης, με αυτή την πολιτική, πρόσθεσε, διευκολύνεται η υποταγή των ερευνητικών ομάδων στους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ. Ειδικά τώρα που και στη χώρα μας ιδρύθηκε το ελληνικό κέντρο αμυντικής καινοτομίας, που είναι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, προσανατολισμένο στην παραγωγή καινοτόμων οπλικών συστημάτων για το ΝΑΤΟ.

Η θέση του ΚΚΕ για την Ερευνα, κατέληξε, είναι σε εντελώς άλλη κατεύθυνση, «είναι συνυφασμένη με άλλο μοντέλο οργάνωσης της κοινωνίας, με κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής, με εργατικό έλεγχο, με κεντρικό σχεδιασμό και τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες στο επίκεντρο».

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εξετάστηκε επίσης η τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας για τη σύσταση και κατάργηση οργανικών θέσεων στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για την οποία η Α. Κτενά έθεσε μια σειρά ερωτήματα, επισημαίνοντας ότι βασικός στόχος είναι η περιστολή δαπανών άλλη μια φορά για την Παιδεία, ενώ διατηρείται η υποστελέχωση.

Παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στις απειλές σε εκπαιδευτικούς

Κάλεσμα συμμετοχής απευθύνει το ΔΣ της ΔΟΕ για τις 17/7

Σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας την Τετάρτη 17 Ιούλη στις 12 μ. καλεί τους εκπαιδευτικούς το ΔΣ της ΔΟΕ, στο πλαίσιο της συνάντησής του με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Το ΔΣ της ΔΟΕ θέτει στην προμετωπίδα την αποφασιστικότητα των δασκάλων να υπερασπιστούν το δημόσιο σχολείο και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, απέναντι στις νέες απειλές της κυβέρνησης, όπως εκφράζονται από εγκύκλιο του γγ του υπουργείου προς στελέχη Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς «που κατά τη γνώμη της πολιτικής ηγεσίας δεν "συμπράττουν καθ' οιονδήποτε τρόπο στην αξιολόγηση", επειδή συμμετέχουν στις συλλογικές αποφάσεις και τις απεργιακές μορφές του κλάδου», σημειώνει.

«Και όλα αυτά την ώρα που το ΥΠΑΙΘΑ φέρεται να απεργάζεται νέα αντιεκπαιδευτικά σχέδια ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, με νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες μέσα στο καλοκαίρι για το Σχολείο και την Ειδική Αγωγή, με δεκάδες συγχωνεύσεις τμημάτων και παγίωση τμημάτων με 23 - 24 μαθητές, ακόμα κι όταν σε αυτά υπάρχει πληθώρα γνωματεύσεων, κ.λπ.», επισημαίνει και ξεκαθαρίζει: «Κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης του δικαιώματος συμμετοχής στις συλλογικές αποφάσεις και απεργιακές δράσεις - κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών θα μας βρει απέναντι».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ