Πολικές θερμοκρασίες, αποκλεισμένα χωριά και τεράστια προβλήματα στο οδικό δίκτυο
Eurokinissi |
Κλειστή ήταν χτες η Εθνική Οδός Τρίπολης - Νεμέας, ενώ αλυσίδες χρειάζονταν στις οδούς Σπάρτης - Καλαμάτας, Πάτρας - Καλαβρύτων και σε αρκετά σημεία των επαρχιακών δικτύων των Νομών Αττικής, Φθιώτιδας, Φωκίδας, Κορινθίας, Αρκαδίας, στη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και τη Θράκη.
Αντίθετα κανονικά διεξάγονται τα δρομολόγια των πλοίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας για όλα τα νησιά του Αιγαίου, από την Καβάλα προς Θάσο και από Αλεξανδρούπολη προς Σαμοθράκη.
Στη Θεσσαλία η πτώση της θερμοκρασίας ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, χωρίς, ωστόσο, να δικαιολογεί την απουσία του κρατικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο, στην ηλεκτροδότηση και αλλού. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Λάρισα το θερμόμετρο έπεσε στους -20 βαθμούς Κελσίου, στα Τρίκαλα στους -19 και στην Καρδίτσα στους -18. Ο παγετός δημιούργησε πολλά προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων ακόμα και με αντιολισθητικές αλυσίδες, όπου αυτή επιτρεπόταν και η ανετοιμότητα ή έστω η μεγάλη καθυστέρηση των αρμόδιων υπηρεσιών να παρέμβουν και να δώσουν λύσεις μπλόκαρε τη λειτουργία των πόλεων και των χωριών της περιοχής.
Eurokinissi |
Επιπλέον, σε όλα τα αποκλεισμένα χωριά υπάρχει έντονη ανησυχία για το ενδεχόμενο να μην μπορούν να εφοδιαστούν και είδη πρώτης ανάγκης, όπως πετρέλαιο, ξύλα, αλλά και τρόφιμα, αν παραμείνουν κλειστοί οι δρόμοι και ζητούν την ενεργοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών για τη διάνοιξή τους. Επίσης για τρίτη μέρα χτες κλειστά έμειναν, με απόφαση των νομαρχιών, τα σχολεία και στους τέσσερις νομούς της περιοχής.
Κλειστές ήταν χτες οι Εθνικές Οδοί Λάρισας - Κοζάνης, Ελασσόνας - Κατερίνης, η Παλαιά Εθνική Οδός Λάρισας - Ελασσόνας και πολλοί επαρχιακοί δρόμοι, ενώ στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο η κυκλοφορία διεξαγόταν μόνο με αντιολισθητικές αλυσίδες.
Συνεχίζεται η ταλαιπωρία των πολιτών στη Μακεδονία και τη Θράκη. Και χτες η συγκοινωνία στο επαρχιακό και εθνικό δίκτυο της περιοχής διεξαγόταν με δυσκολία και μόνο με αντιολισθητικές αλυσίδες. Τα προβλήματα στην ηλεκτροδότηση και το δίκτυο του ΟΤΕ πολλαπλασιάστηκαν, ενώ εκατοντάδες χωριά συνεχίζουν και παραμένουν αποκλεισμένα. Τα σχολεία και σήμερα δε θα λειτουργήσουν στους περισσότερους νομούς.
Στη Θεσσαλονίκη, όπου η θερμοκρασία έπεσε χτες στους -5 βαθμούς, σύμφωνα με ανακοίνωση της διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης, λόγω χιονιού δε γίνεται η κυκλοφορία των οχημάτων από Χορτιάτη προς Αγιο Βασίλειο.
Δεκάδες άτομα μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας με κατάγματα από πτώσεις, λόγω του παγετού και σε ορισμένες περιοχές σημειώνονται και προβλήματα υδροδότησης, καθώς στη διάρκεια της νύχτας έσπασαν εκατοντάδες υδρόμετρα από τις χαμηλές θερμοκρασίες. Τουλάχιστον 4 άνθρωποι, ηλικιωμένοι, έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας του ψύχους.
Και επιτέλους, χτες, μετά από νέα ταλαιπωρία και με κίνδυνο της ζωής τους, έφτασαν στα σπίτια τους όσοι από τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας που αποκλείστηκε στον Εβρο, επέλεξαν αντί να επιστρέψουν σε Ορεστιάδα και Διδυμότειχο, να φτάσουν τελικά στον αρχικό προορισμό τους. Χτες, λίγο μετά τις 10 π.μ. δύο από τα βαγόνια του συρμού που τους μετέφερε, εκτροχιάστηκαν κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Ν. Φιλαδέλφειας έξω από το Κιλκίς, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί κανένας από τους επιβαίνοντες. Στη συνέχεια επιβιβάστηκαν σε μια τρίτη αμαξοστοιχία του ΟΣΕ για να ταξιδέψουν προς Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Μέχρι αργά το απόγευμα η σιδηροδρομική γραμμή στο σημείο του ατυχήματος παρέμενε κλειστή.
Στο μεταξύ ευθύνες στην κυβέρνηση για την αδυναμία αντιμετώπισης των προβλημάτων που προέκυψαν, καταλογίζει η Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία Θεσσαλονίκης. Οπως σημειώνει, «οι ελλείψεις και ανεπάρκειες που υπάρχουν στις υποδομές είναι αποτέλεσμα της πολιτικής λιτότητας που ακολουθεί χρόνια τώρα η κυβέρνηση». Επίσης καταγγέλλει και τη ΝΑ που ανέχεται, συγκαλύπτει και μερικές φορές μάλιστα ωραιοποιεί αυτές τις καταστάσεις, αντί να αναδεικνύει τα προβλήματα, τις ελλείψεις, τις ανεπάρκειες και να διεκδικεί λύσεις.
Εντάξει. Είναι ακραία τα καιρικά φαινόμενα καθώς το ύψος του χιονιού μέσα στις πόλεις ξεπερνάει τα 50 εκατοστά, ενώ η θερμοκρασία κατέβηκε στους - 20 βαθμούς Κελσίου. Ηταν όμως αναμενόμενα - αυτή τη φορά η ΕΜΥ «έπεσε μέσα» - και ως εκ τούτου θα περίμενε κανείς από το κράτος ετοιμότητα και άμεση αντίδραση.
Αντ' αυτού είδαμε τον κρατικό μηχανισμό να παραμένει στη «χειμερία νάρκη» του - είναι χαρακτηριστικό ότι το νομαρχιακό συντονιστικό όργανο της Λάρισας συνεδρίασε δύο μέρες μετά την έναρξη της μεγάλης κακοκαιρίας - και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να καταλαμβάνεται εξαπίνης.
Ευθύνες, λοιπόν, υπάρχουν και θα καταλογιστούν όταν έρθει η ώρα.
Η Θεσσαλία είναι αθωράκιστη στις πλημμύρες, λόγω παντελούς έλλειψης αντιπλημμυρικών έργων - και αυτό παρά το γεγονός ότι έχουμε κατά καιρούς πολλές πλημμύρες με πιο πρόσφατες και πολύ καταστροφικές εκείνες που έγιναν το 1994 στην Καρδίτσα - κι επομένως αυτός ο τεράστιος όγκος νερού που θα κινηθεί ανεξέλεγκτα προς τη θάλασσα θα προκαλέσει τις μεγάλες καταστροφές.
Ο Πηνειός και τ' άλλα θεσσαλικά ποτάμια δε θα μπορέσουν ν' αντέξουν τέτοια υπερφόρτωση και θα ξεχειλίσουν, με αποτέλεσμα ο θεσσαλικός κάμπος να μετατραπεί σε μια απέραντη λίμνη, με επιπτώσεις σε χωριά και σε πόλεις.
Για να μη φτάσουμε όμως σε τέτοιες καταστάσεις - ή εν πάση περιπτώσει σε τόσο ακραία φαινόμενα - πρέπει η κυβέρνηση και οι τοπικές υπηρεσίες να λάβουν από τώρα ό,τι μέτρα μπορούν να ληφθούν. Βεβαίως, δε θα προκάνουν να κατασκευάσουν τώρα τα αντιπλημμυρικά έργα που χρειάζονται. Αλλά ας γίνει ό,τι είναι δυνατόν για να λιγοστέψει το επερχόμενο κακό.
Πολλοί, και μάλιστα κάποιοι «κουτοπόνηροι» κυβερνητικοί παράγοντες, ισχυρίζονται ότι, ναι μεν το χιόνι δημιουργεί προβλήματα, αλλά θα λύσει το πρόβλημα νερού που χρόνια τώρα ταλαιπωρεί καλλιέργειες και ανθρώπους στη Θεσσαλία. Και καλούν τους Θεσσαλούς, ιδιαίτερα τους αγρότες να μην παραπονιούνται και να μην βαρυγκωμούν.
Υστερα, ρώτησε κανείς τον Θεσσαλό αν θα ήθελε να πνίγεται το χειμώνα για να εξασφαλίσει λίγο νερό το καλοκαίρι;
Σύμφωνα με την υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, η κάλυψη του Διακονιάρη θα ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2002. Ωστόσο, τα ερωτηματικά παραμένουν καθώς ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και δεν έχουν ξεκινήσει οι απαλλοτριώσεις, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες. Παράλληλα, η μελέτη, η οποία έχει συνταχθεί, θεωρείται μη επαρκής σύμφωνα με τη ΔΕΥΑΠ, που υποστηρίζει πως σε ορισμένα σημεία οι διατομές που έχουν σχεδιαστεί δεν είναι σε θέση να δεχτούν τον υδάτινο όγκο σε μια βροχή μεγάλης διάρκειας. Επιπρόσθετα, η αντιπλημμυρική προστασία της πόλης απαιτεί κι άλλα έργα σε άλλα ρέματα εκτός από το Διακονιάρη, για τα οποία δεν υπάρχει καμία χρηματοδότηση.
Αργά, προχτές το βράδυ, τελείωσε η έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Πάτρας, στην οποία συμμετείχαν και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νίκος Μπελιβάνης, ο νομάρχης Αχα?ας Στάθης Αθανασόπουλος - Σερέτης, ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ Θάνος Καρπής και ο βουλευτής του ΚΚΕ Παναγιώτης Κοσιώνης.
Η προσπάθεια αποφυγής των ευθυνών από την Περιφέρεια, τη Νομαρχία και το Δήμο ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής, ενώ παρά τον προβληματισμό τους για το κατά πόσο - μετά τη διαβεβαίωση της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ - θα ξεκινήσει έγκαιρα το έργο, δε φάνηκαν διατεθειμένοι για ανάληψη αγωνιστικών πρωτοβουλιών με τη συμμετοχή του λαού της Πάτρας.
Ο Π. Κοσιώνης, τόνισε από την πλευρά του, πως το πρόβλημα χρονίζει και πρέπει να ασκηθεί πίεση προς την κυβέρνηση για την κατασκευή του. Απέδωσε το φαινόμενο της πλημμύρας των νότιων συνοικιών, στον ιδεολογικό και πολιτικό προσανατολισμό της κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς εστιάζει την προσοχή της σε έργα βιτρίνας στο κέντρο της πόλης και όχι στις φτωχογειτονιές.
Για το θέμα των καταστροφικών πλημμυρών οι βουλευτές του ΚΚΕ Π. Κοσιώνης και Σπ. Στριφτάρης κατέθεσαν Ερώτηση προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Εσωτερικών και Υγείας - Πρόνοιας.
«Για μια ακόμη φορά με τον τραγικότερο τρόπο αποκαλύπτονται οι εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης και των τοπικών αρχών - Δήμου, Νομαρχίας και Περιφέρειας - που αδιαφορούν για τις ανάγκες και τα προβλήματα των λαϊκών στρωμάτων», υπογραμμίζουν οι βουλευτές. «Για την κυβέρνηση έχουν προτεραιότητα εκείνα τα έργα, που θα φέρουν μεγάλα κέρδη στο ντόπιο κεφάλαιο και στις πολυεθνικές και που συνδέονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, την Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2006 και κυρίως με την επιδίωξη να γίνει η Πάτρα ένα σύγχρονο διαμετακομιστικό κέντρο. Ετσι, η αντιπλημμυρική προστασία της Πάτρας μαζί και η διευθέτηση του χειμάρρου Διακονιάρη δεν ανταποκρίνονται στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και 40 χρόνια τώρα παραμένουν ανοιχτή πληγή για τα λαϊκά στρώματα των ντόπιων συνοικιών. Είναι χαρακτηριστικό το, ότι από το 1960 εξαγγέλλονται από τα προεκλογικά μπαλκόνια του δικομματισμού τα συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα, για να ξεχαστούν την επόμενη ακριβώς των εκλογών».
Οι βουλευτές του ΚΚΕ, αφού τονίζουν ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να επικαλείται τα «ακραία καιρικά φαινόμενα» και ότι η αντιπλημμυρική προστασία της Πάτρας είναι έργα ανάγκης και κατά συνέπεια προτεραιότητας, που, επιτέλους πρέπει να πραγματοποιηθούν, ρωτούν, αν η κυβέρνηση θα πάρει άμεσα μέτρα, ώστε να αποζημιωθούν για όλες τις ζημιές που έπαθαν, όλοι οι πλημμυροπαθείς και για να δρομολογηθεί η κατασκευή των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας της Πάτρας και διευθέτησης του χειμάρρου Διακονιάρη.